Kobieta i mężczyzna Jak przygotować się do ciąży? Porady/ iStock

Jak przygotować się do ciąży? Porady

Ciąża to jeden z najniezwyklejszych stanów w życiu kobiety. To wyjątkowe 9 miesięcy, które finalnie przewracają nasze życie do góry nogami. Dlatego warto przygotować swój organizm na czas ciąży, dla zdrowia swojego i dziecka. Jak przygotować się do ciąży? Podpowiadamy.

Spis treści:

Przygotowanie do ciąży

Natura działa tak, że można zajść w ciążę „z zaskoczenia”. Jednak żyjemy w XXI wieku, mamy coraz większą świadomość dotyczącą swojego organizmu, coraz lepsze możliwości antykoncepcji i możemy świadomie wybrać czas, w którym chcemy mieć dziecko. Oczywiście, nie zawsze wszystko idzie zgodnie z planem i mogą się pojawić trudności w zajściu w ciążę lub jej donoszeniu. Nie zakładajmy jednak czarnych scenariuszy, lecz z optymizmem sprawdźmy, jak przygotować się do ciąży.

Kiedy zacząć przygotowania do ciąży? Zdaniem niektórych nawet… rok wcześniej. Inni specjaliści mówią o kilku miesiącach. Na czym polega przygotowanie do ciąży?

  • Dbanie o zdrowie – czas na „rachunek sumienia”. W ramach przygotowań do ciąży odwiedź lekarzy, jeśli masz jakieś wizyty planowane i odkładane na „kiedyś”. Zrób przegląd organizmu, zafunduj sobie detoks.
  • Dbanie o zdrowie partnera – ciąża to sprawa nie tylko kobiety. Żeby dobrze przygotować się do ciąży, warto również uświadomić mężczyznę, że jego zdrowie, tryb życia, dieta itd. mają wpływ na jakość jego nasienia.
  • Wprowadź dobre nawyki w czyn – większość z nas zna teorię, jeśli chodzi o zdrowe żywienie i właściwy styl życia. Niestety, nie zawsze praktykujemy tę teorię z równym zapałem. W ramach przygotowań do ciąży już na kilka miesięcy wcześniej warto wprowadzić zdrowe menu tak, abyś oczekując na dziecko nie odczuwała, że czegokolwiek sobie odmawiasz. Przyzwyczajenie do zdrowej diety będzie procentować także po porodzie, w okresie karmienia piersią. Jeśli będziesz praktykować zdrowe nawyki żywieniowe, w przyszłości również twoje dziecko będzie się dobrze odżywiać. Zmniejsza to ryzyko m.in. otyłości, która staje się wśród dzieci i młodzieży prawdziwą plagą.
  • Przygotuj się do ciąży także… logistycznie. Uwzględnij to, na jakiej umowie pracujesz, czy będziesz miała możliwość pójścia na płatne zwolnienie w razie komplikacji w ciąży, czy po prostu w razie złego samopoczucia. Dowiedz się, czy w twoim miejscu pracy jest możliwość dostosowania stanowiska pracy do potrzeb kobiety ciężarnej. Sprawdź, na jakie świadczenia możesz również później w okresie urlopu macierzyńskiego.

Zadbaj o zdrowie przed ciążą

Przygotowanie do ciąży wymaga zadbania o zdrowie. Bardzo dobrym pomysłem jest wprowadzenie regularnej aktywności fizycznej. Jeśli sport nigdy nie był twoją pasją, nie zniechęcaj się. Nie chodzi o to, żebyś od razu wylewała siódme poty na treningach. Spacery, dojazdy rowerem do pracy, jogging, taniec – wybierz to, co lubisz i wpleć w codzienny grafik.

Żeby przygotować ciało do ciąży, warto zadbać o kondycję. Kobiety, które są aktywne fizycznie, mają mniejsze problemy z donoszeniem ciąży, lżej przechodzą dolegliwości bólowe w ciąży (np. bóle kręgosłupa lub w obrębie miednicy), szybciej wracają do formy i figury po porodzie.

Zadbaj także o zęby. Nieleczona próchnica i stany zapalne w obrębie dziąseł mogą powodować m.in. choroby serca i układu krążenia, ale również przyczyniać się do zakażeń bakteryjnych w obrębie narządów rodnych. Wiele kobiet w ciąży cierpi na bóle zębów i ich gwałtowne psucie się. Wynika to z faktu, że dziecko „wyjada” substancje odżywcze z organizmu matki. Dlatego warto przed ciążą zapobiegać ewentualnym powikłaniom stomatologicznym.

Jeżeli chorujesz przewlekle i przyjmujesz leki na stałe, skonsultuj z lekarzem, czy nie są to środki mogące mieć zły wpływ na płód. Pomyśl o tym, że ciąża trwa przez niemal wszystkie pory roku. Kiedy będziesz przygotowywać się do ciąży, weź pod uwagę także np. alergie sezonowe i to, jak sobie z nimi poradzić w oczekiwaniu na dziecko.

Możesz również zdecydować się na szczepienie na różyczkę, która jest szczególnie groźna dla ciężarnych. Warto rozważyć także szczepionkę przeciwko żółtaczce. Zaleca się wykonanie tego szczepienia przed planowanymi zabiegami operacyjnymi. W przypadku ciąży możesz tego nie planować, ale może okazać się niezbędne cesarskie cięcie.

