Jak wybrać najlepsze przedszkole dla dziecka? / istock Jak wybrać najlepsze przedszkole dla dziecka? / istock

Jak wybrać najlepsze przedszkole dla dziecka?

Przedszkole dla dziecka to jeden z istotnych etapów w jego życiu. Ale nie tylko – to ważna chwila także dla rodziców, szczególnie tych, którzy po raz pierwszy oddają malucha pod opiekę instytucji. Kiedy zapisać dziecko do przedszkola i jak wybrać najlepszą placówkę?

Spis treści:

Kiedy zapisać dziecko do przedszkola?

Jak czytamy w ustawie Prawo oświatowe, „wychowanie przedszkolne obejmuje dzieci od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy trzy lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy siedem lat”. Zatem odpowiedź na pytanie „kiedy zapisać dziecko do przedszkola?” brzmi: bierzemy udział w rekrutacji, w roku kalendarzowym, w którym maluch kończy trzy lata. W szczególnych wypadkach do przedszkola może pójść także dziecko, które skończyło dwa i pół roku. 

Pamiętajmy, że te zasady dotyczą placówek państwowych, prywatne przedszkola często przyjmują też młodsze, np. dwuletnie, maluchy. Z kolei dzieci, które posiadają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, mogą być objęte wychowaniem przedszkolnym dłużej – maksymalnie do końca roku szkolnego, w którym kończą dziewięć lat (obowiązek szkolny jest odroczony).

Trzyletniego malucha nie musimy jednak zapisywać do przedszkola. Obowiązkowe jest roczne przygotowanie przedszkolne, które musi odbyć sześciolatek.

Wychowanie przedszkolne może odbywać się w:

  • przedszkolach (państwowych i prywatnych),
  • oddziałach przedszkolnych w szkołach,
  • innych formach wychowania przedszkolnego (punktach przedszkolnych, zespołach wychowania przedszkolnego).

Kiedy zaczyna się rekrutacja do publicznych przedszkoli? Najczęściej ma to miejsce w pierwszym kwartale roku – szczegółowe daty i zasady rekrutacji znajdziemy na stronach urzędów miast czy gmin. Z kolei do przedszkoli niepublicznych dziecko można zapisać właściwie w dowolnym momencie – tu najczęściej decydująca jest liczba dostępnych miejsc czy możliwość utworzenia nowych grup.

„Przedszkole to nie szkoła – nie zastępujmy zabawy nauką!”. Jakub Tylman o kondycji edukacji przedszkolnej

Polecamy

„Przedszkole to nie szkoła – nie zastępujmy zabawy nauką!”. Jakub Tylman o kondycji edukacji przedszkolnej

– Istotą edukacji przedszkolnej jest zachęcenie dzieci do zdobywania wiedzy na kolejnych etapach nauki. Stawianie kilkulatkom zbyt wysokich wymagań i zadawanie im prac domowych tylko je zniechęca – mówi Jakub Tylman, specjalista od edukacji przedszkolnej, autor książek dla dzieci.

Czytaj

Jak znaleźć przedszkole dla dziecka?

Najczęściej wystarczy po prostu spacer po okolicy – zlokalizujemy w ten sposób placówki w pobliżu miejsca naszego zamieszkania. Jeśli wiemy, że chcemy zapisać dziecko do przedszkola w pobliżu naszej pracy lub domu dziadków, również wybierzmy się na wędrówkę. Gdy już znamy nazwy placówek czy ulice, na których się znajdują, sprawdzamy opinie na ich temat. Dobrym źródłem informacji są np. lokalne grupy w serwisach społecznościowych. Znajdziemy tam rodziców dzieci, które chodzą do wybranych przez nas przedszkoli, możemy podpytać ich o opinie. Oczywiście powinniśmy wybrać się także na dzień otwarty (jest organizowany w wielu placówkach), najczęściej jednak będziemy mogli podejrzeć tam jedynie wyposażenie, a od kadry dowiemy się samych dobrych rzeczy. Idealna sytuacja to taka, gdy mamy kogoś zaufanego, kogo dziecko chodzi do przedszkola, które chcemy wybrać – to dla nas najpewniejsze źródło informacji.

