Zuzanna Szulist i jej dzieci/fot. archiwum prywatne Zuzanna Szulist i jej dzieci/fot. archiwum prywatne

„Nasze dzieci identyfikują się ze swoją płcią biologiczną, ale nie mają pojęcia, że istnieją zabawki ‘dla chłopców’ i ‘dla dziewczynek’”. Wywiad z Zuzanną Szulist

Zuzanna Szulist, czyli Panna Swawolna na Instagramie to mama dwójki dzieci dwojga płci, które wychowuje tak, by nie bały się eksplorować świata i nie czuły się ograniczone przez role, które nakłada na nie ich płeć kulturowa.

Wychowywanie dzieci w duchu gender neutral zakłada, że nie różnicuje się ich według płci. Podąża za ich zainteresowaniami i potrzebami, nawet jeśli nie odpowiadają one normom kulturowym przypisanym płci biologicznej danego dziecka. Gender neutral to nie tylko pozwalanie chłopcom na zabawę lalkami, a dziewczynkom – samochodami. To postępowanie tak, by czuli się dobrze i szczęśliwie sami ze sobą. Z Zuzanną Szulist porozmawiałyśmy o tym, jak w praktyce wygląda wychowywanie dzieci w samoakceptacji i płciowej neutralności.

 

Anna Sierant: Jesteś mamą 6-letniej Róży i 4-letniego Szymona. Twój profil na Instagramie, a wcześniej prowadzony przez ciebie blog to bogate źródło inspiracji dla młodych rodziców. Polecasz wiele książek, gier dla najmłodszych, sami pasjami czytacie, gracie w planszówki. Mieszkacie na wsi z całą zwierzęcą ferajną: kotem, psem, a nawet królikami i kurami. Bardzo dużo czasu spędzacie razem. Jak ty to wszystko organizujesz?

Zuzanna Szulist: Przede wszystkim nie traktuję czasu z dziećmi jako obowiązku, którego czasowe rozliczenie umieszczam w swoim rozkładzie dnia. Bycie z dziećmi to teraz moje życie. Nie mam zbyt wiele czasu „dla siebie”, ale decydując się na dzieci wiedziałam, że tak będzie. Lubię moje dzieci, uważam, że to fajni ludzie i cieszę się, że mam ich blisko, lubię spędzać czas w ich towarzystwie. Literatura i planszówki to moje największe pasje. Stosy książek i pudeł z grami znaleźć można na każdym skrawku wolnej przestrzeni mojego domu. Dzieci zazwyczaj chcą robić to co dorośli, nasze więc od najmłodszych lat zainteresowane były tym, co znajdowały wokół siebie. Jedyne więc, do czego musimy zachęcać, to do odłożenia książki i zgaszenia światła, kiedy pora jest bardzo późna.

Czy w sposobie, w jaki wychowujesz dzieci, kierujesz się jakimś wielkim planem, czy wymarzyłaś sobie kiedyś, że tak to będzie wyglądało? Czy inspirujesz się np. rodzicielstwem bliskości, czerpiesz z pomysłów innych mam?

Były wielkie plany, jeszcze zanim urodziłam dzieci. Czego to ja miałam z nimi nie robić! Przez jakiś czas zmagałam się poczuciem porażki. Dopiero po jakimś czasie zrozumiałam, że dziecko widzi, kiedy robimy z nim coś na siłę. Zaakceptowałam, że nigdy nie zrobię pięknych i kreatywnych pomocy edukacyjnych albo że nie nauczę dzieci czytać i liczyć metodą Domana. Dopiero wtedy, kiedy przestałam robić to, co muszę a zaczęła to, na co mam ochotę, zrozumiałam, że czas z dziećmi nie musi być zadaniem do spełnienia. Teraz robimy to, co sprawia nam przyjemność: zdarza nam się przez cały dzień czytać, zdarza się siedzieć do północy nad planszówką, a bywa i tak, że robimy sobie maraton „She-ry” i nie jemy nic poza popcornem. Najważniejsze to wrzucić na luz i nie robić niczego na siłę.

Mam kilka wirtualnych przyjaciółek, których pomysły i doświadczenia mnie interesują, ale nie są to profile z wielotysięczną widownią.

Nie lubię ustawionych zdjęć, nie interesują mnie produkty polecane przez przedsiębiorcze mamy. Podążam za własnym instynktem i za tym, czego w danym momencie chcą lub potrzebują moje dzieci.

