Natalia Rogińska Natalia Rogińska, pediatra / Archiwum prywatne

Matki-lekarki, jakimi są rodzicami? Rozmawiamy z Natalią Rogińską, pediatrą

Spis treści:

– Pożądane cechy u pediatry to uważność i szczerość. Trzeba być uważnym, bo dzieci nie wszystko powiedzą. Trzeba być też szczerym, bo dzieci wyczują najdrobniejszy fałsz, żadne „nie będzie bolało” nie przejdzie. Dadzą się nabrać tylko raz, a potem stracą zaufanie do nas i trudno będzie je na nowo odbudować – mówi dr Natalia Rogińska, pediatra i mama trójki dzieci.  

O powołaniu matki-lekarki

Monika Słowik: Pediatrię wybiera się z miłości do dzieci?

Natalia Rogińska: Myślę, że jest szereg różnych motywacji przy wyborze specjalizacji. Znam wielu znakomitych pediatrów, którzy przyznają, że dzieci zaledwie „tolerują”, a niektórzy wręcz mówią, że za nimi nie przepadają. Ten emocjonalny dystans do pacjenta, jakim jest dziecko, pozwala im mimo wszystko dobrze funkcjonować w zawodzie. Jeśli chodzi o mnie: lubię dzieci (podobnie jak innych ludzi), potrafię z nimi nawiązać dobry kontakt. Myślę, że je rozumiem i potrafię być dla nich lekarzem, którego lubią, którego się nie boją, któremu ufają. Jeśli słyszę z ust kogoś, że wybiera pediatrię, bo kocha maluszki i dzieciaczki są słodkie, to zastanawia mnie jego motywacja i wcale nie uważam, że wróży to zawodowy sukces, jakkolwiek rozumiany.

Wierzy pani jeszcze, że lekarką zostaje się z powołania?

Chciałoby się tak myśleć o lekarzach, że to powołanie sprowadza ich do szpitali i gabinetów. Pamiętajmy, że w tym, co robi lekarz jest dużo normalnej administracyjnej, biurowej, komputerowej, papierkowej pracy. Resztę wypełniają relacje z ludźmi i pasja. Nie czuję powołania, ale mam za to ogromne pokłady pasji do tego zawodu i myślę, że dobrze odnajduję się w relacjach z ludźmi (w tym z dziećmi) w różnych, nawet kryzysowych sytuacjach.

Spotykając się non stop z dziećmi w pracy, chce się mieć własne? Wie pani, są kobiety, którym zbrzydło macierzyństwo, bo za dużo obcują z najmłodszymi.

Relacja lekarz-dziecko i rodzic-własne dziecko jest zupełnie inna. Coś się zmienia w ludziach, gdy zostają rodzicami i myślę, że to wpływa na pracę każdego pediatry, który doświadczył bycia rodzicem. Czy działa to w drugą stronę? Czy relacja z pacjentami wpływa na nasze rodzicielstwo? Niektóre kobiety przez tryb pracy mają problem z zajściem w ciążę, niektóre przez wyzwania związane z kształceniem odkładają tę decyzję – i to czasem faktycznie obserwuję. Jeśli chodzi o wpływ pracy z chorymi dziećmi na własne plany prokreacyjne i relacje z własnymi dziećmi, to jest sprawa bardzo indywidualna.

A w pani przypadku jak było?

Każde moje dziecko pojawiało się w zupełnie innym momencie mojej zawodowej ścieżki. Pierwsze dziecko miałam przed szkoleniem pediatrycznym (na stażu podyplomowym), drugie w środku rezydentury, a trzecie już, gdy byłam specjalistą.

Podczas pracy w Centrum Zdrowia Dziecka, gdzie codziennie spotyka się dziesiątki ciężko, a nawet śmiertelnie chorych dzieci, doświadcza się czasem zaburzenia statystyki pewnych zjawisk. Wydawało mi się, że zdrowe dziecko to rzadkość. I czasem po całym dniu trudnej psychicznie pracy, wracałam do swoich zdrowych dzieci i radość z tego ich zdrowia była spotęgowana, właśnie przez pracę, którą wykonuję. Naprawdę, nie ma ani krzty przesady w mówieniu, że zdrowie jest najważniejsze.

