„Nie róbmy wielkiego szumu wokół słodyczy, zakazy mogą spowodować zupełnie odwrotny efekt”. Co wkładać do szkolnego lunchoboxa, mówi dietetyczka Katarzyna Popielawska

- Niestety w większości szkół przerwa obiadowa jest zbyt krótka, dzieci jedzą w pospiechu, a drugie śniadania często – biegając po korytarzu. (…) Dzieci uczą się przez obserwację i często naśladują zachowania żywieniowe rodziców. Prawidłowych relacji z jedzeniem, czyli brak wyrzutów sumienia czy liczenia kalorii posiłków, możemy uczyć dzieci już od najmłodszych lat – mówi dietetyczka Katarzyna Popielawska.

Klaudia Kierzkowska: W niektórych szkołach na pierwszej wywiadówce nauczyciele poruszają temat diety – by dzieci nie przynosiły do szkoły słodyczy i słodkich napojów, że kanapki bez warzyw to nie najlepszy pomysł. Rodzicom szybko mogą skończyć się pomysły na drugie śniadanie… Jak powinna wyglądać dieta ucznia?

Katarzyna Popielawska: Powinna być przede wszystkim urozmaicona i prawidłowo zbilansowana, tak, by gwarantowała prawidłowy wzrost i rozwój dziecka. Posiłki powinny być spożywane w regularnych odstępach czasu, a w ciągu dnia dobrze by było ich 4-5. Ważne, by zawierały produkty z różnych grup spożywczych. Rolą pierwszego posiłku – śniadania – jest dostarczenie energii i składników odżywczych. Powinno zawierać źródła węglowodanów złożonych (mogą to być produkty zbożowe pełnoziarniste – pieczywo, płatki, granola, musli), źródła produktów białkowych (mleko, nabiał, jajka, pasty kanapkowe z roślin strączkowych, wysokogatunkowa wędlina, ryby). Obowiązkowym elementem każdego posiłku jest dodatek warzyw, ewentualnie owoców.

Drugim posiłkiem jest drugie śniadanie?

Tak, by dziecko efektywnie „pracowało”, należy uzupełniać ciągle wydatkowaną energię. Uczniowi możemy schować do śniadaniówki kanapkę, ale znowu nie zapominajmy o dodatku warzyw, które powinny stanowić aż połowę tego, co zjada.

Dziennie spożycie warzyw musi wynosić ok. 400 g. Z pomocą przychodzą nam lunchboxy, do których możemy spakować dziecku ciekawe propozycje posiłków. W takiej śniadaniówce, zamiast kanapki może znaleźć się tortilla wypełniona warzywami i jakimś produktem białkowym. Mogą to być ulubione warzywa, owoce, orzechy, czy koktajl przygotowany na bazie produktów mlecznych z dodatkiem owoców.

Najbardziej energetycznym posiłkiem powinien być obiad?

Tak. Tu zasada jest podobna, komponujemy posiłki zgodnie z modelowym talerzem żywieniowym. Połowę porcji dania obiadowego stanowią warzywa (surówka, warzywa gotowane, duszone, pieczone, zupa jarzynowa), ¼ to produkty białkowe (porcja mięsa, ryby, jaja, rośliny strączkowe, nabiał) i pozostała ¼ produkty węglowodanowe (ziemniaki, ryż, kasza, makaron). Warto zwrócić uwagę na większy udział węglowodanów złożonych, czyli produktów, które powstają z całego ziarna zbóż, jak np. pieczywo graham, pieczywo razowe, kasze, płatki naturalne, ryż. Podwieczorek dla dziecka zwykle jest po prostu deserem, a jego rolą jest uzupełnienie puli energetycznej. Tutaj świetnie sprawdzą się owoce, koktajl, budyń, kisiel, twarożki. Ostatni posiłek powinien być lekkostrawny i spożyty najpóźniej na dwie godziny przed snem. Może to być tradycyjna kanapka lub coś na ciepło – omlet, zapiekanka, zupa mleczna.

