„Mamy szansę być z dzieckiem tak naprawdę krótki czas. Spróbujmy zrobić wszystko, by wspominać go jak najlepiej”/fot.Pexels „Mamy szansę być z dzieckiem tak naprawdę krótki czas. Spróbujmy zrobić wszystko, by wspominać go jak najlepiej”/fot.Pexels

„Mamy szansę być z dzieckiem tak naprawdę krótki czas. Spróbujmy zrobić wszystko, by wspominać go jak najlepiej” – mówi Dominika Czarnecka-Pijarowska, ekspertka rodzicielstwa bliskości

Dominika Czarnecka-Pijarowska jest pedagożką, trenerką, terapeutką TSR, czyli terapii skoncentrowanej na rozwiązaniach, a prywatnie mają trójki dzieci, feministką i biegaczką. Prowadzi w Bydgoszczy Ku Bliskości – miejsce, w którym wspiera rodziców w poszukiwaniu dobrej relacji z dziećmi. Nazwa jest nieprzypadkowa, ponieważ to idea rodzicielstwa bliskości jest dla Dominiki Czarneckiej-Pijarowskiej ideą przewodnią. Ale co tak właściwie pod tym pojęciem się kryje? Co to znaczy: wychowywać dziecko w bliskości? W rozmowie z ekspertką wyjaśniamy wątpliwości i obalamy najpopularniejsze stereotypy związane z tym w ostatnich latach bardzo popularnym podejściem do wychowywania dzieci.

Anna Sierant: Co dla pani znaczy „rodzicielstwo bliskości”, jak to się stało, że zainteresowała się pani tą ideą?

Dominika Czarnecka-Pijarowska: Zaczęło się to już jakiś czas temu, gdy miał przyjść na świat mój 14-letni dziś syn. Już wtedy intuicyjnie czułam, że chciałabym go wychować tak, by czuł, że jego potrzeby są ważne, że biorę pod uwagę jego zdanie. Chciałam być zaangażowaną mamą. Nieco później sięgnęłam więc po książki Agnieszki Stein, przede wszystkim po „Dziecko z bliska”, które do dzisiaj pozostaje jedną z najważniejszych dla idei rodzicielstwa bliskości pozycji.

Zależało mi też, by mieć zaplecze i praktyczne, i teoretyczne. Najpierw – w 2009 roku – skończyłam studia podyplomowe z pedagogiki przedszkolnej z terapią dziecka i, szczerze mówiąc, byłam bardzo zaskoczona, jak bardzo ta proponowana nam wiedza akademicka odbiega od nurtu, który teraz jest preferowany. Być może obecnie jest inaczej, w końcu minęło trochę lat. Czułam również, że potrzebuję dalszego rozwoju akademickiego w tym kierunku i obecnie studiuję psychologię na SWPS, gdzie sprawy mają się inaczej niż na mojej dawnej uczelni – dowiaduję się wielu nowych rzeczy z zakresu, który mnie interesuje.

Od 2016 roku przez kilka kolejnych lat uczestniczyłam w szkoleniach w Bliskim Miejscu dla trenerów prowadzonych przez wspomnianą przeze mnie Agnieszkę Stein, a było ich niemało: dotyczyły wspierania rozwoju dziecka, zrozumienia jego złości czy kwestii seksualności dzieci i młodzieży. W międzyczasie zetknęłam się z pedagogiką Jespera Juula, którą się zachwyciłam i najpierw ukończyłam szkolenie trenerskie w Familylabie, a później również dwustopniowe szkolenie trenerskie w nurcie TSR – terapii skoncentrowanej na rozwiązaniach. Za bardzo ważny element jego podejścia uważam przekonanie o przywódczej roli rodzica w wychowaniu dziecka. Sama przez jakiś czas pracowałam jako nauczycielka w przedszkolu, mam 14-,7- i 5-letnie dzieci, więc na co dzień mogę zobaczyć, jak te idee sprawdzają się w zastosowaniu.

