7-miesiećzne dziecko je Jadłospis 7-miesięcznego dziecka/ iStock

Jadłospis 7-miesięcznego dziecka

Jadłospis 7. miesięcznego dziecka typowo składa się z trzech posiłków mlecznych oraz dwóch-trzech posiłków opartych na pokarmach uzupełniających. Co może jeść maluch w tym wieku? O jakie produkty rozszerzać jego dietę, a których unikać? Jak stworzyć plan żywienia dla 7-miesięcznego niemowlaka?

Spis treści:

Jadłospis 7-miesięcznego dziecka

Jadłospis 7-miesięcznego dziecka bazuje na mleku mamy lub mleku modyfikowanym oraz wprowadzanych stopniowo pokarmach uzupełniających. To, jak niemowlę w tym wieku jest żywione, zależy w dużej mierze od momentu rozpoczęcia i szybkości rozszerzania jego diety.

Menu 7-miesięcznego dziecka może zawierać dania przygotowane z wykorzystaniem wszystkich grup zdrowych produktów spożywczych. To rodzic decyduje, jaki rodzaj żywności chce wprowadzić do diety malucha w pierwszej kolejności. Typowo stopniowe rozszerzanie diety rozpoczyna się od warzyw, owoców, kaszek i mięsa. Trzeba zadbać przy tym o odpowiedni sposób przyrządzenia posiłków i konsystencję dań.

 

Ile powinien jeść maluch?

Podstawową zasadą przy żywieniu 7-miesięcznego dziecka jest to, że samo niemowlę decyduje, ile posiłku podanego przez rodzica zje (i czy w ogóle dany pokarm będzie spożywało). Opiekun odpowiada z kolei za decyzję, kiedy maluch otrzyma posiłek i z czego będzie się on składał.

Nigdy nie zmuszaj dziecka do jedzenia całej podanej mu porcji pożywienia, ponieważ traci ono wtedy umiejętność samoregulacji ilości spożywanego pokarmu. W schemacie żywienia niemowląt określono tylko orientacyjną wielkość porcji jednego posiłku dla 7-miesięcznego dziecka – jest ona równa 190-220 ml.

Dieta malucha w tym wieku powinna uwzględniać mleko mamy podawane „na żądanie” lub trzy posiłki na bazie mleka modyfikowanego. Oprócz tego w codziennym jadłospisie 7-miesięcznego dziecka powinny znaleźć się dwa-trzy posiłki przygotowane z pokarmów uzupełniających.

 

Co może jeść 7-miesięczne dziecko?

Rozszerzanie diety malucha możemy rozpocząć już po ukończeniu 17. tygodnia życia (w piątym miesiącu). Najpóźniej pierwsze pokarmy uzupełniające podajemy w siódmym miesiącu. Początkowo dania powinny mieć konsystencję gładkiego puree. Gdy dziecko już przyzwyczai się do spożywania pokarmów w takiej postaci, zaczynamy podawać pokarmy uzupełniające w formie papki lub puree z grudkami. Mogą to być zdrowe produkty z rodzinnego stołu, ale przygotowane bez dodatku soli, cukru, ostrych przypraw; gotowane, a nie smażone.

Przykładowy jadłospis 7-miesięcznego dziecka może wyglądać następująco:

  1. Śniadanie:
  • dziecko karmione mlekiem mamy: płatki zbożowe (np. owsiane błyskawiczne, jaglane) przygotowane na wodzie z dodatkiem rozgniecionych ugotowanych owoców (np. jabłka, gruszki, brzoskwini) + mleko mamy,
  • dziecko karmione mlekiem modyfikowanym: mleczna kaszka owocowa dla niemowlaka.
  1. II śniadanie: mleko mamy lub mleko modyfikowane.
  2. Obiadek: zupa z warzyw (np. dyni, cukinii, szpinaku, kalafiora) z mięsem (np. kurczakiem, indykiem, wołowiną, królikiem), kaszą (np. manną), z dodatkiem 1/2 łyżeczki oleju roślinnego (danie rozgniecione/zmiksowane do konsystencji puree z grudkami).
  3. Podwieczorek: mleko mamy lub mleko modyfikowane.
  4. Kolacja: pasta z nasion roślin strączkowych (np. czerwonej soczewicy lub tofu)/jajka/ryby/mięsa, z dodatkiem ½ łyżeczki oleju roślinnego i rozgniecionych ugotowanych warzyw i kaszy.