Pediatria to specjalizacja wybitnie sfeminizowana. W ogóle współczesna medycyna jest sfeminizowana - większość medyków młodego pokolenia to kobiety.

Jakie cechy powinien mieć lekarz pediatrii?

Jakie cechy pani zdaniem powinna mieć lekarka pediatrii? To zawód dla każdej kobiety?

Pediatria jest nie dla każdej kobiety i jednocześnie wiele różnych osób się w niej odnajdzie. Zarówno miłe ciocie, jak i groźne konkretne babki (serio!). Wbrew pozorom to dobrze jeśli wśród pediatrów jest osobowościowa różnorodność. Pediatrzy kojarzeni są z kolorowymi fartuszkami, naklejkami w kieszeniach i pluszowymi otulaczami na stetoskopy, ale nie zawsze tak jest. Zwykle są to po prostu sympatyczni ludzie. Osobiście uważam, że są pożądane cechy to uważność i szczerość. Trzeba być uważnym, bo dzieci nie wszystko powiedzą (ze względu na wiek, umiejętność dobrania słów, lęk). Trzeba być też szczerym, bo dzieci wyczują najdrobniejszy fałsz, żadne "nie będzie bolało" nie przejdzie. Dadzą się nabrać tylko raz, a potem stracą zaufanie do nas i trudno będzie je na nowo odbudować.

Kobiecie jest prościej być pediatrą niż mężczyźnie? 

Nie. Nie widzę tu jakiegoś trendu płciowego odnośnie tego, jaka płeć lepiej odnajduje się w tej specjalizacji, ale ewidentnie jest trend płciowy jeśli chodzi o to, kto tę specjalizację wybiera. Kongresy i oddziały są pełne kobiet. Jest to specjalizacja wybitnie sfeminizowana. Tak w ogóle: współczesna medycyna jest sfeminizowana - większość medyków młodego pokolenia to kobiety.

Coraz większą popularność w sieci zyskują matki-lekarki z przeróżnymi specjalizacjami. Skąd pani zdaniem, wynika to zainteresowanie? Lekarka-matka jest bardziej wiarygodna dla drugiej matki?

Matki-specjalistki to ciekawy konstrukt social-mediowy. Z jednej strony zaznaczają swój autorytet specjalnością, a z drugiej zjednują do siebie masę kobiet tym, że są matkami, czyli mierzą się z tymi samymi wyzwaniami co inne matki. Bywa, że postrzegamy je jako dziewczyny z sąsiedztwa, niemalże nasze przyjaciółki, które w dodatku mają gotowe recepty na wiele macierzyńskich dylematów.

Matek-różnych-lekarek jest w Polsce tysiące. Z bobasem przy piersi czytają literaturę fachową, a prosto ze szpitala gnają do piaskownicy lepić baby z piachu. Kilkadziesiąt z nich działa aktywnie w mediach społecznościowych i czasem przycupnę przy jakiejś treści ich pogadanki, przeczytam post.  Zwykle pozostaje we mnie taka refleksja, że to było całkiem fajne, coś wnosi, jest potrzebne. Sama trochę działam, ale bez jakiejś większej sławy - może dlatego, że mój nickname nie sugeruje ani specjalizacji, ani tego, że jestem matką (śmiech).

Cieszę się, że lekarze w sieci działają, edukują, i że socialowym matkom-lekarkom  w całym kołowrotku macierzyństwa i pracy chce się zrobić coś więcej, chce się na to poświęcać czas i energię. Najczęściej na profilach tych osób spotykamy przystępny kontent medyczny. Niejednokrotnie ich jedno zdanie, czy jeden post znaczy więcej dla innych matek niż wykład uznanych autorytetów medycznych, wyniki badań naukowych, czy stanowisko towarzystwa naukowego. Zwykle mają one w sobie  smykałkę edukatora, zdolność ładnej prezentacji treści via media społecznościowe, a przy tym nie krępują się pokazać siebie w sytuacji domowej, prywatnej, co dodatkowo ociepla wizerunek.

Mowa o wizerunku, więc muszę zapytać o odbiór przez opiekunów. Jak lekarkę pediatrii traktują rodzice pacjentów?