Dobre przedszkole dla dziecka – na co zwrócić uwagę?

Przede wszystkim na to, jak traktowane są dzieci, jak wygląda typowy dzień w przedszkolu. Ponownie, podpytajmy o to rodziców, których maluchy chodzą do danej placówki. Podczas codziennych spacerów mijamy przedszkolne place zabaw – zobaczmy, co robią maluchy, czy muszą sobie same organizować czas, czy są w jakiś sposób animowane itp. Jeśli bierzemy udział w dniu otwartym, popatrzmy na dzieci, które chodzą do danej instytucji – np. czy mają dobrze założone kapcie (a może nikt przez cały dzień nie zwrócił uwagi na to, że lewy but jest założony na prawą stopę?), jak personel zachowuje się w stosunku do naszego dziecka. Przede wszystkim: czy miejsce wzbudza nasze zaufanie.

Wybierając przedszkole dla dziecka, zerknijmy także na stronę internetową placówki, która nas interesuje. Sprawdźmy, jaka jest oferta dodatkowych zajęć (nie chodzi o te, na które trzeba zostawać „po lekcjach”, ale np. o teatrzyki czy inne atrakcje organizowane dla dzieci w ciągu dnia). Warto sprawdzić także to, jak wygląda codzienny jadłospis. Wiadomo, przedszkolne menu rządzi się swoimi prawami, ale za jedną stawkę żywieniową możemy znaleźć różne propozycje dań. Jeśli nasze dziecko ma alergię lub jest na specjalnej diecie, dowiedzmy się, jak wygląda żywienie w tym przypadku – czy my sami musimy zadbać o całodzienne wyżywienie, czy placówka jest w stanie odpowiednio dopasować jadłospis.

Nie oszukujmy się, jeśli nasze dziecko dostało się do przedszkola publicznego, często cieszy nas już sam fakt, że tak się stało. Oczywiście nie powinno to sprawić, że mniej od placówki wymagamy, ale często państwowe instytucje mogą zaoferować mniej (jeśli chodzi o zajęcia, wyposażenie czy modyfikację menu) w porównaniu do tych prywatnych (chociaż oczywiście zawsze zdarzają się wyjątki).

Jak sprawdzić przedszkole dla dziecka?

Zasięgnijmy opinii rodziców, których dzieci chodzą do danej placówki, sprawdźmy opinie w sieci, posłuchajmy, co sądzą o niej osoby na placu zabaw. Nie rezygnujmy z udziału w dniu otwartym. Musimy także pamiętać o tym, że nawet jeśli dobrze prześwietlimy przedszkole, to dopiero gdy nasze dziecko zostanie jego wychowankiem, przekonamy się, jakie jest naprawdę. W międzyczasie może np. zmienić się personel, może zostać zmodyfikowany plan dnia, a to, co odpowiadało naszym znajomym, dla nas może okazać się nie do pomyślenia. I odwrotnie – rzeczy, za które przez nich była krytykowana placówka, nam mogą wydawać się czymś normalnym.

Jak zachęcić dziecko do przedszkola?

Przede wszystkim: nie zniechęcajmy. Gdy maluch zobaczy nasze wątpliwości, nie będzie pewny, czy my jesteśmy przekonani do tej decyzji, on też nie będzie. Nie mówmy, co złego może się wydarzyć i co wtedy zrobimy, skupmy się na pozytywach. Warto opowiadać dziecku o tym, co je czeka w ciągu dnia, z jakich atrakcji będzie mogło skorzystać, ile nowych znajomych pozna. Dla jednego kartą przetargową będą zabawki do wspinania na placu zabaw, dla innego obecność innych dzieci, jeszcze dla innego – ulubiona zupa, która często pojawia się w przedszkolnym menu. 

