fot. Getty images

„Śmierć dziecka jest dewastująca, stanowi próbę dla małżeństwa, rodzeństwa i całej rodziny” – mówi dr Paweł Witt

– Dorośli często boją się najprostszych słów. Jeżeli dziecko nas zapyta, dlaczego umiera, to powiedzmy prawdę: że nie wiemy. Bo nie wiemy, dlaczego akurat ono. To w żaden sposób tego dziecka nie uraża – radzi dr Paweł Witt, psychoonkolog, ekspert w dziedzinie opieki paliatywnej oraz pielęgniarstwa anestezjologicznego i intensywnej opieki, z którym rozmawiamy o umieraniu nieuleczalnie chorych dzieci i żałobie po ich odejściu.

Ewa Podsiadły-Natorska: Czy można przygotować się na śmierć własnego dziecka?

Dr Paweł Witt: Ostatecznie myślę, że nie, nawet jeśli chodzi się do terapeuty. Śmierć dziecka to najtrudniejsza do wyobrażenia rzecz. Oczywiście inna jest sytuacja, gdy dziecko umiera nagle albo trafia na oddział intensywnej terapii, np. po wypadku. To dla rodziców ogromny szok, pojawia się bardzo silna obrona, wyparcie, niedowierzanie. Natomiast gdy dziecko choruje przewlekle i po prostu gaśnie, pojawia się pod koniec choroby milcząca rezygnacja. Przez dwadzieścia parę lat pracy spotkałem się tylko z czterema, pięcioma rodzinami, od których usłyszałem: „Już byśmy chcieli, żeby nasze dziecko odeszło, bo widzimy, że się męczy”.

Rodzice do końca nie mogą pogodzić się z sytuacją?

Zwykle nie. Większość rodziców korzysta z najróżniejszych terapii leczniczych – konwencjonalnych czy niekonwencjonalnych, organizują zbiórki. Każdy chce za wszelką cenę ratować swoje dziecko. Bardzo często, nawet gdy rodzice słyszą od lekarzy, że z chorobą nie można już wygrać, bo leczenie nie przynosi rezultatów i pojawiają się kolejne przerzuty, stan dziecka się pogarsza, oni temu nie wierzą. Trudno więc, żeby przygotowywali się na jego śmierć, skoro wciąż szukają, szukają, szukają.

Moim zdaniem nie można przygotować się na ten moment, choć można próbować o tym rozmawiać, korzystać z pomocy specjalistów. Równie trudne jest towarzyszenie w żałobie takim rodzicom, bo wszystko, co powiemy, będzie niewłaściwe.

Nikt nie może wczuć się w sytuację osoby, która straciła syna lub córkę. Oprócz towarzyszenia, obecności rodzicom w codziennych czynnościach, tak naprawdę niewiele można zrobić na początkowym etapie, bezpośrednio po śmierci dziecka.

Co z dziećmi w hospicjach? U ich rodziców ma szansę pojawić się etap akceptacji?

Etap akceptacji pojawia się właściwie w momencie, kiedy rodzic daje przyzwolenie, żeby jego dziecko trafiło do opieki paliatywnej. To jest szalenie trudna decyzja, bo w opiece paliatywnej przestajemy leczyć chorobę podstawową, a leczymy tylko objawy. Co prawda, pediatryczna opieka paliatywna skupiona jest głównie na hospicjach domowych – dziecko przebywa w swoim domu, w otoczeniu kochających osób, komfort jego życia zwykle się zwiększa – ale jednak zaakceptowanie faktu, że jest to hospicjum, stanowi duży krok do tego, żeby świadomie towarzyszyć dziecku w procesie odchodzenia.