Rodzice to bardzo ważne ogniwo całego procesu diagnozy i leczenia małego pacjenta. Staram się układać tę relację w taki sposób: otóż, ja jestem ekspertem od dzieci, do którego przychodzą rodzice, którzy są ekspertami od swojego dziecka. To oni wiedzą, czy faktycznie zbladło, czy taką ma urodę, czy zachowuje się dziwnie, czy tak jak zwykle. Wierzę im i staram się być ich partnerem. Nie roszczę sobie prawa do nieomylności, chętnie rozmawiam z rodzicami detalicznie na różne tematy, rozwiewam wątpliwości i czasem potrafię się zachwycić jak głęboko weszli w jakiś temat. Czasem niestety - korzystają z niewłaściwych źródeł.

I co wtedy, kiedy ewidentnie wolą "doktora Google"?

Często przychodzą do mnie rodzice z gotową tezą: na przykład “po antybiotyk” i są początkowo rozczarowani, że go nie dostają tak po prostu. Nie próbuję na siłę przekonać do siebie rodziców pacjenta. Czasem po prostu "nie ma fal" i nikt się nie powinien za to winić: warto wybierać lekarzy, do których ma się zaufanie. Mam szacunek do tego, co wiem i czego mnie uczono, więc nie pozwalam sobie na uległość w kwestiach, w których wiem, że nauka ma racje - a ja ją w pewnym sensie w tej relacji reprezentuję. Nie da się ode mnie wymusić zachowania niezgodnego z dobrą praktyką lekarską, działam w zakresie zasad medycyny opartej na faktach, etyki i prawa, w najlepszym interesie dziecka.

Matki-specjalistki to ciekawy konstrukt social-mediowy. Z jednej strony zaznaczają swój autorytet specjalnością, a z drugiej zjednują do siebie masę kobiet tym, że są matkami, czyli mierzą się z tymi samymi wyzwaniami co inne matki.

Z jakimi typami matek spotyka się pani najczęściej w swoim gabinecie?

Tyle matek, ilu pacjentów! Oczywiście, można ubrać to w jakąś typologię, bo niektóre schematy się powtarzają, ale unikam tego. Staram się nie szufladkować rodziców: to że nie jedzą całą rodziną glutenu bez wskazań, wcale nie oznacza, że nie będą szczepić swojego dziecka. To że nie zgadzają się na podanie witaminy K, wcale nie oznacza, że chcą źle: po prostu może trafili po drodze na niewłaściwe źródła wiedzy, niekompetentnych doradców.

W relacji lekarz-rodzic pacjenta przypominam czasem, że mamy wspólny cel: dobro ich dziecka i to czasem studzi emocje, w których próbują przelać na lekarza jakieś frustracje na przykład na to, że dziecko zachorowało. Najtrudniejsze "typy" matek, to te, z dużym poziomem lęku, z brakiem przeświadczenia o swojej kompetencji w roli matki oraz te, które nie mają wsparcia w najbliższym otoczeniu.

Czy matka-pediatra ma kiedykolwiek wolne?

Kobieta, która leczy dzieci i ma własne potomstwo, ma kiedykolwiek wolne? Umie pani nie być pediatrą w swoim własnym domu?

Bywam lekarzem dla swoich dzieci. Oczywiście moje dzieci korzystają z przychodni (szczepię je tam), odwiedzają też sporadycznie różnych specjalistów (ortopedów, stomatologów, okulistów). Czasem dzwonię do koleżanek po fachu, żeby się utwierdzić w przekonaniu, że podejmuję dobrą decyzję, że też by tak zrobiły, że mają podobny tok myślenia do mojego.

Mówi się, że ciężko zachować obiektywizm i trzeźwo myśleć, jeśli chodzi o swoje dzieci. Muszę przyznać, że zdarzyły mi się takie sytuacje, w których zachowałam się jak "typowa matka", a nie jak lekarz. Na szczęście miałam wokół siebie medyków, którzy potrafili przejąć kontrolę nad sytuacją i pozwolili mi odetchnąć od tej podwójnej roli, a tym samym odpowiedzialności. Mogłam się zająć tylko przytulaniem, towarzyszeniem i "matkowaniem". Jestem im za to bardzo wdzięczna, jako matka.

