fot. istock

„Nasze dzieciaki chłoną wiedzę o odwiedzanych przez nas miejscach przy okazji. Można powiedzieć: przez osmozę”. O worldschoolingu, czyli edukacji w podróży

Po niezbędnej przebudowie pomalowany na wesoły, jaskrawożółty kolor dostawczy mercedes stał się kilka lat temu domem dla Kasi Schubert, jej partnera i trójki dzieci. Przez większość czasu podróżują nim po Europie, zwykle trzymając się południa kontynentu. Ich sposób na edukację to worldschooling. Jak nigdy dotąd mamy możliwość wyrwać nasze dzieci z odwiecznego kieratu lekcji, prac domowych i zakuwania do klasówek. Tuż za progiem naszego domu leży najlepsza szkoła na świecie. To świat.

Bez presji

Jak stwierdza po tych kilku latach Kasia, taki tryb życia zapewnił im nie tylko niemal nieprzerwane czerpanie przyjemności z podróżowania, ale też dał ich dzieciom ogromną ilość bodźców do rozwoju. – Ostatnio, wyjątkowo dla nas, wybraliśmy się w taki typowo edukacyjny objazd po Polsce, z myślą o ósmej klasie syna – opowiada Kasia Schubert.

– Odwiedziliśmy więc Westerplatte, Wilczy Szaniec, ale też zamek w Malborku i kilka innych miejsc. Zwykle jednak nie działamy w tak przemyślany i planowy sposób. Nasze dzieciaki chłoną wiedzę o odwiedzanych przez nas miejscach niejako przy okazji podróży. Można powiedzieć: przez osmozę. Oczywiście, będąc w określonych miejscach, dbamy o to, by pokazać im to, co jest tam ważnego, lub wybrać się do ciekawego muzeum czy oceanarium. Staramy się jednak z tym nie przesadzić, pozwalając im jak najwięcej odkrywać we własnym zakresie – mówi Kasia Schubert.

Takie nienachalne podejście do edukacji i rozwoju jest zgodne z duchem worldschoolingu, światowego trendu na edukowanie dzieci poprzez pokazywanie im prawdziwego świata w czasie podróży, zamiast przekazywania o nim wiedzy w szkolnej ławce.

– Moje dzieci wiedzą, czym różni się ocean od morza, Alpy od polskich Tatr i jak wyglądają najważniejsze zabytki starożytności czy polodowcowy krajobraz Finlandii. To wszystko zobaczyły na własne oczy i doświadczyły wszystkimi zmysłami. Ale to, co uważam za najcenniejsze, to otwartość i tolerancja, jakie zdobyły dzięki naszym podróżom – zaznacza Kasia Schubert. – I wiara w to, że wszędzie sobie poradzą – dodaje.

Kasia Schubert / archiwum prywatne

Bez reguł

Rodziców takich jak Kasia i jej partner, dla których świat jest jedną wielką pomocą naukową, szybko przybywa. Zwłaszcza w USA, gdzie ruch ten staje się już całkiem popularny, podczas gdy w Polsce to wciąż powoli przebijająca się nowinka. Internet i cyfryzacja życia sprawiają, że coraz więcej osób może pracować zdalnie, a to pozwala na długie podróże bez dużych oszczędności. W dodatku dla mieszkańców krajów rozwiniętych większość miejsc interesujących podróżniczo jest po prostu tańsza niż ich strony rodzinne. Można więc żartobliwie powiedzieć, że zostać w domu się nie opłaca.

Wszystko to sprawia, że dziś, by wyruszyć całą rodziną na kilkumiesięczną czy nawet wieloletnią wyprawę, nie trzeba już być bogatym arystokratą czy multimilionerem. Dla wielu osób to już nie kwestia pieniędzy, ale raczej odwagi w podejmowaniu decyzji i otwartości na świat.

Sposobów na podróżowanie z dziećmi jest tyle, ilu rodziców się na to zdecyduje. Można przemieszczać się kamperem jak Kasia z rodziną, żeglować własnym jachtem – używany wcale nie musi kosztować fortuny, lub po prostu spakować się w walizki czy plecaki i wsiąść z dziećmi do samolotu. Albo przesiadać się w kolejne busy. Tu nie ma żadnych reguł ani nakazów. Panuje pełna wolność wyborów, za które samemu ponosi się odpowiedzialność. To zresztą już samo w sobie jest dla dzieci ważną lekcją o świecie. A ten worldschoolersów wita z otwartymi ramionami.

