Marta Czerniewicz-Pietryga

Marta stworzyła plakat, który powinien zobaczyć każdy rodzic. Kawałki jedzenia, jakie podajesz dziecku, mają znaczenie

– Mikołaj w momencie zadławienia miał prawie cztery lata. Mama zaprowadziła go do przedszkola jako zdrowego chłopczyka i sądziła, że będzie on bezpieczny i zaopiekowany w placówce. Tymczasem dzieciom zostały podane niepokrojone winogrona, Mikołaj zadławił się całym winogronem, przez 20 minut był reanimowany. Doszło do niedotlenienia mózgu i chłopiec do dziś jest w stanie śpiączki. Gdy usłyszałam tę historię, wiedziałam, że trzeba zrobić coś, co rozpowszechni wiedzę na temat bezpiecznego podawania jedzenia dzieciom – mówi Marta Czerniewicz-Pietryga, psychodietetyczka, autorka serwisu oswajamjedzenie.pl.

Marianna Fijewska-Kalinowska: Jest pani współorganizatorką #AkcjaBezpieczneKawałki. Na plakacie promującym akcję widzimy produkty takie jak orzechy, parówki, marchewkę czy winogrona podane w sposób, który zminimalizować ma ryzyko zadławienia u dzieci. To szalenie ważna akcja i jako rodzic dziękuję pani za nią!

Marta Czerniewicz-Pietryga: Cieszę się, że #AkcjaBezpieczneKawałki spotkała się z pozytywną reakcją rodziców, ponieważ to oni są główną siłą napędową. To dzięki ich zaangażowaniu plakat trafia do kolejnych żłobków i przedszkoli, a także na domowe lodówki czy na stoliki kawowe dziadków. Do tej pory plakat został pobrany ponad 1400 razy.

Celem akcji jest szerzenie informacji dotyczących prewencji zadławień spowodowanych jedzeniem u dzieci, które nie ukończyły czterech lat. Plakat zawiera produkty żywnościowe, na które należy szczególnie uważać w tej grupie wiekowej.

Rodzicom i opiekunom często wydaje się, że wystarczy dbać o odpowiednio podane jedzenie w trakcie rozszerzania diety dziecka, a po przekroczeniu drugiego roku życia dzieci mogą otrzymywać jedzenie w takiej samej formie, jak osoby dorosłe. W rzeczywistości jest inaczej.

Niestety… pokazała to historia Mikołaja, o której czytamy na stronie akcji.

Mikołaj w momencie zadławienia miał prawie cztery lata. Mama zaprowadziła go do przedszkola jako zdrowego chłopczyka i sądziła, że będzie on bezpieczny i zaopiekowany w placówce. Tymczasem dzieciom zostały podane niepokrojone winogrona, Mikołaj zadławił się całym winogronem, przez 20 minut był reanimowany. Doszło do niedotlenienia mózgu i chłopiec do dziś jest w stanie śpiączki. Gdy usłyszałam tę historię, wiedziałam, że trzeba zrobić coś, co rozpowszechni wiedzę na temat bezpiecznego podawania jedzenia dzieciom. Jednak #AkcjaBezpieczneKawałki to nie jest tylko plakat. Pod adresem zbiórki na leczenie Mikołaja można znaleźć m.in. e-book, w którym grono ekspertów zebrało ciekawe pomysły na lunch-boxy dla dzieci oraz sześć merytorycznych artykułów na temat podawania bezpiecznych kawałków i udzielania pierwszej pomocy w przypadku zadławienia u małych dzieci.

To bardzo istotne. Pamiętam jeszcze ze szkoły rodzenia, że temat udzielania dzieciom pierwszej pomocy był właściwie całkowicie pominięty.

Od momentu rozpoczęcia #AkcjaBezpieczneKawałki usłyszałam o trzech przypadkach zadławienia u dzieci – wiem, że jedno z nich zadławiło się cukierkiem na cmentarzu i pierwszej pomocy udzielił mu policjant, który akurat był w pobliżu, w drugim przypadku doszło do zadławienia (także cukierkiem) w sklepie i tutaj pierwszej pomocy udzielił pracownik sklepu. W trzecim przypadku trzyletni chłopiec stracił przytomność i doszło do kilkuminutowego zatrzymania akcji serca na skutek zadławienia orzeszkiem. Trafił do szpitala w stanie określanym przez lekarzy jako bardzo ciężki.