Co jest najtrudniejsze w byciu mamą-pediatrą?

Najtrudniejsza jest świadomość zagrożeń. Codziennie widzisz, jak namacalne staje się zagrożenie, o którym większość rodziców zaledwie słyszy, a niektórzy nawet nie zdają sobie sprawy z ich istnienia. Zapalenie opon mózgowo-rdzeniowych, zapalenie mięśnia sercowego, "jakieś tam" powikłania ospy czy grypy, którymi straszą, dla niektórych to tylko hasła, nie zawsze rozumieją, jak poważne stany kliniczne się za tym kryją. Pediatrom te choroby i powikłania kojarzą się z konkretnymi pacjentami i tragediami, których byli świadkami.

Trudno też nie wspomnieć o tym, że trudno być matką-lekarką, szczególnie jeśli jest się na etapie nauki, w trakcie specjalizacji. Szczególnie obciążający jest przymus pracy zmianowej (mało którą specjalizację da się zrobić nie dyżurując - a na pewno nie pediatrię). Często mamy-lekarki  pracują w dużym wymiarze godzin, oprócz etatowej pracy podejmuje się dodatkowe wyzwania naukowe albo zarobkowe. Żonglowanie czasem to bardzo trudna sztuka w tym zawodzie, bardzo łatwo stracić balans. Czasem też mi się to zdarzało.

Natalia Rogińska
Natalia Rogińska, pediatra / Archiwum prywatne

Rodzina kosztem pracy?

Mając własny gabinet pediatryczny, często zdarza się pani pracować do późna? Umie pani odmówić zatroskanemu rodzicowi?

Przyznaję się do tego, że z powodu pracy wielokrotnie spóźniałam się, żeby odebrać własne dzieci, albo psułam rodzinie weekend. I beznadziejnie się z tym czułam, więc staram się tego nie robić.

Nie mam zwyczaju odmawiać, jeśli jestem w stanie pomóc (mam czas i warunki), a ktoś jest w sytuacji, która wymaga pomocy pediatry. Rozumiem czym jest poczucie bezradności rodzica, dla którego nie jest oczywiste do kogo się zwrócić z problemem związanym z dzieckiem. Nie ma pojęcia gdzie szukać informacji odnośnie tego, jak postępować w stanach ostrych, kiedy powinien wezwać pogotowie, a kiedy może sobie pozwolić na odroczenie wizyty do następnego dnia.

Nie mam pretensji o to, że rodzice szukają pomocy również u mnie. Unikam porad, których udzielanie byłoby po prostu nieodpowiedzialne (np. nie leczę bólu brzucha przez telefon). Lubię, gdy odbywa się to z szacunkiem dla mojego życia rodzinnego i czasu wolnego. Zdarzały się pytania od pacjentów, zaczynające się od:  "Wiem, że jest pani teraz na urlopie, ale...", "Pani Doktor, wiem, że właśnie pani urodziła, ale…". Myślę, że każdy rozumie, że nie zawsze lekarz jest w pracy.

Myślę, że pokazując dzieciom jakieś słabości, również to że popełniam błędy, a potem za nie przepraszam, próbuję je naprawić, też ich czegoś uczę.

Została pani niedawno po raz kolejny mamą i muszę zapytać, jak radzi sobie lekarka pediatrii ze złotymi radami typu: "załóż czapeczkę", "przeziębi się z gołymi nóżkami". Są odważni, którzy udzielają porad pediatrze?

Jestem w dość komfortowej sytuacji, bo nikt moich wyborów jawnie nie krytykuje. Zawsze, gdy ktoś nieproszony udziela nam rad, w duchu sobie myślę, że na pewno ma dobre intencje, więc mu dziękuję za troskę, czasem coś wytłumaczę, ale robię swoje. Osoby, które wiedzą, że jestem pediatrą i psychologiem, pozwalają sobie na trochę inną, mniej ekspercką, formę. Zamiast rady słyszę: "za moich czasów…", albo "ja to bym zrobiła to o tak…".  Najchętniej takie uwagi traktuję jako zaproszenie do dyskusji. Przyznam szczerze, że najchętniej dyskutuję z osobami, które miały tuzin dzieci, albo wychowały je w jakichś innych czasach (w PRLu), w innej kulturze, w innym kraju. Takie rozmowy coś wnoszą do mojej wiedzy o świecie, kulturze i historii.

