Cyberprzemoc – co musisz o niej wiedzieć? /fot. iStock Cyberprzemoc – co musisz o niej wiedzieć? /fot. iStock

Cyberprzemoc – co musisz o niej wiedzieć?

Cyberprzemoc to zjawisko, które pojawiło się wraz z rozwojem Internetu. Poczucie anonimowości w sieci powoduje eskalację patologicznych zjawisk. Jest to szczególnie groźne dla dzieci, którym trudno jest odróżnić prawdę od fałszu. Jak chronić dzieci w sieci? Podpowiada psycholog.

Spis treści:

Czym jest cyberprzemoc?

Cyberprzemoc (cyberbullying) oznacza agresywne zachowania, przemoc w sieci internetowej. Zjawisko przemocy w Internecie to patologiczne wypowiedzi, prześladowanie, nękanie, wyśmiewanie, wyszydzanie, poniżanie czy stalkowanie. Narzędziami przemocy w Internecie są komunikatory, np. Messenger czy dawniejsze Gadu-Gadu, e-maile, SMS-y, przez które przekazuje się okrutne treści. Niekiedy prześladowca nie kieruje ataków bezpośrednio na ofiarę, lecz ośmiesza ją, poniża i dyskredytuje w oczach innych, przekazując wiadomości, krzywdzące nagrania, czy też tworzy strony, fora lub grupy mające na celu ośmieszanie, krytykowanie i prześladowanie.

Ofiarą cyberprzemocy może być jednostka, ale również pewna grupa społeczna, rodzina czy nawet nacja. Zachowania przemocowe w sieci mogą utrudniać czy nawet uniemożliwiać funkcjonowanie ofiary w sieci, na przykład przez tworzenie jej zwielokrotnionych, fikcyjnych profili w mediach społecznościowych, blokowanie skrzynek mailowych, zasypywanie spamem, włamania na konta i zmienianie ich treści czy niszczenie zawartości.

Rodzaje cyberprzemocy

Jacek Pyżalski, autor opracowania Agresja elektroniczna wśród dzieci i młodzieży, wskazuje różne rodzaje agresji w sieci w stosunku do osoby:

  • słabszej,
  • znanej z mediów/social mediów,
  • grupy osób, społeczności,
  • przypadkowej, spotkanej w sieci,
  • z tej samej społeczności online i w rzeczywistości, tzw. cybermobbing.

Do najczęstszych form przemocy w Internecie zalicza się:

  • kompromitowanie w sieci przez wiadomości czy filmiki, a nawet strony stworzone celem wyśmiewania i poniżania ofiary,
  • ujawnianie prywatnych treści, zdjęć,
  • hakowanie, włamania na konta, komunikatory, skrzynki mailowe,
  • blokowanie skrzynek przez tzw. flood: zalewanie nadmiarem wiadomości/komentarzy,
  • wykluczanie ze społeczności w sieci,
  • obrażanie, hejtowanie, poniżanie, wulgarne wypowiedzi pod adresem ofiary,
  • naleganie np. na nagie fotografie w rozmowie prywatnej, a następnie rozpowszechnianie ich lub szantażowanie, że zostaną rozpowszechnione,
  • nadużycia seksualne, niechciane wiadomości czy zdjęcia o charakterze erotycznym.

Jak ochronić dziecko przed cyberprzemocą?

Psycholog Agata Kotowska podpowiada, co możemy zrobić, gdy dziecko (lub my sami) doświadczymy przemocy w sieci:

‒ Cyberprzemoc jest jednym z rodzajów przemocy obecnie coraz bardziej popularnym. Osobami wyrządzającymi bywają zarówno rówieśnicy, znani lub nieznani adresatowi, jak i osoby dorosłe. Poza przemocą emocjonalną może być także seksualna. Może przybierać formę pozornie błahego SMS-a, ale także poważnej groźby i długotrwałego nękania – zwraca uwagę psycholog.

