Anna J. Dudek /fot. archiwum prywatne Anna J. Dudek /fot. archiwum prywatne

Anna J. Dudek: Mamy być jak matki boskie – idealne, nieskalane, zasuwające, uśmiechnięte, ładne

„Nasze życia są prześwietlane, nasze ciała traktowane, jakby należały do wszystkich, nasze potrzeby ignorowane. (...) A wszystko to wynik głęboko patriarchalnego systemu, który zakłada nam gorsety i kagańce“ – opowiada Anna J. Dudek, autorka książki „Znikając. Reportaże o matkach“

Klaudia Kierzkowska: Zastanawiam się, czy macierzyństwa trzeba się nauczyć?

Anna J. Dudek: Myślę, że tak. Myślę też, że najlepszymi nauczycielami są dzieci. Nie wiem, czy instynkt macierzyński pojawia się od razu. Wiem natomiast, że Heidi Murkoff, autorka m.in. książki „W oczekiwaniu na dziecko“, twierdzi, że nie, a ma ogromną wiedzę na ten temat. Ja uczę się swojego synka i macierzyństwa codziennie, z drugiej strony – instynktownie go czuję. Myślę, że wiele kobiet tak odczuwa, ale zwykle się nad tym nie zastanawiamy, bo życie toczy się bardzo szybko, a rozmaitych zajęć i obowiązków jest bardzo dużo. Z drugiej strony wydaje mi się, że jesteśmy tak przytłoczone tym, co wydaje nam się, że powinnyśmy czuć – wyobrażeniami i oczekiwaniami innych – że za mało czasu poświęcamy sobie, naszym emocjom, potrzebom i oczekiwaniom.

Macierzyństwo często przedstawiane jest jako najpiękniejsza przygoda życia. Dlaczego tak wiele kobiet boi się mówić głośno o tym, jak to naprawdę wygląda?

Sądzę, że to dla bardzo wielu kobiet jest najpiękniejsza i najtrudniejsza jednocześnie przygoda życia. Polecam lekturę statystyk z jakiegokolwiek obszaru tematycznego dotyczącego macierzyństwa. Ta ponura lektura pokazuje, skąd z jednej strony całe to napięcie związane z potrzebą bycia super mamą, z drugiej – jak dojmujący jest brak wsparcia.

Matki z niepełnosprawnościami i matki dzieci z niepełnosprawnościami nie mają żadnego wsparcia państwa. Muszą – dosłownie – walczyć o życie i godność. Samotne matki? Mamy milion dzieci, które nie dostają należnych im alimentów, a sprawy w sądach są seryjnie umarzane, co zresztą dotyczy także spraw o przemoc. A ofiar przemocy jest w Polsce około miliona, mówię tylko o kobietach, nie o dzieciach. Dalej, żłobki i przedszkola? Tych brakuje. Dostępność lekarzy? Niewystarczająca. Przemoc okołoporodowa? Na szokującym poziomie. Brak dostępu do antykoncepcji, w tym awaryjnej, oraz legalnej aborcji. Trudno czuć radość z tej przygody, kiedy walczy się o przetrwanie.

A obawa, o którą pytasz, wynika, jak sądzę z charakteru społeczeństwa, w którym żyjemy, a które jest głęboko patriarchalne, przypisujące kobietom bardzo określone role. A także ze strachu, że „coś jest ze mną nie tak“. Tylko ze mną. A jeśli powiem o tym głośno, „przyznam się“, ludzie pomyślą, że jestem złą matką. A tak nie chcę być przecież postrzegana.

Wciąż boimy się odstawać od reszty, przy czym mamy mylne wrażenie, że ta reszta ma inaczej. No nie ma. I to jest moje prywatne odkrycie związane z rozmowami i lekturami, którym chciałam się podzielić z innymi kobietami.

To presja otoczenia, „słodkiego” życia przedstawianego w mediach społecznościowych?