Czy będąc pediatrą, można patrzeć na dzieci bez lęku o ich zdrowie? Czy widząc dziecko od razu włącza się pani diagnozowanie małego pacjenta?

Włącza mi się diagnozowanie. Czasem można postawić strassen diagnose, bo już na pierwszy rzut oka widać chorobę. Zdarza się, że widzę jakieś znaki świadczące o chorobie. Miewam dylemat co z tym zrobić, ale raczej zakładam, że to dziecko ma jakiegoś lekarza, który również je widział. A to czy zwrócę uwagę, oczywiście zależy od relacji w jakiej jestem z rodzicem dziecka. Nie zaczepiam z powodów medycznych matek na placach zabaw. Ale jak już jestem z dzieckiem w relacji lekarz-pacjent, staram się kompleksowo podejść do wizyty i zwracam uwagę na różne rzeczy, nie tylko związane z problemem, z którym przychodzą do mnie.

Leczy pani dzieci swoich znajomych, z rodziny?

Tak. Jeśli tego potrzebują i zwrócą się do mnie o pomoc - zwykle to robię.

Mama-pediatra popełnia błędy w wychowywaniu własnych dzieci? 

Nie tylko mama pediatra, ale i mama psycholog. Zdarza mi się źle zareagować, źle poprowadzić jakąś rozmowę, ale zwykle wyłapuję te zachowania u siebie i staram się skorygować swój błąd. Myślę, że pokazując dzieciom jakieś słabości, również to że popełniam błędy, a potem za nie przepraszam, próbuję je naprawić, też ich czegoś uczę. Tak długoterminowo myślę, że mam dobre cele wychowawcze i niezłą strategię na ich realizację. Wychowuję moje dzieci tak, żeby były uczciwe, otwarte na świat i żeby umiały czerpać radość z poznawania świata, relacji z ludźmi. Żeby szanowały przyrodę, były wrażliwe na krzywdę innych, pewne siebie. Dajemy im dobry przykład: to podstawa.

Co jest najtrudniejsze w byciu pediatrą?

A jak to jest być żoną-pediatrą? Z reguły mężczyźni podchodzą z rezerwą do obaw kobiety związanych ze zdrowiem dziecka. Pani ma łatwiej wytłumaczyć mężowi, że coś jest z dzieckiem nie tak, bo ma oręż wiedzy medycznej? Czy wręcz przeciwnie - zazwyczaj posądza panią o nadopiekuńczość?

Mój mąż w stu procentach ufa moim wyborom, diagnozom, jeśli chodzi o nasze dzieci. Powiem więcej: pozwala sobie nie mieć zdania na wiele tematów związanych ze zdrowiem i docenia ten psychiczny luz. Czasem, gdy któremuś z naszych dzieci coś dolega, jest chore, wydarza się coś stresującego zdrowotnie, po fakcie, jak już rozprawię się z problemem, mówi: "nie wiem co bym zrobił w takiej sytuacji bez ciebie", albo "jak to dobrze, że jesteś lekarzem i wiesz co robić…".

Jeśli chodzi zaś o bycie mężem lekarki: to jest trudne. Mój mąż przebył ze mną całą edukacyjną drogę: studia, staże, doktorat, szkolenia, specjalizację i w końcu - egzamin specjalizacyjny. Myślę, że kosztowało go to wiele cierpliwości i wyrozumiałości. Gdy zrobiłam specjalizację i obiecałam mu, że przez chwilę odpocznę od naukowych i zawodowych wyzwań, tylko się uśmiechnął. Bo  wiedział, że na pewno sobie wymyślę jakiś kolejny cel i no cóż. Miał rację. Samokształcenie i stawianie sobie kolejnych zawodowych celów jest po prostu wpisane nierozerwalnie w ten zawód i w moją naturę.

Co najtrudniej jest pani znieść w byciu pediatrą?

