na zdjęciu: czworo młodych ludzi nad brzegiem wody, tekst o depresji u nastolatków – Hello Mama Depresja u nastolatków – jak się objawia i jak sobie z nią poradzić? /fot. wizualizacja utworzona przy pomocy AI

Depresja u nastolatków – jak się objawia i jak sobie z nią poradzić?

W Polsce co czwarty nastolatek cierpi na depresję i zaburzenia lękowe, a samobójstwo w grupie wiekowej między 12. a 19. rokiem życia jest na drugim miejscu listy przyczyn śmierci. Te alarmujące dane powinny być poważnym wyzwaniem dla wszystkich nas – rodziców i bliskich, a także nauczycieli czy trenerów. Jak objawia się nastoletnia depresja i jakie zachowania dziecka powinny nas skłonić do szukania pomocy?

Spis treści:

Depresja u nastolatków – dlaczego różni się od tej u małych dzieci i dorosłych?

We współczesnym świecie z depresją zmaga się coraz więcej młodych ludzi. Jak w 2021 roku wyliczył NFZ, liczba niepełnoletnich pacjentów cierpiących na zaburzenia lękowe i depresyjne wzrosła w ostatnich latach o 120 proc. Dane UNICEF-u na temat dobrostanu dzieci i młodzieży, które zebrano w 21 krajach, wskazują, że diagnozę słyszy ponad 13 proc. nastolatków wieku między 10 a 19 lat, a to blisko 170 mln osób! Prawie 40 proc. ma diagnozowaną depresję i stany lękowe. Dane są alarmujące – jak szacuje WHO, do 2030 roku depresja stanie się najczęściej diagnozowaną chorobą na świecie.

Dlaczego tak się dzieje? W Polsce, ale także w wielu innych krajach poważnie szwankuje przede wszystkim edukacja na temat zaburzeń psychicznych. Problemy młodzieży od pokoleń zamiatane są pod dywan, leczenie u psychiatry w wielu środowiskach traktowane jest jako wstydliwe, a w wielu rodzinach dzieci z problemami pozostawiane są same sobie, bo brakuje bliskości, rozmowy i wspólnie spędzanego czasu. Dodatkowo w Polsce dostęp do leczenia psychiatrycznego dla młodzieży i dzieci jest znacznie utrudniony i kosztowny. Wszystko to sprawia, że młodych ludzi z zaburzeniami depresyjno-lękowymi przybywa w szybkim tempie i coraz więcej chorych pozostaje poza systemem opieki.

 

Jakie są typowe i nietypowe objawy depresji u nastolatków?

Depresję młodzieńczą bardzo trudno jest rozpoznać, bo jej objawy mogą niekiedy do złudzenia przypominać zmiany emocjonalne i psychologiczne towarzyszące dojrzewaniu, a więc wynikać z nierównowagi hormonalnej. Nierzadko mówimy, że u nastolatka „buzują hormony”, więc ma zmienne nastroje, łatwo przechodzi ze stanu euforii do stanu obniżonego nastroju. Obserwuje się także podobieństwo do ADHD czy zaburzeń odżywiania.

Nastolatek w depresji może więc być wycofany i zalękniony, ale także hałaśliwy, nadpobudliwy i niegrzeczny. Niejeden będzie skarżył się na nieustanne zmęczenie i przesypiał każdą wolną chwilę, podczas gdy jego opiekunowie uważają, że jest zwyczajnie leniwy. Dziecko z depresją odmówi udziału w lubianych wcześniej aktywnościach, będzie unikać spotkań z innymi członkami rodziny. Może też zachowywać się na pokaz teatralnie i podejmować ryzykowne decyzje.

Lista objawów depresji młodzieńczej jest jeszcze dłuższa. Na podstawie ICD-10 WHO (Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób i Problemów Zdrowotnych) znalazły się na niej także:

  • widoczna zmiana codziennych przyzwyczajeń (np. dziecko przestaje się myć albo zmieniać ubrania),
  • depresyjny nastrój (smutek razem z rozdrażnieniem i irytacją),
  • utrata zainteresowań,
  • zmęczenie i obniżenie poziomu energii,
  • obniżona aktywność,
  • nieustanna senność lub bezsenność,
  • utrata apetytu, chudnięcie;
  • trudności w podejmowaniu decyzji,
  • pogorszenie wyników w nauce,
  • myśli i próby samobójcze,
  • myślenie pesymistyczne o przyszłości,
  • dolegliwości somatyczne,
  • natręctwa i obsesyjne zachowania,
  • stany lękowe,
  • napady histerii i teatralności (demonstracyjne zachowania, irytacja, wszczynanie awantur),
  • podejmowanie ryzykownych decyzji w sprawie swojego zdrowia i zachowania (narkotyki, niebezpieczny seks, nadużywanie alkoholu).