Rodzice starają się, by ich dzieci się zdrowo odżywiały. Niestety nie mogą kontrolować tego, co jedzą w szkole. Co zrobić, żeby dziecko w szkole nie jadło słodyczy?

Najprościej – przygotować dziecku śniadaniówkę, w której będą wartościowe produkty, ale też łakocie (mam na myśli słodkie owoce, kawałek gorzkiej czekolady, mus owocowy czy ciasteczka np. owsiane, herbatniki). Rodzice nie powinni robić wielkiego szumu wokół słodyczy, wszelkie zakazy mogą spowodować zupełnie odwrotne zachowania dzieci.

Warto wypracować zasady dotyczące spożywania słodyczy w domu i poza nim. Musimy pokazać dzieciom, że słodycze to jeden z wielu rodzajów jedzenia, nie traktujmy ich, jakby były „zakazanym owocem”. Dzieci mogą jeść słodycze, oczywiście od czasu do czasu, jako dodatek, a nie główny posiłek.

Może wspólne przygotowywanie zdrowych słodkości w domu, które dziecko zabierze do szkoły, jest jakimś rozwiązaniem?

Oczywiście, wspólne przygotowywanie posiłków jest świetną formą edukacji żywieniowej, nauką komponowania smaków i przede wszystkim uczeniem się dokonywania prawidłowych wyborów żywieniowych. Bardzo często nielubienie produktów spożywczych wiąże się z ich nieznajomością. Wspólne przygotowywanie posiłków pomaga budować rodzinną relację i daje poczucie sprawczości. Możemy przygotować kruche ciasteczka z dodatkiem gorzkiej czekolady, muffinki z owocami czy ciasteczka owsiane z dodatkiem miodu i bakalii.

Dzieci często zamiast zdrowych produktów wybierają słodkie napoje. Jak zniechęcić dziecko do ich spożywania? Co zrobić, by zamiast napoju gazowanego wybrały wodę?

Najważniejszą rolę odgrywa rozmowa z dzieckiem i edukacja. Dzieciom często wydaje się, że cukier znajduje się tylko w batonach, ciastkach i innych łakociach. Tak naprawdę duże ilości cukru ukryte są w napojach – szklanka soku owocowego, do którego nie dodano cukru, zawiera około 7 łyżeczek cukrów wolnych. Nawet samodzielnie przygotowywanego soku nie można pić bez ograniczeń. By wycisnąć szklankę soku, należy użyć czterech średniej wielkości owoców, np. jabłek czy pomarańczy. Zjedzenie czterech owoców naraz zdarza się dziecku naprawdę rzadko, a wypijając szklankę soku, dziecko dostarcza swojemu organizmowi duże ilości cukru. W całych owocach znajduje się jeszcze błonnik, który korzystnie działa na nasz organizm, sok jest jego pozbawiony.

Wytyczne Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci mówią, aby ograniczać spożycie soku do ½ szklanki dziennie. Dlatego tak ważne jest, by przekonać dzieci do picia wody, która doskonale nawadnia organizm. Do wody można dodać kilka owoców czy liście mięty, które nadadzą orzeźwiającego smaku.

"Każdy rodzic powinien pochylić się nad kwestią traktowania słodyczy jako karty przetargowej" - zauważa dietetyczka Magdalena Czyrynda-Koleda

Polecamy

"Każdy rodzic powinien pochylić się nad kwestią traktowania słodyczy jako karty przetargowej" - zauważa dietetyczka Magdalena Czyrynda-Koleda

Niezależnie od tego, czy mamy do czynienia z młodszym dzieckiem, nastolatkiem czy osobą dorosłą – cukry proste w naszej diecie powinny stanowić maksymalnie 10 proc. dziennego zapotrzebowania energetycznego. Oznacza to, że 6-latek, którego średnia dzienna podaż energii wynosi około 1400 kcal, nie powinien spożywać w ciągu dnia więcej niż 35 g cukru, co w praktyce oznacza około 7 łyżeczek cukru – opowiada dietetyczka Magdalena Czyrynda-Koleda z poradni „Z kaloriami na pieńku”.

