„Ruch jest na wagę złota dla naszego mózgu” /fot. iStock „Ruch jest na wagę złota dla naszego mózgu” /fot. iStock

„Ruch jest na wagę złota dla naszego mózgu” – mówi dr Małgorzata Chojak, autorka książek o neuropedagogice i neurodydaktyce

Wychowanie bezstresowe? Nie jest zalecane, bo odpowiednia dawka stresu uczy dzieci radzenia sobie z trudnymi sytuacjami. Nowoczesne technologie? Tak, pod warunkiem, że w ograniczonym zakresie i wykorzystywane mądrze. Ruch? Przede wszystkim – dla ciała i umysłu. O tym, co z punktu widzenia naukowców pomaga i szkodzi mózgowi – szczególnie dziecięcemu – oraz jak uczyć się i nauczać efektywnie rozmawiamy z dr Małgorzatą Chojak z Katedry Dydaktyki Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej Lublinie.

Ewa Podsiadły-Natorska: Chciałabym porozmawiać z panią o neurodydaktyce. Przeczytałam, że to „nauczanie przyjazne mózgowi”. O co w tym dokładnie chodzi?

Dr Małgorzata Chojak: Gdy mówimy o neurodydaktyce, to mamy na myśli dobrze nam znaną dydaktykę – dział pedagogiki koncentrujący się na tzw. metodykach, czyli sposobach uczenia się i nauczania – w połączeniu z wiedzą dotyczącą mózgu, stąd przedrostek „neuro”. W neurodydaktyce jest ważne, w jaki sposób mózg przetwarza informacje. W oparciu o tę wiedzę szukamy najlepszych sposobów i metod organizowania procesu edukacji. Nie chodzi więc tutaj bezpośrednio o zakres treści, bo neurodydaktyka nie ingeruje w zakres programu nauczania, ale koncentruje się na możliwościach i ograniczeniach dziecięcych mózgów.

Jaki jest ten dziecięcy mózg?

Przede wszystkim mózg młodego człowieka ma pewną fantastyczną właściwość, którą nazywa się plastycznością. Co prawda neuronów z wiekiem nam nie przybywa (w mózgu mamy jedynie 2–3 miejsca, gdzie nowe neurony mogą się pojawiać), natomiast dzięki nauce i powtarzaniu nowych wiadomości i umiejętności połączenia między neuronami wzmacniają się, informacje są przekazywane szybciej, pewne rzeczy stają się automatyczne. Największe możliwości pod tym względem mają mózgi maluchów. Widać to np. w przebiegu urazów mózgu, kiedy u małych dzieci funkcje obszaru uszkodzonego bardzo szybko przejmuje inny.

Mózg dzieci szybciej się uczy i reorganizuje. Dlatego też dzieciom w pewnych okresach tak łatwo idzie np. nauka mowy czy przyswajanie języków obcych. Wówczas mówimy o tzw. okresach wrażliwych, o których świetnie pisała Maria Montessori. Plastyczność mózgu odgrywa również ważną rolę w zaburzeniach rozwojowych.

Pod jakim względem?

Im wcześniej u dziecka rozpoznamy zaburzenie i im szybciej podejmiemy intensywne działania terapeutyczne, tym łatwiej będzie nam wyprowadzić je z zaburzenia rozwojowego. To zasada pedagogiki specjalnej. Widać to choćby w autyzmie; jeszcze kilkanaście lat temu zdiagnozowanie go u dwulatka było czymś nieosiągalnym. Nie było ani testów, ani przeszkolonych pod tym kątem psychologów. W tym momencie diagnozujemy już półtoraroczne dzieci, bo w tym okresie ich mózgi są bardziej plastyczne i im szybciej nastąpią działania terapeutyczne, tym lepszy efekt osiągniemy.

Jakie są główne założenia neurodydaktyki?

Akurat to jest dość ciekawe. Ja czasem żartuję, że neurodydaktyka jednocześnie jest i jej nie ma.

Jak to?