Wyeliminuj złe nawyki

W każdy piątek jesteś w barze, w soboty imprezujesz do rana, a w tygodniu „nadganiasz” życie, wlewając w siebie energetyki? Jeśli w twoim życiu zagościły złe nawyki, nałogi lub inne szkodliwe zwyczaje, to najlepszy czas, aby z nimi zerwać.

Nie czekaj z rzuceniem palenia na dwie kreski na teście. Przygotowując się do ciąży, zmień również nawyki żywieniowe.

– Generalnie nie istnieje coś takiego jak “dieta ciążowa” czy “dieta w ciąży”, ponieważ powinnyśmy jeść dalej tak, jak jemy na co dzień. Nasza dieta zawsze powinna być bogata w świeże warzywa i owoce, zbilansowana i zróżnicowana – zwraca uwagę fizjoterapeutka ciężarnych, Ewelina Gocłowska.

Jeśli widzisz, że twoja dieta niekoniecznie należy do zdrowych, czas przygotowań do ciąży to idealny moment, żeby wyeliminować złe nawyki.

Czy waga kobiety ma znaczenie?

Masa ciała przyszłej mamy ma znaczenie. Kobiety, które są zbyt szczupłe, jak i te, które mają nadwagę, mogą mieć problemy z zajściem w ciążę i z jej donoszeniem.

Czas przygotowań do ciąży to nie jest moment na restrykcyjne diety redukcyjne. Jednak jeśli ważysz zbyt dużo, postaraj się przygotować do ciąży, chudnąc w zdrowy sposób, eliminując złe nawyki żywieniowe i dodając codzienną aktywność fizyczną.

Jeśli jesteś zbyt szczupła, również porozmawiaj z dietetykiem o możliwości zdrowego zwiększenia masy ciała.

Czy warto przyjmować suplementy?

W czasie przygotowań do ciąży warto zadbać o prawidłowy poziom witamin i suplementów w organizmie. Istnieją gotowe preparaty wielowitaminowe dla kobiet przygotowujących się do ciąży. Zwróć szczególną uwagę na następujące składniki:

  • Kwas foliowy – w dawce co najmniej 0,4 mg (400 μg) do nawet 5 mg na dzień. (Jeśli marzysz o bliźniętach, wiedz, że podejrzewa się, że spożywanie dużych ilości kwasu foliowego może sprzyjać ciążom mnogim). Kwas foliowy zmniejsza ryzyko wad cewy nerwowej u dziecka. Zaleca się rozpoczęcie suplementacji nie później niż 12 tygodni przed planowanym poczęciem.
  • Witamina B12 – jej obecność jest niezbędna do prawidłowego metabolizowania kwasu foliowego. Ponadto zapobiega anemii.
  • Żelazo – zapobiega anemii. Ciężarne kobiety często cierpią z powodu anemii, gdyż organizm zmuszony jest do ogromnego wysiłku, jakim jest ciąża.
  • Witamina D – która pomaga dbać o stan kości, ale także przeciwdziała depresji. W naszym klimacie witaminę D należy suplementować przez większą część roku.
  • Witamina E – ma antyoksydacyjne właściwości. Witamina E zmniejsza ryzyko poronień, wpływa na płodność, zmniejsza ryzyko wad wrodzonych u płodu.
  • Jod i kwasy omega -3 – wpływają na prawidłowy rozwój płodu.

Badania, które warto zrobić przed ciążą

Gdy przygotowujesz się do ciąży, wykonaj następujące badania:

  • ginekologiczne – badanie palpacyjne, USG ginekologiczne oceniające prawidłowy stan narządów rodnych, cytologia, badanie pod kątem chorób wenerycznych, infekcji intymnych;
  • USG piersi,
  • stomatologiczne,
  • morfologia – w czasie przygotowań do ciąży warto regularnie wykonywać kontrolne badanie krwi,
  • badania tarczycy – zaburzenia pracy tarczycy mogą powodować trudności z zajściem w ciążę lub jej donoszeniem,
  • badania genetyczne – można wykonać także testy sprawdzające obciążenie partnerów wadliwymi genami, które mogą powodować u płodu poważne choroby,
  • testy odporności na różyczkę i ospę wietrzną /półpaśca – w razie potrzeby możesz przed ciążą zaszczepić się przeciwko tym chorobom;
  • badanie grupy krwi swojej i partnera – dowiecie się, czy grozi wam konflikt serologiczny;
  • badanie na obecność wirusa HIV. Dzięki zdobyczom współczesnej medycyny, jeśli w porę wykryte jest zakażenie u matki, kobieta może urodzić zdrowe dziecko.

Sprawdź powiązane tematy

newsletter-main

Wszystko, czego potrzebujesz
na Twoim mailu

Newsletter Hellomama da Ci dostęp do materiałów tworzonych z myślą o Tobie i Twoim dziecku.

    newsletter-main-decorator
    newsletter-staying

    Zostań z nami jeszcze chwilę!

    Zapisz się do newslettera HelloMama

    Zyskaj dostęp do materiałów tworzonych z myślą o Tobie i Twoim dziecku.

      newsletter-staying-decorator-1
      newsletter-staying-decorator-2

      Dziękujemy za zapis do newslettera!

      Sprawdź swoją skrzynkę mailową
      i kliknij link aktywacyjny, aby potwierdzić subskrypcję.

      newsletter-staying-decorator-1
      newsletter-staying-decorator-2