Twoje dzieci są ze sobą bardzo zżyte, a to w takim wieku nieczęsto się zdarza. Razem się bawią, czytają. Jak dbasz o te ich dobre relacje?

Moje dzieci też się kłócą i nie ma dnia, żeby jedno drugiemu porządnie nie przywaliło, po prostu nie chwytam wtedy za aparat. Nie jest więc idealnie, chociaż prawdą jest, że dzieciaki są z sobą zżyte i uwielbiają swoje towarzystwo. Wydaje mi się, że wynika to z trzech rzeczy. Po pierwsze – niewielka różnica wieku. Półtora roku to na tyle mało, żeby mieć wspólny język i zainteresowania. Po drugie – fakt, że byli razem w pierwszym okresie swojego życia. Starsza Róża nie chodził do żłobka ani do przedszkola. Rodzeństwo miało okazję się dobrze poznać i zaprzyjaźnić. Po trzecie – chyba najważniejsze, nasze życie na odludziu. W okolicy nie ma nikogo, rzadko też ktoś nas odwiedza, kiedy więc przychodzi ochota na zabawę, jedyną możliwością są brat lub siostra. Choć ma to sporo plusów, są i minusy. Róża i Szymon nawet będąc wśród innych dzieci najchętniej bawią się ze sobą, trudno nawiązać im relacje z innymi.

Często mówi się, że matki podchodzą do swoich dzieci nieraz zbyt ostrożnie. Obawiają się je puścić na największe zjeżdżalnie na placu zabaw czy na dłuższy czas spuścić z oka. Ty chyba nie masz z tym problemu? Jak ważna jest dla ciebie ta dziecięca wolność?

Strach o dzieci nie może przeszkadzać w ich swobodnym rozwoju. Dzieci muszą zdobywać nowe umiejętności, osiągać kolejne cele. Nie zrobią tego, jeśli nie pozwolimy im eksplorować świata. Pamiętam własne dzieciństwo, kiedy dzieci mogły o wiele więcej niż obecnie, nie wydaje mi się, aby od tego czasu świat zmienił się aż tak bardzo.

Róża i Szymon od najmłodszych lat sami chodzą po lesie, wchodzą na wysokie drzewa, pływają w błotnistym stawie, jedzą to, co znajdą na łące. Znają swoje możliwości, potrafią o siebie zadbać, są dużo bardziej zaradni niż ich rówieśnicy.

Tym elementem wolności jest też fakt, że wychowujesz dzieci w duchu gender neutral. Dlaczego się na to zdecydowałaś i co to oznacza w praktyce? Kojarzy się przede wszystkim z tym, że i chłopcy mogą nosić sukienki.

Wychowanie w duchu gender neutral to dla nas wychowanie bez narzuconych przez społeczeństwo norm dotyczących płci kulturowej. Nasze dzieci w pełni identyfikują się ze swoją płcią biologiczną, nie mają jednak pojęcia, że istnieją jakiekolwiek zabawki, ubrania, zajęcia czy zachowania „dla chłopców i „dla dziewczynek”. W sklepie sami wybierają sobie ubrania; czasami są to falbaniaste sukienki, a czasami spodnie w dinozaury.

Lalek nie lubią, samochody tak. W weekend seans Avengersów lub Gwiezdnych Wojen, w tygodniu odcinek My Little Pony. W kolorach jest podział; córka uwielbia czarny, syn – różowy.

Dzięki temu, że dzieci nie są wtłoczone w społeczne i marketingowe normy, mogą rozwijać się bardziej wszechstronnie, a życie nie stawia przed nimi żadnych ograniczeń. Zabawki „dla dziewczynek” nie ćwiczą zdolności konstrukcyjnych, nie ma w nich miejsca na przygodę. Zamiast piratów i rycerzy jest malowanie paznokci, ubieranie księżniczek i ozdabianie ścian w nadmorskim kurorcie. To nie jest coś, czym powinno się interesować małe dziecko. Z drugiej strony nie chcę też, żeby jedynymi wzorcami mojego syna byli wojownicy i wielcy bohaterowie, nie tacy powinni być mężczyźni. Być może Szymon będzie kiedyś ojcem, to ważne, żeby uczył się jak być troskliwym, żeby rozwijał empatię, żeby wiedział, że płacz nie jest powodem do wstydu, bo wszystkie emocje są ważne.

Jak reaguje otoczenie na twoje metody wychowania? Czy spotykacie się z jakąś krytyką, a może wręcz przeciwnie?