Rodzie często mówią, że bali się tego kroku. Z doświadczenia zawodowego wiem, że pracownik hospicjum nie jest witany z radością, choć przychodzi, by pomóc. Zresztą do pediatrycznej opieki paliatywnej trafiają nie tylko dzieci z nowotworami. One stanowią pewien procent. W hospicjach jest bardzo dużo dzieci, które mają nieuleczalne wady genetyczne, aberracje chromosomowe, są dzieci po urazach czy niedotlenieniu okołoporodowym. W przypadku niektórych dzieci to jest często parę lat w hospicjum, a bywa, że paręnaście. Tym dzieciom nie można zamykać drogi leczenia. Medycyna szybko się rozwija i nawet fakt, że ktoś trafił do opieki paliatywnej, nie oznacza, że za rok lub dwa nie zostanie wdrożony nowy, ratujący życie lek. Spójrzmy na refundację leku na SMA (rdzeniowy zanik mięśni – przyp. red.) dla dzieci do 6. miesiąca życia. Kiedyś SMA to był wyrok śmierci, takie dziecko mogło przecież trafić do opieki paliatywnej. Teraz jest inaczej, pewna grupa dzieci ma sporą szansę na wyleczenie. Myślę więc, że wielu rodziców do końca wierzy, że coś może się zmienić i że ich dziecko przeżyje – szczególnie jeżeli dotyczy to chorób pozanowotworowych.

Dr Paweł Witt / archiwum prywatne

A gdy dziecko jest tym wszystkim zmęczone?

Zdarza się bardzo często, że sam proces leczenia onkologicznego jest bardzo trudny. Dziecko jest umęczone chemioterapią, radioterapią, czasem okaleczającymi zabiegami operacyjnymi. Nie chce być już w szpitalach, trafia do domowej opieki paliatywnej, z której jest zadowolone. Jest w domu, nie ma wykonywanych bolesnych zabiegów, nie ma szpitalnego funkcjonowania. Akceptacja u rodziców takiego pacjenta pojawia się szybciej. Ci rodzice zaczynają rozumieć, że zaczyna się etap świadomego towarzyszenia dziecka w odchodzeniu.

Skoro mówimy o świadomym towarzyszeniu w odchodzeniu – czy należy rozmawiać z dzieckiem o śmierci? Oswajać ten temat?

Problemem jest to, że my z dziećmi o śmierci nie rozmawiamy. I nie mówię nawet o dzieciach chorych, tylko w ogóle. A przecież jest wiele możliwości, by dostosować rozmowę do wieku dziecka. Można zabrać dziecko na spacer na cmentarz. Posiadanie zwierzęcia też pomaga, bo zwierzęta żyją krócej niż ludzie i w pewnym momencie trzeba się pożegnać.

Niestety w polskiej mentalności jest zakodowane, że dziecko nie powinno stykać się ze śmiercią. Jeżeli umiera babcia albo dziadek, to dziecko powinno mieć możliwość pożegnania się z nimi. Zawsze walczyłem, żeby na oddziale intensywnej terapii mogły przebywać dzieci, by np. brat mógł pożegnać się z umierającym bratem.

Z góry zakładamy, że to dla małego dziecka będzie trauma.

Właśnie. Tymczasem w wielu badaniach okazuje się, że dużo większą traumę powoduje brak możliwości pożegnania się z bliskimi. Mamy też sporo badań dotyczących ratownictwa medycznego, z których wynika, że gdy dochodzi do zatrzymania krążenia i trwa resuscytacja, która widać, że niestety nie przyniesie rezultatu, to dobrze, żeby rodzina była obok. To jest pewien etap, wstęp do możliwości pożegnania się. Dlatego tak, z dziećmi trzeba rozmawiać o śmierci, trzeba je z tym tematem oswajać.

W jaki sposób?

Jest bardzo dużo najróżniejszych książek, chociażby ponadczasowy „Mały Książę”, w którym też jest mowa o odchodzeniu. Takie książki warto czytać wspólnie. Trzymanie dziecka pod kloszem nie jest dobre, bo potem, gdy coś się stanie – niekoniecznie samemu dziecku, ale bliskiej osobie – to pojawia się problem. Ludzie mówią: „Jak można rozmawiać z dzieckiem o śmierci, przecież ono jest małe!”. Ale dziecko jest bardzo dobrym obserwatorem. A już zwłaszcza dla dzieci np. leczonych onkologicznie szpitalne życie to przecież codzienność, cały ich świat. Te dzieci opowiadają o swoich kolegach, którzy odeszli. To mentalnie są dorośli ludzie, którzy paradoksalnie często muszą uspokajać dorosłych. Gdy znieczulam np. siedmiolatka chorego onkologicznie, pytam, co by chciał, żeby mu się przyśniło – jakaś postać z bajki? Batman? Świnka Peppa? – to zdarza mi się słyszeć: „Niech mi się przyśni, że mam więcej leukocytów”. Kiedyś 9-letnia dziewczynka powiedziała do mnie: „Jeżeli to ma być bajka, to chcę być zdrowa”

