Spis treści:
Zabawy rytmiczne – czym są?
Rytmika jest techniką wychowania muzycznego, która kształtuje kulturę muzyczną i słuch dziecka. Zabawy rytmiczne dla dzieci rozbudzają ciekawość muzyczną, która przekształca się w coraz bardziej świadome przeżywanie muzyki.
Podczas ćwiczeń dzieci tupią, klaszczą, pląsają czy naśladują ruchy, np. zwierząt. Wcielają się w różne postacie i odgrywają role. Dodatkowo uczą się reagować na zmianę dynamiki i tempa muzyki, rozróżniają barwę i wysokość dźwięku, a tym samym rozwijają swoją wrażliwość muzyczną.
Zabawy rytmiczne w przedszkolu odbywają się raz lub dwa razy w tygodniu i zawsze cieszą się dużym zainteresowaniem dzieci.
Jak wpływają na dziecko zabawy rytmiczne?
Muzyka towarzyszy dzieciom niemalże na każdym kroku. Pierwsze dźwięki ze swojego otoczenia maluszek jest w stanie wychwycić w brzuchu mamy już w 6. miesiącu. Z kolei biały szum potrafi uspokoić i ukoić do snu niemowlę, które ma problem z zaśnięciem.
Zabawy rytmiczne mają pozytywny wpływ na wiele aspektów życia dziecka:
- stymulują rozwój mózgu i układu nerwowego,
- wpływają na rozwój intelektualny, społeczny, motoryczny i emocjonalny,
- rozwijają zasób słownictwa i uczą nowych dźwięków,
- pomagają w wyrażaniu emocji już nawet u maluszków.
Spokojna muzyka uspokaja, wycisza i wpływa kojąco na układ nerwowy. Zadania muzyczne dla dzieci zachęcają do nabywania nowych umiejętności i uczenia się, np. alfabetu. Dlatego też muzyka często wykorzystywana jest w edukacji.
Dzieci, które uczestniczą w zajęciach rytmicznych, są bardziej otwarte, łatwiej nawiązują kontakty i chętniej stawiają czoła nowym zadaniom. Zabawy ruchowe przy muzyce – improwizacja ruchem czy taniec – sprzyjają kształtowaniu nawyków prozdrowotnych. Uczą kontroli ruchu, poprawiają koordynację ruchowo-słuchową, korygują postawę ciała i kształtują świadomość. Zabawy przy muzyce korzystnie wpływają na orientację przestrzenną, pamięć i koncentrację.
Zabawy rytmiczne dla dzieci – przykłady
Nie wszystkie zabawy muzyczne dla dzieci wymagają sprzętu muzycznego lub odpowiednich kompetencji. Proste zabawy z muzyką można przeprowadzić z dziećmi również w domu.
Maluchy mogą naśladować rytm wystukany wcześniej przez rodzica lub mogą wystukać rytm ulubionej piosenki, używając do tego wyłącznie przedmiotów codziennego użytku.
Kolejna zabawa przy muzyce to „taniec liści”, podczas którego dzieci naśladują szumiące i „tańczące” na wietrze liście. Gdy muzyka przestanie grać, liście cichutko spadają na ziemię.
Dzieci uwielbiają naśladować różne odgłosy – zwierząt, pojazdów, przyrody, co również warto wykorzystać podczas zajęć. Następne ćwiczenie polega na wymawianiu swojego imienia w odpowiednim rytmie, który można dodatkowo wyklaskać lub wystukać na bębenku.
Maluchy przepadają za graniem na garnkach, pokrywkach i miskach. Tutaj zasady są bardzo proste. Układamy na podłodze różnego rodzaju sprzęty kuchenne, na których dziecko może grać i pozwalamy mu eksperymentować z ich brzmieniem.
Zabawa rozwija kreatywność i poczucie rytmu już nawet u rocznych dzieci. Starszaki chętnie podejmują się robótek ręcznych. Samodzielne przygotowanie instrumentu muzycznego sprawi im wiele radości. Do stworzenia grzechotki potrzebne będą jedynie kubeczki po jogurcie, ryż i taśma lub klej. Kiedy instrument powstanie, trzeba koniecznie posłuchać jego brzmienia.
„Baba Jaga patrzy” to niezwykle popularna zabawa muzyczno-ruchowa znana od pokoleń. W grze powinno uczestniczyć przynajmniej kilkoro dzieci. Jedno z nich lub osoba prowadząca zostaje Babą Jagą – staje w pewnej odległości od grupy, odwraca się do niej tyłem i zamyka oczy. Dzieci biegną w kierunku Baby Jagi, a po wypowiedzeniu słów – raz, dwa, trzy Baba Jaga patrzy – odsłania ona oczy i odwraca się w stronę grupy. Uczestnicy zamierają bez ruchu – nie mogą nic mówić, poruszać się, ani śmiać. Jeśli ktoś się poruszy, wraca do punktu startowego. Cykl się powtarza, a wygrywa ten gracz, który jako pierwszy dotrze do Baby Jagi.
Jak urozmaicić zabawy rytmiczne?
Zabawy muzyczno-ruchowe dla dzieci, choć same w sobie są ciekawymi zajęciami, mogą zostać dodatkowo urozmaicone. Fajnym pomysłem jest przygotowanie strojów lub dodatkowych akcesoriów dla dzieci. Przykładowo, przedszkolak przebrany za drzewo będzie musiał naśladować jego szum, a za zwierzę – odgłos, jaki ono wydaje. Można poprosić również dzieci o samodzielne przygotowanie i ozdobienie instrumentów, które zostaną wykorzystane podczas kolejnych zajęć.
Ciekawe wydaje się także malowanie do muzyki, choć namalować utwór i dźwięki jest niełatwo. Mimo abstrakcyjnego charakteru tej zabawy dzieci doskonale radzą sobie z tym zadaniem.