Dodatkowo 7-miesięcznemu dziecku karmionemu piersią można podawać mleko mamy „na żądanie”. Do picia maluchowi oferujemy wodę (unikamy napojów, soczków, herbatek dla niemowląt zawierających cukier).

Taki plan żywienia możemy dowolnie modyfikować, wykorzystując różnorodne przepisy na zupki, obiadki i inne dania. W przygotowaniu własnego, zindywidualizowanego jadłospisu pomoże nam znajomość rodzajów żywności, o które warto rozszerzać dietę 7-miesięcznego dziecka. Kolejne produkty wprowadzamy pojedynczo, najpierw w małej ilości (około jedna łyżeczka), następnie stopniowo zwiększamy podawaną maluchowi objętość nowego pokarmu.

 

Jakich produktów unikać, a które pomału wprowadzać?

Jakie produkty możemy wykorzystać w jadłospisie 7-miesięcznego dziecka?

  • warzywa, np. brokuły, kalafior, pietruszkę, szpinak, cukinię, jarmuż, marchew, dynię, ziemniaki, bataty,
  • owoce, jabłka, kiwi, truskawki, banany, gruszki, melony, śliwki, borówki, nektarynki, mango,
  • mięso i ryby,
  • nasiona roślin strączkowych, np. czerwoną soczewica, soję (tofu),
  • produkty zbożowe, np. kaszki dla niemowląt, kasze, płatki owsiane (w tym produkty zawierające gluten, które można wprowadzać do jadłospisu dziecka w dowolnym czasie po ukończeniu 4. miesiąca życia, ale przed 12. miesiącem),
  • produkty mleczne, np. jogurt naturalny, kefir, rozdrobnione sery (mleko niemodyfikowane jako główny posiłek lub napój nie powinno być podawane przed ukończeniem przez dziecko 11. miesiąca życia),
  • jaja (w formie całkowicie ściętej),
  • tłuszcze, takie jak oleje roślinne, masło,
  • przyprawy, np. koperek, natkę pietruszki, bazylię, cynamon.

 

Produkty, których w diecie 7-miesięcznego dziecka należy unikać to:

  • sól i cukier oraz produkty z ich dodatkiem,
  • miód,
  • syropy słodzące,
  • ser topiony,
  • produkty z niepasteryzowanego mleka,
  • niemodyfikowane mleko stosowane jako podstawa posiłku,
  • produkty i potrawy smażone.

Źródła:

  1. Mika P., Matuszczyk M., Socha P. (2018) Kalendarz żywienia – nowe narzędzie obejmujące główne zasady żywienia niemowląt i małych dzieci przez 1000 pierwszych dni, Standardy Medyczne/Pediatria, 15: 569-572.
  2. Szajewska H., Horovath A. (red.) (2014) Poradnik żywienia niemowląt. Krok po kroku od narodzin do pierwszych urodzin, Medycyna Praktyczna.
  3. Szajewska H., Horovath A., Rybak A. (2016) Karmienie piersią. Stanowisko Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci, Standardy Medyczne/Pediatria 13: 9-24.

Sprawdź powiązane tematy

newsletter-main

Wszystko, czego potrzebujesz
na Twoim mailu

Newsletter Hellomama da Ci dostęp do materiałów tworzonych z myślą o Tobie i Twoim dziecku.

    newsletter-main-decorator
    newsletter-staying

    Zostań z nami jeszcze chwilę!

    Zapisz się do newslettera HelloMama

    Zyskaj dostęp do materiałów tworzonych z myślą o Tobie i Twoim dziecku.

      newsletter-staying-decorator-1
      newsletter-staying-decorator-2