Zajęcia rytmiczne w przedszkolu – dlaczego warto?
Spis treści:
Na czym polegają zajęcia rytmiczne dla dzieci w przedszkolu?
Zajęcia rytmiczne w przedszkolu to różnego rodzaju zabawy, którym towarzyszą dźwięki. To nie tylko słuchanie i tworzenie muzyki, ale i ćwiczenia wspierające rozwój dziecka. Dzięki rytmice przedszkolak uczy się wyrażania swoich emocji, pracy w grupie, ćwiczy pamięć muzyczną i wrażliwość twórczą, dba o prawidłową postawę ciała, relaksuje się.
Ćwiczenia rytmiczne w przedszkolu to m.in.:
- aktywne słuchanie muzyki (reagowanie ruchem na zmiany tempa czy dynamiki, pokazywanie ruchem treści utworu),
- zapoznawanie się z instrumentami,
- określanie dynamiki i tempa,
- nauka stylów muzycznych,
- odróżnianie rejestrów dźwiękowych,
- nauka piosenek,
- nauka układów choreograficznych.
Na rytmice dzieci mogą np. wcielać się w zwierzęta – inaczej do muzyki będzie poruszał się nosorożec, inaczej pies, a jeszcze inaczej bocian. To także odtwarzanie usłyszanych dźwięków (np. klaskania), zapamiętywanie ich kolejności i świadomość rytmu podczas tańca.
Czemu ćwiczenia rytmiczne w przedszkolu są ważne?
Zajęcia rytmiczne dla dzieci to nie tylko nauka tematycznych piosenek czy choreografii do przedszkolnych występów (ale i to ma olbrzymie znaczenie, nie tylko ćwiczy pamięć, ale i przygotowuje do występów przed publicznością). Ćwiczenia muzyczno-ruchowe wspierają rozwój dziecka – m.in. uczą koncentracji, poprawiają pamięć, zwiększają świadomość własnego ciała, wpływają na orientację przestrzenną. Uczą samodzielności i rozwijają wyobraźnię.
Dlaczego twoje dziecko powinno chodzić na zajęcia rytmiczne w przedszkolu?
Rytmika w przedszkolu to najczęściej ćwiczenia, za które nie musimy dodatkowo płacić, odbywają się one w ramach zajęć kierowanych – warto, aby dziecko z nich korzystało. Jak czytamy w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej: – Szczególne znaczenie dla budowy dojrzałości szkolnej mają zajęcia rytmiki, które powinny być prowadzone w każdej grupie wiekowej. Wymienione w dokumencie osiągnięcia dziecka na zakończenie wychowania przedszkolnego obejmują te, które najmłodsi mogą zdobyć właśnie dzięki rytmice. Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole potrafi:
- eksperymentować rytmem, głosem, dźwiękami i ruchem,
- słuchać, odtwarzać i tworzyć muzykę,
- śpiewać piosenki,
- dostrzegać zmiany charakteru muzyki i wyrażać je ruchem,
- wyrażać emocje i zjawiska pozamuzyczne różnymi środkami aktywności muzycznej.
Polecamy
Korzyści z nauki gry na instrumencie. Jak wybrać sprzęt i znaleźć odpowiedniego nauczyciela?
Rodzice często zastanawiają się na jakie zajęcia pozalekcyjne postawić. Wybierając, weźcie pod uwagę naukę gry na pianinie, a zysk będzie podwójny, bo inwestycja w lekcje pianina to również inwestycja w rozwój kompetencji językowych.
Jak ćwiczyć rytmikę z dzieckiem w domu?
Chociaż zajęcia rytmiki w przedszkolu są prowadzone głównie przez absolwentów studiów muzycznych (mogą je przeprowadzać także nauczyciele wychowania przedszkolnego), to i w domowym zaciszu możemy ćwiczyć rytmikę z dzieckiem. Jak? Dajmy się ponieść wyobraźni. Możemy zacząć od wspólnego śpiewania albo od tego, co większość maluchów uwielbia – tworzenia instrumentów z rzeczy, które nas otaczają. Zróbmy perkusję z garnków i pokrywek, delikatnie stukajmy łyżeczkami w szklanki, wsypmy kaszę do butelek lub małych słoiczków, stukajmy kasztanami. Własnoręcznie przygotowane instrumenty możemy wykorzystać do stworzenia podkładu muzycznego do piosenek, których słowa sami wymyślimy.
Co jeszcze? Włączmy muzykę poważną, opowiadajmy o tym, z czym nam się kojarzy, co widzimy, gdy słyszymy dźwięki. Nasze ciało może opowiadać muzykę – możemy maszerować do rytmu, kołysać ramionami. Możemy też po prostu słuchać i uczyć się słów piosenek z bajek. Rytmika to doskonały sposób na wspólne spędzanie czasu, a korzyści odniosą i mali, i duzi.
Źródła:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, Dz. U. 2017 poz. 356. [dostęp: 21.10.2022 r.]