Też. Ale i nas samych, pilnujących się, próbujących sprostać oczekiwaniom, próbującym wpasować się w społeczny paradygmat, co w dodatku związane jest z socjalizacją od najwcześniejszych lat. Dla chłopców niebieski, dla dziewczynek różowy, dla chłopców zestaw małego naukowca, dla dziewczynek zestaw do malowania paznokci. Chłopców chwali się, gdy są odważni, dziewczynki – gdy są ładne i uśmiechnięte. Zasadniczo wszyscy dostają pochwały, gdy są „grzeczni“. Nienawidzę tego określenia i nigdy nie używam go w stosunku do dzieci, bo wcale nie uważam, że mają być „grzeczne“. Cieszę się, gdy są sobą, gdy eksplorują, pytają, kwestionują. Cieszę się, gdy mój syn głośno mówi „nie“, gdy stawia granice, gdy pyta „a dlaczego“, choć pewnie łatwiej byłoby, gdyby cieszył się z pochwał za „bycie grzecznym“ (ale takich nie dostaje). Bycie „grzecznym“ przygotowuje ludzi do ślepego podążania za zasadami i braku własnej refleksji, co kończy się – znowu bezrefleksyjnym – wchodzeniem w z góry ustalone role w dorosłym życiu.

Do czego zmierzam – jesteśmy spętane społecznym konwenanasem, presją społeczną, strachem przed ocenianiem i krytyką, która jako matki spotyka nas wciąż i wciąż. Matki mają przechlapane. W tym kraju.

"Dla z nas zostanie matką to moment przełomowy, w którym odkrywamy, że światem rządzą stereotypy" - mówi Lady Pasztet

Polecamy

"Dla z nas zostanie matką to moment przełomowy, w którym odkrywamy, że światem rządzą stereotypy" - mówi Lady Pasztet

Czytaj

W swojej książce „Znikając” opisuje pani niezwykłe historie. Kobiety podzieliły się z panią swoim życiem, takim prawdziwym. Otwarcie przyznają, jak potrafi być ciężko. Pani zdaniem to akt odwagi?

Myślę, że te historie są do bólu zwykłe i to na tym polega ich siła. Nie chciałabym myśleć, że to odwaga, bo odwagą nie powinno być mówienie o normalności, o codzienności, o zmęczeniu, strachu i czasem zdziwieniu, że nie tak miało być. Myślę, że moimi rozmówczyniami kierowała chęć przerwania zmowy milczenia, że to wynik złości na to tabu i rzeczywistość, zarówno społeczną, jak i polityczną, a przez to także rodzinną, która jest po prostu bardzo trudna. Bywa piękna, ładna, rozczulająca, ale też trudna.

Dlaczego wciąż tak wiele kobiet boi się, przyznać, że są chwile zwątpienia, momenty, w których chciałybyśmy po prostu uciec?

Bo jesteśmy kołtunami, którzy przyzwyczaili się do nadzwyczajnego poziomu zakłamania i hipokryzji, co szczególnie dotyka kobiety, które są od stuleci na cenzurowanym. Nasze życia są prześwietlane, nasze ciała traktowane, jakby należały do wszystkich, nasze potrzeby ignorowane.

Mamy być jak matki boskie – idealne, nieskalane, zasuwające, uśmiechnięte, ładne. A wszystko to wynik głęboko patriarchalnego systemu, który zakłada nam gorsety i kagańce.

Kobieta, która ma dość swojego dziecka, na pewno zostanie uznana za psychopatkę?

Kocham mojego syna nad życie. Najlepsze, co się wydarzyło w moim życiu, to jego narodziny. Każdego dnia patrzę na niego i nie mogę uwierzyć, że ta doskonałość to moje dziecko. I każdego dnia jestem potwornie zmęczona. Często myślę, że jeśli usłyszę jeszcze jedno, dwusetne „mamooo“, albo znowu uchylają się drzwi łazienki, bo Gutek bardzo się stęsknił, kiedy akurat sikałam, albo kiedy odbywa się wieczorny rytuał spania w cyklu „czytanie, rozmawianie, przytulanie, prawie spanie, szklanka wody, trzecie siku, a jeszcze to i tamto“, to eksploduję. Mam dość, czuję za dużo bodźców, chcę przez chwilę zatrzymać się i odetchnąć, pobyć sama. Jestem psychopatką? Nie, jestem kochającą mamą, która, jak piszę, „pada na ryj“ i potrzebuje przestrzeni dla siebie. Są nas miliony.