Przemoc rówieśnicza z użyciem mediów elektronicznych stała się w ostatnich latach poważną kwestią społeczną. Jak pokazują wyniki badań (dane programu „Dziecko w Sieci” Fundacji Dzieci Niczyje), przemocy w sieci doświadcza ponad połowa dzieci w Polsce! W naszym kraju przeciwdziałaniem przemocy zajmuje się m.in. Fundacja Dzieci Niczyje, która oferuje konkretne rozwiązania dla dzieci i młodzieży, rodziców, opiekunów i szkół.

Agata Kotowska zwraca uwagę na ważną rolę relacji rodziców z dziećmi. Właściwe więzi pozwalają wspólnie obronić się przed cyberprzemocą i podjąć odpowiednie kroki zmierzające do ukarania sprawców.

‒ Rodzicom zalecam przede wszystkim bycie w dobrym kontakcie ze swoimi dziećmi. Oznacza to wspierającą obserwację, uważność i ciekawość (dbając o granice, czyli nic na siłę – zachęcamy, ale nie zmuszamy do rozmowy) oraz bycie gotowym i otwartym na rozmowę na każdy temat. Dbanie o to, aby różne potrzeby dzieci były zaspokajane. Potrzeba uwagi, bliskości i opieki, aby dzieci nie musiały szukać ich w sieci – tłumaczy.

Jak dodaje, w sytuacjach, kiedy nabieramy podejrzeń, że nasze dzieci dotyka cyberprzemoc, warto szukać pomocy u specjalistów, a w szkole powiadamiać np. wychowawców oraz pedagogów, a kiedy krzywdzicielem jest osoba dorosła, nie bójmy się informować policji.

Istotne jest dostrzeganie także tego, czego dzieci nie mówią wprost. Powinny nas zastanawiać wszelkie zmiany w dotychczasowym funkcjonowaniu dziecka, czyli zarówno jego większe pobudzenie, jak i nagłe uspokojenie („zamykanie się w sobie”). Trudno mówi się o sprawach, które są bolesne, wiemy o tym jako dorośli, a dzieciom jest dodatkowo trudniej ‒ często obwiniają siebie, usprawiedliwiają sprawcę i nie przyznają się do poczucia osamotnienia oraz bezradności.

Psycholożka zwraca również uwagę na sytuacje, gdy to dziecko jest krzywdzicielem. ‒ Kiedy dowiadujemy się, że to nasze dziecko krzywdziło kogoś, starajmy się przyjąć to ze spokojem, ale poważnie i odpowiedzialnie. Zastanówmy się, jak mogło powstać takie zachowanie i co może oznaczać. Często się zdarza, że krzywdzą te dzieci, które same były krzywdzone – dodaje.

Właściwie w każdej sytuacji, kiedy nasze dziecko krzywdzi kogoś, warto objąć je terapią wspierającą i uczącą innych sposobów wyrażania trudnych emocji (np. złości czy strachu). Może się zdarzyć konieczność terapii rodzinnej, w której my, rodzice, będziemy mieli szansę zmienić podejście do pewnych kwestii i siebie nawzajem.

Czy cyberprzemoc jest groźna?

Internet to współcześnie jedno z podstawowych narzędzi komunikacji międzyludzkiej, a także coraz częściej również nauki i pracy. Przemoc internetowa, wraz z upowszechnianiem tej metody komunikacji, także narasta, a rodzajów cyberprzemocy przybywa.

Cyberprzemoc w Internecie jest bardzo groźna i nie powinna być lekceważona. To nie jest „tylko” Internet. Skutki cyberprzemocy są jak najbardziej realne, podobnie jak w przypadku wszelkiego rodzaju zachowań przemocowych. Cyberprzemoc w szkole może prowadzić do m.in. zniechęcenia do nauki, obniżenia poczucia własnej wartości, depresji, zaburzeń odżywiania, poczucia osamotnienia, wyizolowania z grupy rówieśniczej, a nawet do utraty chęci do życia i podejmowania prób samobójczych.

Przemoc w Internecie to okrutne metody znęcania się nad innymi osobami. Na przemoc nie może być zgody, zarówno w rzeczywistości, jak i w sieci. Dlatego reagować powinniśmy zarówno wtedy, gdy dziecko doświadcza przemocy, jak i wtedy, gdy okazuje się jej sprawcą.