Nie lubię, gdy dzieci cierpią, gdy są krzywdzone, zaniedbywane, a z tym pediatrzy się stykają w swojej pracy. Trudno zaakceptować to, że medycyna ma swoje ograniczenia, że nie wszystkim da się pomóc. Trudno zaakceptować przeszkody administracyjne i finansowe, chciałoby się, żeby wszystkie dzieci miały równy dostęp do leczenia i profilaktyki. Trudno pogodzić się, gdy dzieci przedwcześnie umierają, są terminalnie chore. W tej pracy zdarza się, że jest dużo dziecięcych łez, krzyku, smutków, to nie jest łatwe obcować z tym na co dzień.


Dr n. med. Natalia Rogińska - pediatra - wykształcona przez Warszawski Uniwersytet Medyczny i wyspecjalizowana przez Klinikę Kardiologii Centrum Zdrowia Dziecka, psycholog z dyplomem magistra Wydziału Psychologii UW, autorka powieści wydanych przez wydawnictwo Prószyński i ska, jak mówią jej dzieci ,,bardzo fajna mama”. Prowadzi własny gabinet lekarski, aktywnie działa w mediach społecznościowych (https://www.instagram.com/dr_empiria/)

Sprawdź powiązane tematy

Posłuchaj podcastów stworzonych przez mamy dla mam!

Sprawdź
Dear User!

Before you click "Go to the Website" or close the window by clicking ×, please read the following information, as it concerns your personal data.

By clicking "Go to the website" or by closing this window, you consent to the processing of your personal data on the terms described below.

The administrator of personal data of people visiting our websites is USP Zdrowie sp. z o.o. with headquarters in Poleczki 35 street, Warsaw 02-822, Poland.

As part of USP Zdrowie services, we will collect information about the use of our websites. The scope of data collected by us includes, among others information stored in cookies, user's IP, as well as information about your device and browser.

Your data will be used by us for the following purposes: (i) providing you with access to a safe and functional website; (ii) conducting analyzes that allow to study the ways of using our websites and use their functionalities and content, as well as to improve and streamline them; (iii) marketing, including presenting you with advertisements and messages tailored to your interests and preferences (profiling).

The use of our websites will involve the use of technologies provided by third parties (e.g. Google, Facebook). As USP Zdrowie, we provide you with the opportunity to consent to the transfer of your data to the groups of recipients indicated by us by accepting all or some of the purposes of processing.

USP Zdrowie provides each user of our websites with the opportunity to exercise the right to request access to his personal data, rectify it, delete or limit processing, exercise the right to object to processing, as well as the right to transfer data. in the event that the legal basis for the processing of your personal data is your consent - we provide you with the possibility of withdrawing it at any time through dedicated mechanisms for managing privacy settings.

You can contact USP Zdrowie by: (i) sending an e-mail to the following address: daneosoboweusp@usp.pl; (ii) sending a letter to the following address: USP Zdrowie sp. z o.o., Poleczki 35 street, Warsaw 02-822, Poland.

Detailed information related to the rules for the processing of your personal data on individual USP Zdrowie websites can be found in our Privacy Policy (PL).

Below you can choose to accept all or some of the processing purposes. We will be happy if you decide to help us improve our services and websites!