W popularnych lokalizacjach, takich jak indyjskie Goa, Bali, Egipt i wielu innych, powstały międzynarodowe szkoły chętne przyjąć ucznia w dowolnym momencie i na dowolny czas. Dzieciom, które nie znają jeszcze angielskiego w wystarczającym stopniu, większość z nich zapewnia wsparcie i dodatkowe zajęcia. Dzięki takim miejscom młody podróżnik spotka gromadę podobnych sobie obieżyświatów z różnych krajów, z którymi może się socjalizować, a rodzice zyskają kilka godzin dla siebie. Oczywiście przeniesienie dziecka ze szkoły w Polsce do drugiej w jakimś tropikalnym raju to jeszcze nie worldschooling, ale jako przerywnik w podróży takie miejsca sprawdzają się doskonale.

Zabierz dziecko na safari do ogródka przed domem! „Ważniejsza jest obserwacja niż wiedza. To ta pierwsza pobudza ciekawość i pasję” - mówi przyrodnik Wojciech Mikołuszko

Polecamy

Zabierz dziecko na safari do ogródka przed domem! „Ważniejsza jest obserwacja niż wiedza. To ta pierwsza pobudza ciekawość i pasję” - mówi przyrodnik Wojciech Mikołuszko

- Wyjdźcie z domu, pochylcie się, pooglądajcie to, co rośnie w ogródku i co po nim łazi, a potem sięgnijcie po atlasy czy książki przyrodnicze. Dla dziecka może to być nawet bardziej wciągające, gdy rodzic jest na tym samym poziomie, i razem z nim, jako partner, a nie mentor, zdobywa wiedzę – o pożytkach z noszenia słoików, sposobach obserwacji przyrody i "eksperymentach na mrówkach" rozmawiamy z Wojciechem Mikołuszko, przyrodnikiem, dziennikarzem naukowym i autorem książek dla dzieci.

Czytaj

Bez planu

Internet z kolei oferuje ogromną liczbę poradników i serwisów pomagających w organizowaniu takiej podróży. Korzystając z nich, warto jednak pilnować się, by nie przesadzić z planowaniem. – Jednym z problemów tradycyjnej edukacji, z jakimi mamy dziś do czynienia, jest właśnie przesadnie dokładne planowanie – mówi dr Mikołaj Marcela, nauczyciel akademicki z Uniwersytetu Śląskiego i autor licznych książek o edukacji. – Tworząc sztywne plany i scenariusze, a następnie starając się ich trzymać, odbieramy młodemu człowiekowi szanse na samodzielne odkrywanie niezwykłości świata wokół niego i towarzyszące temu momenty spontanicznego zaskoczenia. A to właśnie w takich chwilach dzieją się rzeczy najfajniejsze i najciekawsze oraz rozbudza się naturalna ciekawość – dodaje dr Marcela.

Mikołaj Marcela / archiwum prywatne

Dlatego proponuje, by zamiast starannego planowania ścieżki edukacyjnej, postawić na zdolności obserwacyjne i chłonny umysł dziecka. – Zamiast dokładnie zaplanowanej trasy przez najważniejsze zabytki Rzymu, zdajmy się też na los i przypadek. Pozwólmy dziecku wybrać drogę, wejdźmy do nieturystycznej knajpki, wdajmy się w rozmowę na migi z miejscowymi. To uczy otwartości na świat i tak potrzebnej w dzisiejszych czasach elastyczności – zaznacza dr Marcela.

– Największą wartością worldschoolingu nie jest to, że nasze dziecko zamiast w podręczniku, zobaczy Koloseum, Akropol czy palmę kokosową na własne oczy, ale to, że doświadczy, jak bardzo różnorodny, niezwykły i fascynujący jest nasz świat – dodaje Mikołaj Marcela.

