Kobieta Wypadanie włosów po porodzie – jakie witaminy mogą pomóc?/ Zdjęcie: Unsplash

Wypadanie włosów po porodzie – jakie witaminy mogą pomóc?

Nadmierne wypadania włosów po ciąży to problem, z którym zmaga się każda młoda mama. Dlaczego piękna i bujna fryzura zmienia się nie do poznania? Wszystkiemu winne są hormony. Jak zapobiec nadmiernemu wypadaniu włosów i jakie witaminy na wypadanie włosów po ciąży okażą się skuteczne?

Spis treści:

Czemu włosy wypadają po porodzie?

Włosy wypadają nam codziennie – każdej doby tracimy ich około 50. Kiedy jednak wypada ich znacznie więcej, to znak, że w organizmie zaczyna dziać się coś niepokojącego lub też zachodzą zmiany.

Jedną z nich jest właśnie „poporodowe osłabienie”. W tym przypadku za bezpośrednią przyczynę nadmiernej utraty włosów uważa się zmiany w funkcjonowaniu gospodarki hormonalnej. Wszystkiemu winien jest znaczny spadek estrogenów, który skutkuje osłabieniem włosów i ich gwałtownym wypadaniem. Włosy stają się cienkie, matowe i szorstkie – na pewno nie przypominają tych z reklamy.

Choć kobiety z przerażeniem patrzą na wypadające „garściami” włosy, warto pamiętać, że sytuacja powinna unormować się do 9 miesięcy po porodzie. Niestety stosunkowo często karmienie piersią przyczynia się do tego, że wypadanie włosów trwa dłużej.

Wypadanie włosów po porodzie – jak temu zapobiec?

Osłabione i wypadające po ciąży włosy potrzebują właściwej troski i pielęgnacji. Jak zapobiec nadmiernemu wypadaniu włosów po porodzie? Dietetyczka Monika Prześlakowska nie ma najmniejszych wątpliwości:

„Przede wszystkim należy zadbać o dietę i dostarczenie organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych. W okresie karmienia kobieta potrzebuje średnio o 500 kcal więcej niż zazwyczaj. Dlatego kluczowe jest dostarczenie odpowiedniej ilości energii przez zbilansowane żywienie. Należy wystrzegać się diety eliminacyjnej na własną rękę. Takie diety warto stosować pod okiem specjalisty i tylko wtedy, kiedy są ku temu podstawy”.

Dobrze zbilansowane posiłki, które pozwolą uzupełnić brakujące witaminy i składniki mineralne, wzmocnią organizm i poprawią kondycję włosów. Warto unikać przetworzonych dań, przepełnionych konserwantami i pustymi kaloriami.

Na co jeszcze zwrócić uwagę? Nie bez znaczenia jest aktywność fizyczna, zwłaszcza ta na świeżym powietrzu, bo dzięki niej cały organizm jest lepiej dotleniony. Długie spacery, joga czy pilates to bezpieczne formy aktywności.

Jakie witaminy przyjmować?

Choć nie jesteśmy w stanie całkowicie zahamować procesu wypadania włosów po porodzie, warto je wzmocnić i odżywić. Jakie witaminy na wypadanie włosów po porodzie przyjmować? Żeby lepiej zrozumieć, w czym tkwi problem, zacznijmy od teorii.

Włos składa się głównie z keratyny, czyli białka zbudowanego z aminokwasów siarkowych. Bez odpowiedniej ilości siarki nie możemy marzyć o mocnych i zdrowych włosach. Gdzie powinniśmy jej szukać? Za najlepsze źródła siarki uznawane są produkty wysokobiałkowe – mięso, podroby, ryby, jaja czy mleko.

„Aby wesprzeć kondycję włosów, warto mieć na uwadze zapewnienie organizmowi następujących składników – magnezu, krzemu, żelaza, miedzi, biotyny, witaminy B5, witaminy E. Suplementy należy przyjmować tylko po konsultacji ze specjalistą. Na własną rękę lepiej nie eksperymentować, zwłaszcza że wypadające włosy mogą być objawem innych dolegliwości i w tym przypadku konieczne jest wykonanie dodatkowych badań” – dodaje Monika Prześlakowska.

W jakich produktach znajdziemy konieczne składniki?

  • Magnez – jego cennym źródłem są kakao, orzechy czy kasza gryczana,
  • krzem – znajdziemy go w chlebie razowym, płatkach zbożowych, pokrzywie,
  • żelazo – ukryte jest w mięsie czerwonym, podrobach, jajach czy natce pietruszki,
  • miedź – jej źródłem są wody mineralne, orzechy, płatki owsiane,
  • biotyna – szukajmy jej w orzechach włoskich, migdałach, sardynkach,
  • witamina B5 – znajdziemy ją w otrębach pszennych, pieczywie pełnoziarnistym,
  • witamina E – to wszelkiego rodzaju oleje i oliwy.

To jednak nie wszystko. Dieta powinna obfitować w produkty bogate w cynk, który wpływa bezpośrednio na tworzenie kreatyny. Bogatym źródłem tego pierwiastka jest chleb razowy, otręby czy płatki zbożowe. Ponadto ważną rolę odgrywają niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, które korzystnie wpływają na kondycję włosów – nie tylko zapobiegają wypadaniu, ale dodają im blasku. Znajdziemy je w rybach, owocach morza, awokado czy pestkach dyni.

Sposoby na wypadanie włosów po porodzie

Walka z wypadającymi włosami to nie tylko zmiana diety, suplementacja czy aktywność fizyczna. Młode mamy powinny zrezygnować z zabiegów obciążających i osłabiających włosy, a dokładniej z farbowania, prostowania czy częstego używania suszarki. Nadmierne wysuszenie włosów niekorzystnie wpływa na ich kondycję.

Z pomocą przychodzą szampony i środki do pielęgnacji włosów. Warto zwrócić uwagę nie tylko na te dostępne w drogeriach, ale także – a może nawet w szczególności – na te, które możemy kupić w aptece.

Pielęgnacja włosów po ciąży

Walkę z wypadaniem włosów po porodzie należy rozpocząć od wybrania odpowiedniego szamponu do włosów, najlepiej trychologicznego. Podczas mycia włosów skórę głowy należy delikatnie masować przez kilka minut, a następnie dokładnie spłukać letnią wodą. Dobrym pomysłem jest zainwestowanie w profesjonalne odżywki lub maski do włosów. Należy pamiętać, by po umyciu włosów nie wycierać ich mocno ręcznikiem, a delikatnie osuszyć. Włosów nie szarpiemy, a delikatnie rozczesujemy, zaczynając od końcówek aż po nasadę. Warto sięgnąć po ampułki – wcierki wzmacniające włosy, stymulujące ich porost i zapobiegające wypadaniu. Kobiety z długimi włosami powinny zrezygnować z cienkich gumek, które niszczą włosy. Ich miejsce powinny zająć grube frotki.

Sprawdź powiązane tematy

newsletter-main

Wszystko, czego potrzebujesz
na Twoim mailu

Newsletter Hellomama da Ci dostęp do materiałów tworzonych z myślą o Tobie i Twoim dziecku.

    newsletter-main-decorator
    newsletter-staying

    Zostań z nami jeszcze chwilę!

    Zapisz się do newslettera HelloMama

    Zyskaj dostęp do materiałów tworzonych z myślą o Tobie i Twoim dziecku.

      newsletter-staying-decorator-1
      newsletter-staying-decorator-2