Jak przenieść dziecko do innej przychodni?
Spis treści:
Dlaczego dziecko jest przypisane do danej przychodni?
Przychodnię lekarską na NFZ dla dziecka wybiera rodzic. Można wybrać placówkę w dowolnej lokalizacji. Możemy kierować się np. dobrym dojazdem i zdecydować się na przychodnię blisko domu. Jeśli jednak np. mamy znajomego sprawdzonego lekarza w odleglejszej placówce, można tam zgłosić zapis dziecka do przychodni.
Teoretycznie można założyć wypisanie się z systemu NFZ. Wówczas pozostanie korzystanie wyłącznie z prywatnych gabinetów lekarskich. Abstrahując od kosztów, sprawa może się komplikować, gdy będzie potrzebne np. skierowanie do poradni specjalistycznej czy na rehabilitację w ramach świadczeń NFZ. Wówczas niezbędne jest skorzystanie z takiej przychodni lekarskiej dla dzieci, która ma podpisaną umowę z NFZ i może wystawić stosowne skierowanie.
Zapis dziecka do przychodni jest konieczny, jeśli dziecko będzie korzystać ze świadczeń podstawowej opieki zdrowotnej (POZ) w ramach NFZ. Informację o przychodni należy podać już w szpitalu, w którym dziecko przychodzi na świat. Wówczas wybrana przychodnia lekarska dla dzieci otrzyma m.in. karty szczepień. Aby dokonać zapisu dziecka do przychodni, należy pisemnie lub online złożyć właściwą deklarację w wybranej przychodni lub za pośrednictwem Internetowego Konta Pacjenta.
Świadczenia w ramach podstawowej opieki zdrowotnej POZ to m.in. wizyty w gabinecie, poradni, przychodni, wizyty domowe (w uzasadnionych przypadkach), opieka profilaktyczna (np. szczepienia profilaktyczne), diagnostyka laboratoryjna, obrazowa, nieobrazowa (np. EKG, RTG, USG), zabiegi, skierowania na rehabilitację, leczenie, transport sanitarny, jak również świadczenia pielęgnacyjne, zgodnie z zasadami NFZ.
Wybierając przychodnię, wskazujemy imiennie lekarza rodzinnego, pielęgniarkę i położną. W praktyce jednak możliwe jest odbywanie wizyty u innej osoby, jeśli np. „nasz” lekarz w danym dniu nie przyjmuje.
Czy dziecko może iść do innej przychodni?
Przychodnie lekarskie dla dzieci na NFZ przyjmują w godz. 8:00-18:00, od poniedziałku do piątku, z wyjątkiem dni ustawowo wolnych od pracy. Niezależnie od tego, w której przychodni dziecko jest zapisane, w razie potrzeby można zgłosić się do każdej przychodni, która ma zawartą umowę z NFZ. Uzyskamy tam niezbędną pomoc lekarza lub pielęgniarki. Może się jednak zdarzyć, że pierwszeństwo mają pacjenci zadeklarowani w danej placówce.
Podobnie, jeśli będziemy chcieli skorzystać z pomocy nocnej lub świątecznej, możemy wybrać placówkę niezależnie od tego, do której przychodni zapisane jest dziecko. W każdej miejscowości są wskazane punkty nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej. Informacje dostępne są m.in. na stronach NFZ i lokalnych urzędów. W nocnej i świątecznej opiece uzyskamy pomoc codziennie po godz. 18:00, a także w weekendy, święta i dni ustawowo wolne.
Istnieje również możliwość uzyskania teleporady lub e-wizyty, np. w celu konsultacji, omówienia wyników badań czy wyjaśnienia wątpliwości w sprawie dawkowania leków. Możliwe jest także otrzymanie recepty na stale zażywane leki czy wystawienie zwolnienia, ale uwaga: NIE ZAWSZE! Niekiedy konieczne będzie realne odwiedzenie przychodni.
W przypadku dzieci zalecane są wizyty osobiste. Wynika to z uwagi na nieswoiste objawy u najmłodszych pacjentów, dynamicznie zmieniający się stan zdrowia, a także duże ryzyko szybkiego odwodnienia. Problem stanowią też trudności komunikacyjne, gdyż dzieci nie mówią jeszcze, co i gdzie je boli, jak się czują.