To właśnie odcięcie od tego rodzaju osobistych doświadczeń i obserwacji na rzecz przyjmowania kolejnych porcji informacji uważa on za największą wadę naszej edukacji. – Nasza szkoła nie tyle uczy, co najczęściej informuje. Uczeń nie zdobywa w niej wiedzy, tylko przyswaja kolejne zbitki oderwanych od rzeczywistości tekstów i danych, często nie mogąc umieścić ich w kontekście, który czyniłby je czymś sensownym. To dlatego edukacja w obecnym kształcie na ogół nie ma sensu. Jeżeli o przyrodzie uczymy się w szkolnej sali, bez wyjścia do lasu, to nawet najlepszy rysunek liścia w przekroju pozostanie tylko grafiką bez jakiegokolwiek kontekstu, bez dotknięcia go i doświadczenia jego struktury, powąchania go czy przyjrzenia się jego naturalnym kolorom – podkreśla ekspert.

Bez szkoły

To właśnie dlatego worldschooling to nie to samo co edukacja domowa w podróży. Ta bowiem odbywa się zwykle, przynajmniej w polskich warunkach, w ścisłym powiązaniu z systemem szkolnym, jego założeniami programowymi i różnymi wytycznymi. Można więc powiedzieć, że jest to szkołą, tylko z innymi widokami za oknem. Tymczasem worldschooling można określić – bo nie istnieje tu jedna, kompletna definicja – jako naukę poprzez poznawanie i doświadczanie świata. Jak mówi Eli Gerzon, pisarz i podróżnik, który ukuł ten termin: to wtedy, gdy cały świat jest twoją szkołą, zamiast szkoły będącej twoim całym światem.

Warto tu zauważyć, że podróżowanie nie jest wcale konieczne, teoretycznie worldschooling można prowadzić, pozostając w domu, ale w połączeniu z podróżami jest po prostu fajniej. Nie jest to również metoda zastrzeżona wyłącznie dla pierwszych lat edukacji. Z powodzeniem można po nią sięgnąć w dowolnym wieku, np. by zmienić swoje kwalifikacje, ucząc się nowego zawodu. Właściwie nie jest to też zjawisko nowe. W końcu tak właśnie uczyli się ludzie, nim około XVIII wieku nie powstały systemy oświatowe. Młody człowiek szedł do terminu u mistrza, zdobywał zawód i jako czeladnik ruszał w podróż po świecie, wędrując od warsztatu do warsztatu, ucząc się w nich dalej. Dopiero po odbyciu takiej wędrówki mógł osiąść i założyć własny warsztat.

Edukacyjne podróże doceniała też bogata szlachta i arystokracja, wysyłając swoich synów w słynne Grand Tour. Dziś oczywiście mogą one być udziałem niemal każdego, kto odważy się zdecydować na taki krok.

Czy taka forma edukacji, a raczej rozwoju, ma wady? Oczywiście. Przede wszystkim stawia ogromne wyzwania przed rodzicami. To na nich spoczywa odpowiedzialność za jakość wiedzy, jaką nabędzie młody człowiek. Bo przecież samo obserwowanie świata, bez odpowiednio podanej wiedzy o tym, co widzi i czego doświadcza, to do prawidłowego rozwoju dziecka zdecydowanie za mało.

– Prawda jest taka, że worldschooling sam w sobie nie zastąpi całej edukacji. W trakcie podróży w najciekawsze miejsca pojawią się zapewne pytania, które nie powinny zostać bez odpowiedzi. Ważny jest więc dostęp do rozmaitych zasobów informacji i wiedzy – internetu, książek czy filmów. Młody człowiek potrzebuje też przewodnika, który wskaże, gdzie ewentualnie może szukać tych odpowiedzi lub sam dostarczy niezbędnej wiedzy, by zrozumieć problem, z którymi akurat mierzy się dziecko. I to rola dla dorosłych: wspierać, gdy pojawia się taka potrzeba. Tylko tyle i aż tyle – zaznacza jeszcze dr Marcela.