Dominika Czarnecka-Pijarowska /fot. archiwum prywatne

Dominika Czarnecka-Pijarowska /fot. archiwum prywatne

Wspomniała pani o przywództwie – no właśnie, jak to z nim w rodzicielstwie bliskości jest? Pokutuje przekonanie, że według tej idei rodzic powinien być na każde zawołanie dziecka, że to ono wiedzie nad mamą czy tatą prym.

Podejście rodziców typu: dziecko sadzamy na tronie i wokół takiego podziału władzy organizujemy nasze życie, poskutkuje totalnym wyczerpaniem dorosłego i nie sprawdzi się na dłuższą metę. Dziecko powinno być częścią wspólnoty, a nie jej wodzem. W nurcie rodzicielstwa bliskości mocno wysuwa się na przód idea bycia wystarczająco dobrym rodzicem i dbania o własne zasoby. Ja sama pracowałam podczas własnej terapii nad tym, by zrozumieć, że to ja powinnam być dla siebie najważniejsza, wcale nie moje dziecko – w tym znaczeniu, że wychowuję je dla świata, ono kiedyś odejdzie z domu.

To ta sama zasada co w przypadku maski w samolocie – nie bez powodu stewardessy szkolą rodziców-pasażerów, by najpierw założyli maskę sobie, a później dziecku. Warto najpierw zadbać o swoje zasoby, by móc później skutecznie wspierać małego człowieka.

A jak w takim razie postępować, gdy dziecko całą noc (i nie tylko) płacze? Czy ulec i je nosić, czy poczekać „aż się wypłacze”?

Tu przydatna będzie wiedza o procesach, które zachodzą u tak małego dziecka. Długotrwały i nieutulony płacz niemowlaka, lekceważenie jego potrzeb powodują zwiększone wydzielanie kortyzolu – hormonu stresu, mającego destrukcyjny wpływ na mózg i narządy wewnętrzne, zaburzającego homeostazę tego bardzo młodego organizmu. Myślę, że na szczęście większość rodziców zdaje sobie sprawę, iż w przypadku, gdy mamy do czynienia z małym dzieckiem, warto jak najszybciej odpowiadać na jego potrzeby, modyfikując nieco własne plany. Decydując się na dziecko w pewnym sensie godzimy się na to, że czeka nas chwilowe odłożenie, przewartościowanie własnych planów.

A w jaki sposób mama czy tata mają wracać do codziennych małych przyjemności, np. wyjścia do kina (w czasach bez szalejącej wokół pandemii, oczywiście), jeśli dziecko reaguje rozpaczą, gdy tylko jedno z nich chce się gdzieś „ulotnić”?

Znów odpowiem, że najważniejsza jest relacja samej ze sobą, a później z drugim człowiekiem, tam są wszystkie odpowiedzi. Gdy więc mamy w domu 2-3 latka i chcemy wyjść na kawę z koleżanką, a córka czy syn mówi: „Mamo, ja nie chcę, żebyś wychodziła, bo ja najbardziej lubię z tobą zostawać!”, warto się zastanowić: „Czego ja się boję?”. Czy złości dziecka, która się pojawi? Na pewno będzie mu na początku trochę przykro, ale wystarczy kilka wyjść, by doszło do wniosku: „No tak, mama wychodzi, ale zawsze wraca i to jest w porządku”. Dziecko nabiera zaufania do świata, następuje też normalizacja życia dorosłego, otwiera się przestrzeń do relacji dziecka z innymi dorosłymi.

Bo przecież mama wychodząca z domu nie robi dziecku żadnej krzywdy, a wiadomo, że jest w nas potrzeba, by wyjść do ludzi, najłatwiej ładuje się akumulatory z dorosłymi. Po to, by nabrać sił i wrócić do dzieci. Kobieta chcąca mieć chwilę dla siebie nie jest „złą matką, która ma zachciankę”. Nie jesteśmy wielofunkcyjnymi robotami, które nie mogą wyjść z domu na dwie godziny, zostawiając dziecko pod opieką.