‒ Najniebezpieczniejszą reakcją w wypadku, kiedy dziecko stało się sprawcą przemocy (także cyberprzemocy), jest bagatelizowanie (zamiatanie pod dywan) oraz karanie (co tylko wzmacnia trudne przeżycia). Pamiętajmy, że odpowiadamy za dzieci i nie chcemy eskalować przemocy, ale jej zapobiegać. Kochajmy i mądrze wspierajmy nasze dzieci w każdej sytuacji mówi Agata Kotowska.

Źródła:

  1. Pyżalski J., Agresja elektroniczna wśród dzieci i młodzieży, wyd. GWP, 2009.

Sprawdź powiązane tematy

Posłuchaj podcastów stworzonych przez mamy dla mam!

Sprawdź
Dear User!

Before you click "Go to the Website" or close the window by clicking ×, please read the following information, as it concerns your personal data.

By clicking "Go to the website" or by closing this window, you consent to the processing of your personal data on the terms described below.

The administrator of personal data of people visiting our websites is USP Zdrowie sp. z o.o. with headquarters in Poleczki 35 street, Warsaw 02-822, Poland.

As part of USP Zdrowie services, we will collect information about the use of our websites. The scope of data collected by us includes, among others information stored in cookies, user's IP, as well as information about your device and browser.

Your data will be used by us for the following purposes: (i) providing you with access to a safe and functional website; (ii) conducting analyzes that allow to study the ways of using our websites and use their functionalities and content, as well as to improve and streamline them; (iii) marketing, including presenting you with advertisements and messages tailored to your interests and preferences (profiling).

The use of our websites will involve the use of technologies provided by third parties (e.g. Google, Facebook). As USP Zdrowie, we provide you with the opportunity to consent to the transfer of your data to the groups of recipients indicated by us by accepting all or some of the purposes of processing.

USP Zdrowie provides each user of our websites with the opportunity to exercise the right to request access to his personal data, rectify it, delete or limit processing, exercise the right to object to processing, as well as the right to transfer data. in the event that the legal basis for the processing of your personal data is your consent - we provide you with the possibility of withdrawing it at any time through dedicated mechanisms for managing privacy settings.

You can contact USP Zdrowie by: (i) sending an e-mail to the following address: daneosoboweusp@usp.pl; (ii) sending a letter to the following address: USP Zdrowie sp. z o.o., Poleczki 35 street, Warsaw 02-822, Poland.

Detailed information related to the rules for the processing of your personal data on individual USP Zdrowie websites can be found in our Privacy Policy (PL).

Below you can choose to accept all or some of the processing purposes. We will be happy if you decide to help us improve our services and websites!