Oczywiście w czasach internetu wszystko to stało się znacznie łatwiejsze. Tym bardziej, że powstaje coraz więcej serwisów oferujących rodzicom najróżniejszego rodzaju pomoc edukacyjną. Doskonałym narzędziem edukacyjnym, zarówno dla samych dzieci, jak i dla chcących je wspierać rodziców, są też kanały edukacyjne na YouTube. Takie jak chociażby – mający również polskojęzyczną edycję – matematyczny KhanAcademy. Worldschoolersi tworzą też prężne społeczności, które mają swoje fora i grupy na portalach społecznościowych, gdzie wymieniają się wiedzą i poradami.

Mimo łatwego dostępu do wszelkich informacji i wsparcia, przekazywanie niezbędnej dziecku wiedzy może okazać się niełatwe. Po prostu podróżowanie nie zawsze temu sprzyja. – Prawda jest taka, że gdy za oknem mamy nudne podwórko, zdecydowanie łatwiej się skupić, niż gdy widzimy przez nie plażę i gorące morze albo jakieś fascynujące drzewo do wspinania się – mówi Kasia Schubert. – Dodatkowo trudno o systematyczność nauki, gdy co chwila znajdujemy się w nowym ciekawym miejscu — dodaje.

Ale to przecież nic nowego. W końcu dylemat: dobra zabawa czy nudna nauka jest tak stary, jak… szkoła.

Sprawdź powiązane tematy

Posłuchaj podcastów stworzonych przez mamy dla mam!

Sprawdź
Dear User!

Before you click "Go to the Website" or close the window by clicking ×, please read the following information, as it concerns your personal data.

By clicking "Go to the website" or by closing this window, you consent to the processing of your personal data on the terms described below.

The administrator of personal data of people visiting our websites is USP Zdrowie sp. z o.o. with headquarters in Poleczki 35 street, Warsaw 02-822, Poland.

As part of USP Zdrowie services, we will collect information about the use of our websites. The scope of data collected by us includes, among others information stored in cookies, user's IP, as well as information about your device and browser.

Your data will be used by us for the following purposes: (i) providing you with access to a safe and functional website; (ii) conducting analyzes that allow to study the ways of using our websites and use their functionalities and content, as well as to improve and streamline them; (iii) marketing, including presenting you with advertisements and messages tailored to your interests and preferences (profiling).

The use of our websites will involve the use of technologies provided by third parties (e.g. Google, Facebook). As USP Zdrowie, we provide you with the opportunity to consent to the transfer of your data to the groups of recipients indicated by us by accepting all or some of the purposes of processing.

USP Zdrowie provides each user of our websites with the opportunity to exercise the right to request access to his personal data, rectify it, delete or limit processing, exercise the right to object to processing, as well as the right to transfer data. in the event that the legal basis for the processing of your personal data is your consent - we provide you with the possibility of withdrawing it at any time through dedicated mechanisms for managing privacy settings.

You can contact USP Zdrowie by: (i) sending an e-mail to the following address: daneosoboweusp@usp.pl; (ii) sending a letter to the following address: USP Zdrowie sp. z o.o., Poleczki 35 street, Warsaw 02-822, Poland.

Detailed information related to the rules for the processing of your personal data on individual USP Zdrowie websites can be found in our Privacy Policy (PL).

Below you can choose to accept all or some of the processing purposes. We will be happy if you decide to help us improve our services and websites!