Proszę zwrócić uwagę, że zarówno twarde cukierki, jak i orzeszki, które były przyczyną tych wypadków, są uwzględnione na plakacie akcji w sekcji „Nie podawaj przed 4. urodzinami”. W żadnym z tych przypadków pierwszej pomocy nie udzielił rodzic. Z jednej strony można to tłumaczyć paniką, z drugiej jednak strony warto, by rodzic wiedział, jak zachować się w sytuacji krytycznej, dlatego namawiam wszystkich rodziców do zapoznania się z zasadami pierwszej pomocy. Warto wydrukować chociażby strony dotyczące pierwszej pomocy zawarte w e-booku stworzonym dla Mikołaja, a najlepiej przejść stacjonarny kurs.

Jakie produkty są najczęściej przyczyną zadławień?

Największe ryzyko stanowią przedmioty posiadające następujące cechy fizyczne: okrągłe, owalne lub cylindryczne (np. piłki, kulki, całe winogrona); o średnicy zbliżonej do średnicy górnych dróg oddechowych dziecka, czyli około 3-4 cm; łatwo dopasowujące się (np. nienadmuchane lub pęknięte balony). Jeśli chodzi o jedzenie, najniebezpieczniejsze są winogrona podane w całości i niepokrojone lub nieodpowiednio pokrojone parówki czy kiełbaski. Zagrożenie stanowią także twarde cukierki, popcorn, żelki, gumy do żucia oraz pokrojone płaskie owalne kawałki, które mogą w całości zatkać drogi oddechowe.

Klasyką jest tu parówka w plasterkach, dlatego parówkę powinno się przekroić przynajmniej raz wzdłuż i dopiero wtedy na plasterki. Wiem, że dla części rodziców te zalecenia wydają się zbyt ostrożne, czasem się dziwią i piszą do mnie wiadomości: „Jak to?! Przecież dziecko powinno uczyć się gryźć!”. I oczywiście jest to prawda. Dziecko musi nauczyć się gryźć, ale na odpowiednich do tego produktach. Weźmy na przykład jabłko, to owoc kruchy, który można podawać w całości, bo dziecko będzie je ścierać ząbkami lub odgryzać niewielkie kawałki. Zupełnie inaczej wygląda sytuacja w przypadku jabłka pokrojonego np. na osiem części. Wówczas zdecydowanie łatwiej odgryźć czy odłamać większy kawałek, który może doprowadzić do zadławienia.

Rzeczywiście, ja też zdziwiłam się, widząc sposób podania niektórych produktów. Nigdy na przykład nie pomyślałabym, że borówki przed podaniem należy delikatnie rozgnieść. Z jakimi jeszcze reakcjami spotkała się pani w odpowiedzi na akcję?

Rodzice piszą, że to świetna akcja i, podobnie jak pani, że wcześniej zupełnie nie zdawali sobie sprawy z konieczności rozdrabniania niektórych pokarmów. Na Instagramie obserwuje mnie wiele mam mieszkających na co dzień za granicą. Z ich pomocą dosłownie kilka dni temu powstała francuska i angielska wersja plakatów, które panie chcą zanieść do pediatrów czy przedszkoli. To mnie cieszy! Zaskoczył mnie za to fakt, że tak mało plakatów zostało faktycznie rozwieszonych w placówkach poświęconych dzieciom. Na stronie akcji  jest mapka, na której można zaznaczyć miejsce, gdzie plakat już zawisł. Mapka ma ułatwić rodzicom sprawdzenie, czy w ich placówce plakat jest już dostępny. W tym momencie to zaledwie około 100 miejsc, dlatego zachęcam do dalszego drukowania i podsyłania dyrekcjom plakatu drogą mailową. Wiem, że część rodziców wstydzi się zanieść plakat do przedszkola lub żłobka. Uważają, że takie działania z ich strony nauczyciele potraktują jako podważanie kompetencji. Dlatego dla ułatwienia pod plakatem znajduje się link do Listu Przewodniego z opisem akcji, który można wraz z plakatem wydrukować lub wysłać drogą mailową do placówki. List zawiera wszelkie informacje dotyczące akcji.