Choose services
Service Description State
Solutions necessary to provide the service by electronic means
as part of our Websites, we use the localStorage solution. localStorage is a file created by the user's browser installed on his device. Thanks to the localStorage mechanism, we are able to provide our users with access to efficient and safe websites and the ability to use their functionalities (e.g. remembering your privacy settings and the possibility of changing them, remembering preferences related to the selected language of displaying the website, the ability to add products to the basket). Information saved and used as part of the localStorage mechanism will not be used to conduct marketing activities. The localStorage mechanism is necessary to provide our services in the form of Websites (Article 6 (1) (b) of the GDPR).
Analytical cookies:
cookies that are used for advanced analysis of user behavior on our websites. Analytical cookies are used, among others to analyze user behavior on Websites in order to optimize the appearance, content and functionality of websites. The legal basis for the processing of these types of cookies is your voluntary consent (Article 6 (1) (a) of the GDPR), which you can express and withdraw at any time using the functionality of our websites. Currently, USP Zdrowie uses the following analytical cookies:
Google Analytics an online tool for analyzing website statistics. The tool allows us to track traffic on our websites, including the ability to analyze user behavior on websites. Based on the data collected using Google Analytics, we are able to develop our websites and provide a friendly appearance of the website and add new, useful functionalities. Google Analytics is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the rules governing the processing of personal data by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
Google Tag Manager tag management system developed by Google to manage JavaScript and HTML tags used for tracking and analysis on websites. Google Tag Manager is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
HotJar tool for analyzing user behavior on the website using, among others heat maps (analysis of the user's cursor behavior on the website). With this tool, we can design our websites more effectively and improve their readability and functionality. HotJar is provided and operated by Hotjar Limited. More information on the principles of personal data processing by HotJar can be found here: https://help.hotjar.com/hc/en-us/categories/115001323967-About-Hotjar
Marketing cookies:
cookies that allow us to conduct activities related to the promotion of our services, products and websites. This category of cookies will be used, inter alia, in order to show you advertisements tailored to your preferences or provide other marketing content. The legal basis for the processing of these types of cookies is your voluntary consent (Article 6 (1) (a) of the GDPR), which you can express and withdraw at any time using the functionality of our websites. Currently, USP Zdrowie uses the following marketing cookies:
Facebook Pixel the Facebook Pixel tool is a piece of code on the website that allows you to measure, optimize and create groups of recipients of advertising campaigns on Facebook. The operation of this tool enables us to run more effective advertising campaigns and provide you with content that may be of real interest to you. Facebook Pixel is provided and operated by Facebook Ireland Limited. Facebook Pixel collects basic information stored in the cookie and information about the website and your activity. Facebook Ireland Limited may transfer personal data of its users to the United States of America, based on the legal mechanisms provided for in applicable law. The basis for the transfer of your data in some cases may also be your consent, which we collect as part of our websites. therefore, we would like to draw your attention to the fact that the law on the protection of personal data in the United States of America differs from European legislation and may not provide you with the same rights as those provided for by the provisions in force in Poland, and in some cases it may also combine with the possibility of access to your data by the authorities and services of a third country. in order to ensure the fullest protection of your rights and freedoms, the mechanisms used as part of the Facebook Pixel tool prevent your identification data from being identified and are subject to automatic processes of their removal in short periods.