Choose services
Service Description State
Solutions necessary to provide the service by electronic means
as part of our Websites, we use the localStorage solution. localStorage is a file created by the user's browser installed on his device. Thanks to the localStorage mechanism, we are able to provide our users with access to efficient and safe websites and the ability to use their functionalities (e.g. remembering your privacy settings and the possibility of changing them, remembering preferences related to the selected language of displaying the website, the ability to add products to the basket). Information saved and used as part of the localStorage mechanism will not be used to conduct marketing activities. The localStorage mechanism is necessary to provide our services in the form of Websites (Article 6 (1) (b) of the GDPR).
Analytical cookies:
cookies that are used for advanced analysis of user behavior on our websites. Analytical cookies are used, among others to analyze user behavior on Websites in order to optimize the appearance, content and functionality of websites. The legal basis for the processing of these types of cookies is your voluntary consent (Article 6 (1) (a) of the GDPR), which you can express and withdraw at any time using the functionality of our websites. Currently, USP Zdrowie uses the following analytical cookies:
Google Analytics an online tool for analyzing website statistics. The tool allows us to track traffic on our websites, including the ability to analyze user behavior on websites. Based on the data collected using Google Analytics, we are able to develop our websites and provide a friendly appearance of the website and add new, useful functionalities. Google Analytics is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the rules governing the processing of personal data by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
Google Tag Manager tag management system developed by Google to manage JavaScript and HTML tags used for tracking and analysis on websites. Google Tag Manager is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
HotJar tool for analyzing user behavior on the website using, among others heat maps (analysis of the user's cursor behavior on the website). With this tool, we can design our websites more effectively and improve their readability and functionality. HotJar is provided and operated by Hotjar Limited. More information on the principles of personal data processing by HotJar can be found here: https://help.hotjar.com/hc/en-us/categories/115001323967-About-Hotjar
Marketing cookies:
cookies that allow us to conduct activities related to the promotion of our services, products and websites. This category of cookies will be used, inter alia, in order to show you advertisements tailored to your preferences or provide other marketing content. The legal basis for the processing of these types of cookies is your voluntary consent (Article 6 (1) (a) of the GDPR), which you can express and withdraw at any time using the functionality of our websites. Currently, USP Zdrowie uses the following marketing cookies:
Facebook Pixel the Facebook Pixel tool is a piece of code on the website that allows you to measure, optimize and create groups of recipients of advertising campaigns on Facebook. The operation of this tool enables us to run more effective advertising campaigns and provide you with content that may be of real interest to you. Facebook Pixel is provided and operated by Facebook Ireland Limited. Facebook Pixel collects basic information stored in the cookie and information about the website and your activity. Facebook Ireland Limited may transfer personal data of its users to the United States of America, based on the legal mechanisms provided for in applicable law. The basis for the transfer of your data in some cases may also be your consent, which we collect as part of our websites. therefore, we would like to draw your attention to the fact that the law on the protection of personal data in the United States of America differs from European legislation and may not provide you with the same rights as those provided for by the provisions in force in Poland, and in some cases it may also combine with the possibility of access to your data by the authorities and services of a third country. in order to ensure the fullest protection of your rights and freedoms, the mechanisms used as part of the Facebook Pixel tool prevent your identification data from being identified and are subject to automatic processes of their removal in short periods.