Szczerze mówiąc, rozumiem to – wkrótce moja córka idzie do żłobka i z całą pewnością dopilnuję, by zawisł tam plakat #AkcjaBezpieczneKawałki, ale również myślę o tym, że zostanie mi przypięta łatka nadgorliwej albo denerwującej matki… ale nawet jeśli, to trudno! Korzyści z pojawienia się plakatów w placówkach są nieporównywalnie większe niż chwilowa uraza personelu.

Niestety sytuacja wygląda tak, że nawet osoby pracujące z dziećmi nie są do końca świadome związku pomiędzy podawanym jedzeniem a zwiększonym ryzykiem zadławienia. Świadczy o tym choćby Dzień Popcornu organizowany dalej w wielu przedszkolach, choć, tak jak wcześniej wspominałam, popcorn to jedna z najgroźniejszych przekąsek dla dzieci i nie powinien być podawany przed ukończeniem 4 lat.

Powodem tego typu sytuacji jest brak w Polsce odpowiednich zaleceń. #AkcjaBezpieczneKawałki powstała na podstawie wytycznych Amerykańskiej Akademii Pediatrii. Plakat zawiera produkty, na które należy zwrócić uwagę w pierwszej kolejności, a w razie wątpliwości odnośnie do innych produktów zachęcam do zajrzenia do bezpłatnego e-booka „Bezpieczne kawałki. Jak i kiedy podać…”, w którym opisuję, jak w sposób bezpieczny podawać małym dzieciom aż 100 różnych produktów spożywczych. Większość z nich zawiera także zdjęcia obrazujące bezpieczne kawałki – odpowiednie dla małych rączek i aktualnych umiejętności dziecka. E-book jest dostępny na mojej stronie internetowej. Zachęcam do zapoznania się z jego treścią każdego rodzica i opiekuna małego dziecka.

Pracuje pani jako psychodietetyczka dla dzieci, jest też pani bardzo aktywna w mediach społecznościowych, z pewnością otrzymuje pani wiele wiadomości od rodziców. Zastanawiam się, z jakimi wątpliwościami najczęściej zgłaszają się do pani rodzice?

Najczęściej rodzice są zaniepokojeni tym, że ich dziecko nie chce jeść. „Proszę pani, on nic nie je” – często to słyszę i dość często okazuje się, że rzeczywistość jest troszkę inna. Dlatego zawsze na początku mojej współpracy z rodzicami proszę, by dokładnie spisywali (a najlepiej robili zdjęcia), co, kiedy i w jakich ilościach, a także w jakich okolicznościach zjadło dziecko. W większości przypadków okazuje się, że dziecko w ciągu dnia zjadło sporo przekąsek: banana, wafelki ryżowe, jabłko, jogurcik… a kiedy nadchodzi pora obiadu, nie chce ani kęsa.

Co pani radzi w takich przypadkach?

By ustabilizować jedzenie dziecka. Warto wyznaczyć pory głównych posiłków: śniadanie, drugie śniadanie, obiad i kolacja. To nie muszą być sztywne godziny, których pilnujemy z zegarkiem w ręku, ale dobrze, by była w tym zachowana pewna regularność i stałość. To znaczy, by te pory przesuwały się raczej o pół godziny, a nie o dwie godziny. Oczywiście przekąski nie są zakazane, ale gdy dziecko żywi się wyłącznie przekąskami, to po pierwsze nie je posiłków z pozostałymi domownikami (nie uczestniczy we wspólnych posiłkach przy stole, nie uczy się jedzenia poprzez obserwację), po drugie dieta jest mało różnorodna, a po trzecie ciągłe podjadanie zaburza naukę odczuwania głodu i sytości, tak ważną na tym etapie życia.

Czy istnieje prosta odpowiedź na pytanie, ile powinno jeść dziecko? Ostatnio natknęłam się na stronę, na której były wyznaczone miary pokarmów w zależności od wagi dziecka. Czy warto ufać takim stronom?

Najkrócej mówiąc: nie.

