Makijaż permanentny - czy warto? /fot. iStock Makijaż permanentny – czy warto? /fot. iStock

Makijaż permanentny – czy warto?

Makijaż permanentny jest zabiegiem, który cieszy się dużą popularnością. Decydujemy się na niego, chcąc podkreślić brwi, oczy czy usta. Kiedy zrobić makijaż permanentny i jakie są korzyści z trwałego makijażu?

Spis treści:

Co to jest makijaż permanentny?

Makijaż permanentny to zabieg, który polega na wprowadzeniu barwnika w wierzchnią warstwę skóry właściwej. Trwały makijaż może podkreślić brwi, oczy lub usta, wykorzystywany jest także poza gabinetami kosmetycznymi, m.in. do odtworzenia brodawki sutkowej po mastektomii.

Makijaż permanentny ma wiele wspólnego z tatuażem i od niego się wywodzi, jednak sam zabieg wygląda nieco inaczej – wykorzystywane są inne narzędzia, pigment wprowadzany jest płycej, a sam “tatuaż” po pewnym czasie zanika. Powody, dla których decydujemy się na permanentny make-up, są różne: czas przeznaczony na poranny makijaż chcemy przeznaczyć na coś innego, zależy nam na poprawie kształtu brwi czy uzupełnieniu zanikającej czerwieni wargowej.

Kiedy zrobić makijaż permanentny?

Na trwały makijaż najczęściej decydujemy się, gdy chcemy poprawić kształt brwi czy ust. Jeśli nasze brwi są asymetryczne, włoski rzadkie i jasne, permanentny makijaż sprawi, że oprawa oczu nabierze wyrazu. Podobnie z ustami – dzięki pigmentom będziemy mogły poprawić ich kształt czy wzmocnić kolor. Permanentny make-up oczu to przede wszystkim względy estetyczne. Jeśli nie wyobrażasz sobie makijażu oka bez kreski na górnej powiece, trwały makijaż sprawi, że zaoszczędzisz sporo czasu (i nerwów, w końcu kreska nie zawsze wychodzi perfekcyjnie). Na wykonanie makijażu permanentnego decydujemy się m.in., gdy:

  • mamy rzadkie, jasne czy asymetryczne brwi;
  • mamy asymetryczne usta, czerwień wargowa zanika;
  • chcemy podkreślić oczy, usta czy brwi.

Na permanentny makijaż brwi często decydują się także kobiety po chemioterapii.

Czy makijaż permanentny można wykonać w czasie ciąży czy karmienia piersią? Jak mówi Martyna Gontarz z Kliniki Dr Beaty Dethloff w Warszawie, ciąża jest bezwzględnym przeciwwskazaniem do zrobienia makijażu permanentnego, podobnie jak i wielu innych zabiegów, w których przerywamy ciągłość naskórka. Dlaczego? Powody to: brak badań na kobietach w ciąży, a co za tym idzie – brak informacji dotyczących tego, czy makijaż permanentny może zaszkodzić kobiecie i dziecku oraz zaburzona w ciąży gospodarka hormonalna i cukrowa, co może się przełożyć na jakość osadzania pigmentu.

Dla większości linergistek przeciwwskazaniem do wykonania trwałego makijażu jest również karmienie piersią, jednak zdarzają się osoby, które podejmują się pigmentacji po upływie okresu połogu. – Dla mnie bezpieczeństwo kobiety i dziecka jest najważniejsze, i odradzam wykonania wtedy zabiegu – podkreśla Martyna Gontarz. – Zarówno na kobietach w ciąży, jak i karmiących piersią nie są prowadzone badania, nie mamy pewności, czy znieczulenie, pigment mogą się w jakiś sposób przełożyć np. na laktację.

Specjalistka wskazuje również, że zabieg makijażu permanentnego wywołuje w skórze stan zapalny i zawsze istnieje ryzyko nadkażenia czy wystąpienia infekcji, co w ciąży czy podczas karmienia piersią nie jest pożądane.

Pamiętajmy, że nie tylko ciąża i karmienie piersią są przeciwwskazaniami do wykonania trwałego makijażu. Pigmentacji nie powinnyśmy wykonywać także w sytuacji, gdy m.in.:

  • chorujemy na cukrzycę, hemofilię czy choroby zakaźne (wirusowe zakażenie wątroby, nosicielstwo wirusa HIV);
  • mamy problem z krzepnięciem krwi,
  • mamy trądzik lub świeże blizny,
  • przyjmujemy sterydy,
  • jesteśmy uczuleni na pigment lub inne środki niezbędne do wykonania zabiegu.