Jak reagować, gdy dziecko się złości? Czy „rodzicielstwo bliskości” oznacza, że trzeba dziecku na wszystko pozwalać? Co robić, gdy nie chcemy kupić dziecku na poczcie kolorowanki, a ono wszem i wobec demonstruje swoją na to niezgodę i dostaje wręcz ataku złości?

Tym razem powołam się na Juula, który mówił: „Chcesz powiedzieć tak – powiedz tak, chcesz powiedzieć nie – powiedz nie”. To takie proste, a jednocześnie trudne. Aby się dowiedzieć, czego chcemy, musimy… się najpierw dowiedzieć, czego chcemy. Zastanowić się: czy chcę córce czy synowi kupować tę 58 kolorowankę? Czy to ma dla mnie znaczenie? Taką refleksję bardzo utrudnia bycie w otoczeniu innych, uczucie pozostawania pod ostrzałem.

Nie ulegać i nie kupować tej kolorowanki?

A co by się tak naprawdę stało, gdybyśmy tę kolorowankę jednak kupili? Czy naprawdę byłoby to dla nas taką rysą na honorze? Moim zdaniem konsekwencja jest przereklamowana. To najczęściej kończy się wykształceniem u dziecka oślego uporu. Jeśli jednak na pewno nie chcemy kupować tej kolorowanki, bo syn czy córka ma ich mnóstwo i w ogóle do nich nie zagląda, to gdy odmówimy, dziecko sobie z tym świetnie poradzi.

A że się złości? Dorosłym jest trudno ze złością, więc trudno, by dzieci się w ogóle nie złościły, to jest niemożliwe. Część mózgu, która odpowiada za to, że potrafimy się powstrzymać, pohamować, rozwija się do około 25. roku życia, cały proces kończy się około 40-tki. A my byśmy chcieli od razu.

Jeśli chodzi o tę konsekwencję, to często też stosujemy podwójne standardy – dla siebie i dla dzieci. Wymagamy spokoju od dziecka, a gdy ktoś nam zajedzie drogę, sami nie umiemy się powstrzymać przed złością.

Spytam więc o kolejny stereotyp: czy takie wiecznie noszone na rękach w niemowlęctwie dziecko nie będzie w przyszłości „nieogarniętym”, niesamodzielnym człowiekiem?

Powiem tak: gdy nosi się niemowlaka, nie trzeba później nosić 5-latka. Jeśli dziecko wysyci się tą bliskością, kiedy jej najbardziej potrzebuje, jego potrzeby zostaną zaspokojone, to będzie samodzielnym człowiekiem, który nie ma problemu z oddzieleniem się od dorosłego. Do około 2. roku życia dziecku trudno zrozumieć, że jest osobnym bytem. Trudno też tego od niego wymagać.

A jaka jest według rodzicielstwa bliskości rola mężczyzny w wychowaniu dziecka?

Angażowanie się taty w wychowanie dziecka od samego początku jest z korzyścią dla wszystkich. Mama nie ma poczucia, że wszystko pozostaje na jej barkach, tata nawiązuje relację z córką czy synem, a samo dziecko zyskuje więcej niż jedną figurę przywiązania. Na szczęście tradycyjny podział ról w rodzinie odchodzi do lamusa – wystarczy przejść się w weekend na spacer do parku czy na plac zabaw – będzie tam mnóstwo ojców z dziećmi. Panowie chętnie korzystają z tych swoich nowych praw, widzą, że to jest super, że przez lata ich przodkowie dużo tracili, zrzucając odpowiedzialność za proces wychowawczy wyłącznie na barki kobiety.

Nadal też pokutuje wśród niektórych mam podejście: „Ja to zrobię lepiej”. Wcale nie zawsze tak jest, a nawet jeśli, to nic nie szkodzi, niech tata to zrobi po swojemu, nie musi być doskonale.