Bo pod pojęciem „neurodydaktyka” powinny kryć się wszelkie sposoby nauczania, które zostały zweryfikowane w badaniach naukowych i bezsprzecznie uznano je za skuteczne. Na razie w polskim systemie edukacji daleko nam do takich rozwiązań. Niewiele produktów czy pomysłów opiera się na badaniach naukowych, istnieje sporo powielanych stereotypów. Przykładowo: gdy w medycynie na rynek wchodzi nowa terapia albo lek, to wcześniej wykonuje się całą serię badań, żeby wiedzieć, czy przynoszą oczekiwany efekt i czy nie mają skutków ubocznych. Przedrostek „neuro” oznacza nie tylko odwołanie do badań nad mózgiem, ale również konieczność wcześniejszego sprawdzenia w badaniach naukowych, czy dany sposób nauczania, terapia, bądź pomoc dydaktyczna działają, czy też jest tylko gdybaniem. Sporo w tym zakresie rozjaśnił nam raport Paula Howarda-Jonesa, przetłumaczony na język polski przez doktora Krzysztofa Ciporę wraz z zespołem (1). Prezentuje on zestawienie wielu metod pracy w edukacji z wiedzą o mózgu.

I co dzięki temu raportowi wiemy?

Na przykład to, że liczenie na palcach ma znaczenie dla rozwoju umiejętności matematycznych. Dzieci powinny to robić, bo wtedy w mózgu tworzą się połączenia, które będą przydatne później w działaniach matematycznych dokonywanych w wyobraźni. Ponadto lęk przed matematyką znacznie obniża efekty edukacji dziecka w tym zakresie. A wracając do plastyczności mózgu. Jest ona bardzo intensywna u małych dzieci, trwa jednak przez całe życie! Oznacza to, że jeśli chcemy się dokształcać w dorosłym wieku, można i warto to robić. Mózg może się uczyć do końca naszego życia. Dlatego np. uniwersytety trzeciego wieku jak najbardziej mają rację bytu.

Badania nie potwierdzają, iż nauka powinna kojarzyć się tylko z przyjemnością. Pewna dawka stresu odczuwanego przez dzieci jest motywująca.

No proszę.

W tym momencie potwierdzę to, co zauważają psycholodzy, mianowicie, że wychowanie czy nauczanie bezstresowe jest prostą drogą do ukształtowania u dzieci braku umiejętności radzenia sobie ze stresem i większej podatności na depresję oraz samobójstwa. Zatem np. to, że w przedszkolach proponuje się konkursy, wcale nie jest złym pomysłem. W ten sposób stwarzamy dzieciom okazję, żeby nauczyły się zapanować nad stresem i jak radzić sobie z porażką. Dzieci uczą się przez to, że dotykają, smakują, psują. Potrzebna jest konkretna namacalna sytuacja, którą poczują i w której się znajdą. To nie jest tak, że narażając dzieci na określony, często zaplanowany pewien poziom stresu, robimy im krzywdę – działa to w odwrotny sposób. Oczywiście, przyjemne skojarzenia z nauką – np. nauka przez zabawę – są pomocne, jeśli jednak skupimy się tylko na tym, zablokujemy w mózgu dziecka rozwój połączeń, które będą mu potrzebne w przyszłości. Bo przecież nie ma życia bez stresu, prawda?

Niestety prawda.

Warto więc pamiętać, że pewna dawka stresu jest motywująca i nie należy dążyć do tego, aby go całkowicie wyeliminować z życia naszych dzieci. Oczywiście tego stresu nie może być zbyt dużo. Nie jest żadną tajemnicą, że np. podczas egzaminu na prawo jazdy kto bardziej się stresuje, ten częściej oblewa.

Jeśli dziecko ma do opanowania trudny temat, to warto w jakiś sposób je rozluźnić, by zmniejszyć poziom napięcia. Z kolei w przypadku nudnego materiału, który trzeba przyswoić, dobrym rozwiązaniem może być wprowadzenie elementu rywalizacji. Wtedy mózg się bardziej uaktywni i łatwiej daną rzecz zapamięta.

Neurodydaktyka opiera się również na działaniu „neuronów lustrzanych”, czyli komórek nerwowych, które uruchamiają się nie tylko wtedy, gdy robimy jakąś czynność, ale również, gdy patrzymy, jak ktoś ją wykonuje. „Neurony lustrzane” świetnie działają u dzieci, które uczą się, patrząc na nas. I robią to nieświadomie. Dzięki „neuronom lustrzanym” uczymy się też naśladować emocje. A jeśli mowa o emocjach: z neurodydaktyki wiemy, że nawet jeśli jakiś temat wydaje się nieciekawy, ale opowiada nam o nim człowiek z pasją, to go wysłuchamy. Pasja i emocje przechodzą na uczniów. Jeśli nauczycielowi się nie chce, jego nastawienie udziela się innym. Dzieci przejmują nasz nastrój i dzieje się to właśnie m.in. dzięki „neuronom lustrzanym”.

