„Publikujesz zdjęcia dziecka w sieci? Tworzysz mu cyfrowy tatuaż” /fot. iStock „Publikujesz zdjęcia dziecka w sieci? Tworzysz mu cyfrowy tatuaż” /fot. iStock

„Publikujesz zdjęcia dziecka w sieci? Tworzysz mu cyfrowy tatuaż” – mówi Aneta Zychma, konsultantka kryzysowa

W social mediach przybywa filmików i postów, których bohaterami są dzieci. Często przez nieprzemyślane działanie skazujemy je na publiczne ośmieszenie. – Rodzicielstwo XXI wieku wymaga większej refleksji w związku z tym, co robimy w sieci – mówi Aneta Zychma, konsultantka kryzysowa, pedagożka, wspierająca rodziców w kryzysie.

Aleksandra Zalewska-Stankiewicz: Płaczące dziecko oblane zimną wodą, obok śmiejący się z tego zdarzenia rodzic. Przerażony chłopczyk po wizycie u dentysty, a w tle głos mamy – „daliśmy radę!”. Takie filmiki pojawiają się coraz częściej na Facebooku, Instagramie czy Tik Toku. Nie przeraża to pani?

Aneta Zychma: Oczywiście, że przeraża, ale podam inne przykłady. Rodzic przy pomocy aplikacji w telefonie zmienia twarz dziecka w… pysk konia. Robi to na oczach dziecka i nagrywa jego przerażenie – maluch wierzy, że rzeczywiście jest koniem. Co gorsza, dorosły udostępnia filmik w sieci, myśląc, że ten materiał jest zabawny i wart pokazania szerszemu gronu odbiorców. Inna sytuacja – rodzic chce zrobić żart swojemu dziecku i rzuca mu na głowę ser. Dokumentuje tę scenę na filmiku, który następnie publikuje w sieci.

Takie zjawiska są formą przemocy, mają swoją nazwę – to trollparenting. Czy wspomniani rodzice zdają sobie sprawę, że są trollami?

Obawiam się, że bardzo często decyzje podejmowane w sieci są pozbawione refleksji i świadomości tego, co z tymi filmami dzieje się dalej. Zaczęliśmy żyć w nowej rzeczywistości, nasyconej światem wirtualnym i sporo osób, w tym także rodzice, nie wiedzą, na co warto zwrócić uwagę i jakie zagrożenia niosą ze sobą social media. Rodzice potrzebują psychoedukacji i wsparcia w tym zakresie.

Dodatkowo nadal wielu dorosłych nie zdaje sobie sprawy, że z pozoru niewinne czynności, jak na przykład regularne dokumentowanie życia dziecka w sieci, mogą być aktem przemocy. Mam wrażenie, że wciąż w naszym społeczeństwie mocno zakorzenione jest przekonanie, że dziecko jest kimś gorszym niż człowiek dorosły, że nie zasługuje na takie samo traktowanie.

Wydaje się, że jego emocje są mniej ważne, bo dziecięca świadomość jest malutka. Dlatego wiele osób nie widzi nic złego w nagrywaniu filmików, które upokarzają, kompromitują dziecko. Sądzę, że gdyby ci sami rodzice mieli okazję udokumentować przykrą sytuację innego dorosłego, mocno by się nad tym zastanowili. W większości przypadków nie użyliby telefonu, uznając, że po prostu nie wypada.

A wobec dziecka wypada, bo to zabawne, wzruszające, dowcipne?

Dopóki w naszym społeczeństwie będzie panowało takie przekonanie, że dziecko nie jest pełnoprawnym człowiekiem, dopóty będziemy spotykać się z taką narracją. Dlatego sednem problemu jest uświadamianie, że dziecko jest wartością samą w sobie. Wracamy więc do pedagogiki Janusza Korczaka, która mówi, że dziecko ma prawo do swojej prywatności, godności i szacunku.

Aneta Zychma /fot. archiwum prywatne

Trollparenting jest szkodliwym zjawiskiem dla zdrowia psychicznego dzieci, ale nie jedynym. Jakie są inne niebezpieczne przykłady aktywności rodziców w sieci?