Najgorsza jest sytuacja – która niestety się zdarza – kiedy to chore dziecko wychodzi z inicjatywą takiej rozmowy, wyręcza nas, a my jako rodzice nie podejmiemy dialogu. Bardzo często drugiej takiej szansy już nie będzie. Dorośli często boją się najprostszych słów. Jeżeli dziecko nas zapyta, dlaczego umiera, to powiedzmy prawdę: że nie wiemy. Bo nie wiemy, dlaczego akurat ono. To w żaden sposób tego dziecka nie uraża.

Mówi pan: „Głęboko wierzę, że istnieje dobra śmierć”. Co to znaczy, zwłaszcza w kontekście dziecka?

Część osób bardzo nie lubi tego stwierdzenia, bo jak może istnieć dobra śmierć? Pediatryczna opieka paliatywna stworzyła tzw. „pięć nie ma”: nie ma dziecka boleć, nie ma mu być duszno, dziecko nie ma się bać, nie ma być głodne i nie ma mu być zimno. Jeżeli to wszystko zaoferuje się odchodzącemu dziecku i będzie ono otoczone kochającymi osobami, to można powiedzieć, że jego śmierć będzie spokojna, komfortowa, a więc dobra. Dotyczy to również dorosłych; zupełnie inaczej przebiega proces umierania, gdy ktoś jest spokojny, zaopiekowany i kochany, a przy tym jest mu ciepło, nie ma duszności, ból jest złagodzony, wokół są bliscy. Każdy z nas przecież, gdyby miał wybór, wolałby umrzeć we własnym domu, we własnym łóżku, a nie na szpitalnym korytarzu czy w sali pięcio- lub sześcioosobowej. A może nawet i w dwuosobowej, ale przecież to bez porównania do ukochanej kanapy. Można więc, pomimo tragedii, jaką jest śmierć bliskiej osoby, podnieść jakość umierania. I myślę, że tym powinniśmy się zajmować, bo my uwielbiamy badać jakość życia we wszystkich jego aspektach, natomiast jakość umierania nie jest wdzięcznym tematem, przynajmniej w Polsce. Tak jakby nie istniała, a istnieje.

„Szok, zamrożenie, panika, żal, który przenika każdą komórkę ciała”. Co dzieje się w rodzinie po ostatecznej diagnozie dziecka, mówi psycholożka Barbara Kochman

Polecamy

„Szok, zamrożenie, panika, żal, który przenika każdą komórkę ciała”. Co dzieje się w rodzinie po ostatecznej diagnozie dziecka, mówi psycholożka Barbara Kochman

- Dzieci potrzebują autentycznych rodziców — wychwytują ich napięcie, nieszczerość. Lepiej przyznać się do niewiedzy, „nie wiem, co będzie za tydzień”, „nie wiem, czy te leki pomogą”. To jednak bardzo indywidualna kwestia – w którym momencie pocieszać, w którym zaakceptować i pozwolić na śmierć – mówi psycholożka i psychoterapeutka Barbara Kochman.

Czytaj

Czytałam o różnych reakcjach rodziców na śmierć dziecka. Jedni godzą się w końcu z tym, że ich dziecko gaśnie, żegnają je, przechodzą przez żałobę, próbują żyć dalej. Ale są też rodziny, w których np. matka po śmierci dziecka podaje lekarzy do sądu, cała jej energia skupiona jest na tym, żeby znaleźć winnego. To przykład tzw. patologicznej żałoby?

Patologiczna żałoba nie pozwala na prowadzenie normalnego życia, czyli po jakimś czasie na powrót do pracy, na dbanie o siebie i o pozostałych członków rodziny, na prawidłowe funkcjonowanie w społeczeństwie. Na pierwszy rzut oka widać, że jest to pacjent w głębokiej depresji, który bardzo często ma myśli samobójcze i wymaga pomocy specjalisty.