Choose services
Service Description State
Solutions necessary to provide the service by electronic means
as part of our Websites, we use the localStorage solution. localStorage is a file created by the user's browser installed on his device. Thanks to the localStorage mechanism, we are able to provide our users with access to efficient and safe websites and the ability to use their functionalities (e.g. remembering your privacy settings and the possibility of changing them, remembering preferences related to the selected language of displaying the website, the ability to add products to the basket). Information saved and used as part of the localStorage mechanism will not be used to conduct marketing activities. The localStorage mechanism is necessary to provide our services in the form of Websites (Article 6 (1) (b) of the GDPR).
Analytical cookies:
cookies that are used for advanced analysis of user behavior on our websites. Analytical cookies are used, among others to analyze user behavior on Websites in order to optimize the appearance, content and functionality of websites. The legal basis for the processing of these types of cookies is your voluntary consent (Article 6 (1) (a) of the GDPR), which you can express and withdraw at any time using the functionality of our websites. Currently, USP Zdrowie uses the following analytical cookies:
Google Analytics an online tool for analyzing website statistics. The tool allows us to track traffic on our websites, including the ability to analyze user behavior on websites. Based on the data collected using Google Analytics, we are able to develop our websites and provide a friendly appearance of the website and add new, useful functionalities. Google Analytics is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the rules governing the processing of personal data by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
Google Tag Manager tag management system developed by Google to manage JavaScript and HTML tags used for tracking and analysis on websites. Google Tag Manager is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
HotJar tool for analyzing user behavior on the website using, among others heat maps (analysis of the user's cursor behavior on the website). With this tool, we can design our websites more effectively and improve their readability and functionality. HotJar is provided and operated by Hotjar Limited. More information on the principles of personal data processing by HotJar can be found here: https://help.hotjar.com/hc/en-us/categories/115001323967-About-Hotjar
Marketing cookies:
cookies that allow us to conduct activities related to the promotion of our services, products and websites. This category of cookies will be used, inter alia, in order to show you advertisements tailored to your preferences or provide other marketing content. The legal basis for the processing of these types of cookies is your voluntary consent (Article 6 (1) (a) of the GDPR), which you can express and withdraw at any time using the functionality of our websites. Currently, USP Zdrowie uses the following marketing cookies:
Facebook Pixel the Facebook Pixel tool is a piece of code on the website that allows you to measure, optimize and create groups of recipients of advertising campaigns on Facebook. The operation of this tool enables us to run more effective advertising campaigns and provide you with content that may be of real interest to you. Facebook Pixel is provided and operated by Facebook Ireland Limited. Facebook Pixel collects basic information stored in the cookie and information about the website and your activity. Facebook Ireland Limited may transfer personal data of its users to the United States of America, based on the legal mechanisms provided for in applicable law. The basis for the transfer of your data in some cases may also be your consent, which we collect as part of our websites. therefore, we would like to draw your attention to the fact that the law on the protection of personal data in the United States of America differs from European legislation and may not provide you with the same rights as those provided for by the provisions in force in Poland, and in some cases it may also combine with the possibility of access to your data by the authorities and services of a third country. in order to ensure the fullest protection of your rights and freedoms, the mechanisms used as part of the Facebook Pixel tool prevent your identification data from being identified and are subject to automatic processes of their removal in short periods.