Trollparenting jest jedną z form cyberprzemocy, polegającą na rozpowszechnianiu treści, które kompromitują, poniżają, obrażają czy w jakikolwiek inny sposób upokarzają dziecko. Najczęściej te treści publikują rodzice lub najbliżsi opiekunowie dziecka. Mogą to być filmiki pokazujące jego cierpienie. Albo sytuacja, kiedy zdenerwowany maluch o czymś opowiada. Albo jest zapłakany, bo coś nie poszło po jego myśli.

Kiedy czegoś nie rozumie i pokazuje to i zamiast uzyskać wsparcie, jest nagrywany, a ten filmik udostępniany jest w sieci. Także takie filmiki, na których dziecko jest za coś karane. Są też różnego rodzaju żarty, które mają być śmieszne, ale na pewno nie są zabawne dla dziecka. W sieci pojawiły się również inne niepokojące zjawiska. Sharenting, czyli przesadne dokumentowanie życia pociechy w social mediach czy oversharenting, polegający np. na założeniu dziecku osobnego profilu w mediach społecznościowych i uzupełnianiu go o kolejne historie czy zdarzenia z życia pociechy.

A co w sytuacji, gdy rodzic nagrywa trudne zachowania dziecka, strasząc je, że pokaże to tacie czy babci?

Sama groźba ze strony rodzica, że może nagrać taki film, jest niedopuszczalna i nie ma nic wspólnego ze wsparciem, a już na pewno nie uspokoi dziecka. I trzeba nazwać takie działanie po imieniu: jest to przemoc psychiczna.

Kiedy powiemy: Uspokój się, bo pokażę filmik twojej wychowawczyni!

Wydaje nam się, że uspokoimy dziecko, a możemy osiągnąć zupełnie odwrotny efekt. Groźba nie spowoduje, że dziecko zacznie myśleć racjonalnie. Choć zdaję sobie sprawę, że czasem takie zachowanie wynika z bezsilności rodzica, który nie wie, jak sobie poradzić w trudnej sytuacji. Dlatego wciąż podkreślam, jak ważna jest psychoedukacja rodziców. To dorosły jest kontenerem na emocje dziecka i jest odpowiedzialny za ich udźwignięcie. Często wydaje nam się, że dziecko powinno zachować się w określony sposób, a na danym etapie jego rozwoju jest to po prostu niemożliwe. Ono potrzebuje wsparcia, tego, żeby ktoś był obok. A czas na rozmowę o sytuacji, która się właśnie dzieje, przyjdzie później. Zastraszanie malucha nie jest wspierające i odbiera dziecku podmiotowość.

A filmik opublikowany w sieci pozostanie. Dziecko może go odkryć dopiero za parę lat i przeżyć szok.

A jeśli została nagrana sytuacja, która była dla niego traumatyczna, to może dojść do wzmocnienia traumy w związku z oglądaniem tego filmu. Dlatego utrwalanie momentów cierpienia jest bardzo niebezpieczne.

Jakie mogą być inne konsekwencje trollparentingu?

Publikując zdjęcia swoich pociech, zostawiamy ślad cyfrowy, zwany też cyfrowym tatuażem. Czyli tworzymy w sieci tożsamość dziecka, jakąś narrację o nim, do której dostęp mają wszyscy inni dookoła, a dziecko nie jest tego świadome. Gdy dorośnie, może się z tą narracją zderzyć i wcale z nią nie zgadzać. To jest najbardziej niebezpieczne w przypadku oversharentingu, kiedy rodzice dokumentują niemal każdą aktywność swojej pociechy.

Poza tym zdarzają się kradzieże tożsamości dzieci, czasem pod przykrywką zabawy, jak było w przypadku Instagramowej „baby role play”.