Ile kosztuje makijaż permanentny?

Cena makijażu permanentnego uzależniona jest od miejscowości i gabinetu, w którym wykonujemy zabieg, a także od rodzaju trwałego makijażu – od zastosowanej techniki czy obszaru, który będziemy podkreślać. 

Przykładowo, za makijaż permanentny brwi zapłacimy ok. 800-1500 zł. Make-up permanentny ust to koszt ok. 600-1500 zł, a wykonanie kresek – ok. 300-700 zł. Po upływie czterech-sześciu tygodni po pierwszym zabiegu odwiedzamy gabinet na uzupełnienie (korektę) – zazwyczaj ta wizyta jest bezpłatna, a po upływie roku często zapisujemy się na dopigmentowanie (najczęściej kosztuje ok. połowę bazowej kwoty, ale wiele zależy od tego, ile czasu minęło od pierwszego zabiegu – jeśli na dopigmentowanie zapiszemy się po dwóch latach zapłacimy więcej, niż za wizytę po roku).

Co w sytuacji, gdy zajdziemy w ciążę i nie będziemy mogły w odpowiednim czasie uzupełnić pigmentu? Martyna Gontarz zaznacza, że makijaż permanentny starcza na około półtora roku-dwa lata, a to, że nie będziemy mogły poprawić go w czasie ciąży czy karmienia piersią nie jest problemem. Na zabieg możemy umówić się później. – Każdy przypadek jest indywidualny i warto wszystko konsultować ze swoją linergistką. Przede wszystkim należy kierować się bezpieczeństwem swoim i dziecka – podkreśla Martyna Gontarz.

Rodzaje makijażu permanentnego

Możemy zdecydować się na trwały makijaż ust lub oczu – to kreski na powiekach oraz podkreślenie oprawy oczu, czyli permanentny make-up brwi. Do wyboru mamy coraz więcej technik, które pozwolą nam na osiągnięcie pożądanego efektu. Możemy delikatnie skorygować kształt i podkreślić usta czy brwi, jak i nadać im zupełnie inny wygląd. Podobnie z kreskami na powiekach – podobnie jak w “zwyczajnym” makijażu, mogą być różnej grubości, wyraziste czy cieniowane.

Trwały makijaż oczu

Mówiąc o makijażu permanentnym oczu, mamy na myśli kreski wykonywane na powiekach. Możemy zdecydować się na kreski na obydwu powiekach, czy tylko na górnej. Duże znaczenie ma tu nasz codzienny makijaż i to, w jakim najlepiej się czujemy. Dla jednych “jaskółki” będą naturalne, inne kobiety z delikatną, cienką kreską będą czuły się już mocno umalowane. Wykonując trwały makijaż oczu możemy wybrać różną grubość i kształt kreski (może być np. rozmyta, tak jakbyśmy kreskę roztarły wacikiem). Jeśli zależy nam na naturalnym wyglądzie, możemy zdecydować się na kreskę na linii rzęs – sprawi, że będą wydawały się gęstsze.

Makijaż oczu to także ich oprawa, czyli brwi. I w tym przypadku mamy wiele możliwości, jeśli chodzi o permanentny make-up. W zależności od tego, jaki efekt chcemy osiągnąć, możemy zdecydować się m.in. na metodę ombrę czy metodę włoskową. Pamiętajmy, aby nie bać dzielić się swoimi wątpliwościami – np. jeśli zaproponowany przez linergistkę kształt nie będzie nam odpowiadał, powiedzmy jej o tym.

Permanentny make-up ust

Na trwały makijaż ust możemy zdecydować się, gdy chcemy podkreślić ich kształt i kolor, gdy zależy nam na korekcie ich konturu czy wtedy, gdy czerwień wargowa zaczęła zanikać. Podobnie jak w przypadku wykonywania makijażu permanentnego na innych obszarach, możemy wybrać różne metody – efektem będą delikatnie podkreślone lub mocno zarysowane usta. Możemy zdecydować się na podkreślenie konturu ust i delikatne cieniowanie warg lub na pełne wypełnienie ich kolorem. Permanentny make-up ust pozwala nie tylko na wyrównanie asymetrii ust, ale i na ich powiększenie (podobne triki wykorzystujemy podczas “zwykłego” makijażu, odpowiednio malując usta). Pamiętajmy jednak, aby nie przesadzić, kluczem jest naturalny wygląd. Z tyłu głowy miejmy także to, że po zabiegu makijażu permanentnego ust może pojawić się opryszczka, dlatego przed wizytą w gabinecie często zalecana jest profilaktyczna kuracja.