 

Czy robienie testów na depresję u nastolatka ma sens? Kto stawia diagnozę?

Diagnoza depresji u młodzieży i nastolatków może być postawiona tylko przez lekarza-psychiatrę i tylko on może podejmować decyzję o farmakoterapii. W łagodnych stanach depresyjnych dużym wsparciem mogą być także psychologowie.

Wsparciem diagnozy mogą być testy, które mają zastosowanie u dzieci starszych i młodych dorosłych.

U młodzieży wykorzystuje się Skalę Depresji Kutchera dla Młodzieży (Kutcher Adolescent Depression Scale). To sześć pytań, na które odpowiedzi podaje się według schematu: prawie nigdy, dość często, przeważnie, zawsze. Suma zebranych punktów wskazuje przede wszystkim, czy zaburzenie występuje, ale także, jakie jest jego nasilenie.

U dzieci korzysta się ze skali CDI, czyli tzw. inwentarza depresji dziecięcej CDI (z ang. Children’s Depression Inventory). W jego skład wchodzi 27 punktów opisujących symptomy opracowanych jako pytania. Dziecko wskazuje jedną z trzech odpowiedzi, punkty sumuje się.

Testy, zwłaszcza wykonywane samodzielnie, mogą być jedynie przesłanką do wizyty lekarskiej i nigdy nie będą jedyną drogą do postawienia diagnozy. Zawsze dokonuje tego lekarz specjalista na podstawie rozmowy z pacjentem, a często także z jego rodzicami. Niekiedy o diagnozie decydują wspólnie psychiatra i psycholog.

Depresja młodzieńcza - co to i jak sobie z nią poradzić?

Polecamy

Depresja młodzieńcza - co to i jak sobie z nią poradzić?

Czytaj

Przyczyny depresji u nastolatków – co wpływa na zdrowie psychiczne młodzieży?

Nigdy nie ma jednoznacznej przyczyny depresji młodzieńczej. Nauka nie do końca potrafi też wskazać, jaki splot wydarzeń, czynników środowiskowych i zdrowotnych sprawiają, że dane dziecko zapada na depresję. Można przypuszczać, że wpływ na jej wystąpienie mają:

  1. czynniki biologiczne, czyli upośledzone działanie neuroprzekaźników w mózgu i zaburzenia hormonalne;
  2. czynniki genetyczne – depresja częściej występuje u dzieci i młodzieży zdiagnozowanych rodziców;
  3. czynniki psychologiczne, takie jak obniżona odporność na stres, nadwrażliwość, problemy z nawiązaniem relacji z otoczeniem, obniżona samoocena;
  4. czynniki środowiskowe – wydarzenia losowe o charakterze traumatycznym ( gwałtowna zmiana, czyjaś śmierć, rozwód rodziców, doświadczenie przemocy, uzależnienia w rodzinie, problemy w szkole).

Depresja często doświadcza dzieci, które mają osłabione więzi z rodziną i cierpią z powodu braku zainteresowania swoją osobą. W wielu przypadkach podejmowanie przez chorego na depresję nastolatka próby targnięcia się na życie są w rzeczywistości aktem zwrócenia na siebie uwagi albo autoagresją. Zadawanie sobie bólu, samookaleczenia, próby zabicia się są także aktami głębokiej autoagresji wynikającej z nieakceptowania siebie i podejmowanych przez siebie decyzji.

Depresja młodzieńcza częściej dotyka osoby, które cierpią z powodu przemocy rówieśniczej czy dorzucenia. Może być także reakcją na wiadomość o przewlekłej chorobie czy patologiczne zachowania w rodzinie.

Dlaczego depresja u nastolatek wymaga specyficznego podejścia?

Wszyscy, którzy wychowywali dzieci w wieku nastoletnim doskonale wiedzą, że jest to wyjątkowo trudny czas. Burzliwe zmiany hormonalne i psychiczne, jakie towarzyszą dorastaniu wymagają często niekonwencjonalnego podejścia i ogromnych pokładów cierpliwości i zrozumienia.