Warto wiedzieć, że opieka paliatywna nie powinna kończyć się w momencie zgonu pacjenta; powinna objąć również rodzinę, dlatego różne ośrodki czy hospicja prowadzą grupy wsparcia – dla osieroconych rodziców, rodzeństwa, współmałżonków, dzieci. Tak naprawdę żałoba to okres, który musi minąć, żeby móc nauczyć się normalnie żyć.

Normalnie? To możliwe?

Normalnie, choć inaczej. Wszyscy zdajemy sobie sprawę, że jeżeli umrze mąż czy żona, a tym bardziej, jeżeli umrze dziecko, nic już nie będzie takie samo jak wcześniej. Trzeba poukładać swoje życie na nowo. I właśnie ten okres poukładania nazywamy żałobą. On u każdego trwa określony czas, chociaż niektórzy mówią, że żałoba po stracie dziecka nigdy się nie kończy, mimo że można w miarę normalnie funkcjonować, szczególnie jeśli w rodzinie są inne dzieci.

Smutek po śmierci własnego dziecka jest tak duży, że rodzice przez całe życie pielęgnują wspomnienia o nim. To w nich stale siedzi. Kiedyś uważano, że żałoba ma trwać rok, trzeba w tym czasie ubierać się na czarno, nie wolno pójść na potańcówkę. To bzdura.

O.

To nie ma nic wspólnego z faktycznym przeżywaniem żałoby. I to widać na przykładzie dorosłych. Czasami musi się pojawić drugi człowiek – i to bardzo szybko. Niektórzy mówią wtedy: „Ledwo żona mu zmarła, a on po trzech miesiącach już się z kimś prowadzi”. Ale prawdopodobnie ten ktoś pomaga mu dalej żyć, bo on nie dałby rady samemu. My uwielbiamy oceniać, o wielu rzeczach nie mając pojęcia.

A co z szukaniem winnego po śmierci dziecka?

Po śmierci dziecka tak się dzieje bardzo często. Rodzice szukają winnego, nawet gdy go nie ma. Najczęściej obwiniają personel medyczny, doszukując się, czy można było zrobić coś więcej. Obwiniają też siebie. Zazwyczaj robią to ci, którzy czują, że zawiedli. Nie chodzi o zaniechanie, ale podam przykład dziewczynki, która zachorowała na nowotwór i pierwszym objawem było wodobrzusze. Ona robiła się coraz grubsza, więc rodzice kupowali jej większe ubrania, nie zauważając, że ich córka słabnie. I gdy w końcu okazało się, że jest u niej rozsiany proces nowotworowy, a dziewczynka jest już właściwie pacjentką paliatywną, to wszyscy byli postawieni na nogi. Były konsultacje, żądania, wymagania. Dziecko, choć nastolatka, nie miało prawa głosu. Po prostu rodzice czuli, że mogli zareagować wcześniej.

Dość często zdarza się, że po tym, jak umiera jedyne dziecko, rodzina się rozsypuje, zwłaszcza gdy mąż żonie albo żona mężowi to dziecko przypomina. To staje się tak trudne do zniesienia, że oni odchodzą od siebie, żeby się już więcej nie widywać. Śmierć dziecka jest dewastująca, stanowi próbę dla małżeństwa, rodzeństwa i całej rodziny. Zdarza się, że pretensje rodziców są uzasadnione, przez te ponad dwadzieścia lat pracy stykałem się z sytuacjami, które były do uniknięcia. To podwójnie trudne. Bo co innego, gdy można było coś zrobić, zadziałać wcześniej.

Wygrana w sądzie daje rodzinie satysfakcję?

Różnie. Często jest tak, że rodzina wygrywa, dostaje zadośćuczynienie za błąd medyczny, ale to nie powoduje, że czuje się lepiej. Bo ta walka po śmierci dziecka ją napędzała, pozwalała żyć, wytyczała cel. A gdy okazuje się, że nie ma już o co walczyć, a cel został osiągnięty, pustka jest nadal obecna.