W takiej sytuacji mówimy o zjawisku zwanym digital kidnapping, polegającym na nielegalnym wykorzystywaniu wizerunku dziecka przez osoby trzecie. Natomiast w ramach „baby role play” złodziej zamieszcza skradzione zdjęcie dziecka na swoim profilu, nadaje mu imię, określa zainteresowania i cechy charakteru. Następnie inni użytkownicy Instagrama mogą to wymyślone dziecko adoptować. Ta zabawa jest niebezpieczna – jedni publikują komentarze pełne troski, inni – przepełnione fantazjami seksualnymi. W sieci nic nie ginie i warto mieć tego świadomość.

Jak powinniśmy zareagować, gdy widzimy w sieci przykłady trollparentingu? Do kogo je zgłaszać?

Najlepiej do administratorów portalu, strony czy grupy z informacją, że trafiliśmy na treści przemocowe. Możemy także reagować na takie filmiki czy zdjęcia stosownym komentarzem, wskazując, że jest to niewłaściwe. Wtedy jednak należy liczyć się z tym, że nie wszyscy zareagują pozytywnie na naszą reakcję, atakując nas i zaciekle broniąc swojego stanowiska, że przecież to tylko zabawa.

W polskim prawie to rodzice – do 18. roku życia dziecka – decydują o jego wizerunku. Uważa pani, że prawo powinno się zmienić?

Uważam, że powinno zostać zmodyfikowane. Zdaję sobie jednak sprawę z tego, że trudno jest znaleźć uniwersalne rozwiązanie, zwłaszcza że internet wciąż się rozwija i pojawiają się kolejne narzędzia czy kanały do udostępniania różnych treści. Dlatego słowami, które powinny wybrzmiewać, są umiar i świadomość. Nie chodzi o popadanie ze skrajności w skrajność, a o świadome korzystanie z możliwości, jakie daje nam świat wirtualny.

Albo jak wiele gwiazd możemy publikować dzieci odwróconych plecami czy z zamazanymi twarzami.

Jeśli ktoś rzeczywiście ma potrzebę publikacji zdjęcia z dzieckiem, to może to być dobre rozwiązanie. Jednak za każdym razem, zanim to zrobimy, warto zadać sobie pytanie, czy ja rzeczywiście muszę wrzucać te zdjęcia, w jakim celu to robię i czy zdaję sobie sprawę z ewentualnych konsekwencji.

Kiedyś gromadziliśmy zdjęcia w albumach rodzinnych. One zostają w naszych domach, są ewentualnie przekazywane z pokolenia na pokolenie. Wydaje się, że powrót do tradycji jest bezpieczniejszy i może być ciekawą alternatywą.

To jest świetny sposób na ograniczenie spędzania czasu w sieci, a jednocześnie szansa na wzmocnienie relacji, na rozmowę i snucie wspomnień. Jednak, jeśli ktoś uważa, że to jest nie w jego stylu, to może publikować zdjęcia w prywatnych plikach i udostępniać je wybranym osobom, tworząc w ten sposób wirtualne albumy, które są bezpieczniejsze niż upublicznianie zdjęć w social mediach.

Na szczęście na takie filmiki coraz częściej występuje reakcja społeczna, m.in. dzięki akcji podjętej przez Natuli „Rodzicu, nie bądź trollem”, w której wzięła pani udział. Akcja przyniosła zamierzony cel?

Akcja pokazała, że taki problem istnieje. Uwrażliwiła wielu użytkowników internetu na tego typu treści i na pewno zwiększyła świadomość rodziców. Nie obejdzie się jednak bez rzetelnej, systematycznej psychoedukacji na temat cyberprzemocy i zagrożeń w sieci.

Na szczęście na takie filmiki coraz częściej występuje reakcja społeczna, m.in. dzięki akcji podjętej przez Natuli „Rodzicu, nie bądź trollem”, w której wzięła pani udział. Akcja przyniosła zamierzony cel?

Akcja pokazała, że taki problem istnieje. Uwrażliwiła wielu użytkowników internetu na tego typu treści i na pewno zwiększyła świadomość rodziców. Nie obejdzie się jednak bez rzetelnej, systematycznej psychoedukacji na temat cyberprzemocy i zagrożeń w sieci.