Przede wszystkim trzeba pamiętać, że dziecko je, gdy rośnie, a nie rośnie, gdy je. A że każde dziecko rozwija się inaczej, skokowo, to nic dziwnego, że czasem je bardzo dużo, a czasem bardzo mało.

W dodatku ma ochotę na różne rzeczy. Dwu- czy trzylatek może jednego dnia zjeść same węglowodany, czyli makaron, chlebek, ziemniaczka, drugiego dnia mięso, trzeciego dnia znów węglowodany, czwartego owoce… i tak dalej. I to nadal w perspektywie kilku dni może być zbilansowana dieta.

Proszę zauważyć, że dietetycy nie układają jednodniowego jadłospisu, tylko podchodzą do tematu długofalowo, szykując jadłospisy na 10 czy 14 dni. Najważniejsze, by rodzic proponował dziecku wachlarz możliwości żywieniowych, a zdrowe dziecko samo może bilansować sobie dietę w zależności od tego, czego potrzebuje. Zachęcam, by temu zaufać już na początku rozszerzania diety dziecka. Wiem, że wszelkie trudności związane z żywieniem dzieci są dla rodziców bardzo stresujące, dlatego podejmują różne próby zmian na własną rękę, które często nie przynoszą oczekiwanego rezultatu, a w konsekwencji może dojść do „jedynego działającego” schematu – nadmiernej kontroli i wywieraniu na dziecko presji.

Presja, czyli to usilne zachęcanie czy nawet zmuszanie do jedzenia, z czasem może spowodować, że dziecko nie będzie chciało przyjść do stołu nawet jeśli jest głodne, bo posiłki skojarzą mu się z czymś nieprzyjemnym. Te skojarzenia są bardzo silne i powodują, że ludzie po 30 latach pamiętają, co było w nich „wmuszane” i nie jedzą tego po dziś dzień. Dlatego zamiast działać na własną rękę, zawsze lepiej skonsultować się ze specjalistą.

Mówi pani, że dieta powinna być różnorodna. Co to znaczy?

Nie chodzi o to, by non-stop serwować dziecku jakieś wyszukane produkty, jak nasiona chia czy jagody goji, tylko nie zapominać o podstawowych i łatwo dostępnych produktach, które gdzieś nam umykają. Weźmy za przykład sezon zimowy. Zamiast nieustannie serwować pomidorki i paprykę, podajmy czasem kalarepkę. Warto także zwrócić uwagę na najczęstsze niedobory u małych dzieci – mianowicie niedobór żelaza i wapnia – i zadbać o odpowiednią ilość produktów bogatych w te składniki odżywcze. Dobrym źródłem żelaza są mięso i ryby, a także nasiona roślin strączkowych – jeśli dziecko zjada ich niewiele, to warto wykonać badania w kierunku anemii z niedoboru żelaza. Wapń z kolei znajduje się w produktach mlecznych.

Pamiętajmy, że ze względu na inne zapotrzebowanie, małe dzieci powinny otrzymywać pełnotłuste produkty nabiałowe, jeśli oczywiście nie ma żadnych przeciwwskazań w postaci np. nietolerancji pokarmowych. Pełnotłuste produkty to m.in. mleko 3,2 proc. oraz jogurty najlepiej typu greckiego, które mają około 10 proc. tłuszczu.

Jednak najważniejszą wskazówką żywieniową jest moim zdaniem to, by zadbać, aby posiłki były dla dziecka czymś przyjemnym. Żebyśmy jedli wspólnie i w miłej atmosferze. A to, czy na talerzu będzie wymyślne danie z ekologicznym mięsem i jarmużem czy kotlecik schabowy z groszkiem i marchewką, to kwestia drugorzędna.

Zanim została pani psychodietetyczką i rozpoczęła własną działalność, pracowała pani jako programistka. Skąd ta ogromna zmiana w pani życiu?

