Original Great Family / fot. Dżoli

Nasza córka wie, że ma dwie mamy – mówią Kasia i Ewelina, prowadzące na Instagramie profil „Original Great Family”

- Dzieląc się swoim życiem, pokazujemy, że jesteśmy normalną, szczęśliwą rodziną, na przekór temu wszystkiemu, co się dzieje teraz w Polsce - mówią Kasia i Ewelina, prowadzące na Instagramie profil "Original Great Family".

Marta Krupińska, Hello Mama: Na Instagramie przedstawiacie się jako „polska tęczowa rodzina, dwie mamy”. Jak narodził się pomysł na ten profil?

Ewelina: Konto na Instagramie założyłam, gdy zaszłam w ciążę. Kasia mnie namawiała, że będę miała zajęcie.

Kasia: Ale to nie był jedyny argument. Chciałyśmy pokazać, że w Polsce są takie tęczowe rodziny, jak nasza, które chcą mieć dziecko. I że to jest możliwe. Miałyśmy też nadzieję, że dzięki temu uda nam się poznać więcej osób takich, jak my.

Ewelina: Ten profil stopniowo dojrzewał. Od małego, kameralnego do takiego, który porusza coraz trudniejsze tematy. Zaczęłyśmy też pokazywać coraz więcej z naszego życia z Amelką. Dziś, jak przez jeden dzień czegoś nie wrzucimy, zalewa nas fala wiadomości, czy wszystko u nas ok. To bardzo fajne, dzięki temu czujemy się zintegrowane z tymi, którzy nas obserwują.

Kto was obserwuje?

Różni ludzie w różnym wieku, od typowych „instamatek” i tradycyjnych rodzin, po tęczowe osoby i rodziny, jak my, również tacy, którzy mają tęczowe dzieci. Duży przekrój wiekowy i społeczny, nie odnosimy się do jednej grupy ludzi, tylko do ogółu.

Domyślam się jednak, że musicie mierzyć się też z ciemną stroną internetu, czyli z hejtem.

Kasia: Zdarzały się chamskie komentarze albo prywatne wiadomości. Najczęściej powtarzało się, że krzywdzimy dziecko, najlepiej, żebyśmy je oddały, skąd je w ogóle mamy, pewnie żeśmy je komuś zabrały, że Ewelina powinna mnie zostawić, bo mała będzie miała zniszczone życie przez to, że ma dwie matki.

Ewelina: Ale na szczęście przez te dwa lata, odkąd prowadzimy profil, tych wiadomości nie było dużo, dosłownie kilkanaście. Znacznie więcej było takich, że ktoś miał coś przeciwko, ale jak nas poznał, na tyle na ile można kogoś poznać na Instagramie, to zobaczył, że takie rodziny, jak my też mogą mieć dziecko i to dziecko może być szczęśliwe. Ze zwykłego profilu to się przerodziło w naszą misję, że tak też można, że się da, że jesteśmy normalne. Staramy się przybliżać ten temat, eksponować naszą normalność, zgodnie z zasadą, że czego człowiek nie zna, tego się boi.

Teraz, w dobie szkalowania społeczności LGBT przez polityków i hierarchów kościelnych, to szczególnie ważne. Na ile to oswajanie tematu, takie przykłady, reprezentacja w mediach społecznościowych, mają wpływ na zmianę nastawienia społecznego?

Same mamy dobry przykład – nasz coming out przed najbliższymi. Polegał on głównie na daniu czasu naszym rodzinom, delikatnym ich oswajaniu. Trzeba pokazać tę normalność, ale każdy potrzebuje inny zakres czasu na zrozumienie. Obie pochodzimy z dość konserwatywnych rodzin. Nasze mamy najdłużej to akceptowały, z babciami, rodzeństwem to poszło szybciej. Im zajęło najdłużej, żeby przetrawiły ten temat, po wielu rozmowach, wspólnych spotkaniach.

A jak wasi najbliżsi zareagowali na wiadomość, że będziecie miały dziecko?