 

Aneta Zychma, konsultant kryzysowy w nurcie pozytywniej terapii kryzysu, trener umiejętności społecznych i funkcji poznawczych, pedagog, psychotraumatolog w trakcie specjalizacji. Udziela pierwszej pomocy psychologicznej rodzicom w kryzysie. Promuje świadome rodzicielstwo i podmiotowe traktowanie dziecka. Zajmuje się systemowym wsparciem rodzin w sytuacji choroby i żałoby. Współtworzy Instytut Dobrej Śmierci: przestrzeń dialogu i edukacji o przemijaniu, śmiertelności i żałobie. Autorka dwóch książek dla dzieci: „Tadzik i rak” o chłopcu chorym terminalnie oraz „Droga do domu” o poszukiwaniu swojego wewnętrznego domu. Miejsce w sieci: www.tulistacja.pl

 

 

Sprawdź powiązane tematy

Posłuchaj podcastów stworzonych przez mamy dla mam!

Sprawdź
Dear User!

Before you click "Go to the Website" or close the window by clicking ×, please read the following information, as it concerns your personal data.

By clicking "Go to the website" or by closing this window, you consent to the processing of your personal data on the terms described below.

The administrator of personal data of people visiting our websites is USP Zdrowie sp. z o.o. with headquarters in Poleczki 35 street, Warsaw 02-822, Poland.

As part of USP Zdrowie services, we will collect information about the use of our websites. The scope of data collected by us includes, among others information stored in cookies, user's IP, as well as information about your device and browser.

Your data will be used by us for the following purposes: (i) providing you with access to a safe and functional website; (ii) conducting analyzes that allow to study the ways of using our websites and use their functionalities and content, as well as to improve and streamline them; (iii) marketing, including presenting you with advertisements and messages tailored to your interests and preferences (profiling).

The use of our websites will involve the use of technologies provided by third parties (e.g. Google, Facebook). As USP Zdrowie, we provide you with the opportunity to consent to the transfer of your data to the groups of recipients indicated by us by accepting all or some of the purposes of processing.

USP Zdrowie provides each user of our websites with the opportunity to exercise the right to request access to his personal data, rectify it, delete or limit processing, exercise the right to object to processing, as well as the right to transfer data. in the event that the legal basis for the processing of your personal data is your consent - we provide you with the possibility of withdrawing it at any time through dedicated mechanisms for managing privacy settings.

You can contact USP Zdrowie by: (i) sending an e-mail to the following address: daneosoboweusp@usp.pl; (ii) sending a letter to the following address: USP Zdrowie sp. z o.o., Poleczki 35 street, Warsaw 02-822, Poland.

Detailed information related to the rules for the processing of your personal data on individual USP Zdrowie websites can be found in our Privacy Policy (PL).

Below you can choose to accept all or some of the processing purposes. We will be happy if you decide to help us improve our services and websites!