Jeszcze przed ciążą zainteresowałam się dietą, treningami i ogólnie pojętym zdrowym trybem życia. Miałam pomysł na napisanie aplikacji do automatyzacji układania jadłospisów, dlatego też ukończyłam studia podyplomowe z żywienia człowieka. Jednak im więcej wiedziałam w tym temacie, tym bardziej byłam przekonana, że nie samymi kaloriami i wartościami odżywczymi człowiek żyje. Gdy pojawił się mój pierwszy syn, zaczęłam czytać o rozszerzaniu diety dla niemowląt i… przepadłam. Literatura dotycząca tej tematyki całkowicie mnie wciągnęła. Zwykle jestem osobą raczej małomówną i nieśmiałą, ale gdy zaczynał się temat żywienia, nie mogłam przestać mówić. I to głośno! Zdobyłam dyplom z psychodietetyki na WUM, zaliczyłam wiele kursów zagranicznych i zaczęłam pracować z rodzicami. Poczułam miłą odmianę, bo żaden komputer nigdy mi nie podziękował, a tu nagle zaczęłam spotykać się z ogromną wdzięcznością. Ta praca jest fascynująca. Gdy przychodzą do mnie rodzice „niejadka”, mogę poczuć się niczym detektyw, bo w istocie ta praca przypomina rozwiązywanie zagadek kryminalnych czy programowanie, gdzie trzeba powiązać ze sobą wiele, czasem na pierwszy rzut oka nieistotnych, faktów. Mam cichą nadzieję, że dzięki moim działaniom wspólne rodzinne posiłki staną się stałym i miłym elementem dnia, a podawanie bezpiecznych kawałków jedzenia maluchom stanie się nawykiem każdego opiekuna.

Sprawdź powiązane tematy

Posłuchaj podcastów stworzonych przez mamy dla mam!

Sprawdź
Dear User!

Before you click "Go to the Website" or close the window by clicking ×, please read the following information, as it concerns your personal data.

By clicking "Go to the website" or by closing this window, you consent to the processing of your personal data on the terms described below.

The administrator of personal data of people visiting our websites is USP Zdrowie sp. z o.o. with headquarters in Poleczki 35 street, Warsaw 02-822, Poland.

As part of USP Zdrowie services, we will collect information about the use of our websites. The scope of data collected by us includes, among others information stored in cookies, user's IP, as well as information about your device and browser.

Your data will be used by us for the following purposes: (i) providing you with access to a safe and functional website; (ii) conducting analyzes that allow to study the ways of using our websites and use their functionalities and content, as well as to improve and streamline them; (iii) marketing, including presenting you with advertisements and messages tailored to your interests and preferences (profiling).

The use of our websites will involve the use of technologies provided by third parties (e.g. Google, Facebook). As USP Zdrowie, we provide you with the opportunity to consent to the transfer of your data to the groups of recipients indicated by us by accepting all or some of the purposes of processing.

USP Zdrowie provides each user of our websites with the opportunity to exercise the right to request access to his personal data, rectify it, delete or limit processing, exercise the right to object to processing, as well as the right to transfer data. in the event that the legal basis for the processing of your personal data is your consent - we provide you with the possibility of withdrawing it at any time through dedicated mechanisms for managing privacy settings.

You can contact USP Zdrowie by: (i) sending an e-mail to the following address: daneosoboweusp@usp.pl; (ii) sending a letter to the following address: USP Zdrowie sp. z o.o., Poleczki 35 street, Warsaw 02-822, Poland.

Detailed information related to the rules for the processing of your personal data on individual USP Zdrowie websites can be found in our Privacy Policy (PL).

Below you can choose to accept all or some of the processing purposes. We will be happy if you decide to help us improve our services and websites!