Mam wrażenie, że współczesne matki stawiają siebie na ostatnim miejscu. Przejmujemy się wszystkimi dookoła, ale nie sobą. Dlaczego?

Bo świat nas nie kocha, tylko eksploatuje, a my zasuwamy jak chomiki w tych obrotowych klatkach. To stawianie na piedestale jest pozorne, komplementy złudne, a realnej pomocy nie ma właściwie na żadnym poziomie. Wszystko albo nie działa wcale, albo nie tak, jak powinno.

Jesteśmy zmęczone, bo macierzyństwo w Polsce jest sportem ekstremalnym.

„Gdyby w jednym miejscu spotkały się wszystkie matki, nie byłoby już więcej wojen”. Dobrze powiedziane. Poznaj budujące cytaty o macierzyństwie

Polecamy

„Gdyby w jednym miejscu spotkały się wszystkie matki, nie byłoby już więcej wojen”. Dobrze powiedziane. Poznaj budujące cytaty o macierzyństwie

Czytaj

Co matka może i powinna zarobić dla siebie?

To jest jak w znanej opowieści o masce tlenowej. W nagłej sytuacji w samolocie najpierw zakładasz ją sobie, potem dziecku czy innym osobom, bo raczej nie pomożesz nikomu, kiedy sama się dusisz. Tak samo jest w życiu, ale ponieważ to nie jest żadna „nagła“ sytuacja – mówię o codzienności – zapominamy o tym i zasuwamy ponad siły, ogarniając i obsługując wszystkich dookoła, bo przecież cała praca opiekuńcza (tzw. reprodukcyjna) spoczywa na barkach kobiet. Tego wszyscy od nas oczekują, a my to po prostu robimy. Tylko energii coraz mniej.

Dlatego przede wszystkim musimy założyć te maski tlenowe sobie. Próbować nie mieć wyrzutów sumienia, kiedy robimy coś dla siebie, bo to po prostu podstawowa higiena psychiczna, która w dodatku wszystkim się opłaca.

Niesamowite jest to, że te zmęczone, wyczerpane macierzyństwem kobiety, są tak naprawdę w głębi serca szczęśliwe.

Śmiała teza. Nie wiem, czy są szczęśliwe, wiem, że szczęśliwe czasem bywają. Ponoć najszczęśliwsze i najbardziej zadowolone z życia są kobiety, które nie są z nikim związane i nie mają dzieci. „Moje“ matki mają poczucie obowiązku i zwykle niewyobrażalne pokłady miłości, ale nie jestem pewna, czy określiłyby się jako „szczęśliwe“. Niektóre pewnie tak, inne by to zadeklarowały, choć to nieprawda, inne jeszcze zwyczajnie szczęśliwe nie są. Inne pytanie brzmi: co to jest to szczęście? Czy to, że budzę się obok mojego niepełnosprawnego dziecka i czuję, że ono oddycha, czy może kiedy jako niewidomej matce znowu bezpiecznie udaje się przejść z dzieckiem przez ulicę? Albo kiedy alimenty spływają na czas i nie muszę się martwić, skąd wziąć pieniądze? A może kiedy po latach walki udało mi się w końcu zostać mamą? Definicji jest tyle, ile sytuacji. Nie lubię dużych kwantyfikatorów, nie powiem więc, że dotyczy to „wszystkich“ albo „żadnej“.

Zastanawiam się, czy macierzyństwo jest poświęceniem?

Według mnie – tak. Zarówno fizycznie, jak psychicznie. Odwołam się do Rachel Cusk, która w swojej książce „Macierzyństwo, praca na całe życie“ opisuje ciążę jako wrażenie porwania przez obcych. Myślę, że to potem może się rozciągać na wiele obszarów życia i znowu – taka refleksja wynika z rozmów z bardzo wieloma kobietami. Kobiety mają poczucie, jakby ktoś im zabrał tożsamość, je same. To dotyczy głównie początków macierzyństwa, ale w wielu przypadkach trwa, zwłaszcza, jeśli dochodzą rozmaite wyzwania związane ze zdrowiem, edukacją czy finansami. A tych nie brakuje.

Kobieta żyjąca w Polsce nie ma łatwego życia. Dlaczego państwo zawodzi kobiety, ciężarne, matki?