Czytaj

W szkołach nauczyciele często zakazują picia i jedzenia na lekcjach. To na pewno dobry pomysł? W końcu dzieci same najlepiej czują, kiedy potrzebują napić się lub zjeść. Powinny też jeść w spokoju, a chaos na przerwie często to uniemożliwia.

Myślę, że warto byłoby wypracować zasady odpowiadające całej grupie, aby też nie zaburzać przebiegu lekcji. Najlepiej, by nauczyciele stworzyli warunki dla wspólnego spożywania drugiego śniadania dla całej klasy, nawet z nauczycielem. Spożywanie wspólnych posiłków z rodzicami sprzyja zachowaniu prawidłowej masy ciała dziecka. Wspólne jedzenie kształtuje prawidłowe nawyki żywieniowe. Niestety w większości szkół przerwa obiadowa jest zbyt krótka, dzieci jedzą w pospiechu, a drugie śniadania często – biegając po korytarzu.

Jak wykorzystać fakt, że dajemy dziecku jedzenie do szkoły, do zmieniania jego nawyków żywieniowych?

Po prostu proponujmy, pokazujmy, jak powinny wyglądać zdrowe przekąski. Niestety szkolne sklepiki czy automaty z przekąskami nie mają wiele do zaoferowania.

Jeżeli dajemy dzieciom pieniądze na zakup czegoś z automatu, to musimy liczyć się z tym, że raczej nie będą to pełnowartościowe posiłki. Natomiast jeśli wyposażymy dziecko w zbilansowane drugie śniadanie, to już na starcie zwiększamy szansę na spożycie tego posiłku, a co za tym idzie – na wprowadzanie prawidłowych nawyków żywieniowych.

Dzieci często wracają do domu z kanapkami, które rodzice przygotowali im do szkoły. Jak możemy z tym walczyć?

Przede wszystkim musimy znaleźć przyczynę, dla której dziecko nie zjadło przygotowanego posiłku. Może mu po prostu mu nie smakowało? Może nie miało czasu, a może koleżanka/kolega poczęstowali czymś od siebie? Najważniejsze w przygotowywaniu śniadaniówki jest dostosowanie jej zawartości do preferencji ucznia. Niektóre dzieci lubią warzywa w kanapce. Inne nie chcą, by smaki się mieszały. Wolą zjeść kanapkę z serem, a później pokrojonego w słupki ogórka czy marchewkę. Niektórych zniechęca „wilgotne” od pomidora czy ogórka pieczywo. Znajdźmy przyczynę „powrotu” kanapki do domu i wypracujmy wspólne rozwiązanie.

Jeśli dziecko wciąż dostaje do szkoły takie same kanapki, nawet jeśli są zdrowe, też może się poczuć zniechęcone… Jak zadbać o zdrową relację dziecka z jedzeniem?

Bardzo dużo zależy od rodziców, od tego, jakie wzorce przekazują dzieciom, jaką sami mają relację z jedzeniem.

Dzieci uczą się przez obserwację i często naśladują zachowania żywieniowe rodziców. Prawidłowych relacji z jedzeniem, czyli brak wyrzutów sumienia czy liczenia kalorii posiłków, możemy uczyć dzieci już od najmłodszych lat.

Warto pozwolić dziecku zadecydować, co będzie jadło danego dnia – dajmy mu wybór. Wolisz makaron czy kaszę do obiadu? Owsiankę czy jajecznicę na śniadanie? To naprawdę niewiele, a sprawia, że dziecko czuje się ważne. Druga sprawa – porcja posiłku. Dzieci, nawet te najmniejsze, potrafią ocenić czy są głodne, czy nie. Często rodzice uważają, że dzieci ze względu na ciągłe potrzeby energetyczne związane z rozwojem potrzebują dużych porcji. A tak naprawdę przepełnione talerze zniechęcają do jedzenia i co ważne, zbyt duże posiłki mogą spowodować nadwagę i/lub otyłość.