Choose services
Service Description State
Solutions necessary to provide the service by electronic means
as part of our Websites, we use the localStorage solution. localStorage is a file created by the user's browser installed on his device. Thanks to the localStorage mechanism, we are able to provide our users with access to efficient and safe websites and the ability to use their functionalities (e.g. remembering your privacy settings and the possibility of changing them, remembering preferences related to the selected language of displaying the website, the ability to add products to the basket). Information saved and used as part of the localStorage mechanism will not be used to conduct marketing activities. The localStorage mechanism is necessary to provide our services in the form of Websites (Article 6 (1) (b) of the GDPR).
Analytical cookies:
cookies that are used for advanced analysis of user behavior on our websites. Analytical cookies are used, among others to analyze user behavior on Websites in order to optimize the appearance, content and functionality of websites. The legal basis for the processing of these types of cookies is your voluntary consent (Article 6 (1) (a) of the GDPR), which you can express and withdraw at any time using the functionality of our websites. Currently, USP Zdrowie uses the following analytical cookies:
Google Analytics an online tool for analyzing website statistics. The tool allows us to track traffic on our websites, including the ability to analyze user behavior on websites. Based on the data collected using Google Analytics, we are able to develop our websites and provide a friendly appearance of the website and add new, useful functionalities. Google Analytics is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the rules governing the processing of personal data by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
Google Tag Manager tag management system developed by Google to manage JavaScript and HTML tags used for tracking and analysis on websites. Google Tag Manager is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
HotJar tool for analyzing user behavior on the website using, among others heat maps (analysis of the user's cursor behavior on the website). With this tool, we can design our websites more effectively and improve their readability and functionality. HotJar is provided and operated by Hotjar Limited. More information on the principles of personal data processing by HotJar can be found here: https://help.hotjar.com/hc/en-us/categories/115001323967-About-Hotjar
Marketing cookies:
cookies that allow us to conduct activities related to the promotion of our services, products and websites. This category of cookies will be used, inter alia, in order to show you advertisements tailored to your preferences or provide other marketing content. The legal basis for the processing of these types of cookies is your voluntary consent (Article 6 (1) (a) of the GDPR), which you can express and withdraw at any time using the functionality of our websites. Currently, USP Zdrowie uses the following marketing cookies:
Facebook Pixel the Facebook Pixel tool is a piece of code on the website that allows you to measure, optimize and create groups of recipients of advertising campaigns on Facebook. The operation of this tool enables us to run more effective advertising campaigns and provide you with content that may be of real interest to you. Facebook Pixel is provided and operated by Facebook Ireland Limited. Facebook Pixel collects basic information stored in the cookie and information about the website and your activity. Facebook Ireland Limited may transfer personal data of its users to the United States of America, based on the legal mechanisms provided for in applicable law. The basis for the transfer of your data in some cases may also be your consent, which we collect as part of our websites. therefore, we would like to draw your attention to the fact that the law on the protection of personal data in the United States of America differs from European legislation and may not provide you with the same rights as those provided for by the provisions in force in Poland, and in some cases it may also combine with the possibility of access to your data by the authorities and services of a third country. in order to ensure the fullest protection of your rights and freedoms, the mechanisms used as part of the Facebook Pixel tool prevent your identification data from being identified and are subject to automatic processes of their removal in short periods.