We would also like to inform you that when using the Facebook Pixel USP Zdrowie tool, it complies with the current Regulations of Facebook Business Tools, including the agreements on the principles of co-administration of personal data. in order to fulfill the obligation resulting from the provisions of data protection law, we would like to inform you that in the scope of processing information collected using the Facebook Pixel tool:
  1. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited, with its registered office at 4 Grand Canal Square, Grand Canal Harbor, Dublin 2, Ireland, act as joint controllers (entities jointly deciding on the purposes and methods of personal data processing).
  2. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited have made joint arrangements regarding the performance of their obligations under the provisions of the GDPR.
  3. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited are responsible for providing appropriate grounds for processing personal data related to the collection of information via Facebook Pixel. Therefore, USP Zdrowie provides users with the opportunity to voluntarily consent to the collection and use of their data for marketing purposes on the websites, in particular for the purpose of conducting marketing campaigns on Facebook. Facebook Ireland Limited provides appropriate legal grounds relating to the possibility of using the personal data of portal users for the purposes of conducting USP Zdrowie marketing activities.
  4. As part of this Privacy Policy, USP Zdrowie provides you with access to all information related to the principles of data processing as part of our business activities. Information related to the principles of personal data processing by Facebook Ireland Limited, determination of the legal basis for such processing and the methods of exercising your rights by Facebook Ireland Limited, including information on the relevant Facebook contact forms, can be found in the Data Policy available at: https://www.facebook.com/about/privacy.
  5. USP Zdrowie is responsible to the users of Internet Services for the correct operation of the mechanisms enabling obtaining and withdrawing consents to use the information collected through the Facebook Pixel tool. After receiving the data collected via Facebook Pixel, Facebook Ireland Limited is independently responsible for the rights specified in Art. 15 - 20 GDPR towards users of your social network.
  6. Both USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited provide the possibility of exercising the right to object. in the event of receipt of a request related to an objection to the processing of personal data, USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited will take appropriate steps regarding the further processing of their users' data.
  7. USP Zdrowie is responsible for the proper implementation and configuration of Facebook Pixel. Facebook Ireland Limited remains responsible for ensuring the security of the service offered to us and personal data processed as part of Facebook Pixel.
  8. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited remain responsible for the proper response to all identified data breaches. The responsibility of USP Zdrowie in connection with the use of Facebook Pixel services applies to all cases related to providing users with a properly implemented and configured tool. Facebook Ireland Limited is responsible for all data protection breaches related to processing operations performed as part of the marketing service provided to us.
LinkedIn Insight Tag short code in Java Script technology that supports conversion tracking, website audience and site demographics for LinkedIn advertising campaigns. The operation of this tool enables us to run more effective advertising campaigns and provide you with content that may be of real interest to you. The LinkedIn Insight Tag is provided and operated by LinkedIn Ireland Unlimited Company. More information on the rules for the processing of personal data with the processing of personal data by LinkedIn can be found here: https://www.linkedin.com/help/lms/answer/65513/add-the-linkedin-insight-tag-to-your-website?lang=en
Google Ads tool that is one of the elements of the Google advertising system, allowing the display of sponsored links in the search results of the Google Search Engine and on websites of entities cooperating with Google. The Google Ads tool is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
SALESmanago tool enabling the identification and monitoring of contacts and users on websites and conducting personalized marketing communication. The SALESmanago tool is provided and operated by our partner, Benhauer Sp. z o.o. More information on the principles of personal data processing using the SALESmanago tool can be found here: https://www.salesmanago.pl/marketing-automation/technologie.htm
AppNexus / Xaxis Turbine Xaxis is a global digital media platform that programmatically connects advertisers with audiences. More information on the principles of personal data processing using the Xaxis Turbine tool can be found here: https://www.xaxis.com/privacy-notice/polityka-prywatnosci-xaxis/
Selectivv tool enabling user data segmentation, used to target emissions as part of an advertising campaign. More about the rules on the site: https://selectivv.com/polityka-prywatnosci/
Campaign Manager 360 system for managing advertisements and measuring their effectiveness, designed for advertisers and media agencies. It is part of the Google Marketing Platform provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=pl
Revhunter A tool that allows you to send advertisements to users of the Administrator's website in the form of e-mail messages that are tailored to the user's actions and behavior on the website. The retargeting service is performed via the Revhunter tool, which belongs to INIS sp. z o.o. with headquarters in Rybnik at Raciborska 35a street, Poland (TAX ID: 6423128785). More info on page: https://revhunter.pl/polityka-prywatnosci
CAKE cloud-based tool that enables campaign management, optimization and monitoring of partners in the area of performance marketing. More information here: https://getcake.com/privacy-policy/
User.com tool enabling identification and monitoring of contacts and users on websites and conducting personalized marketing communication. The User.com tool is provided and operated by our partner, User.com Sp. z o.o. More information on the principles of personal data processing using the User.com tool can be found here: https://user.com/en/privacy-policy/
Make.com is a tool for automating business processes, enabling integrations with other systems, analyzing user behavior on websites, and delivering personalized content and experiences. Make.com is provided and supported by Make.com Inc. You can find more information about the personal data processing policies using the Make.com tool here: https://www.make.com/en/privacy-notice
TikTok Pixel TikTok Pixel - A tool to integrate with your website that allows you to share website events with TikTok. When used with TikTok for Business tools, the Pixel can measure website traffic, assess the effectiveness of ad campaigns, optimize campaigns, and acquire new customers. Once properly set up and verified, the Pixel conveys information about actions taken on your site according to the events you have configured, which reflect the entire customer journey from viewing a product details page to adding an item to a cart and making a purchase. The Pixel collects data available via standard web browsers, including information about ads or events, timestamps, IP addresses, device data, and cookies that support the measurement, optimization, and targeting of your campaigns. In the future, this data will enable TikTok to customize recommendations for Pixel event settings and offer automated solutions. More information about this tool can be found in TikTok's Privacy Policy and TikTok Business Product Terms

After 5 seconds, we will refresh the page to load the current settings.