Czy można jeść surowe mięso w ciąży? Czy można jeść surowe mięso w ciąży? / iStock

Czy można jeść surowe mięso w ciąży?

Dieta przyszłej mamy powinna być zróżnicowana i bogata w składniki odżywcze. Należy zadbać, by w menu znalazły się mięso, drób i ryby, a także produkty bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe – masło, oliwę, awokado, jaja, pestki i orzechy. Lepiej w tym czasie zrezygnować ze słodyczy i nadmiaru słonych przekąsek, a także – obowiązkowo – z fastfoodów. Czy dozwolone jest surowe mięso? Wyjaśniamy!

Spis treści:

Ciążowe smaki – jak z nimi walczyć

Często słyszy się o tak zwanych ciążowych zachciankach – na smaki słodkie, słone lub bardzo wytrawne. Skąd się one biorą? Dietetyczka młodych sportowców, Patrycja Olejarczyk, podkreśla, że niektórzy wiążą zachcianki ze źle zbilansowaną dietą, a przez to niedoborami substancji odżywczych. Nie ma jednak na to naukowego potwierdzenia. – Zachcianki w czasie ciąży, mogą wynikać ze zmian, jakie zachodzą w organizmie ciężarnej. Zmysły w trakcie ciąży wyostrzają się, dlatego kobieta ciężarna inaczej może reagować na różne smaki czy zapachy niż wcześniej. Na to jednak również nie ma dowodów naukowych – tłumaczy ekspertka.

Czy i jak walczyć z ciążowymi zachciankami? Ogromna chęć na zjedzenie czegoś to dla nas informacja o niezaspokojonej potrzebie naszego organizmu. Warto ją przeanalizować i podejść do tematu racjonalnie. Kiedy na przykład mamy ochotę na hamburgera, możemy zastąpić gotowy produkt przygotowanym samodzielnie ze świeżego mięsa kotletem, pełnoziarnistą bułką i dużą ilością warzyw. Z kolei zapotrzebowanie na słodycze być może uda się zaspokoić porcją owoców lub zdrowym sokiem. Dzięki temu dostaniemy pełnowartościowy posiłek.

Surowe mięso w ciąży – czy można jeść

O ile jedzenie mięsa w ciąży jest wskazane i pomaga wypełnić zapotrzebowanie mamy i malucha, o tyle jedzenie surowego mięsa w tym czasie jest już zabronione. Dlaczego? – Wynika to z ryzyka zakażeń bakteryjnych i zatruć pokarmowych, do których może doprowadzić jedzenie mięsa lub ryb niepoddanych żadnej obróbce termicznej – mówi Olejarczyk. I dodaje – Surowe produkty mogą powodować szereg negatywnych i bardzo niebezpiecznych konsekwencji. Każde mięso spożywane w ciąży powinno zostać poddane dokładnej obróbce termicznej, która zapewni bezpieczeństwo mikrobiologiczne – wyjaśnia dietetyczka.

Nie chodzi tylko o tatar. W ciąży, jak podkreśla dietetyczka, ta lista jest dłuższa. – Nie wolno jeść tatara i krwistego, czyli niewysmażonego steka. Należy unikać także wędlin długo dojrzewających czy wędzonych na zimno. Musimy uważać na wątróbkę, która – mimo że jest bogata w żelazo – to w ciąży staje się produktem niebezpiecznym ze względu na wysoką zawartość witaminy A. Jej nadmiar może powodować mutacje genetyczne, wady rozwojowe układu nerwowego, twarzoczaszki, wady serca i układu moczowo-płciowego – dodaje Olejarczyk. 

Tatar w ciąży

Tatar to surowe, posiekane mięso wołowe oraz surowe żółtka jaj. Jedzenie go jest szczególnie niebezpieczne dla przyszłych mam. Po pierwsze, mięso – często niepewnego pochodzenie i świeżości – może być groźne ze względu na ryzyko zakażenia bakteriami listerii lub pasożytami toksoplazmozy. Mogą one spowodować wady rozwojowe płodu, a na wczesnym etapie ciąży nawet poronienie. Tatar to także surowe jajko, które może być źródłem salmonelli, czyli bakterii odpowiedzialnych za niektóre choroby przewodu pokarmowego. 