Neurodydaktyka, co zrozumiałe, wydaje się pomocna przede wszystkim nauczycielom, bo to oni uczą nasze dzieci. Ale czy rodzic mógłby elementy neurodydaktyki wprowadzić w proces wychowawczy?

Jak najbardziej. I tutaj pewnie się narażę, ale muszę zacząć od nowoczesnych technologii…

Wcale mnie to nie dziwi (śmiech).

No właśnie. Mamy czasy, jakie mamy. Technologie od dawna są powszechnie dostępne i używane przez dzieci, a czas pandemii jeszcze bardziej nasilił ten proces. Mówi się, że technologie w nadmiarze szkodzą i faktycznie tak jest. Potwierdzono w badaniach naukowych, że nowe technologie robią bałagan w naszych mózgach. Spowalniają działanie fal mózgowych, działają hipnotyzująco, powodują zwiększenie lub zmniejszenie pewnych obszarów. My, dorośli jesteśmy w stanie oglądać po kilka razy ten sam serial. Natomiast dzieci bardzo rzadko same odchodzą od ekranów, raczej musimy im zabierać tablety, telefony… Trudno jednak oczekiwać, że nowoczesne technologie całkiem znikną z naszego życia. One są i będą. Jako rodzice możemy ograniczyć czas, który dzieci z nimi spędzają. Według badań maluchy do 2. roku życia w ogóle nie powinny z nowoczesnych technologii korzystać! Dla dzieci od 3. do 6. roku życia powinna być to maksymalnie godzina w ciągu dnia, a dla dzieci w wieku szkolnym – do 2 godzin.

Mało realne w dobie pandemii, kiedy w każdej chwili nasze dzieci mogą przejść na naukę zdalną…

Zdaję sobie z tego sprawę. Dlatego rodzice powinni ukierunkować korzystanie z technologii na wartościowe rzeczy, tzn. jeśli lekcje on-line zajmują ponad 2 godziny, to miejmy świadomość, że każda następna może być szkodliwa dla dziecka.

Nadmierny kontakt z technologiami zwiększa ryzyko nie tylko wad postawy, wad wzroku, trudności ze snem czy trudności w koncentracji, ale również depresji, samobójstw czy wystąpienia zachowań typowych dla dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.

W świetle tego rodzic powinien się zastanowić, czy po lekcji pozwolić dziecku na tzw. odpoczynek przed ekranem czy raczej zmobilizować je do innej zabawy niezwiązanej z nowymi technologiami czy „wyjścia na dwór”. Ale tutaj uwaga: „niezwiązane” oznacza, że ekran nie gra także gdzieś z boku. Bo nasze oko i nerwy wzrokowe będą widziały ekran kątem i to będzie działało na mózg rozpraszająco.

Najważniejsza rada dla mózgu?

Powinniśmy naszym dzieciom zapewniać jak największą dawkę ruchu i zabaw bez nowych technologii! Im więcej motoryki, tym sprawniej działa część mózgu, która nazywa się „spoidłem wielkim” i uczestniczy w przekazywaniu informacji między naszymi półkulami.

Ma znaczenie, co nasze dzieci robią na dworze?

Świetne będą proste ćwiczenia fizyczne: bieganie, granie w piłkę, jazda na rowerze. Wszystko, co uruchamia całe nasze ciało.

Dzięki ruchowi przepływ informacji w mózgu staje się dużo szybszy. Jeśli dołączymy do tego świeże powietrze, zwiększy się natlenienie mózgu. Poza tym będąc w ruchu, można uniknąć wad postawy, otyłości i przynajmniej kilkunastu różnych zaburzeń. Ruch jest na wagę złota dla naszego mózgu.

W Polsce nauczyciele chętnie korzystają z neurodydaktyki?