Cały czas to jednak głównie kobiety idą na urlopy macierzyńskie, a nie mężczyźni na tacierzyńskie…

Dlatego bardzo popieram model skandynawski – wprowadzenie obowiązku brania przez mężczyzn urlopu tacierzyńskiego, choć w krótkim wymiarze. Takie rozwiązanie stanowiłoby ulgę dla mamy, dałoby jej pewność, że nie musi dźwigać ciężaru wychowywania dziecka sama, że nie jest za nie odpowiedzialna 24 godziny na dobę, gdy taty w ogóle nie ma w pobliżu, bo gdzieś np. wyjechał, pracuje. Takie uczucie wiszącego nad tobą ciągłego alertu, świadomość, że trzeba być cały czas uważną, nawet, gdy dziecko śpi, bo może się przecież obudzić, jest bardzo obciążające, nie pozwala się zrelaksować.

A czy według idei rodzicielstwa bliskości istnieją słowa, zwroty, których lepiej w stosunku do dziecka nie używać?

Przede wszystkim – gdy przestaniemy w głowie używać pewnych sformułowań, w końcu i przestaniemy je wypowiadać. Najpierw warto zrozumieć, że dziecko to osobny człowiek o równej dorosłemu godności. Owszem, ma mniejsze doświadczenie, mniejszą wiedzę, ale równą dorosłym godność.

Ja na przykład zrezygnowałam ze słów: „wymusić”, „wchodzić na głowę”, „rządzić”. Zmieniłam paradygmat, teraz myślę: „Widzę, jak ci trudno, bo tego jeszcze nie potrafisz, ja jestem tu po to, by wspólnie znaleźć rozwiązanie”. Tu nie chodzi o odklepywanie słów, a o zmianę w nas samych. Gdy tak się stanie, żadne „nieodpowiednie” słowa nie będą się na usta cisnąć. Trzeba zmienić sposób myślenia na taki, w którym w relacji z dzieckiem nie ma rozkazów, żądań. Przecież mamy to szczęście, że los czy bóg obdarzył nas krótkim czasem razem. I co z nim zrobimy, jak go wykorzystamy?

Byłoby super, gdyby żyło nam się po prostu przyjemnie. A udana relacja z dzieckiem taką możliwość właśnie daje. Wiadomo jednak, że nie chodzi o to, by być posągiem, mnie też się zdaje powiedzieć: „No z wami to już nie można wytrzymać!”.

A czy możemy oceniać dziecko? Rozumiem, że stare dawne czasy, gdy się słyszało, że „a Ania dostała 5, a ty tylko 4” odchodzą w niepamięć.

Ja na szczęście nie mam za sobą takich doświadczeń, rodzice wychowali mnie w przekonaniu, że jestem „w porządku”, nie słyszałam takich porównań. Ale wiem, że wielu osobom to w dzieciństwie towarzyszyło i wszyscy mówią, że było to dla nich destrukcyjne, czuli się niedocenieni, nic niewarci. A przecież na całość człowieka składa się tak wiele elementów, że trudno, by dwie osoby były do siebie podobne z charakteru, nawet bliźnięta jednojajowe bywają zupełnie różne. Ważna jest wdzięczność, że moje dziecko jest, jakie jest. Stwierdzenie: „OK, może i nie liczysz najlepiej na świecie, ale jest z tobą wesoło na placu zabaw”.

A o co najczęściej pytają rodzice, którzy zwracają się do pani o pomoc?

Najwięcej konsultacji dotyczy kwestii: „Czy to jest normalne? Jakie zachowanie mieści się w granicach normy?” . Z tym podejściem wiąże się też to, że przedstawiciele starszego pokolenia  często mówią mamom: „Za moich czasów się tak dzieci nie wychowywało!”. Naprawdę wiele kobiet słyszy takie słowa od swoich mam, teściowych. I tu warto pamiętać o dwóch sprawach. Po pierwsze – pamięć bywa ułomna, wypieramy z niej wiele rzeczy, a po drugie – wcale nie było tak kolorowo, tylko zupełnie inaczej, bo dawniej matki wracały do pracy szybciej i dzieci pozostawały pod opieką babci albo chodziły z kluczem na szyi i nikt się nimi nie opiekował. Porównywanie obecnych i tamtych czasów mija się z celem. A wracając do pojęcia „normy” – jest ono bardzo szerokie i trudno zero-jedynkowo stwierdzić, że to jest normalne, a tamto już nie. Chodzi o to, jak się z tym czujemy, co nam przeszkadza.