Czy warto nosić makijaż permanentny?

Dobrze wykonany makijaż permanentny zdaje się nie mieć minusów: pozbywamy się asymetrii, uzupełniamy ubytki, podkreślamy kształt, odzyskujemy czas przeznaczany na codzienny makijaż. Pamiętajmy jednak, że kluczowe znaczenie ma wybór odpowiedniego gabinetu i specjalisty, który zna się na rzeczy. 

Musimy również pamiętać, że sam zabieg nie należy do najprzyjemniejszych. Wiele zależy od indywidualnego progu bólu, jednak nie możemy zapominać, że to jednak ingerencja w ciało, która może okazać się dość bolesna. Nie zapominajmy także o tym, że od razu po wyjściu z gabinetu nie będziemy wyglądać perfekcyjnie. Po zabiegu skóra będzie zaczerwieniona i opuchnięta, pojawi się także tzw. strup pigmentacyjny. Makijaż permanentny może nam się wydawać ciemny i nienaturalny. Dopiero po kilku-, kilkunastu dniach, gdy zakończy się proces gojenia, zobaczymy realny kolor i będziemy mogły ocenić efekt. Po zabiegu skórę musimy odpowiednio pielęgnować, powinnyśmy przestrzegać zaleceń osoby, która wykonywała makijaż. Wskazana jest m.in. rezygnacja z zabiegów kosmetycznych takich jak wapozon czy kwasy owocowe, unikanie promieniowania UV, rezygnacja z basenu i sauny. Nie powinnyśmy także stosować “zwyczajnych” kosmetyków pielęgnacyjnych (specjalista zaleci ci odpowiednie produkty). Celem jest przede wszystkim uniknięcie zranienia czy usunięcia ochronnego strupa.

Makijaż permanentny utrzymuje się dość długo – od roku do pięciu lat. Wiele zależy od podziału komórek skóry, a także od wykorzystanych barwników. Im ciemniejszy kolor, tym dłużej będzie on widoczny. Decydując się na trwały makijaż postawmy przede wszystkim na naturalność. Miejmy na uwadze także to, że nie zniknie on z dnia na dzień (chociaż oczywiście możemy go usunąć) – lepiej postawić na ponadczasowy efekt, który i po pewnym czasie będzie nam się podobał.

Źródła:

  1. Praca zbiorowa, Współczesna kosmetologia, Wydawnictwo ATENA, Warszawa 2010.

Sprawdź powiązane tematy

Posłuchaj podcastów stworzonych przez mamy dla mam!

Sprawdź
Dear User!

Before you click "Go to the Website" or close the window by clicking ×, please read the following information, as it concerns your personal data.

By clicking "Go to the website" or by closing this window, you consent to the processing of your personal data on the terms described below.

The administrator of personal data of people visiting our websites is USP Zdrowie sp. z o.o. with headquarters in Poleczki 35 street, Warsaw 02-822, Poland.

As part of USP Zdrowie services, we will collect information about the use of our websites. The scope of data collected by us includes, among others information stored in cookies, user's IP, as well as information about your device and browser.

Your data will be used by us for the following purposes: (i) providing you with access to a safe and functional website; (ii) conducting analyzes that allow to study the ways of using our websites and use their functionalities and content, as well as to improve and streamline them; (iii) marketing, including presenting you with advertisements and messages tailored to your interests and preferences (profiling).

The use of our websites will involve the use of technologies provided by third parties (e.g. Google, Facebook). As USP Zdrowie, we provide you with the opportunity to consent to the transfer of your data to the groups of recipients indicated by us by accepting all or some of the purposes of processing.

USP Zdrowie provides each user of our websites with the opportunity to exercise the right to request access to his personal data, rectify it, delete or limit processing, exercise the right to object to processing, as well as the right to transfer data. in the event that the legal basis for the processing of your personal data is your consent - we provide you with the possibility of withdrawing it at any time through dedicated mechanisms for managing privacy settings.

You can contact USP Zdrowie by: (i) sending an e-mail to the following address: daneosoboweusp@usp.pl; (ii) sending a letter to the following address: USP Zdrowie sp. z o.o., Poleczki 35 street, Warsaw 02-822, Poland.

Detailed information related to the rules for the processing of your personal data on individual USP Zdrowie websites can be found in our Privacy Policy (PL).

Below you can choose to accept all or some of the processing purposes. We will be happy if you decide to help us improve our services and websites!