Wbrew deklaracjom kobiety nigdy nie były cenione, raczej traktowane jak siła robocza i rozrodcza. W Polsce od ośmiu lat mamy rządy fundamentalistów, którzy kobiet nienawidzą, a myślę, że wynika to z tego, że się ich boją.

Ostatnie wydarzenia pokazały – mam na myśli sprawę Joanny z Krakowa, śmierć Izabeli z Pszczyny i innych kobiet – że ta władza kobiet nienawidzi. W tym: matek.

Co skłoniło panią do napisania tak szczerej i niezwykle autentycznej książki?

Macierzyństwo. Tylko tyle i aż tyle, z naciskiem na aż.

Okładka książki

Okładka książki „Znikając. Reportaże o matkach“ /fot. materiały prasowe

Anna J.Dudek – dziennikarka i redaktorka od lat związana z „Wysokimi Obcasami“. Publikowała m.in w „Polska The Times“, „Oko.Press“, „Fakcie“. Pisze głównie o prawach kobiet w kontekście politycznym i społecznym. Autorka „Poddaję się. Reportaże o polskich muzułmankach” oraz „Dolce vita po polsku”

Sprawdź powiązane tematy

Posłuchaj podcastów stworzonych przez mamy dla mam!

Sprawdź
Dear User!

Before you click "Go to the Website" or close the window by clicking ×, please read the following information, as it concerns your personal data.

By clicking "Go to the website" or by closing this window, you consent to the processing of your personal data on the terms described below.

The administrator of personal data of people visiting our websites is USP Zdrowie sp. z o.o. with headquarters in Poleczki 35 street, Warsaw 02-822, Poland.

As part of USP Zdrowie services, we will collect information about the use of our websites. The scope of data collected by us includes, among others information stored in cookies, user's IP, as well as information about your device and browser.

Your data will be used by us for the following purposes: (i) providing you with access to a safe and functional website; (ii) conducting analyzes that allow to study the ways of using our websites and use their functionalities and content, as well as to improve and streamline them; (iii) marketing, including presenting you with advertisements and messages tailored to your interests and preferences (profiling).

The use of our websites will involve the use of technologies provided by third parties (e.g. Google, Facebook). As USP Zdrowie, we provide you with the opportunity to consent to the transfer of your data to the groups of recipients indicated by us by accepting all or some of the purposes of processing.

USP Zdrowie provides each user of our websites with the opportunity to exercise the right to request access to his personal data, rectify it, delete or limit processing, exercise the right to object to processing, as well as the right to transfer data. in the event that the legal basis for the processing of your personal data is your consent - we provide you with the possibility of withdrawing it at any time through dedicated mechanisms for managing privacy settings.

You can contact USP Zdrowie by: (i) sending an e-mail to the following address: daneosoboweusp@usp.pl; (ii) sending a letter to the following address: USP Zdrowie sp. z o.o., Poleczki 35 street, Warsaw 02-822, Poland.

Detailed information related to the rules for the processing of your personal data on individual USP Zdrowie websites can be found in our Privacy Policy (PL).

Below you can choose to accept all or some of the processing purposes. We will be happy if you decide to help us improve our services and websites!

