Temat zapisywania dzieci do przedszkola wzbudza w rodzicach sporo emocji. Najnowsze badania pokazują, że dzieci uczęszczające do przedszkola w wieku poniżej trzech lat, wydają się być bardziej dobrze zorganizowane i samodzielne niż dzieci, które pozostawały w domu.
Badania opublikowane w "Journal of Epidemiology&Community Health" to efekt monitorowania 1428 dzieci we Francji, od urodzenia do ósmego roku życia. Wyniki pokazują że dzieci, które uczęszczały do przedszkola, w późniejszym wieku rzadziej miały problemy związane ze wzajemnymi relacjami i organizacją czasu.wią badania?
Co mówią badania?
W trakcie badania rodzice wypełniali ankiety dotyczących dorastania swojego dziecka. W ankietach wymieniane były wszelakie trudności z jakimi się borykały, umiejętności społeczne, momenty nadpobudliwości czy nieuwagi, rodzice też określali rodzaj opieki nad dziećmi. Badający nie tylko stwierdzili, że dzieci mające doświadczenie z przedszkolem, nie tylko zachowywały się lepiej i były lepiej rozwinięte pod względem emocjonalnym, ale pobyt w przedszkolu miał też pozytywny wpływ na ich późniejszy rozwój.
Dostęp do wysokiej jakości opieki nad dziećmi w pierwszych latach życia może poprawić emocjonalny i poznawczy rozwój dzieci, zapobiec późniejszym trudnościom emocjonalnym i promować zachowania społeczne. - powiedziała dr Maria Melchior, jedna z autorek badania.
Zgodnie z tymi badaniami dzieci, które uczęszczały do przedszkola przez rok lub dłużej, lepiej radziły sobie z problemami emocjonalnymi, rozwinęły też umiejętności psychospołeczne w długoterminowej perspektywie. Naukowcy są przekonani, że wyniki mogą częściowo wynikać z tego, że dzieci mają kontakt z rówieśnikami podczas wspólnych zabaw, jedzenia posiłków i drzemek. Zwiększa to szansę na socjalizację opartą na regułach otoczenia, a to w efekcie może podnieść samoocenę i wrażliwość.