Choose services
Service Description State
Solutions necessary to provide the service by electronic means
as part of our Websites, we use the localStorage solution. localStorage is a file created by the user's browser installed on his device. Thanks to the localStorage mechanism, we are able to provide our users with access to efficient and safe websites and the ability to use their functionalities (e.g. remembering your privacy settings and the possibility of changing them, remembering preferences related to the selected language of displaying the website, the ability to add products to the basket). Information saved and used as part of the localStorage mechanism will not be used to conduct marketing activities. The localStorage mechanism is necessary to provide our services in the form of Websites (Article 6 (1) (b) of the GDPR).
Analytical cookies:
cookies that are used for advanced analysis of user behavior on our websites. Analytical cookies are used, among others to analyze user behavior on Websites in order to optimize the appearance, content and functionality of websites. The legal basis for the processing of these types of cookies is your voluntary consent (Article 6 (1) (a) of the GDPR), which you can express and withdraw at any time using the functionality of our websites. Currently, USP Zdrowie uses the following analytical cookies:
Google Analytics an online tool for analyzing website statistics. The tool allows us to track traffic on our websites, including the ability to analyze user behavior on websites. Based on the data collected using Google Analytics, we are able to develop our websites and provide a friendly appearance of the website and add new, useful functionalities. Google Analytics is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the rules governing the processing of personal data by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
Google Tag Manager tag management system developed by Google to manage JavaScript and HTML tags used for tracking and analysis on websites. Google Tag Manager is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
HotJar tool for analyzing user behavior on the website using, among others heat maps (analysis of the user's cursor behavior on the website). With this tool, we can design our websites more effectively and improve their readability and functionality. HotJar is provided and operated by Hotjar Limited. More information on the principles of personal data processing by HotJar can be found here: https://help.hotjar.com/hc/en-us/categories/115001323967-About-Hotjar
Marketing cookies:
cookies that allow us to conduct activities related to the promotion of our services, products and websites. This category of cookies will be used, inter alia, in order to show you advertisements tailored to your preferences or provide other marketing content. The legal basis for the processing of these types of cookies is your voluntary consent (Article 6 (1) (a) of the GDPR), which you can express and withdraw at any time using the functionality of our websites. Currently, USP Zdrowie uses the following marketing cookies:
Facebook Pixel the Facebook Pixel tool is a piece of code on the website that allows you to measure, optimize and create groups of recipients of advertising campaigns on Facebook. The operation of this tool enables us to run more effective advertising campaigns and provide you with content that may be of real interest to you. Facebook Pixel is provided and operated by Facebook Ireland Limited. Facebook Pixel collects basic information stored in the cookie and information about the website and your activity. Facebook Ireland Limited may transfer personal data of its users to the United States of America, based on the legal mechanisms provided for in applicable law. The basis for the transfer of your data in some cases may also be your consent, which we collect as part of our websites. therefore, we would like to draw your attention to the fact that the law on the protection of personal data in the United States of America differs from European legislation and may not provide you with the same rights as those provided for by the provisions in force in Poland, and in some cases it may also combine with the possibility of access to your data by the authorities and services of a third country. in order to ensure the fullest protection of your rights and freedoms, the mechanisms used as part of the Facebook Pixel tool prevent your identification data from being identified and are subject to automatic processes of their removal in short periods.