 

Paweł Witt – doktor nauk medycznych i nauk o zdrowiu. Psychoonkolog, ekspert w dziedzinie pielęgniarstwa opieki paliatywnej oraz pielęgniarstwa anestezjologicznego i intensywnej opieki. Adiunkt w Klinice Anestezjologii i Intensywnej Terapii Dziecięcej Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Pielęgniarz Oddziałowy Kliniki Anestezjologii i Intensywnej Terapii Dzieci. Autor wielu naukowych publikacji oraz aktywności konferencyjnych. Członek Rady Fundacji Warszawskie Hospicjum dla Dzieci, przewodniczący Rady Ekspertów Koalicji na rzecz Bezpieczeństwa Szpitali. Pomysłodawca i przewodniczący Komitetu Naukowego Ogólnopolskiej Konferencji Opieki Paliatywnej „Odchodzić bez bólu”. Działacz na rzecz poprawy jakości opieki paliatywnej w Polsce.

Sprawdź powiązane tematy

Posłuchaj podcastów stworzonych przez mamy dla mam!

Sprawdź
Dear User!

Before you click "Go to the Website" or close the window by clicking ×, please read the following information, as it concerns your personal data.

By clicking "Go to the website" or by closing this window, you consent to the processing of your personal data on the terms described below.

The administrator of personal data of people visiting our websites is USP Zdrowie sp. z o.o. with headquarters in Poleczki 35 street, Warsaw 02-822, Poland.

As part of USP Zdrowie services, we will collect information about the use of our websites. The scope of data collected by us includes, among others information stored in cookies, user's IP, as well as information about your device and browser.

Your data will be used by us for the following purposes: (i) providing you with access to a safe and functional website; (ii) conducting analyzes that allow to study the ways of using our websites and use their functionalities and content, as well as to improve and streamline them; (iii) marketing, including presenting you with advertisements and messages tailored to your interests and preferences (profiling).

The use of our websites will involve the use of technologies provided by third parties (e.g. Google, Facebook). As USP Zdrowie, we provide you with the opportunity to consent to the transfer of your data to the groups of recipients indicated by us by accepting all or some of the purposes of processing.

USP Zdrowie provides each user of our websites with the opportunity to exercise the right to request access to his personal data, rectify it, delete or limit processing, exercise the right to object to processing, as well as the right to transfer data. in the event that the legal basis for the processing of your personal data is your consent - we provide you with the possibility of withdrawing it at any time through dedicated mechanisms for managing privacy settings.

You can contact USP Zdrowie by: (i) sending an e-mail to the following address: daneosoboweusp@usp.pl; (ii) sending a letter to the following address: USP Zdrowie sp. z o.o., Poleczki 35 street, Warsaw 02-822, Poland.

Detailed information related to the rules for the processing of your personal data on individual USP Zdrowie websites can be found in our Privacy Policy (PL).

Below you can choose to accept all or some of the processing purposes. We will be happy if you decide to help us improve our services and websites!