Warto ułożyć plan działania tak, aby maluch nie od razu zostawał w przedszkolu na cały dzień. Często tak wygląda okres adaptacji – najpierw jesteśmy razem, później dziecko zostaje samo coraz dłużej. Jeśli widzimy, że jest gotowe, aby przebywać w przedszkolu np. od 7 do 16, niech tak będzie, warto jednak uzgodnić to z dzieckiem. Może być mu łatwiej, jeśli – przez dłuższy czas – najpierw będzie odbieranie po obiedzie, później po leżakowaniu itd.

Pamiętajmy, że przedszkole dla dziecka to duże wyzwanie, powinniśmy mu w tym towarzyszyć. Jedne potrzebują dłuższej adaptacji, inne już po kilku dniach będą wyganiać nas z szatni. Nie ma jednego schematu – to, jak można zachęcić dziecko do przedszkola, zależy od naszego malucha. A może w ogóle nie będzie potrzebowało żadnych motywatorów?

Źródła:

  1. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe.
  2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania.

Sprawdź powiązane tematy

Posłuchaj podcastów stworzonych przez mamy dla mam!

Sprawdź
Dear User!

Before you click "Go to the Website" or close the window by clicking ×, please read the following information, as it concerns your personal data.

By clicking "Go to the website" or by closing this window, you consent to the processing of your personal data on the terms described below.

The administrator of personal data of people visiting our websites is USP Zdrowie sp. z o.o. with headquarters in Poleczki 35 street, Warsaw 02-822, Poland.

As part of USP Zdrowie services, we will collect information about the use of our websites. The scope of data collected by us includes, among others information stored in cookies, user's IP, as well as information about your device and browser.

Your data will be used by us for the following purposes: (i) providing you with access to a safe and functional website; (ii) conducting analyzes that allow to study the ways of using our websites and use their functionalities and content, as well as to improve and streamline them; (iii) marketing, including presenting you with advertisements and messages tailored to your interests and preferences (profiling).

The use of our websites will involve the use of technologies provided by third parties (e.g. Google, Facebook). As USP Zdrowie, we provide you with the opportunity to consent to the transfer of your data to the groups of recipients indicated by us by accepting all or some of the purposes of processing.

USP Zdrowie provides each user of our websites with the opportunity to exercise the right to request access to his personal data, rectify it, delete or limit processing, exercise the right to object to processing, as well as the right to transfer data. in the event that the legal basis for the processing of your personal data is your consent - we provide you with the possibility of withdrawing it at any time through dedicated mechanisms for managing privacy settings.

You can contact USP Zdrowie by: (i) sending an e-mail to the following address: daneosoboweusp@usp.pl; (ii) sending a letter to the following address: USP Zdrowie sp. z o.o., Poleczki 35 street, Warsaw 02-822, Poland.

Detailed information related to the rules for the processing of your personal data on individual USP Zdrowie websites can be found in our Privacy Policy (PL).

Below you can choose to accept all or some of the processing purposes. We will be happy if you decide to help us improve our services and websites!