Jest duża grupa nauczycieli, która szuka wyników badań o mózgu i sposobów zastosowania ich w edukacji. Tych nauczycieli interesują wszelkie nowinki, bo wiedzą, że dzieci się zmieniają. Niestety, jest mnóstwo publikacji i produktów komercyjnych, które nijak się mają do badań naukowych. Naukowcy mają tego świadomość, nauczyciele – najczęściej nie. Dlatego w Polsce coraz powszechniejsze staje się podejście zwane „edukacją opartą na faktach”. Proponuje ono taki sposób pracy, który opiera się na sprawdzonych rzeczach (programach, terapiach, metodach) i wynikach badań naukowych. Z drugiej strony na rynku panuje spory bałagan, a niektóre firmy mają świetny PR. Jest wiele artykułów, w których ktoś napisał, że coś zostało „oparte na mózgu” lub zamieścił zdjęcie mózgu na opakowaniu produktu. To chwyt marketingowy, który działa, ludzie się na to łapią, ale za tym zwykle nie stoją żadne badania ani dowody skuteczności!

Jak mówią: reklama dźwignią handlu…

Tutaj może znowu się narażę, ale nauka mnie wybroni. Wiele mówi się np. o efektywnej edukacji opartej na inteligencjach wielorakich czy kinezjologii edukacyjnej, ale badania nie potwierdziły słuszności tych teorii. Główną trudnością dla nauczycieli i rodziców jest więc przebić się przez ten chaos, ocenić, co jest wartościowe, a co nastawione wyłącznie na zarobek i może wręcz zaszkodzić dziecku.

Źródła:

Dr Małgorzata Chojak – szczęśliwa żona i mama trzech synów, pracownik badawczo-dydaktyczny w Instytucie Pedagogiki UMCS w Lublinie, kierownik Interdyscyplinarnego Zespołu Badawczego NeuroEduLab, autorka licznych publikacji z zakresu neuropedagogiki i neurodydaktyki, diagnozy, uwarunkowań gotowości szkolnej uczniów oraz wpływu mediów na rozwój dzieci, popularyzator koncepcji edukacji opartej na faktach oraz diagnozy neuropedagogicznej.

Sprawdź powiązane tematy

Posłuchaj podcastów stworzonych przez mamy dla mam!

Sprawdź
Dear User!

Before you click "Go to the Website" or close the window by clicking ×, please read the following information, as it concerns your personal data.

By clicking "Go to the website" or by closing this window, you consent to the processing of your personal data on the terms described below.

The administrator of personal data of people visiting our websites is USP Zdrowie sp. z o.o. with headquarters in Poleczki 35 street, Warsaw 02-822, Poland.

As part of USP Zdrowie services, we will collect information about the use of our websites. The scope of data collected by us includes, among others information stored in cookies, user's IP, as well as information about your device and browser.

Your data will be used by us for the following purposes: (i) providing you with access to a safe and functional website; (ii) conducting analyzes that allow to study the ways of using our websites and use their functionalities and content, as well as to improve and streamline them; (iii) marketing, including presenting you with advertisements and messages tailored to your interests and preferences (profiling).

The use of our websites will involve the use of technologies provided by third parties (e.g. Google, Facebook). As USP Zdrowie, we provide you with the opportunity to consent to the transfer of your data to the groups of recipients indicated by us by accepting all or some of the purposes of processing.

USP Zdrowie provides each user of our websites with the opportunity to exercise the right to request access to his personal data, rectify it, delete or limit processing, exercise the right to object to processing, as well as the right to transfer data. in the event that the legal basis for the processing of your personal data is your consent - we provide you with the possibility of withdrawing it at any time through dedicated mechanisms for managing privacy settings.

You can contact USP Zdrowie by: (i) sending an e-mail to the following address: daneosoboweusp@usp.pl; (ii) sending a letter to the following address: USP Zdrowie sp. z o.o., Poleczki 35 street, Warsaw 02-822, Poland.

Detailed information related to the rules for the processing of your personal data on individual USP Zdrowie websites can be found in our Privacy Policy (PL).

Below you can choose to accept all or some of the processing purposes. We will be happy if you decide to help us improve our services and websites!