Choose services
Service Description State
Solutions necessary to provide the service by electronic means
as part of our Websites, we use the localStorage solution. localStorage is a file created by the user's browser installed on his device. Thanks to the localStorage mechanism, we are able to provide our users with access to efficient and safe websites and the ability to use their functionalities (e.g. remembering your privacy settings and the possibility of changing them, remembering preferences related to the selected language of displaying the website, the ability to add products to the basket). Information saved and used as part of the localStorage mechanism will not be used to conduct marketing activities. The localStorage mechanism is necessary to provide our services in the form of Websites (Article 6 (1) (b) of the GDPR).
Analytical cookies:
cookies that are used for advanced analysis of user behavior on our websites. Analytical cookies are used, among others to analyze user behavior on Websites in order to optimize the appearance, content and functionality of websites. The legal basis for the processing of these types of cookies is your voluntary consent (Article 6 (1) (a) of the GDPR), which you can express and withdraw at any time using the functionality of our websites. Currently, USP Zdrowie uses the following analytical cookies:
Google Analytics an online tool for analyzing website statistics. The tool allows us to track traffic on our websites, including the ability to analyze user behavior on websites. Based on the data collected using Google Analytics, we are able to develop our websites and provide a friendly appearance of the website and add new, useful functionalities. Google Analytics is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the rules governing the processing of personal data by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
Google Tag Manager tag management system developed by Google to manage JavaScript and HTML tags used for tracking and analysis on websites. Google Tag Manager is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
HotJar tool for analyzing user behavior on the website using, among others heat maps (analysis of the user's cursor behavior on the website). With this tool, we can design our websites more effectively and improve their readability and functionality. HotJar is provided and operated by Hotjar Limited. More information on the principles of personal data processing by HotJar can be found here: https://help.hotjar.com/hc/en-us/categories/115001323967-About-Hotjar
Marketing cookies:
cookies that allow us to conduct activities related to the promotion of our services, products and websites. This category of cookies will be used, inter alia, in order to show you advertisements tailored to your preferences or provide other marketing content. The legal basis for the processing of these types of cookies is your voluntary consent (Article 6 (1) (a) of the GDPR), which you can express and withdraw at any time using the functionality of our websites. Currently, USP Zdrowie uses the following marketing cookies:
Facebook Pixel the Facebook Pixel tool is a piece of code on the website that allows you to measure, optimize and create groups of recipients of advertising campaigns on Facebook. The operation of this tool enables us to run more effective advertising campaigns and provide you with content that may be of real interest to you. Facebook Pixel is provided and operated by Facebook Ireland Limited. Facebook Pixel collects basic information stored in the cookie and information about the website and your activity. Facebook Ireland Limited may transfer personal data of its users to the United States of America, based on the legal mechanisms provided for in applicable law. The basis for the transfer of your data in some cases may also be your consent, which we collect as part of our websites. therefore, we would like to draw your attention to the fact that the law on the protection of personal data in the United States of America differs from European legislation and may not provide you with the same rights as those provided for by the provisions in force in Poland, and in some cases it may also combine with the possibility of access to your data by the authorities and services of a third country. in order to ensure the fullest protection of your rights and freedoms, the mechanisms used as part of the Facebook Pixel tool prevent your identification data from being identified and are subject to automatic processes of their removal in short periods.