We would also like to inform you that when using the Facebook Pixel USP Zdrowie tool, it complies with the current Regulations of Facebook Business Tools, including the agreements on the principles of co-administration of personal data. in order to fulfill the obligation resulting from the provisions of data protection law, we would like to inform you that in the scope of processing information collected using the Facebook Pixel tool:
  1. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited, with its registered office at 4 Grand Canal Square, Grand Canal Harbor, Dublin 2, Ireland, act as joint controllers (entities jointly deciding on the purposes and methods of personal data processing).
  2. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited have made joint arrangements regarding the performance of their obligations under the provisions of the GDPR.
  3. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited are responsible for providing appropriate grounds for processing personal data related to the collection of information via Facebook Pixel. Therefore, USP Zdrowie provides users with the opportunity to voluntarily consent to the collection and use of their data for marketing purposes on the websites, in particular for the purpose of conducting marketing campaigns on Facebook. Facebook Ireland Limited provides appropriate legal grounds relating to the possibility of using the personal data of portal users for the purposes of conducting USP Zdrowie marketing activities.
  4. As part of this Privacy Policy, USP Zdrowie provides you with access to all information related to the principles of data processing as part of our business activities. Information related to the principles of personal data processing by Facebook Ireland Limited, determination of the legal basis for such processing and the methods of exercising your rights by Facebook Ireland Limited, including information on the relevant Facebook contact forms, can be found in the Data Policy available at: https://www.facebook.com/about/privacy.
  5. USP Zdrowie is responsible to the users of Internet Services for the correct operation of the mechanisms enabling obtaining and withdrawing consents to use the information collected through the Facebook Pixel tool. After receiving the data collected via Facebook Pixel, Facebook Ireland Limited is independently responsible for the rights specified in Art. 15 - 20 GDPR towards users of your social network.
  6. Both USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited provide the possibility of exercising the right to object. in the event of receipt of a request related to an objection to the processing of personal data, USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited will take appropriate steps regarding the further processing of their users' data.
  7. USP Zdrowie is responsible for the proper implementation and configuration of Facebook Pixel. Facebook Ireland Limited remains responsible for ensuring the security of the service offered to us and personal data processed as part of Facebook Pixel.
  8. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited remain responsible for the proper response to all identified data breaches. The responsibility of USP Zdrowie in connection with the use of Facebook Pixel services applies to all cases related to providing users with a properly implemented and configured tool. Facebook Ireland Limited is responsible for all data protection breaches related to processing operations performed as part of the marketing service provided to us.
LinkedIn Insight Tag short code in Java Script technology that supports conversion tracking, website audience and site demographics for LinkedIn advertising campaigns. The operation of this tool enables us to run more effective advertising campaigns and provide you with content that may be of real interest to you. The LinkedIn Insight Tag is provided and operated by LinkedIn Ireland Unlimited Company. More information on the rules for the processing of personal data with the processing of personal data by LinkedIn can be found here: https://www.linkedin.com/help/lms/answer/65513/add-the-linkedin-insight-tag-to-your-website?lang=en
Google Ads tool that is one of the elements of the Google advertising system, allowing the display of sponsored links in the search results of the Google Search Engine and on websites of entities cooperating with Google. The Google Ads tool is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
SALESmanago tool enabling the identification and monitoring of contacts and users on websites and conducting personalized marketing communication. The SALESmanago tool is provided and operated by our partner, Benhauer Sp. z o.o. More information on the principles of personal data processing using the SALESmanago tool can be found here: https://www.salesmanago.pl/marketing-automation/technologie.htm
AppNexus / Xaxis Turbine Xaxis is a global digital media platform that programmatically connects advertisers with audiences. More information on the principles of personal data processing using the Xaxis Turbine tool can be found here: https://www.xaxis.com/privacy-notice/polityka-prywatnosci-xaxis/
Selectivv tool enabling user data segmentation, used to target emissions as part of an advertising campaign. More about the rules on the site: https://selectivv.com/polityka-prywatnosci/
Campaign Manager 360 system for managing advertisements and measuring their effectiveness, designed for advertisers and media agencies. It is part of the Google Marketing Platform provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=pl
Revhunter A tool that allows you to send advertisements to users of the Administrator's website in the form of e-mail messages that are tailored to the user's actions and behavior on the website. The retargeting service is performed via the Revhunter tool, which belongs to INIS sp. z o.o. with headquarters in Rybnik at Raciborska 35a street, Poland (TAX ID: 6423128785). More info on page: https://revhunter.pl/polityka-prywatnosci
CAKE cloud-based tool that enables campaign management, optimization and monitoring of partners in the area of performance marketing. More information here: https://getcake.com/privacy-policy/
User.com tool enabling identification and monitoring of contacts and users on websites and conducting personalized marketing communication. The User.com tool is provided and operated by our partner, User.com Sp. z o.o. More information on the principles of personal data processing using the User.com tool can be found here: https://user.com/en/privacy-policy/
Make.com is a tool for automating business processes, enabling integrations with other systems, analyzing user behavior on websites, and delivering personalized content and experiences. Make.com is provided and supported by Make.com Inc. You can find more information about the personal data processing policies using the Make.com tool here: https://www.make.com/en/privacy-notice
TikTok Pixel TikTok Pixel - A tool to integrate with your website that allows you to share website events with TikTok. When used with TikTok for Business tools, the Pixel can measure website traffic, assess the effectiveness of ad campaigns, optimize campaigns, and acquire new customers. Once properly set up and verified, the Pixel conveys information about actions taken on your site according to the events you have configured, which reflect the entire customer journey from viewing a product details page to adding an item to a cart and making a purchase. The Pixel collects data available via standard web browsers, including information about ads or events, timestamps, IP addresses, device data, and cookies that support the measurement, optimization, and targeting of your campaigns. In the future, this data will enable TikTok to customize recommendations for Pixel event settings and offer automated solutions. More information about this tool can be found in TikTok's Privacy Policy and TikTok Business Product Terms

After 5 seconds, we will refresh the page to load the current settings.