Choose services
Service Description State
Solutions necessary to provide the service by electronic means
as part of our Websites, we use the localStorage solution. localStorage is a file created by the user's browser installed on his device. Thanks to the localStorage mechanism, we are able to provide our users with access to efficient and safe websites and the ability to use their functionalities (e.g. remembering your privacy settings and the possibility of changing them, remembering preferences related to the selected language of displaying the website, the ability to add products to the basket). Information saved and used as part of the localStorage mechanism will not be used to conduct marketing activities. The localStorage mechanism is necessary to provide our services in the form of Websites (Article 6 (1) (b) of the GDPR).
Analytical cookies:
cookies that are used for advanced analysis of user behavior on our websites. Analytical cookies are used, among others to analyze user behavior on Websites in order to optimize the appearance, content and functionality of websites. The legal basis for the processing of these types of cookies is your voluntary consent (Article 6 (1) (a) of the GDPR), which you can express and withdraw at any time using the functionality of our websites. Currently, USP Zdrowie uses the following analytical cookies:
Google Analytics an online tool for analyzing website statistics. The tool allows us to track traffic on our websites, including the ability to analyze user behavior on websites. Based on the data collected using Google Analytics, we are able to develop our websites and provide a friendly appearance of the website and add new, useful functionalities. Google Analytics is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the rules governing the processing of personal data by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
Google Tag Manager tag management system developed by Google to manage JavaScript and HTML tags used for tracking and analysis on websites. Google Tag Manager is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
HotJar tool for analyzing user behavior on the website using, among others heat maps (analysis of the user's cursor behavior on the website). With this tool, we can design our websites more effectively and improve their readability and functionality. HotJar is provided and operated by Hotjar Limited. More information on the principles of personal data processing by HotJar can be found here: https://help.hotjar.com/hc/en-us/categories/115001323967-About-Hotjar
Marketing cookies:
cookies that allow us to conduct activities related to the promotion of our services, products and websites. This category of cookies will be used, inter alia, in order to show you advertisements tailored to your preferences or provide other marketing content. The legal basis for the processing of these types of cookies is your voluntary consent (Article 6 (1) (a) of the GDPR), which you can express and withdraw at any time using the functionality of our websites. Currently, USP Zdrowie uses the following marketing cookies:
Facebook Pixel the Facebook Pixel tool is a piece of code on the website that allows you to measure, optimize and create groups of recipients of advertising campaigns on Facebook. The operation of this tool enables us to run more effective advertising campaigns and provide you with content that may be of real interest to you. Facebook Pixel is provided and operated by Facebook Ireland Limited. Facebook Pixel collects basic information stored in the cookie and information about the website and your activity. Facebook Ireland Limited may transfer personal data of its users to the United States of America, based on the legal mechanisms provided for in applicable law. The basis for the transfer of your data in some cases may also be your consent, which we collect as part of our websites. therefore, we would like to draw your attention to the fact that the law on the protection of personal data in the United States of America differs from European legislation and may not provide you with the same rights as those provided for by the provisions in force in Poland, and in some cases it may also combine with the possibility of access to your data by the authorities and services of a third country. in order to ensure the fullest protection of your rights and freedoms, the mechanisms used as part of the Facebook Pixel tool prevent your identification data from being identified and are subject to automatic processes of their removal in short periods.