Nastolatki mają kłopot z oceną swojego zachowania i zachodzących w nich zmian. Jest to czas konfrontacji ze zmieniającym się, często na niekorzyść, wyglądem, zderzenie z modami i wzorcami wyglądu i zachowaniami promowanymi przez media społecznościowe, wreszcie czas obniżonej samooceny. Do tego dochodzi rozchwianie emocjonalne, skłonność do egzaltacji, działania w afekcie i histerii.

Na dodatek nastolatki gwałtownie separują się od rodziców, przestają rozmawiać, unikają spędzania z nimi czasu, co rodzice składają na karb burzliwego dorastania. Wszystko to doskonale maskuje objawy depresji i niestety opóźnia przyjście dziecku z pomocą.

Specyficznego podejścia wymaga zwłaszcza depresja u nastolatek. O ile chłopcy w depresji częściej reagują agresją, rozdrażnieniem i smutkiem, o tyle u dziewcząt i kobiet objawom depresji częściej towarzyszą inne zaburzenia:

  • kłopoty ze snem,
  • bóle somatyczne,
  • przybieranie na wadze,
  • biegunki lub zaparcia,
  • objawy lękowe.

Jak oceniają lekarze, depresja dwukrotnie częściej występuje u kobiet niż u mężczyzn. Kobiety, te w wieku nastoletnim przede wszystkim, są o wiele bardziej wyczulone na relacje z innymi osobami, uważniej analizują wpływ otoczenia, są też znacznie bardziej na niego podatne. Dlatego tak ważny jest dla nich ich wizerunek w mediach społecznościowych a promowane tam wzorce są bezkrytycznie przyjmowane. Rodzi to frustracje i wpływa na pogorszenie nastroju, co może prowadzić do depresji.

Depresja dotyka także najmłodszych. Nie bagatelizuj jej! "Próby samobójcze podejmują już nawet kilkuletnie dzieci", pisze lekarka

Polecamy

Depresja dotyka także najmłodszych. Nie bagatelizuj jej! "Próby samobójcze podejmują już nawet kilkuletnie dzieci", pisze lekarka

Czytaj

Depresja u młodzieży – jak pomóc? Leczenie farmakologiczne i wsparcie bliskich osób

Depresja jest chorobą, którą należy leczyć, ponieważ pozostawiona sama sobie powoduje spustoszenie w psychice i ciele dziecka. W przypadku nastolatków może też w trwały sposób wpłynąć na ich dorosłe życie i wybory w przyszłości. Dlatego jako terapię pierwszego rzutu traktuje się leczenie psychoterapeutyczne.

Mówi się, że jeśli diagnozuje się depresję u jednego członka rodziny, to chorują także pozostali. W przypadku nastolatków nabiera to szczególnego znaczenia, bo jako osoby niepełnoletnie pozostają one w zależności od dorosłych. Bierze się to uwagę podczas psychoterapii, obejmując niekiedy opieką całą rodzinę. Oprócz terapii rodzinnej u nastolatków sprawdzają się także inne podejścia psychoterapeutyczne: psychodynamiczne czy poznawczo-behawioralne.

Ważnym elementem leczenia depresji są leki. Zazwyczaj są to selektywne inhibitory zwrotnego wychwytu serotoniny (SSRI). Zarówno same podanie leków, jak i sposób ich dawkowania, a także wskazanie potrzeby włączenia psychoterapii, należy do lekarza psychiatry.

Ogromnie ważne jest życzliwe otoczenie, zwłaszcza w najbliższej rodzinie, gdzie relacje oparte są na zaufaniu, poważnym traktowaniu i chęci pomocy. Jak się ocenia, dobra komunikacja w rodzinie, wspólne spędzanie czasu i taktowne podejście do problemu dziecka, są warunkami niezastąpionymi na drodze do leczenia.

Jakie mogą być skutki depresji młodzieńczej?

Epizody depresyjne w dzieciństwie i wczesnej młodości mogą mieć wiele niekorzystnych konsekwencji w dorosłym życiu. Przede wszystkim, depresja młodzieńcza może powracać jako strategia radzenia sobie z trudnymi emocjami. O wiele większe jest także ryzyko sięgania po alkohol i substancje psychoaktywne.