Choose services
Service Description State
Solutions necessary to provide the service by electronic means
as part of our Websites, we use the localStorage solution. localStorage is a file created by the user's browser installed on his device. Thanks to the localStorage mechanism, we are able to provide our users with access to efficient and safe websites and the ability to use their functionalities (e.g. remembering your privacy settings and the possibility of changing them, remembering preferences related to the selected language of displaying the website, the ability to add products to the basket). Information saved and used as part of the localStorage mechanism will not be used to conduct marketing activities. The localStorage mechanism is necessary to provide our services in the form of Websites (Article 6 (1) (b) of the GDPR).
Analytical cookies:
cookies that are used for advanced analysis of user behavior on our websites. Analytical cookies are used, among others to analyze user behavior on Websites in order to optimize the appearance, content and functionality of websites. The legal basis for the processing of these types of cookies is your voluntary consent (Article 6 (1) (a) of the GDPR), which you can express and withdraw at any time using the functionality of our websites. Currently, USP Zdrowie uses the following analytical cookies:
Google Analytics an online tool for analyzing website statistics. The tool allows us to track traffic on our websites, including the ability to analyze user behavior on websites. Based on the data collected using Google Analytics, we are able to develop our websites and provide a friendly appearance of the website and add new, useful functionalities. Google Analytics is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the rules governing the processing of personal data by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
Google Tag Manager tag management system developed by Google to manage JavaScript and HTML tags used for tracking and analysis on websites. Google Tag Manager is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
HotJar tool for analyzing user behavior on the website using, among others heat maps (analysis of the user's cursor behavior on the website). With this tool, we can design our websites more effectively and improve their readability and functionality. HotJar is provided and operated by Hotjar Limited. More information on the principles of personal data processing by HotJar can be found here: https://help.hotjar.com/hc/en-us/categories/115001323967-About-Hotjar
Marketing cookies:
cookies that allow us to conduct activities related to the promotion of our services, products and websites. This category of cookies will be used, inter alia, in order to show you advertisements tailored to your preferences or provide other marketing content. The legal basis for the processing of these types of cookies is your voluntary consent (Article 6 (1) (a) of the GDPR), which you can express and withdraw at any time using the functionality of our websites. Currently, USP Zdrowie uses the following marketing cookies:
Facebook Pixel the Facebook Pixel tool is a piece of code on the website that allows you to measure, optimize and create groups of recipients of advertising campaigns on Facebook. The operation of this tool enables us to run more effective advertising campaigns and provide you with content that may be of real interest to you. Facebook Pixel is provided and operated by Facebook Ireland Limited. Facebook Pixel collects basic information stored in the cookie and information about the website and your activity. Facebook Ireland Limited may transfer personal data of its users to the United States of America, based on the legal mechanisms provided for in applicable law. The basis for the transfer of your data in some cases may also be your consent, which we collect as part of our websites. therefore, we would like to draw your attention to the fact that the law on the protection of personal data in the United States of America differs from European legislation and may not provide you with the same rights as those provided for by the provisions in force in Poland, and in some cases it may also combine with the possibility of access to your data by the authorities and services of a third country. in order to ensure the fullest protection of your rights and freedoms, the mechanisms used as part of the Facebook Pixel tool prevent your identification data from being identified and are subject to automatic processes of their removal in short periods.

