Jazda na rowerze w ciąży – dobry czy zły pomysł? /fot. iStock Jazda na rowerze w ciąży – dobry czy zły pomysł? /fot. iStock

Jazda na rowerze w ciąży – dobry czy zły pomysł?

Czy jazda na rowerze może zaszkodzić w ciąży? To pytanie zadaje sobie wiele kobiet, które spodziewają się dziecka. Nie ma na nie jednoznacznej odpowiedzi, ponieważ jest to kwestia bardzo indywidualna i wiele zależy od stanu zdrowia przyszłej mamy. Przedstawiamy różne opinie.

Spis treści:

Ciąża a jazda rowerem – jak zachowuje się ciało?

Wraz z ciążą pojawia się poczucie, że od teraz musimy myśleć za dwoje. Nie jest tajemnicą, że odmienny stan wymaga od kobiet większej czujności i zmian – diety, a nieraz całego stylu życia. Wiele przyszłych mam zastanawia się, co będzie w tym czasie z ich aktywnością fizyczną, a w szczególności, czy w ciąży można jeździć na rowerze. Co ciekawe, pytania tego raczej nie zadają sobie Holenderki czy Dunki – w tych krajach panie nawet w wysokiej ciąży bez obaw poruszają się jednośladami. Polki są bardziej zachowawcze.

Najbezpieczniej przyjąć zatem, że każda kobieta inaczej przechodzi ciążę i może nie czuć się na siłach, by uprawiać sporty, więc wszelkie zalecenia najlepiej konsultować ze specjalistami.

Prawdą jest, że jeżeli przed ciążą na rowerze nie jeździłyśmy, to nagłe forsowanie organizmu w ten sposób może nie być najlepszym pomysłem (lepiej już w czasie starań o dziecko rozpocząć chociażby delikatny trening, by ciało nabierało elastyczności). Wyniki badań i szczera rozmowa z ginekolożką lub ginekologiem, a także samodzielna ocena swoich możliwości pozwolą określić, czy rower to dla nas dobry pomysł.

Nie ma wątpliwości, że poruszanie się na rowerze jest zdrowe (dla naszego ciała, ale i planety, wszak trudno o bardziej ekologiczny środek transportu). W czasie jazdy nasz organizm się dotlenia, sylwetka się prostuje (dlatego ważne jest prawidłowe dobranie roweru), wzmacniają się: kręgosłup i mięśnie brzucha, a przy okazji nie obciążamy nadmiernie stawów (rower to stanowczo lepszy pomysł niż jogging).

Na rowerze możemy poruszać się w swoim tempie, dlatego nie forsujemy zbytnio mięśni, jeżeli nie jesteśmy na to gotowi. Eksperci zalecają wprowadzenie tej aktywności już na etapie planowania ciąży (równolegle z rezygnacją z używek i zadbaniem o dietę i suplementację) – przygotowanie ciała na większe obciążenie i wszelkie dolegliwości ciążowe docenisz w czasie 9 miesięcy ogromnego wysiłku. Na pewno jednak warto zrezygnować z jazdy wyczynowej, która mogłaby narazić nas na urazy mechaniczne.

Polskie Towarzystwo Ginekologów i Położników wymieniło jazdę na rowerze w rekomendacjach dla kobiet z cukrzycą.

– W badaniach randomizowanych przeprowadzonych w niewielkich grupach ciężarnych z cukrzycą ciążową wykazano korzystny wpływ odpowiednio dobranych ćwiczeń na normalizację glikemii. Szczególnie zalecane dla ciężarnych są aktywności fizyczne o intensywności od lekkiej do umiarkowanej, angażujące duże grupy mięśniowe (marsz, nordic walking, pływanie, aqua-aerobik, ćwiczenia aerobowe, jazda na rowerze, joga) – czytamy w zaleceniach.

Przed ćwiczeniami należy wykonać kilkuminutową rozgrzewkę i rozciąganie. Optymalny czas trwania właściwej sesji ćwiczeniowej to 30 minut przez większość dni w tygodniu. – Ciężarne, które nie uprawiały regularnie żadnej aktywności fizycznej, powinny rozpoczynać od 10-minutowych sesji, a następnie stopniowo je wydłużać – rekomenduje PTGiP.

Warto dodać, że wprowadzenie takiej aktywności przed zajściem w ciążę może zapobiec pojawieniu się żylaków (sport pozytywnie wpływa na krążenie i natlenienie), a także cukrzycy ciążowej i nadciśnienia.

Nie do przecenienia jest również wpływ jazdy na rowerze (i w ogóle aktywności ruchowej) na zdrowie psychiczne. Obniżenie stresu i napięć, lepsze samopoczucie i wyciszenie to same plusy w okresie, gdy kobiece ciało przechodzi prawdziwy test wytrzymałości. Lepsza kondycja i mocniejsze mięśnie bez wątpienia przydadzą się również w czasie porodu i wpłyną na szybszą regenerację po trudach poprzedzających go 9 miesięcy.