Wychowanie neutralne płciowo wydaje się trudne. Ponieważ inni nie traktują tego jak normy, dzieci słuchają przesyconych stereotypami komentarzy w przedszkolu, a nawet na ulicy. Wypowiedzi typu „O, jaka ładna dziewczynka!” albo „Ale z ciebie silny chłopak!” są bardzo powszechne. Nacechowane płciowo są też reklamy i sklepy. Trudno nie zauważyć, że jedna jego strona jest różowa, a druga szaro-niebieska. Bałam się tego „złego świata”, jeszcze bardziej bałam się przedszkola. Niesłusznie. To nadal my, rodzice, jesteśmy najważniejszymi nauczycielami naszych dzieci, a one sobie ze wszystkim radzą lepiej, niż nam się wydaje.

Kilkukrotnie byłam świadkiem sytuacji, w której moje dzieci pouczały inne na temat dziewczęco-chłopięcych kolorów i zabawek. Nie wiem, jak będzie później, ale na razie jest dobrze.

Czy mogłabyś podpowiedzieć rodzicom, którym zależy na genderowo neutralnym wychowywaniu dzieci, gdzie mogą szukać inspiracji? Jakieś książki, grupy wsparcia, konkretne zabawy?

W wychowaniu neutralnym płciowo ważne jest, żeby właśnie nie robić nic, żeby dać dziecku wybór, a potem bezwarunkowo go zaakceptować. Trzeba zamknąć oczy i nie kierować się tym, co oczywiste. A przede wszystkim, trzeba umieć porzucić normy, w których sami zostaliśmy wychowani, co nie zawsze jest łatwe. Ważne są też rodzicielskie wzorce; równy podział obowiązków, partnerstwo, które dzieci będą mogły w przyszłości naśladować. Dla mnie to stan naturalny, sama nie do końca spełniam normy, które dla mojej płci wyznaczyło społeczeństwo. Nie mam żadnych kosmetyków do makijażu, a w szafie mam dwie pary spodni, które noszę na zmianę.

Sprawdź powiązane tematy

Posłuchaj podcastów stworzonych przez mamy dla mam!

Sprawdź
Dear User!

Before you click "Go to the Website" or close the window by clicking ×, please read the following information, as it concerns your personal data.

By clicking "Go to the website" or by closing this window, you consent to the processing of your personal data on the terms described below.

The administrator of personal data of people visiting our websites is USP Zdrowie sp. z o.o. with headquarters in Poleczki 35 street, Warsaw 02-822, Poland.

As part of USP Zdrowie services, we will collect information about the use of our websites. The scope of data collected by us includes, among others information stored in cookies, user's IP, as well as information about your device and browser.

Your data will be used by us for the following purposes: (i) providing you with access to a safe and functional website; (ii) conducting analyzes that allow to study the ways of using our websites and use their functionalities and content, as well as to improve and streamline them; (iii) marketing, including presenting you with advertisements and messages tailored to your interests and preferences (profiling).

The use of our websites will involve the use of technologies provided by third parties (e.g. Google, Facebook). As USP Zdrowie, we provide you with the opportunity to consent to the transfer of your data to the groups of recipients indicated by us by accepting all or some of the purposes of processing.

USP Zdrowie provides each user of our websites with the opportunity to exercise the right to request access to his personal data, rectify it, delete or limit processing, exercise the right to object to processing, as well as the right to transfer data. in the event that the legal basis for the processing of your personal data is your consent - we provide you with the possibility of withdrawing it at any time through dedicated mechanisms for managing privacy settings.

You can contact USP Zdrowie by: (i) sending an e-mail to the following address: daneosoboweusp@usp.pl; (ii) sending a letter to the following address: USP Zdrowie sp. z o.o., Poleczki 35 street, Warsaw 02-822, Poland.

Detailed information related to the rules for the processing of your personal data on individual USP Zdrowie websites can be found in our Privacy Policy (PL).

Below you can choose to accept all or some of the processing purposes. We will be happy if you decide to help us improve our services and websites!