Chciałabym powiedzieć mamom: „Bądźcie dla siebie łagodne. Bez wyśrubowanych oczekiwań wobec własnej osoby”. Pamiętaj, że you’re always good enough – to wspaniałe hasło, które mówi, że wszystko jest z nami w porządku. A gdy czujemy się dobrze same ze sobą, łatwiej zadbać o drugiego człowieka.

Sprawdź powiązane tematy

Posłuchaj podcastów stworzonych przez mamy dla mam!

Sprawdź
Dear User!

Before you click "Go to the Website" or close the window by clicking ×, please read the following information, as it concerns your personal data.

By clicking "Go to the website" or by closing this window, you consent to the processing of your personal data on the terms described below.

The administrator of personal data of people visiting our websites is USP Zdrowie sp. z o.o. with headquarters in Poleczki 35 street, Warsaw 02-822, Poland.

As part of USP Zdrowie services, we will collect information about the use of our websites. The scope of data collected by us includes, among others information stored in cookies, user's IP, as well as information about your device and browser.

Your data will be used by us for the following purposes: (i) providing you with access to a safe and functional website; (ii) conducting analyzes that allow to study the ways of using our websites and use their functionalities and content, as well as to improve and streamline them; (iii) marketing, including presenting you with advertisements and messages tailored to your interests and preferences (profiling).

The use of our websites will involve the use of technologies provided by third parties (e.g. Google, Facebook). As USP Zdrowie, we provide you with the opportunity to consent to the transfer of your data to the groups of recipients indicated by us by accepting all or some of the purposes of processing.

USP Zdrowie provides each user of our websites with the opportunity to exercise the right to request access to his personal data, rectify it, delete or limit processing, exercise the right to object to processing, as well as the right to transfer data. in the event that the legal basis for the processing of your personal data is your consent - we provide you with the possibility of withdrawing it at any time through dedicated mechanisms for managing privacy settings.

You can contact USP Zdrowie by: (i) sending an e-mail to the following address: daneosoboweusp@usp.pl; (ii) sending a letter to the following address: USP Zdrowie sp. z o.o., Poleczki 35 street, Warsaw 02-822, Poland.

Detailed information related to the rules for the processing of your personal data on individual USP Zdrowie websites can be found in our Privacy Policy (PL).

Below you can choose to accept all or some of the processing purposes. We will be happy if you decide to help us improve our services and websites!