We would also like to inform you that when using the Facebook Pixel USP Zdrowie tool, it complies with the current Regulations of Facebook Business Tools, including the agreements on the principles of co-administration of personal data. in order to fulfill the obligation resulting from the provisions of data protection law, we would like to inform you that in the scope of processing information collected using the Facebook Pixel tool:
  1. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited, with its registered office at 4 Grand Canal Square, Grand Canal Harbor, Dublin 2, Ireland, act as joint controllers (entities jointly deciding on the purposes and methods of personal data processing).
  2. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited have made joint arrangements regarding the performance of their obligations under the provisions of the GDPR.
  3. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited are responsible for providing appropriate grounds for processing personal data related to the collection of information via Facebook Pixel. Therefore, USP Zdrowie provides users with the opportunity to voluntarily consent to the collection and use of their data for marketing purposes on the websites, in particular for the purpose of conducting marketing campaigns on Facebook. Facebook Ireland Limited provides appropriate legal grounds relating to the possibility of using the personal data of portal users for the purposes of conducting USP Zdrowie marketing activities.
  4. As part of this Privacy Policy, USP Zdrowie provides you with access to all information related to the principles of data processing as part of our business activities. Information related to the principles of personal data processing by Facebook Ireland Limited, determination of the legal basis for such processing and the methods of exercising your rights by Facebook Ireland Limited, including information on the relevant Facebook contact forms, can be found in the Data Policy available at: https://www.facebook.com/about/privacy.
  5. USP Zdrowie is responsible to the users of Internet Services for the correct operation of the mechanisms enabling obtaining and withdrawing consents to use the information collected through the Facebook Pixel tool. After receiving the data collected via Facebook Pixel, Facebook Ireland Limited is independently responsible for the rights specified in Art. 15 - 20 GDPR towards users of your social network.
  6. Both USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited provide the possibility of exercising the right to object. in the event of receipt of a request related to an objection to the processing of personal data, USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited will take appropriate steps regarding the further processing of their users' data.
  7. USP Zdrowie is responsible for the proper implementation and configuration of Facebook Pixel. Facebook Ireland Limited remains responsible for ensuring the security of the service offered to us and personal data processed as part of Facebook Pixel.
  8. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited remain responsible for the proper response to all identified data breaches. The responsibility of USP Zdrowie in connection with the use of Facebook Pixel services applies to all cases related to providing users with a properly implemented and configured tool. Facebook Ireland Limited is responsible for all data protection breaches related to processing operations performed as part of the marketing service provided to us.
LinkedIn Insight Tag short code in Java Script technology that supports conversion tracking, website audience and site demographics for LinkedIn advertising campaigns. The operation of this tool enables us to run more effective advertising campaigns and provide you with content that may be of real interest to you. The LinkedIn Insight Tag is provided and operated by LinkedIn Ireland Unlimited Company. More information on the rules for the processing of personal data with the processing of personal data by LinkedIn can be found here: https://www.linkedin.com/help/lms/answer/65513/add-the-linkedin-insight-tag-to-your-website?lang=en
Google Ads tool that is one of the elements of the Google advertising system, allowing the display of sponsored links in the search results of the Google Search Engine and on websites of entities cooperating with Google. The Google Ads tool is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
SALESmanago tool enabling the identification and monitoring of contacts and users on websites and conducting personalized marketing communication. The SALESmanago tool is provided and operated by our partner, Benhauer Sp. z o.o. More information on the principles of personal data processing using the SALESmanago tool can be found here: https://www.salesmanago.pl/marketing-automation/technologie.htm
AppNexus / Xaxis Turbine Xaxis is a global digital media platform that programmatically connects advertisers with audiences. More information on the principles of personal data processing using the Xaxis Turbine tool can be found here: https://www.xaxis.com/privacy-notice/polityka-prywatnosci-xaxis/
Selectivv tool enabling user data segmentation, used to target emissions as part of an advertising campaign. More about the rules on the site: https://selectivv.com/polityka-prywatnosci/
Campaign Manager 360 system for managing advertisements and measuring their effectiveness, designed for advertisers and media agencies. It is part of the Google Marketing Platform provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=pl
Revhunter A tool that allows you to send advertisements to users of the Administrator's website in the form of e-mail messages that are tailored to the user's actions and behavior on the website. The retargeting service is performed via the Revhunter tool, which belongs to INIS sp. z o.o. with headquarters in Rybnik at Raciborska 35a street, Poland (TAX ID: 6423128785). More info on page: https://revhunter.pl/polityka-prywatnosci
CAKE cloud-based tool that enables campaign management, optimization and monitoring of partners in the area of performance marketing. More information here: https://getcake.com/privacy-policy/
User.com tool enabling identification and monitoring of contacts and users on websites and conducting personalized marketing communication. The User.com tool is provided and operated by our partner, User.com Sp. z o.o. More information on the principles of personal data processing using the User.com tool can be found here: https://user.com/en/privacy-policy/
Make.com is a tool for automating business processes, enabling integrations with other systems, analyzing user behavior on websites, and delivering personalized content and experiences. Make.com is provided and supported by Make.com Inc. You can find more information about the personal data processing policies using the Make.com tool here: https://www.make.com/en/privacy-notice
TikTok Pixel TikTok Pixel - A tool to integrate with your website that allows you to share website events with TikTok. When used with TikTok for Business tools, the Pixel can measure website traffic, assess the effectiveness of ad campaigns, optimize campaigns, and acquire new customers. Once properly set up and verified, the Pixel conveys information about actions taken on your site according to the events you have configured, which reflect the entire customer journey from viewing a product details page to adding an item to a cart and making a purchase. The Pixel collects data available via standard web browsers, including information about ads or events, timestamps, IP addresses, device data, and cookies that support the measurement, optimization, and targeting of your campaigns. In the future, this data will enable TikTok to customize recommendations for Pixel event settings and offer automated solutions. More information about this tool can be found in TikTok's Privacy Policy and TikTok Business Product Terms

After 5 seconds, we will refresh the page to load the current settings.