Byłyśmy wtedy razem siedem lat, spędzałyśmy razem wakacje, jeździłyśmy do siebie nawzajem na święta, wszelkie uroczystości rodzinne. Nigdy nie ukrywałyśmy tego, że chcemy mieć dziecko, po prostu nie wiedziałyśmy, jak to zrobimy. A oni to trochę przyjmowali mimo uszu.

Gdy się dowiedzieli, bardzo się zdziwili, to był szok: ale jak to?, ale po chwili zaczęli pytać, czy wszystko dobrze, bardzo się ucieszyli. Trochę się obawiałyśmy, jak zareagują. Szczególnie, że w obu naszych rodzinach Amelia jest pierwszą wnuczką.

Ale te obawy okazały się niepotrzebne, bo jest oczkiem w głowie babć i dziadków z obu stron. Jest słodziakiem i chyba o tym wie, trochę to wykorzystuje, boimy się już, jak to będzie za dziesięć lat (śmiech).

Miałyście dość pytań, gdzie jest ojciec, więc nagrałyście video, w którym tłumaczycie, że dawca nasienia to po prostu dawca, że Amelia nie ma ojca, tylko ma dwie mamy. Mówicie w nim też, że nie będziecie ukrywać przed Amelią, jak przyszła na świat. Opowiecie, jak wyglądała ta procedura?

Czułyśmy, że to jest właściwy moment na dziecko, ale nie do końca wiedziałyśmy, jak się do tego zabrać. Zaczęłyśmy więc przeszukiwanie internetu i trafiłyśmy na forum, gdzie były różne ogłoszenia. Dałyśmy tam swoje, napisałyśmy, jakie mamy oczekiwania. Nie do końca wierzyłyśmy, że ktoś się odezwie, ale spłynęło ze sto zgłoszeń. Szukałyśmy osoby, która wzbudzi nasze zaufanie, nie będzie szukała przygód ani miała chorych oczekiwań finansowych, bo i takie się zdarzały. W końcu trafiłyśmy. Po długiej wymianie maili umówiliśmy się na spotkanie, ale szłyśmy na nie pełne obaw. To normalne, bo w końcu byliśmy dla siebie obcymi ludźmi, wiązała nas tylko umowa dżentelmeńska, że nic od siebie nie będziemy chcieli.

Ryzyko było obustronne – że jemu się odmieni, on też mógł się obawiać, że go pozwiemy o alimenty. Ale na spotkaniu powiedział, że się nie będzie o nic ubiegał, że to nasze dziecko, że on tylko chciał nam pomóc, ale też gdyby była potrzebna pomoc w aspektach medycznych, to żebyśmy dawały znać.

Mamy do siebie maile, ale nie mamy kontaktu. Jak będziemy chciały rodzeństwa dla Amelii, to możemy się odezwać.

Co było dla was najtrudniejsze?

Nie wierzyłyśmy, że w ogóle się uda, z tego, co wyczytałyśmy, wynikało, że mamy tylko 25 proc. szans. To była metoda kubeczkowa i te sprawy techniczne trochę nas przeraziły. Podeszłyśmy do tej próby trochę zrezygnowane, na zasadzie: no dobra, spróbujmy. Z tyłu głowy była myśl, że naprawdę chcemy tego dziecka, ale nie przypuszczałyśmy, że będziemy mieć takie szczęście, że się uda tak szybko, nie po wielu latach starań.

Amelka ma już dwa lata. Jak teraz wygląda wasze życie?

Kasia: W sobotę nie możemy sobie zrobić łóżkowego dnia w piżamach, a przynajmniej nie w łóżku, bo zaraz będziemy wyciągane na siłę, że mamy iść się bawić, szykować śniadanko, mleko. Gdy Amelia skończyła rok, poszła do klubiku, bo Ewelina wróciła do pracy. Plan dnia jest więc taki, że w tygodniu po śniadaniu ja odwożę małą do żłobka, jedziemy obie do pracy, Ewelina albo jej mama odbiera ją, a wieczór jest nasz, tak jak i weekendy, jeśli ja mam wolne. Dzielimy się obowiązkami, poza prasowaniem, to jest na mojej głowie, bo Ewelina tego nie znosi, ale za to ja nie piekę ciast. Coś za coś.

