Rytmika w przedszkolu – dlaczego warto? / AdobeStock

Zajęcia rytmiczne w przedszkolu – dlaczego warto?

Zajęcia rytmiczne dla dzieci to forma wychowania muzycznego, która uwrażliwia najmłodszych na dźwięki, ale nie tylko. Wpływa także na ich rozwój, pomaga w budowaniu dojrzałości szkolnej. Na czym polegają zajęcia rytmiczne w przedszkolu i dlaczego są tak ważne?

Spis treści:

Na czym polegają zajęcia rytmiczne dla dzieci w przedszkolu?

Zajęcia rytmiczne w przedszkolu to różnego rodzaju zabawy, którym towarzyszą dźwięki. To nie tylko słuchanie i tworzenie muzyki, ale i ćwiczenia wspierające rozwój dziecka. Dzięki rytmice przedszkolak uczy się wyrażania swoich emocji, pracy w grupie, ćwiczy pamięć muzyczną i wrażliwość twórczą, dba o prawidłową postawę ciała, relaksuje się. 

Ćwiczenia rytmiczne w przedszkolu to m.in.:

  • aktywne słuchanie muzyki (reagowanie ruchem na zmiany tempa czy dynamiki, pokazywanie ruchem treści utworu),
  • zapoznawanie się z instrumentami,
  • określanie dynamiki i tempa,
  • nauka stylów muzycznych,
  • odróżnianie rejestrów dźwiękowych,
  • nauka piosenek,
  • nauka układów choreograficznych.

Na rytmice dzieci mogą np. wcielać się w zwierzęta – inaczej do muzyki będzie poruszał się nosorożec, inaczej pies, a jeszcze inaczej bocian. To także odtwarzanie usłyszanych dźwięków (np. klaskania), zapamiętywanie ich kolejności i świadomość rytmu podczas tańca.

Czemu ćwiczenia rytmiczne w przedszkolu są ważne?

Zajęcia rytmiczne dla dzieci to nie tylko nauka tematycznych piosenek czy choreografii do przedszkolnych występów (ale i to ma olbrzymie znaczenie, nie tylko ćwiczy pamięć, ale i przygotowuje do występów przed publicznością). Ćwiczenia muzyczno-ruchowe wspierają rozwój dziecka – m.in. uczą koncentracji, poprawiają pamięć, zwiększają świadomość własnego ciała, wpływają na orientację przestrzenną. Uczą samodzielności i rozwijają wyobraźnię.

Dlaczego twoje dziecko powinno chodzić na zajęcia rytmiczne w przedszkolu?

Rytmika w przedszkolu to najczęściej ćwiczenia, za które nie musimy dodatkowo płacić, odbywają się one w ramach zajęć kierowanych – warto, aby dziecko z nich korzystało. Jak czytamy w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej: – Szczególne znaczenie dla budowy dojrzałości szkolnej mają zajęcia rytmiki, które powinny być prowadzone w każdej grupie wiekowej. Wymienione w dokumencie osiągnięcia dziecka na zakończenie wychowania przedszkolnego obejmują te, które najmłodsi mogą zdobyć właśnie dzięki rytmice. Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole potrafi:

  • eksperymentować rytmem, głosem, dźwiękami i ruchem,
  • słuchać, odtwarzać i tworzyć muzykę,
  • śpiewać piosenki,
  • dostrzegać zmiany charakteru muzyki i wyrażać je ruchem,
  • wyrażać emocje i zjawiska pozamuzyczne różnymi środkami aktywności muzycznej.
Korzyści z nauki gry na instrumencie. Jak wybrać sprzęt i znaleźć odpowiedniego nauczyciela? 

Polecamy

Korzyści z nauki gry na instrumencie. Jak wybrać sprzęt i znaleźć odpowiedniego nauczyciela? 

Rodzice często zastanawiają się na jakie zajęcia pozalekcyjne postawić. Wybierając, weźcie pod uwagę naukę gry na pianinie, a zysk będzie podwójny, bo inwestycja w lekcje pianina to również inwestycja w rozwój kompetencji językowych.

Czytaj

Jak ćwiczyć rytmikę z dzieckiem w domu?

Chociaż zajęcia rytmiki w przedszkolu są prowadzone głównie przez absolwentów studiów muzycznych (mogą je przeprowadzać także nauczyciele wychowania przedszkolnego), to i w domowym zaciszu możemy ćwiczyć rytmikę z dzieckiem. Jak? Dajmy się ponieść wyobraźni. Możemy zacząć od wspólnego śpiewania albo od tego, co większość maluchów uwielbia – tworzenia instrumentów z rzeczy, które nas otaczają. Zróbmy perkusję z garnków i pokrywek, delikatnie stukajmy łyżeczkami w szklanki, wsypmy kaszę do butelek lub małych słoiczków, stukajmy kasztanami. Własnoręcznie przygotowane instrumenty możemy wykorzystać do stworzenia podkładu muzycznego do piosenek, których słowa sami wymyślimy. 

Co jeszcze? Włączmy muzykę poważną, opowiadajmy o tym, z czym nam się kojarzy, co widzimy, gdy słyszymy dźwięki. Nasze ciało może opowiadać muzykę – możemy maszerować do rytmu, kołysać ramionami. Możemy też po prostu słuchać i uczyć się słów piosenek z bajek. Rytmika to doskonały sposób na wspólne spędzanie czasu, a korzyści odniosą i mali, i duzi.

Źródła:

  1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, Dz. U. 2017 poz. 356. [dostęp: 21.10.2022 r.]
[contact-form-7 id="226190" title="Newslleter article"]

Sprawdź powiązane tematy

Posłuchaj podcastów stworzonych przez mamy dla mam!

Sprawdź