Depresja młodzieńcza przebiegająca z problemami w koncentracji uwagi i zmęczeniem może przejść w stan przewlekły i utrzymywać się znacznie dłużej, niż samo leczenie. Największym zagrożeniem nieleczonej depresji są próby samobójcze. Taki „bagaż” na starcie w dorosłe życie skutkuje wieloma zagrożeniami w przyszłości. Trzeba wykonać ogromny wysiłek terapeutyczny, by w dorosłym wieku panować nad swoimi emocjami i kontrolować nastrój, by potrzeba drastycznych kroków zagrażających życiu nie powtórzyła się w sytuacjach trudnych, których przecież nie da się uniknąć.

Depresja dzieci

Polecamy

Depresja dzieci

Czytaj

Jak zapobiegać depresji u nastolatków? Jak budować odporność psychiczną u dorastającego dziecka?

Choć wystąpienie depresji u nastolatka może być wypadkową wielu czynników, w historiach większości chorych w czołówce jest stres. Ponieważ nie jesteśmy w stanie zapewnić dzieciom takich warunków, by całkowicie go wyeliminować, warto od najmłodszych lat budować odporność psychiczną dzieci. Od czego zacząć? od spraw najbardziej prozaicznych – spokojna atmosfera, dobre odżywianie, aktywność fizyczna, odpowiednia ilość snu. Do tego dochodzi:

  • zapewnianie dziecku komfortu psychicznego;
  • stworzenie przestrzeni do wyrażania wszystkich emocji, i złych, i dobrych;
  • budowanie poczucia własnej wartości i wspierania samooceny;
  • koncentrowanie się wydarzeniach, na co mamy wpływ a nie na tym, co od nas nie zależy;
  • uczenie pozytywnego nastawienia do ludzi i świata;
  • stworzenie poczucia bezpieczeństwa i akceptacji wszelkich zachowań, także tych mniej pochwalanych.

Na koniec jeszcze jednak ważna sugestia – dbanie o kondycję psychiczną dziecka to także dbanie o swoją własną. Dzieci są uważnymi obserwatorami naszych zachowań. Doskonale widzą, jak my sami radzimy sobie ze stresem, jak reagujemy na zmiany i jakich mechanizmów używamy, by zapewnić sobie komfort. Jeśli nasze próby wspierania kondycji psychicznej dziecka będą sprzeczne z tym, co sami robimy i jak reagujemy, nasze wysiłki mają małe szanse powodzenia.

Przydatne telefony:

116 111 – telefon zaufania dla dzieci i młodzieży Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę

800 12 12 12 – dziecięcy telefon zaufania Rzecznika Praw Dziecka. Mogą dzwonić również osoby dorosłe, aby zgłosić problemy dzieci

800 12 00 02 – ogólnopolski telefon dla ofiar przemocy w rodzinie „Niebieska Linia”

112 – numer alarmowy w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia.

22 594 91 00 – środa i czwartek 17.00-19.00 – Antydepresyjny Telefon prowadzony przez Forum Przeciw depresji.

Pomocne linki:

https://www.nfz.gov.pl/aktualnosci/aktualnosci-centrali/poradnik-pacjenta-jak-pomoc-dziecku-w-kryzysie-psychicznym,8482.html

https://pacjent.gov.pl/aktualnosc/depresja-u-dzieci-i-mlodziezy

https://forumprzeciwdepresji.pl

Twarze Depresji

https://www.stowarzyszenie-integracja.pl/documents/Nastoletnia%20depresja.pdf

Źródła:

  1. Dmitruk-Sierocińska, K., Zaburzenia depresyjne – skąd się biorą i jakie sygnały wysyłane przez dzieci i młodzież powinny zaniepokoić dorosłych, Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 616(1), 26-41, 2023.
  2. Dudek D., Prawdziwi mężczyźni też płaczą, czyli czy depresja naprawdę jest kobietą. (w: ) Dudek D, Rymaszewska J (red.). Psychiatria pod krawatem, Medical Education, 2016:179-201.
  3. Raczkowski, A. (2017). Depresja dzieci i młodzieży – zjawisko i perspektywy pomocy. Wychowanie w Rodzinie, XVI (2/2017), 315-329
  4. Radziwiłłowicz R., Depresja u dzieci i młodzieży. Analiza sytemu rodzinnego – ujęcie kliniczne, Kraków 2010, s. 113-126.
  5. Turno M., Dziecko z depresją w szkole i przedszkolu. Informacje dla pedagogów i opiekunów, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2010 (dostęp: 05.12.2024).

    Sprawdź powiązane tematy

    Posłuchaj podcastów stworzonych przez mamy dla mam!

    Sprawdź