Choose services
Service Description State
Solutions necessary to provide the service by electronic means
as part of our Websites, we use the localStorage solution. localStorage is a file created by the user's browser installed on his device. Thanks to the localStorage mechanism, we are able to provide our users with access to efficient and safe websites and the ability to use their functionalities (e.g. remembering your privacy settings and the possibility of changing them, remembering preferences related to the selected language of displaying the website, the ability to add products to the basket). Information saved and used as part of the localStorage mechanism will not be used to conduct marketing activities. The localStorage mechanism is necessary to provide our services in the form of Websites (Article 6 (1) (b) of the GDPR).
Analytical cookies:
cookies that are used for advanced analysis of user behavior on our websites. Analytical cookies are used, among others to analyze user behavior on Websites in order to optimize the appearance, content and functionality of websites. The legal basis for the processing of these types of cookies is your voluntary consent (Article 6 (1) (a) of the GDPR), which you can express and withdraw at any time using the functionality of our websites. Currently, USP Zdrowie uses the following analytical cookies:
Google Analytics an online tool for analyzing website statistics. The tool allows us to track traffic on our websites, including the ability to analyze user behavior on websites. Based on the data collected using Google Analytics, we are able to develop our websites and provide a friendly appearance of the website and add new, useful functionalities. Google Analytics is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the rules governing the processing of personal data by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
Google Tag Manager tag management system developed by Google to manage JavaScript and HTML tags used for tracking and analysis on websites. Google Tag Manager is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
HotJar tool for analyzing user behavior on the website using, among others heat maps (analysis of the user's cursor behavior on the website). With this tool, we can design our websites more effectively and improve their readability and functionality. HotJar is provided and operated by Hotjar Limited. More information on the principles of personal data processing by HotJar can be found here: https://help.hotjar.com/hc/en-us/categories/115001323967-About-Hotjar
Marketing cookies:
cookies that allow us to conduct activities related to the promotion of our services, products and websites. This category of cookies will be used, inter alia, in order to show you advertisements tailored to your preferences or provide other marketing content. The legal basis for the processing of these types of cookies is your voluntary consent (Article 6 (1) (a) of the GDPR), which you can express and withdraw at any time using the functionality of our websites. Currently, USP Zdrowie uses the following marketing cookies:
Facebook Pixel the Facebook Pixel tool is a piece of code on the website that allows you to measure, optimize and create groups of recipients of advertising campaigns on Facebook. The operation of this tool enables us to run more effective advertising campaigns and provide you with content that may be of real interest to you. Facebook Pixel is provided and operated by Facebook Ireland Limited. Facebook Pixel collects basic information stored in the cookie and information about the website and your activity. Facebook Ireland Limited may transfer personal data of its users to the United States of America, based on the legal mechanisms provided for in applicable law. The basis for the transfer of your data in some cases may also be your consent, which we collect as part of our websites. therefore, we would like to draw your attention to the fact that the law on the protection of personal data in the United States of America differs from European legislation and may not provide you with the same rights as those provided for by the provisions in force in Poland, and in some cases it may also combine with the possibility of access to your data by the authorities and services of a third country. in order to ensure the fullest protection of your rights and freedoms, the mechanisms used as part of the Facebook Pixel tool prevent your identification data from being identified and are subject to automatic processes of their removal in short periods.