We would also like to inform you that when using the Facebook Pixel USP Zdrowie tool, it complies with the current Regulations of Facebook Business Tools, including the agreements on the principles of co-administration of personal data. in order to fulfill the obligation resulting from the provisions of data protection law, we would like to inform you that in the scope of processing information collected using the Facebook Pixel tool:
  1. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited, with its registered office at 4 Grand Canal Square, Grand Canal Harbor, Dublin 2, Ireland, act as joint controllers (entities jointly deciding on the purposes and methods of personal data processing).
  2. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited have made joint arrangements regarding the performance of their obligations under the provisions of the GDPR.
  3. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited are responsible for providing appropriate grounds for processing personal data related to the collection of information via Facebook Pixel. Therefore, USP Zdrowie provides users with the opportunity to voluntarily consent to the collection and use of their data for marketing purposes on the websites, in particular for the purpose of conducting marketing campaigns on Facebook. Facebook Ireland Limited provides appropriate legal grounds relating to the possibility of using the personal data of portal users for the purposes of conducting USP Zdrowie marketing activities.
  4. As part of this Privacy Policy, USP Zdrowie provides you with access to all information related to the principles of data processing as part of our business activities. Information related to the principles of personal data processing by Facebook Ireland Limited, determination of the legal basis for such processing and the methods of exercising your rights by Facebook Ireland Limited, including information on the relevant Facebook contact forms, can be found in the Data Policy available at: https://www.facebook.com/about/privacy.
  5. USP Zdrowie is responsible to the users of Internet Services for the correct operation of the mechanisms enabling obtaining and withdrawing consents to use the information collected through the Facebook Pixel tool. After receiving the data collected via Facebook Pixel, Facebook Ireland Limited is independently responsible for the rights specified in Art. 15 - 20 GDPR towards users of your social network.
  6. Both USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited provide the possibility of exercising the right to object. in the event of receipt of a request related to an objection to the processing of personal data, USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited will take appropriate steps regarding the further processing of their users' data.
  7. USP Zdrowie is responsible for the proper implementation and configuration of Facebook Pixel. Facebook Ireland Limited remains responsible for ensuring the security of the service offered to us and personal data processed as part of Facebook Pixel.
  8. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited remain responsible for the proper response to all identified data breaches. The responsibility of USP Zdrowie in connection with the use of Facebook Pixel services applies to all cases related to providing users with a properly implemented and configured tool. Facebook Ireland Limited is responsible for all data protection breaches related to processing operations performed as part of the marketing service provided to us.
LinkedIn Insight Tag short code in Java Script technology that supports conversion tracking, website audience and site demographics for LinkedIn advertising campaigns. The operation of this tool enables us to run more effective advertising campaigns and provide you with content that may be of real interest to you. The LinkedIn Insight Tag is provided and operated by LinkedIn Ireland Unlimited Company. More information on the rules for the processing of personal data with the processing of personal data by LinkedIn can be found here: https://www.linkedin.com/help/lms/answer/65513/add-the-linkedin-insight-tag-to-your-website?lang=en
Google Ads tool that is one of the elements of the Google advertising system, allowing the display of sponsored links in the search results of the Google Search Engine and on websites of entities cooperating with Google. The Google Ads tool is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
SALESmanago tool enabling the identification and monitoring of contacts and users on websites and conducting personalized marketing communication. The SALESmanago tool is provided and operated by our partner, Benhauer Sp. z o.o. More information on the principles of personal data processing using the SALESmanago tool can be found here: https://www.salesmanago.pl/marketing-automation/technologie.htm
AppNexus / Xaxis Turbine Xaxis is a global digital media platform that programmatically connects advertisers with audiences. More information on the principles of personal data processing using the Xaxis Turbine tool can be found here: https://www.xaxis.com/privacy-notice/polityka-prywatnosci-xaxis/
Selectivv tool enabling user data segmentation, used to target emissions as part of an advertising campaign. More about the rules on the site: https://selectivv.com/polityka-prywatnosci/
Campaign Manager 360 system for managing advertisements and measuring their effectiveness, designed for advertisers and media agencies. It is part of the Google Marketing Platform provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=pl
Revhunter A tool that allows you to send advertisements to users of the Administrator's website in the form of e-mail messages that are tailored to the user's actions and behavior on the website. The retargeting service is performed via the Revhunter tool, which belongs to INIS sp. z o.o. with headquarters in Rybnik at Raciborska 35a street, Poland (TAX ID: 6423128785). More info on page: https://revhunter.pl/polityka-prywatnosci
CAKE cloud-based tool that enables campaign management, optimization and monitoring of partners in the area of performance marketing. More information here: https://getcake.com/privacy-policy/
User.com tool enabling identification and monitoring of contacts and users on websites and conducting personalized marketing communication. The User.com tool is provided and operated by our partner, User.com Sp. z o.o. More information on the principles of personal data processing using the User.com tool can be found here: https://user.com/en/privacy-policy/
Make.com is a tool for automating business processes, enabling integrations with other systems, analyzing user behavior on websites, and delivering personalized content and experiences. Make.com is provided and supported by Make.com Inc. You can find more information about the personal data processing policies using the Make.com tool here: https://www.make.com/en/privacy-notice
TikTok Pixel TikTok Pixel - A tool to integrate with your website that allows you to share website events with TikTok. When used with TikTok for Business tools, the Pixel can measure website traffic, assess the effectiveness of ad campaigns, optimize campaigns, and acquire new customers. Once properly set up and verified, the Pixel conveys information about actions taken on your site according to the events you have configured, which reflect the entire customer journey from viewing a product details page to adding an item to a cart and making a purchase. The Pixel collects data available via standard web browsers, including information about ads or events, timestamps, IP addresses, device data, and cookies that support the measurement, optimization, and targeting of your campaigns. In the future, this data will enable TikTok to customize recommendations for Pixel event settings and offer automated solutions. More information about this tool can be found in TikTok's Privacy Policy and TikTok Business Product Terms

After 5 seconds, we will refresh the page to load the current settings.