Anna Lewandowska o treningach w ciąży: pozostałam aktywna, ale trening dobieram do obecnego stanu rzeczy

Polecamy

Anna Lewandowska o treningach w ciąży: pozostałam aktywna, ale trening dobieram do obecnego stanu rzeczy

Anna Lewandowska pokazała ciążowy brzuszek po zaledwie dwóch dniach od ogłoszenia, że spodziewa się drugiego dziecka. Trenerka zdradziła również, jaka aktywność fizyczna jest w tym okresie wskazana. Czy w ciąży można trenować? Czy to bezpieczne dla mamy i dziecka? Na jakie ćwiczenia powinny postawić kobiety, które były aktywne przed ciążą, a jaką formę aktywności powinny wybrać te, które prowadziły siedzący tryb życia?

Czytaj

Czy w ciąży można jeździć na rowerze?

Nie istnieje ogólne przeciwskazanie dla ciężarnych, dlatego tak – będąc w ciąży, można jeździć na rowerze, jeżeli ma się na to siłę i ochotę. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości najlepiej skonsultować się z ginekologiem – lekarz na podstawie wyników badań i twojej kondycji wyda indywidualne zalecenia.

Uznaje się, że jazdy na rowerze powinny unikać panie, które mają problemy zdrowotne lub ich ciąża jest zagrożona. Przeciwskazaniami mogą być: anemia, poronienia w przeszłości, krwiaki na macicy, ryzyko porodu przedwczesnego, przodujące łożysko, krwawienia lub ciąża mnoga. W tych przypadkach należy koniecznie zasięgnąć opinii specjalistycznej i decydować się na jazdę na rowerze dopiero, gdy dostaniemy zielone światło od lekarza.

Jazda na rowerze stacjonarnym w ciąży

Jazda na rowerze stacjonarnym w czasie ciąży może być jeszcze lepszym pomysłem niż poruszanie się zwykłym rowerem – tracimy oczywiście piękne widoki i okazję do przebywania pod chmurką, zyskujemy natomiast bezpieczeństwo. W domowym zaciszu nie grożą nam inni rowerzyści, a szansa na wypadek jest niewielka.

Również w tym przypadku, jeżeli nie jesteśmy pewne, czy aktywność jest dla nas wskazana, warto skonsultować się z lekarzem. Gdy wykluczycie możliwe przeciwwskazania, pozostaje wybranie sprzętu. Należy zwrócić uwagę na to, by rower stacjonarny w prosty sposób dał się regulować – chodzi zarówno o siodełko, jak i kierownicę. Usadawiająca się na sprzęcie osoba nie powinna być zgarbiona i nienaturalnie pochylona.

Rower stacjonarny najlepiej ustawić w miejscu dobrze klimatyzowanym, zapewniającym przewiew i dostęp świeżego powietrza. W pobliżu miej wodę, żeby regularnie nawadniać organizm. Znajdź swój rytm i nie forsuj się przesadnie, nie bierzesz udziału w zawodach. Dodatkowym plusem jazdy na rowerze stacjonarnym jest to, że można tę aktywność łączyć z innymi zainteresowaniami: oglądaniem seriali, słuchaniem radia czy czytaniem książek.

Jazda na rowerze w ciąży – o czym należy pamiętać?

Decydując się na jazdę na rowerze w ciąży, należy pamiętać przede wszystkim o komforcie i bezpieczeństwie. Jeżeli czujemy się na siłach i lekarz nie widzi przeciwwskazań, warto w tym czasie cieszyć się aktywnością. Należy jednak pamiętać, że jazda na rowerze ma sprawiać nam przyjemność, a nie być męczącą koniecznością.

Istotny jest również wybór jednośladu. Dla kobiety w ciąży wygodniejszy będzie rower z niską ramą: holenderski, miejski, tak zwana damka. Wysoka rama może sprawiać problem podczas wsiadania i ograniczać ruch nóg.

Znaczenie ma także trasa: niech będzie bezpieczna, a nie wyczynowa i wyboista. Lepiej unikać gwałtownych ruchów i nadmiernego wstrząsania. W mieście wybierajmy spokojniejsze ścieżki w otoczeniu zieleni, może lepiej odpuścić sobie rowerowe szaleństwa pośród samochodów.

I nie zapominajcie o kasku – ten warto mieć na głowie zawsze.

    Sprawdź powiązane tematy

    newsletter-main

    Wszystko, czego potrzebujesz
    na Twoim mailu

    Newsletter Hellomama da Ci dostęp do materiałów tworzonych z myślą o Tobie i Twoim dziecku.

      newsletter-main-decorator
      newsletter-staying

      Zostań z nami jeszcze chwilę!

      Zapisz się do newslettera HelloMama

      Zyskaj dostęp do materiałów tworzonych z myślą o Tobie i Twoim dziecku.

        newsletter-staying-decorator-1
        newsletter-staying-decorator-2