Choose services
Service Description State
Solutions necessary to provide the service by electronic means
as part of our Websites, we use the localStorage solution. localStorage is a file created by the user's browser installed on his device. Thanks to the localStorage mechanism, we are able to provide our users with access to efficient and safe websites and the ability to use their functionalities (e.g. remembering your privacy settings and the possibility of changing them, remembering preferences related to the selected language of displaying the website, the ability to add products to the basket). Information saved and used as part of the localStorage mechanism will not be used to conduct marketing activities. The localStorage mechanism is necessary to provide our services in the form of Websites (Article 6 (1) (b) of the GDPR).
Analytical cookies:
cookies that are used for advanced analysis of user behavior on our websites. Analytical cookies are used, among others to analyze user behavior on Websites in order to optimize the appearance, content and functionality of websites. The legal basis for the processing of these types of cookies is your voluntary consent (Article 6 (1) (a) of the GDPR), which you can express and withdraw at any time using the functionality of our websites. Currently, USP Zdrowie uses the following analytical cookies:
Google Analytics an online tool for analyzing website statistics. The tool allows us to track traffic on our websites, including the ability to analyze user behavior on websites. Based on the data collected using Google Analytics, we are able to develop our websites and provide a friendly appearance of the website and add new, useful functionalities. Google Analytics is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the rules governing the processing of personal data by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
Google Tag Manager tag management system developed by Google to manage JavaScript and HTML tags used for tracking and analysis on websites. Google Tag Manager is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
HotJar tool for analyzing user behavior on the website using, among others heat maps (analysis of the user's cursor behavior on the website). With this tool, we can design our websites more effectively and improve their readability and functionality. HotJar is provided and operated by Hotjar Limited. More information on the principles of personal data processing by HotJar can be found here: https://help.hotjar.com/hc/en-us/categories/115001323967-About-Hotjar
Marketing cookies:
cookies that allow us to conduct activities related to the promotion of our services, products and websites. This category of cookies will be used, inter alia, in order to show you advertisements tailored to your preferences or provide other marketing content. The legal basis for the processing of these types of cookies is your voluntary consent (Article 6 (1) (a) of the GDPR), which you can express and withdraw at any time using the functionality of our websites. Currently, USP Zdrowie uses the following marketing cookies:
Facebook Pixel the Facebook Pixel tool is a piece of code on the website that allows you to measure, optimize and create groups of recipients of advertising campaigns on Facebook. The operation of this tool enables us to run more effective advertising campaigns and provide you with content that may be of real interest to you. Facebook Pixel is provided and operated by Facebook Ireland Limited. Facebook Pixel collects basic information stored in the cookie and information about the website and your activity. Facebook Ireland Limited may transfer personal data of its users to the United States of America, based on the legal mechanisms provided for in applicable law. The basis for the transfer of your data in some cases may also be your consent, which we collect as part of our websites. therefore, we would like to draw your attention to the fact that the law on the protection of personal data in the United States of America differs from European legislation and may not provide you with the same rights as those provided for by the provisions in force in Poland, and in some cases it may also combine with the possibility of access to your data by the authorities and services of a third country. in order to ensure the fullest protection of your rights and freedoms, the mechanisms used as part of the Facebook Pixel tool prevent your identification data from being identified and are subject to automatic processes of their removal in short periods.