Choose services
Service Description State
Solutions necessary to provide the service by electronic means
as part of our Websites, we use the localStorage solution. localStorage is a file created by the user's browser installed on his device. Thanks to the localStorage mechanism, we are able to provide our users with access to efficient and safe websites and the ability to use their functionalities (e.g. remembering your privacy settings and the possibility of changing them, remembering preferences related to the selected language of displaying the website, the ability to add products to the basket). Information saved and used as part of the localStorage mechanism will not be used to conduct marketing activities. The localStorage mechanism is necessary to provide our services in the form of Websites (Article 6 (1) (b) of the GDPR).
Analytical cookies:
cookies that are used for advanced analysis of user behavior on our websites. Analytical cookies are used, among others to analyze user behavior on Websites in order to optimize the appearance, content and functionality of websites. The legal basis for the processing of these types of cookies is your voluntary consent (Article 6 (1) (a) of the GDPR), which you can express and withdraw at any time using the functionality of our websites. Currently, USP Zdrowie uses the following analytical cookies:
Google Analytics an online tool for analyzing website statistics. The tool allows us to track traffic on our websites, including the ability to analyze user behavior on websites. Based on the data collected using Google Analytics, we are able to develop our websites and provide a friendly appearance of the website and add new, useful functionalities. Google Analytics is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the rules governing the processing of personal data by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
Google Tag Manager tag management system developed by Google to manage JavaScript and HTML tags used for tracking and analysis on websites. Google Tag Manager is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
HotJar tool for analyzing user behavior on the website using, among others heat maps (analysis of the user's cursor behavior on the website). With this tool, we can design our websites more effectively and improve their readability and functionality. HotJar is provided and operated by Hotjar Limited. More information on the principles of personal data processing by HotJar can be found here: https://help.hotjar.com/hc/en-us/categories/115001323967-About-Hotjar
Marketing cookies:
cookies that allow us to conduct activities related to the promotion of our services, products and websites. This category of cookies will be used, inter alia, in order to show you advertisements tailored to your preferences or provide other marketing content. The legal basis for the processing of these types of cookies is your voluntary consent (Article 6 (1) (a) of the GDPR), which you can express and withdraw at any time using the functionality of our websites. Currently, USP Zdrowie uses the following marketing cookies:
Facebook Pixel the Facebook Pixel tool is a piece of code on the website that allows you to measure, optimize and create groups of recipients of advertising campaigns on Facebook. The operation of this tool enables us to run more effective advertising campaigns and provide you with content that may be of real interest to you. Facebook Pixel is provided and operated by Facebook Ireland Limited. Facebook Pixel collects basic information stored in the cookie and information about the website and your activity. Facebook Ireland Limited may transfer personal data of its users to the United States of America, based on the legal mechanisms provided for in applicable law. The basis for the transfer of your data in some cases may also be your consent, which we collect as part of our websites. therefore, we would like to draw your attention to the fact that the law on the protection of personal data in the United States of America differs from European legislation and may not provide you with the same rights as those provided for by the provisions in force in Poland, and in some cases it may also combine with the possibility of access to your data by the authorities and services of a third country. in order to ensure the fullest protection of your rights and freedoms, the mechanisms used as part of the Facebook Pixel tool prevent your identification data from being identified and are subject to automatic processes of their removal in short periods.