W żłobku Amelka styka się z dziećmi, które odbiera mama lub tata. Jesteście gotowe na pytania, jakie pewnie zaraz zacznie Wam zadawać?

Kasia: Obie jesteśmy po studiach pedagogicznych. Wiemy, jak rozmawiać z dzieckiem, że gdy pyta, trzeba odpowiadać, prostym językiem, nie peszyć się, nie robić wykładów. Na każdym etapie rozwoju będzie kolejne pytania zadawać, na które my spróbujemy jej odpowiedzieć. Czekamy na te pytania.

Ewelina: Ma książeczki, gdzie jest tata, mama, Tosia i Julek, ale sama mówi: to jest mama, to jest tata, to jest Tosia, to jest Julek i idą na spacer, a Ami idzie z mamą Ewą i mamą Kasią. Wie, że ma dwie mamy, a w bajeczce jest mama i tata.

Kasia: W żłobku też nie ma dziwnych sytuacji, zarówno jak ja ją odwożę, i jak Ewelina ją odbiera, to słyszy: idź do mamy. Na dzień mamy dostałyśmy dwa prezenty.

Miałyście kiedyś myśl, że za granicą byłoby wam łatwiej, bo społeczeństwo jest tam bardziej tolerancyjne?

Kasia: Pomysł wyjazdu za granicę pojawił się u nas pod koniec studiów, ale nie dlatego, że tu nie jesteśmy szczęśliwe, raczej ze względów ekonomicznych. Ale jesteśmy bardzo rodzinne, każdy weekend spędzamy z rodziną Eweliny, na wakacje wyjeżdżamy w moje strony. Nie wyobrażamy sobie życia z dala od naszych bliskich i widywania ich dwa razy do roku. Zresztą jeśli wszyscy zaczniemy stąd uciekać, to nic się nie zmieni. Na szczęście nie spotykają nas nieprzyjemności ze strony naszego najbliższego otoczenia, więc póki co nie mamy zamiaru stąd wyjeżdżać i mam nadzieję, że to się nie zmieni.

Ale nie da się ukryć, że za granicą osoby LGBT mają większe prawa, a w Polsce jest jeszcze w tej kwestii wiele do zrobienia. Obserwujecie takie rodziny jak Wasza z innych krajów?

Ewelina: Followujemy parę z Holandii, one się spodziewają właśnie drugiego dziecka. Kiedyś napisałyśmy z pytaniem, jak to u nich wygląda. Wszystko jest traktowane normalnie, tak jak my się stresowałyśmy, czy będziemy mogły być razem przy porodzie, one miały to zagwarantowane, tak samo jak to, że mała będzie dobrze przyjęta w żłobku. Ale więcej mamy takich znajomych w Polsce. Sporo par się stara o dziecko, mimo tej sytuacji wiele z nich ma nadzieję, że to się zmieni.

Kasia: Tam w akcie urodzenia obie są wpisane jako mamy. U nas nie można nawet wpisać „ojciec nieznany”, nie ma już takiej formuły. To się zmieniło, bo uznano, że takie dziecko będzie krzywdzone społecznie, więc lepiej wymyślić ściemę.

Dla mnie to jest gorsze, bo dziecko ma w dowodzie i dokumentach wpisaną fikcyjną osobę, co uważam za znacznie bardziej krzywdzące.

Jakie jest wasze największe marzenie w związku z sytuacją społeczności LGBT i Waszej rodziny?