We would also like to inform you that when using the Facebook Pixel USP Zdrowie tool, it complies with the current Regulations of Facebook Business Tools, including the agreements on the principles of co-administration of personal data. in order to fulfill the obligation resulting from the provisions of data protection law, we would like to inform you that in the scope of processing information collected using the Facebook Pixel tool:
  1. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited, with its registered office at 4 Grand Canal Square, Grand Canal Harbor, Dublin 2, Ireland, act as joint controllers (entities jointly deciding on the purposes and methods of personal data processing).
  2. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited have made joint arrangements regarding the performance of their obligations under the provisions of the GDPR.
  3. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited are responsible for providing appropriate grounds for processing personal data related to the collection of information via Facebook Pixel. Therefore, USP Zdrowie provides users with the opportunity to voluntarily consent to the collection and use of their data for marketing purposes on the websites, in particular for the purpose of conducting marketing campaigns on Facebook. Facebook Ireland Limited provides appropriate legal grounds relating to the possibility of using the personal data of portal users for the purposes of conducting USP Zdrowie marketing activities.
  4. As part of this Privacy Policy, USP Zdrowie provides you with access to all information related to the principles of data processing as part of our business activities. Information related to the principles of personal data processing by Facebook Ireland Limited, determination of the legal basis for such processing and the methods of exercising your rights by Facebook Ireland Limited, including information on the relevant Facebook contact forms, can be found in the Data Policy available at: https://www.facebook.com/about/privacy.
  5. USP Zdrowie is responsible to the users of Internet Services for the correct operation of the mechanisms enabling obtaining and withdrawing consents to use the information collected through the Facebook Pixel tool. After receiving the data collected via Facebook Pixel, Facebook Ireland Limited is independently responsible for the rights specified in Art. 15 - 20 GDPR towards users of your social network.
  6. Both USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited provide the possibility of exercising the right to object. in the event of receipt of a request related to an objection to the processing of personal data, USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited will take appropriate steps regarding the further processing of their users' data.
  7. USP Zdrowie is responsible for the proper implementation and configuration of Facebook Pixel. Facebook Ireland Limited remains responsible for ensuring the security of the service offered to us and personal data processed as part of Facebook Pixel.
  8. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited remain responsible for the proper response to all identified data breaches. The responsibility of USP Zdrowie in connection with the use of Facebook Pixel services applies to all cases related to providing users with a properly implemented and configured tool. Facebook Ireland Limited is responsible for all data protection breaches related to processing operations performed as part of the marketing service provided to us.
LinkedIn Insight Tag short code in Java Script technology that supports conversion tracking, website audience and site demographics for LinkedIn advertising campaigns. The operation of this tool enables us to run more effective advertising campaigns and provide you with content that may be of real interest to you. The LinkedIn Insight Tag is provided and operated by LinkedIn Ireland Unlimited Company. More information on the rules for the processing of personal data with the processing of personal data by LinkedIn can be found here: https://www.linkedin.com/help/lms/answer/65513/add-the-linkedin-insight-tag-to-your-website?lang=en
Google Ads tool that is one of the elements of the Google advertising system, allowing the display of sponsored links in the search results of the Google Search Engine and on websites of entities cooperating with Google. The Google Ads tool is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
SALESmanago tool enabling the identification and monitoring of contacts and users on websites and conducting personalized marketing communication. The SALESmanago tool is provided and operated by our partner, Benhauer Sp. z o.o. More information on the principles of personal data processing using the SALESmanago tool can be found here: https://www.salesmanago.pl/marketing-automation/technologie.htm
AppNexus / Xaxis Turbine Xaxis is a global digital media platform that programmatically connects advertisers with audiences. More information on the principles of personal data processing using the Xaxis Turbine tool can be found here: https://www.xaxis.com/privacy-notice/polityka-prywatnosci-xaxis/
Selectivv tool enabling user data segmentation, used to target emissions as part of an advertising campaign. More about the rules on the site: https://selectivv.com/polityka-prywatnosci/
Campaign Manager 360 system for managing advertisements and measuring their effectiveness, designed for advertisers and media agencies. It is part of the Google Marketing Platform provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=pl
Revhunter A tool that allows you to send advertisements to users of the Administrator's website in the form of e-mail messages that are tailored to the user's actions and behavior on the website. The retargeting service is performed via the Revhunter tool, which belongs to INIS sp. z o.o. with headquarters in Rybnik at Raciborska 35a street, Poland (TAX ID: 6423128785). More info on page: https://revhunter.pl/polityka-prywatnosci
CAKE cloud-based tool that enables campaign management, optimization and monitoring of partners in the area of performance marketing. More information here: https://getcake.com/privacy-policy/
User.com tool enabling identification and monitoring of contacts and users on websites and conducting personalized marketing communication. The User.com tool is provided and operated by our partner, User.com Sp. z o.o. More information on the principles of personal data processing using the User.com tool can be found here: https://user.com/en/privacy-policy/
Make.com is a tool for automating business processes, enabling integrations with other systems, analyzing user behavior on websites, and delivering personalized content and experiences. Make.com is provided and supported by Make.com Inc. You can find more information about the personal data processing policies using the Make.com tool here: https://www.make.com/en/privacy-notice
TikTok Pixel TikTok Pixel - A tool to integrate with your website that allows you to share website events with TikTok. When used with TikTok for Business tools, the Pixel can measure website traffic, assess the effectiveness of ad campaigns, optimize campaigns, and acquire new customers. Once properly set up and verified, the Pixel conveys information about actions taken on your site according to the events you have configured, which reflect the entire customer journey from viewing a product details page to adding an item to a cart and making a purchase. The Pixel collects data available via standard web browsers, including information about ads or events, timestamps, IP addresses, device data, and cookies that support the measurement, optimization, and targeting of your campaigns. In the future, this data will enable TikTok to customize recommendations for Pixel event settings and offer automated solutions. More information about this tool can be found in TikTok's Privacy Policy and TikTok Business Product Terms

After 5 seconds, we will refresh the page to load the current settings.