Choose services
Service Description State
Solutions necessary to provide the service by electronic means
as part of our Websites, we use the localStorage solution. localStorage is a file created by the user's browser installed on his device. Thanks to the localStorage mechanism, we are able to provide our users with access to efficient and safe websites and the ability to use their functionalities (e.g. remembering your privacy settings and the possibility of changing them, remembering preferences related to the selected language of displaying the website, the ability to add products to the basket). Information saved and used as part of the localStorage mechanism will not be used to conduct marketing activities. The localStorage mechanism is necessary to provide our services in the form of Websites (Article 6 (1) (b) of the GDPR).
Analytical cookies:
cookies that are used for advanced analysis of user behavior on our websites. Analytical cookies are used, among others to analyze user behavior on Websites in order to optimize the appearance, content and functionality of websites. The legal basis for the processing of these types of cookies is your voluntary consent (Article 6 (1) (a) of the GDPR), which you can express and withdraw at any time using the functionality of our websites. Currently, USP Zdrowie uses the following analytical cookies:
Google Analytics an online tool for analyzing website statistics. The tool allows us to track traffic on our websites, including the ability to analyze user behavior on websites. Based on the data collected using Google Analytics, we are able to develop our websites and provide a friendly appearance of the website and add new, useful functionalities. Google Analytics is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the rules governing the processing of personal data by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
Google Tag Manager tag management system developed by Google to manage JavaScript and HTML tags used for tracking and analysis on websites. Google Tag Manager is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
HotJar tool for analyzing user behavior on the website using, among others heat maps (analysis of the user's cursor behavior on the website). With this tool, we can design our websites more effectively and improve their readability and functionality. HotJar is provided and operated by Hotjar Limited. More information on the principles of personal data processing by HotJar can be found here: https://help.hotjar.com/hc/en-us/categories/115001323967-About-Hotjar
Marketing cookies:
cookies that allow us to conduct activities related to the promotion of our services, products and websites. This category of cookies will be used, inter alia, in order to show you advertisements tailored to your preferences or provide other marketing content. The legal basis for the processing of these types of cookies is your voluntary consent (Article 6 (1) (a) of the GDPR), which you can express and withdraw at any time using the functionality of our websites. Currently, USP Zdrowie uses the following marketing cookies:
Facebook Pixel the Facebook Pixel tool is a piece of code on the website that allows you to measure, optimize and create groups of recipients of advertising campaigns on Facebook. The operation of this tool enables us to run more effective advertising campaigns and provide you with content that may be of real interest to you. Facebook Pixel is provided and operated by Facebook Ireland Limited. Facebook Pixel collects basic information stored in the cookie and information about the website and your activity. Facebook Ireland Limited may transfer personal data of its users to the United States of America, based on the legal mechanisms provided for in applicable law. The basis for the transfer of your data in some cases may also be your consent, which we collect as part of our websites. therefore, we would like to draw your attention to the fact that the law on the protection of personal data in the United States of America differs from European legislation and may not provide you with the same rights as those provided for by the provisions in force in Poland, and in some cases it may also combine with the possibility of access to your data by the authorities and services of a third country. in order to ensure the fullest protection of your rights and freedoms, the mechanisms used as part of the Facebook Pixel tool prevent your identification data from being identified and are subject to automatic processes of their removal in short periods.