Ewelina: Ja mam marzenie, żeby wszystko można było prawnie zabezpieczyć, żeby Kasia miała równe prawa do Amelii, była wpisana w akcie urodzenia jako drugi rodzic. Żebyśmy miały pewność, że jak mi się coś stanie, to Amelka będzie z Kasią, a nie że będzie musiała o nią walczyć prawnie, gdy na co dzień jest jej mamą, opiekuje się nią, dba o nią.

Kasia: Chciałybyśmy, żeby rodzice nie szufladkowali swoich dzieci, tylko wychowywali je w tolerancji, bez podziałów i szkalowania. Bądźmy dla siebie takimi, jak sami chcielibyśmy, by nas traktowano.

Sprawdź powiązane tematy

Posłuchaj podcastów stworzonych przez mamy dla mam!

Sprawdź
Dear User!

Before you click "Go to the Website" or close the window by clicking ×, please read the following information, as it concerns your personal data.

By clicking "Go to the website" or by closing this window, you consent to the processing of your personal data on the terms described below.

The administrator of personal data of people visiting our websites is USP Zdrowie sp. z o.o. with headquarters in Poleczki 35 street, Warsaw 02-822, Poland.

As part of USP Zdrowie services, we will collect information about the use of our websites. The scope of data collected by us includes, among others information stored in cookies, user's IP, as well as information about your device and browser.

Your data will be used by us for the following purposes: (i) providing you with access to a safe and functional website; (ii) conducting analyzes that allow to study the ways of using our websites and use their functionalities and content, as well as to improve and streamline them; (iii) marketing, including presenting you with advertisements and messages tailored to your interests and preferences (profiling).

The use of our websites will involve the use of technologies provided by third parties (e.g. Google, Facebook). As USP Zdrowie, we provide you with the opportunity to consent to the transfer of your data to the groups of recipients indicated by us by accepting all or some of the purposes of processing.

USP Zdrowie provides each user of our websites with the opportunity to exercise the right to request access to his personal data, rectify it, delete or limit processing, exercise the right to object to processing, as well as the right to transfer data. in the event that the legal basis for the processing of your personal data is your consent - we provide you with the possibility of withdrawing it at any time through dedicated mechanisms for managing privacy settings.

You can contact USP Zdrowie by: (i) sending an e-mail to the following address: daneosoboweusp@usp.pl; (ii) sending a letter to the following address: USP Zdrowie sp. z o.o., Poleczki 35 street, Warsaw 02-822, Poland.

Detailed information related to the rules for the processing of your personal data on individual USP Zdrowie websites can be found in our Privacy Policy (PL).

Below you can choose to accept all or some of the processing purposes. We will be happy if you decide to help us improve our services and websites!