We would also like to inform you that when using the Facebook Pixel USP Zdrowie tool, it complies with the current Regulations of Facebook Business Tools, including the agreements on the principles of co-administration of personal data. in order to fulfill the obligation resulting from the provisions of data protection law, we would like to inform you that in the scope of processing information collected using the Facebook Pixel tool:
  1. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited, with its registered office at 4 Grand Canal Square, Grand Canal Harbor, Dublin 2, Ireland, act as joint controllers (entities jointly deciding on the purposes and methods of personal data processing).
  2. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited have made joint arrangements regarding the performance of their obligations under the provisions of the GDPR.
  3. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited are responsible for providing appropriate grounds for processing personal data related to the collection of information via Facebook Pixel. Therefore, USP Zdrowie provides users with the opportunity to voluntarily consent to the collection and use of their data for marketing purposes on the websites, in particular for the purpose of conducting marketing campaigns on Facebook. Facebook Ireland Limited provides appropriate legal grounds relating to the possibility of using the personal data of portal users for the purposes of conducting USP Zdrowie marketing activities.
  4. As part of this Privacy Policy, USP Zdrowie provides you with access to all information related to the principles of data processing as part of our business activities. Information related to the principles of personal data processing by Facebook Ireland Limited, determination of the legal basis for such processing and the methods of exercising your rights by Facebook Ireland Limited, including information on the relevant Facebook contact forms, can be found in the Data Policy available at: https://www.facebook.com/about/privacy.
  5. USP Zdrowie is responsible to the users of Internet Services for the correct operation of the mechanisms enabling obtaining and withdrawing consents to use the information collected through the Facebook Pixel tool. After receiving the data collected via Facebook Pixel, Facebook Ireland Limited is independently responsible for the rights specified in Art. 15 - 20 GDPR towards users of your social network.
  6. Both USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited provide the possibility of exercising the right to object. in the event of receipt of a request related to an objection to the processing of personal data, USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited will take appropriate steps regarding the further processing of their users' data.
  7. USP Zdrowie is responsible for the proper implementation and configuration of Facebook Pixel. Facebook Ireland Limited remains responsible for ensuring the security of the service offered to us and personal data processed as part of Facebook Pixel.
  8. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited remain responsible for the proper response to all identified data breaches. The responsibility of USP Zdrowie in connection with the use of Facebook Pixel services applies to all cases related to providing users with a properly implemented and configured tool. Facebook Ireland Limited is responsible for all data protection breaches related to processing operations performed as part of the marketing service provided to us.
LinkedIn Insight Tag short code in Java Script technology that supports conversion tracking, website audience and site demographics for LinkedIn advertising campaigns. The operation of this tool enables us to run more effective advertising campaigns and provide you with content that may be of real interest to you. The LinkedIn Insight Tag is provided and operated by LinkedIn Ireland Unlimited Company. More information on the rules for the processing of personal data with the processing of personal data by LinkedIn can be found here: https://www.linkedin.com/help/lms/answer/65513/add-the-linkedin-insight-tag-to-your-website?lang=en
Google Ads tool that is one of the elements of the Google advertising system, allowing the display of sponsored links in the search results of the Google Search Engine and on websites of entities cooperating with Google. The Google Ads tool is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
SALESmanago tool enabling the identification and monitoring of contacts and users on websites and conducting personalized marketing communication. The SALESmanago tool is provided and operated by our partner, Benhauer Sp. z o.o. More information on the principles of personal data processing using the SALESmanago tool can be found here: https://www.salesmanago.pl/marketing-automation/technologie.htm
AppNexus / Xaxis Turbine Xaxis is a global digital media platform that programmatically connects advertisers with audiences. More information on the principles of personal data processing using the Xaxis Turbine tool can be found here: https://www.xaxis.com/privacy-notice/polityka-prywatnosci-xaxis/
Selectivv tool enabling user data segmentation, used to target emissions as part of an advertising campaign. More about the rules on the site: https://selectivv.com/polityka-prywatnosci/
Campaign Manager 360 system for managing advertisements and measuring their effectiveness, designed for advertisers and media agencies. It is part of the Google Marketing Platform provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=pl
Revhunter A tool that allows you to send advertisements to users of the Administrator's website in the form of e-mail messages that are tailored to the user's actions and behavior on the website. The retargeting service is performed via the Revhunter tool, which belongs to INIS sp. z o.o. with headquarters in Rybnik at Raciborska 35a street, Poland (TAX ID: 6423128785). More info on page: https://revhunter.pl/polityka-prywatnosci
CAKE cloud-based tool that enables campaign management, optimization and monitoring of partners in the area of performance marketing. More information here: https://getcake.com/privacy-policy/
User.com tool enabling identification and monitoring of contacts and users on websites and conducting personalized marketing communication. The User.com tool is provided and operated by our partner, User.com Sp. z o.o. More information on the principles of personal data processing using the User.com tool can be found here: https://user.com/en/privacy-policy/
Make.com is a tool for automating business processes, enabling integrations with other systems, analyzing user behavior on websites, and delivering personalized content and experiences. Make.com is provided and supported by Make.com Inc. You can find more information about the personal data processing policies using the Make.com tool here: https://www.make.com/en/privacy-notice
TikTok Pixel TikTok Pixel - A tool to integrate with your website that allows you to share website events with TikTok. When used with TikTok for Business tools, the Pixel can measure website traffic, assess the effectiveness of ad campaigns, optimize campaigns, and acquire new customers. Once properly set up and verified, the Pixel conveys information about actions taken on your site according to the events you have configured, which reflect the entire customer journey from viewing a product details page to adding an item to a cart and making a purchase. The Pixel collects data available via standard web browsers, including information about ads or events, timestamps, IP addresses, device data, and cookies that support the measurement, optimization, and targeting of your campaigns. In the future, this data will enable TikTok to customize recommendations for Pixel event settings and offer automated solutions. More information about this tool can be found in TikTok's Privacy Policy and TikTok Business Product Terms

After 5 seconds, we will refresh the page to load the current settings.