We would also like to inform you that when using the Facebook Pixel USP Zdrowie tool, it complies with the current Regulations of Facebook Business Tools, including the agreements on the principles of co-administration of personal data. in order to fulfill the obligation resulting from the provisions of data protection law, we would like to inform you that in the scope of processing information collected using the Facebook Pixel tool:
  1. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited, with its registered office at 4 Grand Canal Square, Grand Canal Harbor, Dublin 2, Ireland, act as joint controllers (entities jointly deciding on the purposes and methods of personal data processing).
  2. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited have made joint arrangements regarding the performance of their obligations under the provisions of the GDPR.
  3. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited are responsible for providing appropriate grounds for processing personal data related to the collection of information via Facebook Pixel. Therefore, USP Zdrowie provides users with the opportunity to voluntarily consent to the collection and use of their data for marketing purposes on the websites, in particular for the purpose of conducting marketing campaigns on Facebook. Facebook Ireland Limited provides appropriate legal grounds relating to the possibility of using the personal data of portal users for the purposes of conducting USP Zdrowie marketing activities.
  4. As part of this Privacy Policy, USP Zdrowie provides you with access to all information related to the principles of data processing as part of our business activities. Information related to the principles of personal data processing by Facebook Ireland Limited, determination of the legal basis for such processing and the methods of exercising your rights by Facebook Ireland Limited, including information on the relevant Facebook contact forms, can be found in the Data Policy available at: https://www.facebook.com/about/privacy.
  5. USP Zdrowie is responsible to the users of Internet Services for the correct operation of the mechanisms enabling obtaining and withdrawing consents to use the information collected through the Facebook Pixel tool. After receiving the data collected via Facebook Pixel, Facebook Ireland Limited is independently responsible for the rights specified in Art. 15 - 20 GDPR towards users of your social network.
  6. Both USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited provide the possibility of exercising the right to object. in the event of receipt of a request related to an objection to the processing of personal data, USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited will take appropriate steps regarding the further processing of their users' data.
  7. USP Zdrowie is responsible for the proper implementation and configuration of Facebook Pixel. Facebook Ireland Limited remains responsible for ensuring the security of the service offered to us and personal data processed as part of Facebook Pixel.
  8. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited remain responsible for the proper response to all identified data breaches. The responsibility of USP Zdrowie in connection with the use of Facebook Pixel services applies to all cases related to providing users with a properly implemented and configured tool. Facebook Ireland Limited is responsible for all data protection breaches related to processing operations performed as part of the marketing service provided to us.
LinkedIn Insight Tag short code in Java Script technology that supports conversion tracking, website audience and site demographics for LinkedIn advertising campaigns. The operation of this tool enables us to run more effective advertising campaigns and provide you with content that may be of real interest to you. The LinkedIn Insight Tag is provided and operated by LinkedIn Ireland Unlimited Company. More information on the rules for the processing of personal data with the processing of personal data by LinkedIn can be found here: https://www.linkedin.com/help/lms/answer/65513/add-the-linkedin-insight-tag-to-your-website?lang=en
Google Ads tool that is one of the elements of the Google advertising system, allowing the display of sponsored links in the search results of the Google Search Engine and on websites of entities cooperating with Google. The Google Ads tool is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
SALESmanago tool enabling the identification and monitoring of contacts and users on websites and conducting personalized marketing communication. The SALESmanago tool is provided and operated by our partner, Benhauer Sp. z o.o. More information on the principles of personal data processing using the SALESmanago tool can be found here: https://www.salesmanago.pl/marketing-automation/technologie.htm
AppNexus / Xaxis Turbine Xaxis is a global digital media platform that programmatically connects advertisers with audiences. More information on the principles of personal data processing using the Xaxis Turbine tool can be found here: https://www.xaxis.com/privacy-notice/polityka-prywatnosci-xaxis/
Selectivv tool enabling user data segmentation, used to target emissions as part of an advertising campaign. More about the rules on the site: https://selectivv.com/polityka-prywatnosci/
Campaign Manager 360 system for managing advertisements and measuring their effectiveness, designed for advertisers and media agencies. It is part of the Google Marketing Platform provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=pl
Revhunter A tool that allows you to send advertisements to users of the Administrator's website in the form of e-mail messages that are tailored to the user's actions and behavior on the website. The retargeting service is performed via the Revhunter tool, which belongs to INIS sp. z o.o. with headquarters in Rybnik at Raciborska 35a street, Poland (TAX ID: 6423128785). More info on page: https://revhunter.pl/polityka-prywatnosci
CAKE cloud-based tool that enables campaign management, optimization and monitoring of partners in the area of performance marketing. More information here: https://getcake.com/privacy-policy/
User.com tool enabling identification and monitoring of contacts and users on websites and conducting personalized marketing communication. The User.com tool is provided and operated by our partner, User.com Sp. z o.o. More information on the principles of personal data processing using the User.com tool can be found here: https://user.com/en/privacy-policy/
Make.com is a tool for automating business processes, enabling integrations with other systems, analyzing user behavior on websites, and delivering personalized content and experiences. Make.com is provided and supported by Make.com Inc. You can find more information about the personal data processing policies using the Make.com tool here: https://www.make.com/en/privacy-notice
TikTok Pixel TikTok Pixel - A tool to integrate with your website that allows you to share website events with TikTok. When used with TikTok for Business tools, the Pixel can measure website traffic, assess the effectiveness of ad campaigns, optimize campaigns, and acquire new customers. Once properly set up and verified, the Pixel conveys information about actions taken on your site according to the events you have configured, which reflect the entire customer journey from viewing a product details page to adding an item to a cart and making a purchase. The Pixel collects data available via standard web browsers, including information about ads or events, timestamps, IP addresses, device data, and cookies that support the measurement, optimization, and targeting of your campaigns. In the future, this data will enable TikTok to customize recommendations for Pixel event settings and offer automated solutions. More information about this tool can be found in TikTok's Privacy Policy and TikTok Business Product Terms

After 5 seconds, we will refresh the page to load the current settings.