Choose services
Service Description State
Solutions necessary to provide the service by electronic means
as part of our Websites, we use the localStorage solution. localStorage is a file created by the user's browser installed on his device. Thanks to the localStorage mechanism, we are able to provide our users with access to efficient and safe websites and the ability to use their functionalities (e.g. remembering your privacy settings and the possibility of changing them, remembering preferences related to the selected language of displaying the website, the ability to add products to the basket). Information saved and used as part of the localStorage mechanism will not be used to conduct marketing activities. The localStorage mechanism is necessary to provide our services in the form of Websites (Article 6 (1) (b) of the GDPR).
Analytical cookies:
cookies that are used for advanced analysis of user behavior on our websites. Analytical cookies are used, among others to analyze user behavior on Websites in order to optimize the appearance, content and functionality of websites. The legal basis for the processing of these types of cookies is your voluntary consent (Article 6 (1) (a) of the GDPR), which you can express and withdraw at any time using the functionality of our websites. Currently, USP Zdrowie uses the following analytical cookies:
Google Analytics an online tool for analyzing website statistics. The tool allows us to track traffic on our websites, including the ability to analyze user behavior on websites. Based on the data collected using Google Analytics, we are able to develop our websites and provide a friendly appearance of the website and add new, useful functionalities. Google Analytics is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the rules governing the processing of personal data by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
Google Tag Manager tag management system developed by Google to manage JavaScript and HTML tags used for tracking and analysis on websites. Google Tag Manager is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
HotJar tool for analyzing user behavior on the website using, among others heat maps (analysis of the user's cursor behavior on the website). With this tool, we can design our websites more effectively and improve their readability and functionality. HotJar is provided and operated by Hotjar Limited. More information on the principles of personal data processing by HotJar can be found here: https://help.hotjar.com/hc/en-us/categories/115001323967-About-Hotjar
Marketing cookies:
cookies that allow us to conduct activities related to the promotion of our services, products and websites. This category of cookies will be used, inter alia, in order to show you advertisements tailored to your preferences or provide other marketing content. The legal basis for the processing of these types of cookies is your voluntary consent (Article 6 (1) (a) of the GDPR), which you can express and withdraw at any time using the functionality of our websites. Currently, USP Zdrowie uses the following marketing cookies:
Facebook Pixel the Facebook Pixel tool is a piece of code on the website that allows you to measure, optimize and create groups of recipients of advertising campaigns on Facebook. The operation of this tool enables us to run more effective advertising campaigns and provide you with content that may be of real interest to you. Facebook Pixel is provided and operated by Facebook Ireland Limited. Facebook Pixel collects basic information stored in the cookie and information about the website and your activity. Facebook Ireland Limited may transfer personal data of its users to the United States of America, based on the legal mechanisms provided for in applicable law. The basis for the transfer of your data in some cases may also be your consent, which we collect as part of our websites. therefore, we would like to draw your attention to the fact that the law on the protection of personal data in the United States of America differs from European legislation and may not provide you with the same rights as those provided for by the provisions in force in Poland, and in some cases it may also combine with the possibility of access to your data by the authorities and services of a third country. in order to ensure the fullest protection of your rights and freedoms, the mechanisms used as part of the Facebook Pixel tool prevent your identification data from being identified and are subject to automatic processes of their removal in short periods.