We would also like to inform you that when using the Facebook Pixel USP Zdrowie tool, it complies with the current Regulations of Facebook Business Tools, including the agreements on the principles of co-administration of personal data. in order to fulfill the obligation resulting from the provisions of data protection law, we would like to inform you that in the scope of processing information collected using the Facebook Pixel tool:
  1. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited, with its registered office at 4 Grand Canal Square, Grand Canal Harbor, Dublin 2, Ireland, act as joint controllers (entities jointly deciding on the purposes and methods of personal data processing).
  2. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited have made joint arrangements regarding the performance of their obligations under the provisions of the GDPR.
  3. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited are responsible for providing appropriate grounds for processing personal data related to the collection of information via Facebook Pixel. Therefore, USP Zdrowie provides users with the opportunity to voluntarily consent to the collection and use of their data for marketing purposes on the websites, in particular for the purpose of conducting marketing campaigns on Facebook. Facebook Ireland Limited provides appropriate legal grounds relating to the possibility of using the personal data of portal users for the purposes of conducting USP Zdrowie marketing activities.
  4. As part of this Privacy Policy, USP Zdrowie provides you with access to all information related to the principles of data processing as part of our business activities. Information related to the principles of personal data processing by Facebook Ireland Limited, determination of the legal basis for such processing and the methods of exercising your rights by Facebook Ireland Limited, including information on the relevant Facebook contact forms, can be found in the Data Policy available at: https://www.facebook.com/about/privacy.
  5. USP Zdrowie is responsible to the users of Internet Services for the correct operation of the mechanisms enabling obtaining and withdrawing consents to use the information collected through the Facebook Pixel tool. After receiving the data collected via Facebook Pixel, Facebook Ireland Limited is independently responsible for the rights specified in Art. 15 - 20 GDPR towards users of your social network.
  6. Both USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited provide the possibility of exercising the right to object. in the event of receipt of a request related to an objection to the processing of personal data, USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited will take appropriate steps regarding the further processing of their users' data.
  7. USP Zdrowie is responsible for the proper implementation and configuration of Facebook Pixel. Facebook Ireland Limited remains responsible for ensuring the security of the service offered to us and personal data processed as part of Facebook Pixel.
  8. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited remain responsible for the proper response to all identified data breaches. The responsibility of USP Zdrowie in connection with the use of Facebook Pixel services applies to all cases related to providing users with a properly implemented and configured tool. Facebook Ireland Limited is responsible for all data protection breaches related to processing operations performed as part of the marketing service provided to us.
LinkedIn Insight Tag short code in Java Script technology that supports conversion tracking, website audience and site demographics for LinkedIn advertising campaigns. The operation of this tool enables us to run more effective advertising campaigns and provide you with content that may be of real interest to you. The LinkedIn Insight Tag is provided and operated by LinkedIn Ireland Unlimited Company. More information on the rules for the processing of personal data with the processing of personal data by LinkedIn can be found here: https://www.linkedin.com/help/lms/answer/65513/add-the-linkedin-insight-tag-to-your-website?lang=en
Google Ads tool that is one of the elements of the Google advertising system, allowing the display of sponsored links in the search results of the Google Search Engine and on websites of entities cooperating with Google. The Google Ads tool is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
SALESmanago tool enabling the identification and monitoring of contacts and users on websites and conducting personalized marketing communication. The SALESmanago tool is provided and operated by our partner, Benhauer Sp. z o.o. More information on the principles of personal data processing using the SALESmanago tool can be found here: https://www.salesmanago.pl/marketing-automation/technologie.htm
AppNexus / Xaxis Turbine Xaxis is a global digital media platform that programmatically connects advertisers with audiences. More information on the principles of personal data processing using the Xaxis Turbine tool can be found here: https://www.xaxis.com/privacy-notice/polityka-prywatnosci-xaxis/
Selectivv tool enabling user data segmentation, used to target emissions as part of an advertising campaign. More about the rules on the site: https://selectivv.com/polityka-prywatnosci/
Campaign Manager 360 system for managing advertisements and measuring their effectiveness, designed for advertisers and media agencies. It is part of the Google Marketing Platform provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=pl
Revhunter A tool that allows you to send advertisements to users of the Administrator's website in the form of e-mail messages that are tailored to the user's actions and behavior on the website. The retargeting service is performed via the Revhunter tool, which belongs to INIS sp. z o.o. with headquarters in Rybnik at Raciborska 35a street, Poland (TAX ID: 6423128785). More info on page: https://revhunter.pl/polityka-prywatnosci
CAKE cloud-based tool that enables campaign management, optimization and monitoring of partners in the area of performance marketing. More information here: https://getcake.com/privacy-policy/
User.com tool enabling identification and monitoring of contacts and users on websites and conducting personalized marketing communication. The User.com tool is provided and operated by our partner, User.com Sp. z o.o. More information on the principles of personal data processing using the User.com tool can be found here: https://user.com/en/privacy-policy/
Make.com is a tool for automating business processes, enabling integrations with other systems, analyzing user behavior on websites, and delivering personalized content and experiences. Make.com is provided and supported by Make.com Inc. You can find more information about the personal data processing policies using the Make.com tool here: https://www.make.com/en/privacy-notice
TikTok Pixel TikTok Pixel - A tool to integrate with your website that allows you to share website events with TikTok. When used with TikTok for Business tools, the Pixel can measure website traffic, assess the effectiveness of ad campaigns, optimize campaigns, and acquire new customers. Once properly set up and verified, the Pixel conveys information about actions taken on your site according to the events you have configured, which reflect the entire customer journey from viewing a product details page to adding an item to a cart and making a purchase. The Pixel collects data available via standard web browsers, including information about ads or events, timestamps, IP addresses, device data, and cookies that support the measurement, optimization, and targeting of your campaigns. In the future, this data will enable TikTok to customize recommendations for Pixel event settings and offer automated solutions. More information about this tool can be found in TikTok's Privacy Policy and TikTok Business Product Terms

After 5 seconds, we will refresh the page to load the current settings.