Na szczęście jest na to sposób! Tradycyjny tatar w ciąży można zastąpić opcją wegetariańską, która zarówno wyglądem, jak i smakiem nie odstaje od mięsnej. Można go przygotować choćby z suszonych pomidorów, awokado, pieczonych buraków czy z grillowanej cukinii. To wersja nie tylko smaczna, ale i zdrowa. Mama, jedząc warzywny tatar w ciąży, dostarcza sobie i maluchowi niezbędnych składników odżywczych. Ponadto takie danie jest lekkostrawne, a dzięki błonnikowi zawartemu w warzywach przyspiesza perystaltykę jelit i zapobiega zaparciom.

Sushi w ciąży

W ciąży niewskazane jest jedzenie ryb surowych ryb i wędzonych na zimno. Podobnie jednak jak w przypadku tatara sushi w ciąży jest dozwolone pod pewnymi warunkami. Warto wybrać rolki, które mają w sobie pieczoną rybę. Tak przygotowane sushi jest zdrowym, lekkostrawnym i pełnowartościowym daniem.

Co powinnam jeść w ciąży?

Polecamy

Co powinnam jeść w ciąży?

Najważniejsze zmiany w diecie w ciąży związane są ze zwiększonym zapotrzebowaniem na energię i niektóre składniki odżywcze oraz ze szczególną dbałością o bezpieczeństwo żywności. Ważnym elementem zdrowego stylu życia przyszłej mamy jest także odpowiednio dobrana suplementacja. Dowiedz się, co powinnaś jeść w ciąży.

Czytaj

Jak przygotowywać mięso w ciąży

W czasie ciąży szczególnie ważne jest, by mięso pochodziło ze źródła bezpiecznego pod względem mikrobiologicznym. – Zaleca się wybieranie mięsa nieprzetworzonego, zatem wszelkie przetwory mięsne o wysokiej zawartości tłuszczów, dodatków do żywności powinny być w diecie kobiet ograniczane – tłumaczy Olejarczyk.

Warto zwrócić szczególną uwagę na sposób obróbki mięsa. To przede wszystkim dokładne mycie, wyparzanie naczyń, w których przechowywane było surowe mięso. Jak zatem przygotowywać mięso dla ciężarnej? Obowiązkowo należy poddać je obróbce termicznej, czyli piec, dusić lub gotować. Lepiej w tym czasie zrezygnować z potraw smażonych. Nie tylko tych mięsnych.

Czym grozi jedzenie surowego mięsa w ciąży

Jedzenie surowego mięsa w ciąży, podobnie zresztą jak spożywanie potraw mięsnych nieprawidłowo lub niedostatecznie obrobionych termicznie, może nieść ze sobą poważne zagrożenie dla życia zarówno mamy, jak i malucha. 

– Jedzenie surowego mięsa, jaj czy ryb jest niebezpieczne ze względu na obecność bakterii. Może doprowadzić do zakażenia listeriozą lub toksoplazmozą, które z kolei mogą poważnie zagrozić życiu matki i dziecka – powtarza ekspertka.

Lepiej więc na ten czas wyłączyć z diety surowe mięso, tradycyjny tatar w ciąży zastąpić wegetariańskim, a sięgając po sushi, wybierać tylko rolki z pieczoną rybą. Nie warto ryzykować!

Sprawdź powiązane tematy

newsletter-main

Wszystko, czego potrzebujesz
na Twoim mailu

Newsletter Hellomama da Ci dostęp do materiałów tworzonych z myślą o Tobie i Twoim dziecku.

    newsletter-main-decorator
    newsletter-staying

    Zostań z nami jeszcze chwilę!

    Zapisz się do newslettera HelloMama

    Zyskaj dostęp do materiałów tworzonych z myślą o Tobie i Twoim dziecku.

      newsletter-staying-decorator-1
      newsletter-staying-decorator-2