We would also like to inform you that when using the Facebook Pixel USP Zdrowie tool, it complies with the current Regulations of Facebook Business Tools, including the agreements on the principles of co-administration of personal data. in order to fulfill the obligation resulting from the provisions of data protection law, we would like to inform you that in the scope of processing information collected using the Facebook Pixel tool:
  1. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited, with its registered office at 4 Grand Canal Square, Grand Canal Harbor, Dublin 2, Ireland, act as joint controllers (entities jointly deciding on the purposes and methods of personal data processing).
  2. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited have made joint arrangements regarding the performance of their obligations under the provisions of the GDPR.
  3. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited are responsible for providing appropriate grounds for processing personal data related to the collection of information via Facebook Pixel. Therefore, USP Zdrowie provides users with the opportunity to voluntarily consent to the collection and use of their data for marketing purposes on the websites, in particular for the purpose of conducting marketing campaigns on Facebook. Facebook Ireland Limited provides appropriate legal grounds relating to the possibility of using the personal data of portal users for the purposes of conducting USP Zdrowie marketing activities.
  4. As part of this Privacy Policy, USP Zdrowie provides you with access to all information related to the principles of data processing as part of our business activities. Information related to the principles of personal data processing by Facebook Ireland Limited, determination of the legal basis for such processing and the methods of exercising your rights by Facebook Ireland Limited, including information on the relevant Facebook contact forms, can be found in the Data Policy available at: https://www.facebook.com/about/privacy.
  5. USP Zdrowie is responsible to the users of Internet Services for the correct operation of the mechanisms enabling obtaining and withdrawing consents to use the information collected through the Facebook Pixel tool. After receiving the data collected via Facebook Pixel, Facebook Ireland Limited is independently responsible for the rights specified in Art. 15 - 20 GDPR towards users of your social network.
  6. Both USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited provide the possibility of exercising the right to object. in the event of receipt of a request related to an objection to the processing of personal data, USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited will take appropriate steps regarding the further processing of their users' data.
  7. USP Zdrowie is responsible for the proper implementation and configuration of Facebook Pixel. Facebook Ireland Limited remains responsible for ensuring the security of the service offered to us and personal data processed as part of Facebook Pixel.
  8. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited remain responsible for the proper response to all identified data breaches. The responsibility of USP Zdrowie in connection with the use of Facebook Pixel services applies to all cases related to providing users with a properly implemented and configured tool. Facebook Ireland Limited is responsible for all data protection breaches related to processing operations performed as part of the marketing service provided to us.
LinkedIn Insight Tag short code in Java Script technology that supports conversion tracking, website audience and site demographics for LinkedIn advertising campaigns. The operation of this tool enables us to run more effective advertising campaigns and provide you with content that may be of real interest to you. The LinkedIn Insight Tag is provided and operated by LinkedIn Ireland Unlimited Company. More information on the rules for the processing of personal data with the processing of personal data by LinkedIn can be found here: https://www.linkedin.com/help/lms/answer/65513/add-the-linkedin-insight-tag-to-your-website?lang=en
Google Ads tool that is one of the elements of the Google advertising system, allowing the display of sponsored links in the search results of the Google Search Engine and on websites of entities cooperating with Google. The Google Ads tool is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
SALESmanago tool enabling the identification and monitoring of contacts and users on websites and conducting personalized marketing communication. The SALESmanago tool is provided and operated by our partner, Benhauer Sp. z o.o. More information on the principles of personal data processing using the SALESmanago tool can be found here: https://www.salesmanago.pl/marketing-automation/technologie.htm
AppNexus / Xaxis Turbine Xaxis is a global digital media platform that programmatically connects advertisers with audiences. More information on the principles of personal data processing using the Xaxis Turbine tool can be found here: https://www.xaxis.com/privacy-notice/polityka-prywatnosci-xaxis/
Selectivv tool enabling user data segmentation, used to target emissions as part of an advertising campaign. More about the rules on the site: https://selectivv.com/polityka-prywatnosci/
Campaign Manager 360 system for managing advertisements and measuring their effectiveness, designed for advertisers and media agencies. It is part of the Google Marketing Platform provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=pl
Revhunter A tool that allows you to send advertisements to users of the Administrator's website in the form of e-mail messages that are tailored to the user's actions and behavior on the website. The retargeting service is performed via the Revhunter tool, which belongs to INIS sp. z o.o. with headquarters in Rybnik at Raciborska 35a street, Poland (TAX ID: 6423128785). More info on page: https://revhunter.pl/polityka-prywatnosci
CAKE cloud-based tool that enables campaign management, optimization and monitoring of partners in the area of performance marketing. More information here: https://getcake.com/privacy-policy/
User.com tool enabling identification and monitoring of contacts and users on websites and conducting personalized marketing communication. The User.com tool is provided and operated by our partner, User.com Sp. z o.o. More information on the principles of personal data processing using the User.com tool can be found here: https://user.com/en/privacy-policy/
Make.com is a tool for automating business processes, enabling integrations with other systems, analyzing user behavior on websites, and delivering personalized content and experiences. Make.com is provided and supported by Make.com Inc. You can find more information about the personal data processing policies using the Make.com tool here: https://www.make.com/en/privacy-notice
TikTok Pixel TikTok Pixel - A tool to integrate with your website that allows you to share website events with TikTok. When used with TikTok for Business tools, the Pixel can measure website traffic, assess the effectiveness of ad campaigns, optimize campaigns, and acquire new customers. Once properly set up and verified, the Pixel conveys information about actions taken on your site according to the events you have configured, which reflect the entire customer journey from viewing a product details page to adding an item to a cart and making a purchase. The Pixel collects data available via standard web browsers, including information about ads or events, timestamps, IP addresses, device data, and cookies that support the measurement, optimization, and targeting of your campaigns. In the future, this data will enable TikTok to customize recommendations for Pixel event settings and offer automated solutions. More information about this tool can be found in TikTok's Privacy Policy and TikTok Business Product Terms

After 5 seconds, we will refresh the page to load the current settings.