We would also like to inform you that when using the Facebook Pixel USP Zdrowie tool, it complies with the current Regulations of Facebook Business Tools, including the agreements on the principles of co-administration of personal data. in order to fulfill the obligation resulting from the provisions of data protection law, we would like to inform you that in the scope of processing information collected using the Facebook Pixel tool:
  1. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited, with its registered office at 4 Grand Canal Square, Grand Canal Harbor, Dublin 2, Ireland, act as joint controllers (entities jointly deciding on the purposes and methods of personal data processing).
  2. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited have made joint arrangements regarding the performance of their obligations under the provisions of the GDPR.
  3. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited are responsible for providing appropriate grounds for processing personal data related to the collection of information via Facebook Pixel. Therefore, USP Zdrowie provides users with the opportunity to voluntarily consent to the collection and use of their data for marketing purposes on the websites, in particular for the purpose of conducting marketing campaigns on Facebook. Facebook Ireland Limited provides appropriate legal grounds relating to the possibility of using the personal data of portal users for the purposes of conducting USP Zdrowie marketing activities.
  4. As part of this Privacy Policy, USP Zdrowie provides you with access to all information related to the principles of data processing as part of our business activities. Information related to the principles of personal data processing by Facebook Ireland Limited, determination of the legal basis for such processing and the methods of exercising your rights by Facebook Ireland Limited, including information on the relevant Facebook contact forms, can be found in the Data Policy available at: https://www.facebook.com/about/privacy.
  5. USP Zdrowie is responsible to the users of Internet Services for the correct operation of the mechanisms enabling obtaining and withdrawing consents to use the information collected through the Facebook Pixel tool. After receiving the data collected via Facebook Pixel, Facebook Ireland Limited is independently responsible for the rights specified in Art. 15 - 20 GDPR towards users of your social network.
  6. Both USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited provide the possibility of exercising the right to object. in the event of receipt of a request related to an objection to the processing of personal data, USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited will take appropriate steps regarding the further processing of their users' data.
  7. USP Zdrowie is responsible for the proper implementation and configuration of Facebook Pixel. Facebook Ireland Limited remains responsible for ensuring the security of the service offered to us and personal data processed as part of Facebook Pixel.
  8. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited remain responsible for the proper response to all identified data breaches. The responsibility of USP Zdrowie in connection with the use of Facebook Pixel services applies to all cases related to providing users with a properly implemented and configured tool. Facebook Ireland Limited is responsible for all data protection breaches related to processing operations performed as part of the marketing service provided to us.
LinkedIn Insight Tag short code in Java Script technology that supports conversion tracking, website audience and site demographics for LinkedIn advertising campaigns. The operation of this tool enables us to run more effective advertising campaigns and provide you with content that may be of real interest to you. The LinkedIn Insight Tag is provided and operated by LinkedIn Ireland Unlimited Company. More information on the rules for the processing of personal data with the processing of personal data by LinkedIn can be found here: https://www.linkedin.com/help/lms/answer/65513/add-the-linkedin-insight-tag-to-your-website?lang=en
Google Ads tool that is one of the elements of the Google advertising system, allowing the display of sponsored links in the search results of the Google Search Engine and on websites of entities cooperating with Google. The Google Ads tool is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
SALESmanago tool enabling the identification and monitoring of contacts and users on websites and conducting personalized marketing communication. The SALESmanago tool is provided and operated by our partner, Benhauer Sp. z o.o. More information on the principles of personal data processing using the SALESmanago tool can be found here: https://www.salesmanago.pl/marketing-automation/technologie.htm
AppNexus / Xaxis Turbine Xaxis is a global digital media platform that programmatically connects advertisers with audiences. More information on the principles of personal data processing using the Xaxis Turbine tool can be found here: https://www.xaxis.com/privacy-notice/polityka-prywatnosci-xaxis/
Selectivv tool enabling user data segmentation, used to target emissions as part of an advertising campaign. More about the rules on the site: https://selectivv.com/polityka-prywatnosci/
Campaign Manager 360 system for managing advertisements and measuring their effectiveness, designed for advertisers and media agencies. It is part of the Google Marketing Platform provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=pl
Revhunter A tool that allows you to send advertisements to users of the Administrator's website in the form of e-mail messages that are tailored to the user's actions and behavior on the website. The retargeting service is performed via the Revhunter tool, which belongs to INIS sp. z o.o. with headquarters in Rybnik at Raciborska 35a street, Poland (TAX ID: 6423128785). More info on page: https://revhunter.pl/polityka-prywatnosci
CAKE cloud-based tool that enables campaign management, optimization and monitoring of partners in the area of performance marketing. More information here: https://getcake.com/privacy-policy/
User.com tool enabling identification and monitoring of contacts and users on websites and conducting personalized marketing communication. The User.com tool is provided and operated by our partner, User.com Sp. z o.o. More information on the principles of personal data processing using the User.com tool can be found here: https://user.com/en/privacy-policy/
Make.com is a tool for automating business processes, enabling integrations with other systems, analyzing user behavior on websites, and delivering personalized content and experiences. Make.com is provided and supported by Make.com Inc. You can find more information about the personal data processing policies using the Make.com tool here: https://www.make.com/en/privacy-notice
TikTok Pixel TikTok Pixel - A tool to integrate with your website that allows you to share website events with TikTok. When used with TikTok for Business tools, the Pixel can measure website traffic, assess the effectiveness of ad campaigns, optimize campaigns, and acquire new customers. Once properly set up and verified, the Pixel conveys information about actions taken on your site according to the events you have configured, which reflect the entire customer journey from viewing a product details page to adding an item to a cart and making a purchase. The Pixel collects data available via standard web browsers, including information about ads or events, timestamps, IP addresses, device data, and cookies that support the measurement, optimization, and targeting of your campaigns. In the future, this data will enable TikTok to customize recommendations for Pixel event settings and offer automated solutions. More information about this tool can be found in TikTok's Privacy Policy and TikTok Business Product Terms

After 5 seconds, we will refresh the page to load the current settings.