Co powinno umieć 11-miesięczne dziecko?
Spis treści:
11. miesiąc życia dziecka
Rozwój 11-miesięcznego dziecka jest intensywny. Twoja pociecha powinna ważyć średnio od 7 do 11 kilogramów i mieć od 70,2 cm do 78,9 cm wzrostu w przypadku chłopców oraz od 68 cm do 77,5 cm w przypadku dziewczynek.
W diecie, którą rozszerzamy od szóstego miesiąca życia dziecka, muszą znaleźć się różnorodne produkty spożywcze, w tym warzywa i owoce, mięso, nabiał i jaja. 11-miesięczne dziecko może jeść kaszki, zupki, biszkopty, sucharki, gotowane chude mięso, marchewkę, ziemniaki, jabłka, brokuły, banany, jagody, gruszki i wiele innych produktów. Przed ukończeniem pierwszego roku życia nie można natomiast podawać miodu, soków owocowych, grzybów leśnych, mleka krowiego, koziego i ryżowego oraz surowego mięsa, ryb i jajek.
Rozwój fizyczny 11-miesięcznego dziecka
Dziecko w wieku 11 miesięcy staje się coraz bardziej ruchliwe, bowiem potrafi już podjąć próby wstawania, a trzymane za rączkę być może zrobi kilka chwiejnych kroków. Umiejętność siedzenia i kucania, a nieco później przyjmowania pozycji wyprostowanej to kamienie milowe w rozwoju dziecka. Właśnie takie czynności jak chodzenie na czworakach i podciąganie się do pionu przygotowują dziecko do samodzielnego chodzenia, które przypada na 13. lub 14. miesiąc życia malucha.
Rozwój fizyczny 11-miesięcznego niemowlęcia dotyczy także umiejętności chwytania przedmiotów. W tym wieku maluch ma już wykształcony tzw. chwyt pęsetowy, dzięki któremu potrafi złapać przedmiot kciukiem i palcem wskazującym. Prawie roczny niemowlak umie mocno chwytać zabawki i trzymać je w powietrzu oraz otwierać lekkie szuflady. Dziecko lepiej już widzi, łatwiej przychodzi mu śledzenie obiektów. Mniej czasu potrzebuje też na sen, zwłaszcza w ciągu dnia. Zwykle przesypia około 13 godzin dziennie, czyli średnio trzy godziny mniej niż noworodek.
Rozwój intelektualny 11-miesięcznego dziecka
11-miesięczne niemowlę zaczyna mieć świadomość siebie, dzięki czemu może już uczestniczyć w czynnościach, które dotyczą jego samego, takich jak ubieranie się czy mycie. Powoli podejmuje też próby eksplorowania świata, choć wciąż czuje silną potrzebę przebywania w bliskiej odległości od opiekuna. Jeśli więc nieznacznie się oddali, po chwili wróci. Wykształcające się poczucie własnego „ja” pozwala na wyrażanie niezadowolenia w sytuacjach, w których dziecko nie chce czegoś zrobić. Prawie roczne dziecko lubi się śmiać i wyrażać różne emocje.
Wraz z rozwojem emocjonalnym rozwija się także intelekt dziecka. Częste mówienie do niemowlęcia pomaga w uczeniu się pierwszych słów i powtarzania dźwięków. Już wtedy możemy usłyszeć dwusylabowe wyrazy, takie jak mama i tata. Niemowlę zaczyna też zwracać uwagę na imiona opiekunów, potrafi rozpoznawać postacie na obrazkach. Umie też sygnalizować, gdy chce dostać jakiś przedmiot do ręki lub jeśli nie chce czegoś zjeść. Odwraca głowę w geście odmowy lub nie przerywa danej czynności mimo prośby opiekuna, jednak śledzi wzrokiem jego reakcję.
Co powinno umieć 11-miesięczne dziecko?
Kiedy dziecko ma już 11 miesięcy, powinno potrafić:
- obrócić się w pozycji siedzącej,
- poruszać się po pokoju, przytrzymując się jedną ręką mebli,
- przez kilka sekund zachować równowagę, stojąc,
- zrobić kilka kroków trzymane za rączkę,
- rzucać różnymi przedmiotami,
- mieszać łyżeczką.
Jeśli zauważysz, że twój maluch ma problemy z siadaniem lub nie podejmuje prób pionizacji, jest to sygnał do konsultacji lekarskiej. Niepokojący może być również fakt nieprawidłowych przyrostów masy ciała. Rozwój dziecka śledzi się na siatkach centylowych. Jeśli dziecko znajduje się poniżej trzeciego centyla lub powyżej 97 centyla, powinno być poddane diagnostyce w kierunku chorób układu pokarmowego czy alergii.
Jak wspierać rozwój 11-miesięcznego niemowlaka
Dla 11-miesięcznego dziecka kluczowy jest rozwój ruchowy, a rolą rodziców jest wspieranie niemowlęcia w podejmowaniu aktywności fizycznej. Jeśli zauważysz, że twoje dziecko jest mało ruchliwe, możesz je aktywizować poprzez kładzenie na plecach i zachęcanie do przewracania się na brzuch na widok rozstawionych po obu stronach zabawek.
Dziecko w tym wieku bardzo lubi rysować oraz oglądać książeczki, zwłaszcza te kolorowe i wydające różne dźwięki. Maluch uczy się poprzez zabawę, dlatego warto podarować mu różnego rodzaju zabawki edukacyjne, w tym puzzle, klocki i układanki. Umiejętność chwytania przedmiotów pozwala na coraz bardziej precyzyjne ruchy, przydające się podczas układania klocków i burzenia powstałych konstrukcji.
Ważne dla prawidłowego rozwoju dziecka jest chwalenie go za dobre zachowanie oraz zapewnianie mu kontaktu fizycznego, np. poprzez tzw. zabawy paluszkowe połączone z wyliczankami i wierszykami.
Źródła:
- R. Jason Gerber, Timothy Wilks, Christine Erdie-Lalena, Rozwojowe kamienie milowe: rozwój ruchowy, Pediatria po Dyplomie, Vol. 15 Nr 3, czerwiec 2011 r.
- Krawczyński M., Siatki centylowe. Waga i wzrost małego dziecka, Medycyna Praktyczna, 2012.
- Hanna Kołodziejczyk i Marcin Król, Wspieranie rozwoju dziecka w wieku od 0 do 3 roku życia,online: https://www.oswiata.tychy.pl/uploads/files/Sekretariat/Artyku%C5%82%20nr%201.pdf.
- World Health Organisation, Child growth standards, online: https://www.who.int/toolkits/child-growth-standards/standards.