W sytuacjach zagrożenia życia należy kierować się na oddział SOR lub wezwać karetkę. Pamiętajmy, że ze „zwykłym” schorzeniem jak sezonowa infekcja kierujemy się do POZ lub do nocnej opieki, a nie na szpitalny oddział ratunkowy.
Jak przepisać dziecko do innej przychodni?
Jeśli chcesz zmienić przychodnię, bo jesteś niezadowolona ze świadczonej opieki, przeprowadziliście się lub macie jakikolwiek inny powód, wystarczy w nowej docelowej przychodni złożyć odpowiednią deklarację. Zgodnie z prawem do zapisu dziecka do przychodni wystarczy, jeśli obecny jest jeden prawny opiekun. Nie musisz przedtem wypisywać dziecka z poprzedniej placówki.
Niezbędne do zapisu dziecka do przychodni są dane, tj. PESEL, data urodzenia, imię, nazwisko, adres zamieszkania, dane opiekunów prawnych, miejsce nauki, w przypadku dzieci objętych tym obowiązkiem. Ponadto należy podać dane, która to już w danym roku zmiana przychodni dla dzieci. Niezbędne będą również dane nowego lekarza rodzinnego i pielęgniarki oraz dane dotychczasowej przychodni. Oczywiście do zapisu dziecka do przychodni konieczne są data i podpis na wypełnionych dokumentach. Zmiany przychodni i zapisu dziecka do nowej można dokonać osobiście w wybranej przez siebie placówce, jak również online przez IKP (Internetowe Konto Pacjenta). Tam również można sprawdzić, czy nowa deklaracja została przyjęta.
![„Pediatra jest jak Sherlock Holmes. Rozwiązuje zagadki, bo wiele chorób u dzieci nie daje specyficznych objawów” – mówi dr Małgorzata Stefańska](https://hellomama.pl/wp-content/uploads/2021/08/DSC_4968-1-904x400.jpg)
Polecamy
„Pediatra jest jak Sherlock Holmes. Rozwiązuje zagadki, bo wiele chorób u dzieci nie daje specyficznych objawów” – mówi dr Małgorzata Stefańska
- Właściwie sama nie wiem, czy to, że mali pacjenci nie mówią, jest wadą czy może zaletą. Na pewno natomiast wzmaga to czujność i zmusza lekarza do wspięcia się na wyżyny swoich umiejętności - tłumaczy dr n. med. Małgorzata Stefańska, ordynatorka Oddziału Neonatologii z OIOM w Klinicznym Szpitalu Wojewódzkim Specjalistycznym im. Fryderyka Chopina w Rzeszowie, w mediach społecznościowych znana jako "Pani Doktor".
Jak często można zmieniać dziecku przychodnię?
Zmiany przychodni na NFZ dla dziecka można dokonać 2 razy w roku bezpłatnie. Kolejna zmiana to koszt 80 zł na rzecz NFZ. Opłata może być zniesiona w uzasadnionych przypadkach, jeśli np. zmienił się adres zamieszkania dziecka, przychodnię zamknięto, lekarz rodzinny przeszedł na emeryturę itp. Pamiętaj, że zmieniając przychodnię dla dziecka w ramach NFZ, możesz deklarować wybór placówek, które mają podpisane umowy z NFZ. Tylko takie przychodnie świadczą usługi POZ w ramach ubezpieczenia na NFZ.
Po dokonaniu nowego zapisu dziecka do przychodni w Internetowym Koncie Pacjenta w ciągu 7-21 dni powinny pojawić się zaktualizowane informacje. W razie wątpliwości należy skontaktować się z wybraną przychodnią. Dotyczy to również sytuacji, gdy w IKP widnieje informacja o odrzuceniu deklaracji czy braku rozpatrzenia deklaracji zapisu do przychodni. Może to wynikać z błędów formalnych w złożonych dokumentach. Wówczas wymagane jest naniesienie odpowiednich poprawek, aby wniosek mógł zostać pozytywnie rozpatrzony.
Źródła:
- Serwis Ministerstwa Zdrowia i Narodowego Funduszu Zdrowia, www.pacjent.gov.pl/ [dostęp: 21.11.2022 r.]