We would also like to inform you that when using the Facebook Pixel USP Zdrowie tool, it complies with the current Regulations of Facebook Business Tools, including the agreements on the principles of co-administration of personal data. in order to fulfill the obligation resulting from the provisions of data protection law, we would like to inform you that in the scope of processing information collected using the Facebook Pixel tool:
  1. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited, with its registered office at 4 Grand Canal Square, Grand Canal Harbor, Dublin 2, Ireland, act as joint controllers (entities jointly deciding on the purposes and methods of personal data processing).
  2. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited have made joint arrangements regarding the performance of their obligations under the provisions of the GDPR.
  3. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited are responsible for providing appropriate grounds for processing personal data related to the collection of information via Facebook Pixel. Therefore, USP Zdrowie provides users with the opportunity to voluntarily consent to the collection and use of their data for marketing purposes on the websites, in particular for the purpose of conducting marketing campaigns on Facebook. Facebook Ireland Limited provides appropriate legal grounds relating to the possibility of using the personal data of portal users for the purposes of conducting USP Zdrowie marketing activities.
  4. As part of this Privacy Policy, USP Zdrowie provides you with access to all information related to the principles of data processing as part of our business activities. Information related to the principles of personal data processing by Facebook Ireland Limited, determination of the legal basis for such processing and the methods of exercising your rights by Facebook Ireland Limited, including information on the relevant Facebook contact forms, can be found in the Data Policy available at: https://www.facebook.com/about/privacy.
  5. USP Zdrowie is responsible to the users of Internet Services for the correct operation of the mechanisms enabling obtaining and withdrawing consents to use the information collected through the Facebook Pixel tool. After receiving the data collected via Facebook Pixel, Facebook Ireland Limited is independently responsible for the rights specified in Art. 15 - 20 GDPR towards users of your social network.
  6. Both USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited provide the possibility of exercising the right to object. in the event of receipt of a request related to an objection to the processing of personal data, USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited will take appropriate steps regarding the further processing of their users' data.
  7. USP Zdrowie is responsible for the proper implementation and configuration of Facebook Pixel. Facebook Ireland Limited remains responsible for ensuring the security of the service offered to us and personal data processed as part of Facebook Pixel.
  8. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited remain responsible for the proper response to all identified data breaches. The responsibility of USP Zdrowie in connection with the use of Facebook Pixel services applies to all cases related to providing users with a properly implemented and configured tool. Facebook Ireland Limited is responsible for all data protection breaches related to processing operations performed as part of the marketing service provided to us.
LinkedIn Insight Tag short code in Java Script technology that supports conversion tracking, website audience and site demographics for LinkedIn advertising campaigns. The operation of this tool enables us to run more effective advertising campaigns and provide you with content that may be of real interest to you. The LinkedIn Insight Tag is provided and operated by LinkedIn Ireland Unlimited Company. More information on the rules for the processing of personal data with the processing of personal data by LinkedIn can be found here: https://www.linkedin.com/help/lms/answer/65513/add-the-linkedin-insight-tag-to-your-website?lang=en
Google Ads tool that is one of the elements of the Google advertising system, allowing the display of sponsored links in the search results of the Google Search Engine and on websites of entities cooperating with Google. The Google Ads tool is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
SALESmanago tool enabling the identification and monitoring of contacts and users on websites and conducting personalized marketing communication. The SALESmanago tool is provided and operated by our partner, Benhauer Sp. z o.o. More information on the principles of personal data processing using the SALESmanago tool can be found here: https://www.salesmanago.pl/marketing-automation/technologie.htm
AppNexus / Xaxis Turbine Xaxis is a global digital media platform that programmatically connects advertisers with audiences. More information on the principles of personal data processing using the Xaxis Turbine tool can be found here: https://www.xaxis.com/privacy-notice/polityka-prywatnosci-xaxis/
Selectivv tool enabling user data segmentation, used to target emissions as part of an advertising campaign. More about the rules on the site: https://selectivv.com/polityka-prywatnosci/
Campaign Manager 360 system for managing advertisements and measuring their effectiveness, designed for advertisers and media agencies. It is part of the Google Marketing Platform provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=pl
Revhunter A tool that allows you to send advertisements to users of the Administrator's website in the form of e-mail messages that are tailored to the user's actions and behavior on the website. The retargeting service is performed via the Revhunter tool, which belongs to INIS sp. z o.o. with headquarters in Rybnik at Raciborska 35a street, Poland (TAX ID: 6423128785). More info on page: https://revhunter.pl/polityka-prywatnosci
CAKE cloud-based tool that enables campaign management, optimization and monitoring of partners in the area of performance marketing. More information here: https://getcake.com/privacy-policy/
User.com tool enabling identification and monitoring of contacts and users on websites and conducting personalized marketing communication. The User.com tool is provided and operated by our partner, User.com Sp. z o.o. More information on the principles of personal data processing using the User.com tool can be found here: https://user.com/en/privacy-policy/
Make.com is a tool for automating business processes, enabling integrations with other systems, analyzing user behavior on websites, and delivering personalized content and experiences. Make.com is provided and supported by Make.com Inc. You can find more information about the personal data processing policies using the Make.com tool here: https://www.make.com/en/privacy-notice
TikTok Pixel TikTok Pixel - A tool to integrate with your website that allows you to share website events with TikTok. When used with TikTok for Business tools, the Pixel can measure website traffic, assess the effectiveness of ad campaigns, optimize campaigns, and acquire new customers. Once properly set up and verified, the Pixel conveys information about actions taken on your site according to the events you have configured, which reflect the entire customer journey from viewing a product details page to adding an item to a cart and making a purchase. The Pixel collects data available via standard web browsers, including information about ads or events, timestamps, IP addresses, device data, and cookies that support the measurement, optimization, and targeting of your campaigns. In the future, this data will enable TikTok to customize recommendations for Pixel event settings and offer automated solutions. More information about this tool can be found in TikTok's Privacy Policy and TikTok Business Product Terms

After 5 seconds, we will refresh the page to load the current settings.