We would also like to inform you that when using the Facebook Pixel USP Zdrowie tool, it complies with the current Regulations of Facebook Business Tools, including the agreements on the principles of co-administration of personal data. in order to fulfill the obligation resulting from the provisions of data protection law, we would like to inform you that in the scope of processing information collected using the Facebook Pixel tool:
  1. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited, with its registered office at 4 Grand Canal Square, Grand Canal Harbor, Dublin 2, Ireland, act as joint controllers (entities jointly deciding on the purposes and methods of personal data processing).
  2. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited have made joint arrangements regarding the performance of their obligations under the provisions of the GDPR.
  3. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited are responsible for providing appropriate grounds for processing personal data related to the collection of information via Facebook Pixel. Therefore, USP Zdrowie provides users with the opportunity to voluntarily consent to the collection and use of their data for marketing purposes on the websites, in particular for the purpose of conducting marketing campaigns on Facebook. Facebook Ireland Limited provides appropriate legal grounds relating to the possibility of using the personal data of portal users for the purposes of conducting USP Zdrowie marketing activities.
  4. As part of this Privacy Policy, USP Zdrowie provides you with access to all information related to the principles of data processing as part of our business activities. Information related to the principles of personal data processing by Facebook Ireland Limited, determination of the legal basis for such processing and the methods of exercising your rights by Facebook Ireland Limited, including information on the relevant Facebook contact forms, can be found in the Data Policy available at: https://www.facebook.com/about/privacy.
  5. USP Zdrowie is responsible to the users of Internet Services for the correct operation of the mechanisms enabling obtaining and withdrawing consents to use the information collected through the Facebook Pixel tool. After receiving the data collected via Facebook Pixel, Facebook Ireland Limited is independently responsible for the rights specified in Art. 15 - 20 GDPR towards users of your social network.
  6. Both USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited provide the possibility of exercising the right to object. in the event of receipt of a request related to an objection to the processing of personal data, USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited will take appropriate steps regarding the further processing of their users' data.
  7. USP Zdrowie is responsible for the proper implementation and configuration of Facebook Pixel. Facebook Ireland Limited remains responsible for ensuring the security of the service offered to us and personal data processed as part of Facebook Pixel.
  8. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited remain responsible for the proper response to all identified data breaches. The responsibility of USP Zdrowie in connection with the use of Facebook Pixel services applies to all cases related to providing users with a properly implemented and configured tool. Facebook Ireland Limited is responsible for all data protection breaches related to processing operations performed as part of the marketing service provided to us.
LinkedIn Insight Tag short code in Java Script technology that supports conversion tracking, website audience and site demographics for LinkedIn advertising campaigns. The operation of this tool enables us to run more effective advertising campaigns and provide you with content that may be of real interest to you. The LinkedIn Insight Tag is provided and operated by LinkedIn Ireland Unlimited Company. More information on the rules for the processing of personal data with the processing of personal data by LinkedIn can be found here: https://www.linkedin.com/help/lms/answer/65513/add-the-linkedin-insight-tag-to-your-website?lang=en
Google Ads tool that is one of the elements of the Google advertising system, allowing the display of sponsored links in the search results of the Google Search Engine and on websites of entities cooperating with Google. The Google Ads tool is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
SALESmanago tool enabling the identification and monitoring of contacts and users on websites and conducting personalized marketing communication. The SALESmanago tool is provided and operated by our partner, Benhauer Sp. z o.o. More information on the principles of personal data processing using the SALESmanago tool can be found here: https://www.salesmanago.pl/marketing-automation/technologie.htm
AppNexus / Xaxis Turbine Xaxis is a global digital media platform that programmatically connects advertisers with audiences. More information on the principles of personal data processing using the Xaxis Turbine tool can be found here: https://www.xaxis.com/privacy-notice/polityka-prywatnosci-xaxis/
Selectivv tool enabling user data segmentation, used to target emissions as part of an advertising campaign. More about the rules on the site: https://selectivv.com/polityka-prywatnosci/
Campaign Manager 360 system for managing advertisements and measuring their effectiveness, designed for advertisers and media agencies. It is part of the Google Marketing Platform provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=pl
Revhunter A tool that allows you to send advertisements to users of the Administrator's website in the form of e-mail messages that are tailored to the user's actions and behavior on the website. The retargeting service is performed via the Revhunter tool, which belongs to INIS sp. z o.o. with headquarters in Rybnik at Raciborska 35a street, Poland (TAX ID: 6423128785). More info on page: https://revhunter.pl/polityka-prywatnosci
CAKE cloud-based tool that enables campaign management, optimization and monitoring of partners in the area of performance marketing. More information here: https://getcake.com/privacy-policy/
User.com tool enabling identification and monitoring of contacts and users on websites and conducting personalized marketing communication. The User.com tool is provided and operated by our partner, User.com Sp. z o.o. More information on the principles of personal data processing using the User.com tool can be found here: https://user.com/en/privacy-policy/
Make.com is a tool for automating business processes, enabling integrations with other systems, analyzing user behavior on websites, and delivering personalized content and experiences. Make.com is provided and supported by Make.com Inc. You can find more information about the personal data processing policies using the Make.com tool here: https://www.make.com/en/privacy-notice
TikTok Pixel TikTok Pixel - A tool to integrate with your website that allows you to share website events with TikTok. When used with TikTok for Business tools, the Pixel can measure website traffic, assess the effectiveness of ad campaigns, optimize campaigns, and acquire new customers. Once properly set up and verified, the Pixel conveys information about actions taken on your site according to the events you have configured, which reflect the entire customer journey from viewing a product details page to adding an item to a cart and making a purchase. The Pixel collects data available via standard web browsers, including information about ads or events, timestamps, IP addresses, device data, and cookies that support the measurement, optimization, and targeting of your campaigns. In the future, this data will enable TikTok to customize recommendations for Pixel event settings and offer automated solutions. More information about this tool can be found in TikTok's Privacy Policy and TikTok Business Product Terms

After 5 seconds, we will refresh the page to load the current settings.