We would also like to inform you that when using the Facebook Pixel USP Zdrowie tool, it complies with the current Regulations of Facebook Business Tools, including the agreements on the principles of co-administration of personal data. in order to fulfill the obligation resulting from the provisions of data protection law, we would like to inform you that in the scope of processing information collected using the Facebook Pixel tool:
  1. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited, with its registered office at 4 Grand Canal Square, Grand Canal Harbor, Dublin 2, Ireland, act as joint controllers (entities jointly deciding on the purposes and methods of personal data processing).
  2. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited have made joint arrangements regarding the performance of their obligations under the provisions of the GDPR.
  3. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited are responsible for providing appropriate grounds for processing personal data related to the collection of information via Facebook Pixel. Therefore, USP Zdrowie provides users with the opportunity to voluntarily consent to the collection and use of their data for marketing purposes on the websites, in particular for the purpose of conducting marketing campaigns on Facebook. Facebook Ireland Limited provides appropriate legal grounds relating to the possibility of using the personal data of portal users for the purposes of conducting USP Zdrowie marketing activities.
  4. As part of this Privacy Policy, USP Zdrowie provides you with access to all information related to the principles of data processing as part of our business activities. Information related to the principles of personal data processing by Facebook Ireland Limited, determination of the legal basis for such processing and the methods of exercising your rights by Facebook Ireland Limited, including information on the relevant Facebook contact forms, can be found in the Data Policy available at: https://www.facebook.com/about/privacy.
  5. USP Zdrowie is responsible to the users of Internet Services for the correct operation of the mechanisms enabling obtaining and withdrawing consents to use the information collected through the Facebook Pixel tool. After receiving the data collected via Facebook Pixel, Facebook Ireland Limited is independently responsible for the rights specified in Art. 15 - 20 GDPR towards users of your social network.
  6. Both USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited provide the possibility of exercising the right to object. in the event of receipt of a request related to an objection to the processing of personal data, USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited will take appropriate steps regarding the further processing of their users' data.
  7. USP Zdrowie is responsible for the proper implementation and configuration of Facebook Pixel. Facebook Ireland Limited remains responsible for ensuring the security of the service offered to us and personal data processed as part of Facebook Pixel.
  8. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited remain responsible for the proper response to all identified data breaches. The responsibility of USP Zdrowie in connection with the use of Facebook Pixel services applies to all cases related to providing users with a properly implemented and configured tool. Facebook Ireland Limited is responsible for all data protection breaches related to processing operations performed as part of the marketing service provided to us.
LinkedIn Insight Tag short code in Java Script technology that supports conversion tracking, website audience and site demographics for LinkedIn advertising campaigns. The operation of this tool enables us to run more effective advertising campaigns and provide you with content that may be of real interest to you. The LinkedIn Insight Tag is provided and operated by LinkedIn Ireland Unlimited Company. More information on the rules for the processing of personal data with the processing of personal data by LinkedIn can be found here: https://www.linkedin.com/help/lms/answer/65513/add-the-linkedin-insight-tag-to-your-website?lang=en
Google Ads tool that is one of the elements of the Google advertising system, allowing the display of sponsored links in the search results of the Google Search Engine and on websites of entities cooperating with Google. The Google Ads tool is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
SALESmanago tool enabling the identification and monitoring of contacts and users on websites and conducting personalized marketing communication. The SALESmanago tool is provided and operated by our partner, Benhauer Sp. z o.o. More information on the principles of personal data processing using the SALESmanago tool can be found here: https://www.salesmanago.pl/marketing-automation/technologie.htm
AppNexus / Xaxis Turbine Xaxis is a global digital media platform that programmatically connects advertisers with audiences. More information on the principles of personal data processing using the Xaxis Turbine tool can be found here: https://www.xaxis.com/privacy-notice/polityka-prywatnosci-xaxis/
Selectivv tool enabling user data segmentation, used to target emissions as part of an advertising campaign. More about the rules on the site: https://selectivv.com/polityka-prywatnosci/
Campaign Manager 360 system for managing advertisements and measuring their effectiveness, designed for advertisers and media agencies. It is part of the Google Marketing Platform provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=pl
Revhunter A tool that allows you to send advertisements to users of the Administrator's website in the form of e-mail messages that are tailored to the user's actions and behavior on the website. The retargeting service is performed via the Revhunter tool, which belongs to INIS sp. z o.o. with headquarters in Rybnik at Raciborska 35a street, Poland (TAX ID: 6423128785). More info on page: https://revhunter.pl/polityka-prywatnosci
CAKE cloud-based tool that enables campaign management, optimization and monitoring of partners in the area of performance marketing. More information here: https://getcake.com/privacy-policy/
User.com tool enabling identification and monitoring of contacts and users on websites and conducting personalized marketing communication. The User.com tool is provided and operated by our partner, User.com Sp. z o.o. More information on the principles of personal data processing using the User.com tool can be found here: https://user.com/en/privacy-policy/
Make.com is a tool for automating business processes, enabling integrations with other systems, analyzing user behavior on websites, and delivering personalized content and experiences. Make.com is provided and supported by Make.com Inc. You can find more information about the personal data processing policies using the Make.com tool here: https://www.make.com/en/privacy-notice
TikTok Pixel TikTok Pixel - A tool to integrate with your website that allows you to share website events with TikTok. When used with TikTok for Business tools, the Pixel can measure website traffic, assess the effectiveness of ad campaigns, optimize campaigns, and acquire new customers. Once properly set up and verified, the Pixel conveys information about actions taken on your site according to the events you have configured, which reflect the entire customer journey from viewing a product details page to adding an item to a cart and making a purchase. The Pixel collects data available via standard web browsers, including information about ads or events, timestamps, IP addresses, device data, and cookies that support the measurement, optimization, and targeting of your campaigns. In the future, this data will enable TikTok to customize recommendations for Pixel event settings and offer automated solutions. More information about this tool can be found in TikTok's Privacy Policy and TikTok Business Product Terms

After 5 seconds, we will refresh the page to load the current settings.