Jakie najczęstsze błędy popełniają rodzice w żywieniu dziecka?

Niestety takich błędów jest całe mnóstwo. Rodzice często przekarmiają dzieci i podają porcje niedostosowane do ich wieku, masy ciała, zapotrzebowania. Nieurozmaicona i monotonna dieta, a szczególnie ta składająca się z dań, których dziecko nie lubi, zniechęca do jedzenia. Zaczyna się nieustanna walka – zjedz jeszcze, nie odejdziesz od stołu, dopóki talerz nie będzie pusty. Niestety wielu rodziców daje dzieciom zbyt dużo cukrów, słodyczy, słodkich napojów, niezdrowych przekąsek. Bardzo dużym błędem jest podawanie dzieciom soków zamiast wody.

Jakie są skutki nieprawidłowych nawyków żywieniowych?

Skutków nieprawidłowych nawyków żywieniowych może być wiele. Głównym i najbardziej widocznym jest nadmierna masa ciała. Według Światowej Organizacji Zdrowia, otyłość dotyka 30 proc. dzieci. Okazuje się, że w Polsce dzieci tyją najszybciej spośród europejskich krajów*. Dzieci z nadmierną masą ciała w wieku przedszkolnym wykazują już nadciśnienie, cukrzycę. Dieta bogata w cukry proste i tłuszcze nasycone, czyli przetworzoną żywność, wszelkie przekąski, fast foody, słodycze, słodkie napoje nie dostarczają cennych składników odżywczych, a ich brak może doprowadzić do opóźnienia dojrzewania, obniżenia odporności, zaburzeń w rozwoju fizycznym i psychicznym. Ponadto zaburzenia odżywiania mogą uwidaczniać się na bardzo wczesnym etapie (znane są przypadki anoreksji w wieku przedszkolnym). Bardzo ważnym aspektem jest edukacja żywieniowa, myślę, że bez niej trudno wypracować prawidłowe nawyki żywieniowe.

*(NCD Risk Factor Collaboration (NCD-RisC): Worldwide trends in body-mass index, underweight, overweight, and obesity from 1975 to 2016: a pooled analysis of 2416 population-based measurement studies in 128,9 million children, adolescents, and adults. Lancet 2017; 390: 2627-2642)

 

Katarzyna Popielawska – dietetyczka i psychodietetyczka. Prowadzi gabinet dietetyczny w Tomaszowie Mazowieckim pod nazwą PRACOWNIA ZDROWEGO ŻYWIENIA. Zajmuje się edukacją żywieniową wśród różnych grup wiekowych, ale najbardziej lubi gotować z dziećmi podczas warsztatów kulinarnych. Nauczycielka akademicka w Wyższej Szkole Nauk Pedagogicznych – Instytutu Studiów Podyplomowych na kierunku Dietetyka i poradnictwo żywieniowe.

Sprawdź powiązane tematy

Posłuchaj podcastów stworzonych przez mamy dla mam!

Sprawdź
Dear User!

Before you click "Go to the Website" or close the window by clicking ×, please read the following information, as it concerns your personal data.

By clicking "Go to the website" or by closing this window, you consent to the processing of your personal data on the terms described below.

The administrator of personal data of people visiting our websites is USP Zdrowie sp. z o.o. with headquarters in Poleczki 35 street, Warsaw 02-822, Poland.

As part of USP Zdrowie services, we will collect information about the use of our websites. The scope of data collected by us includes, among others information stored in cookies, user's IP, as well as information about your device and browser.

Your data will be used by us for the following purposes: (i) providing you with access to a safe and functional website; (ii) conducting analyzes that allow to study the ways of using our websites and use their functionalities and content, as well as to improve and streamline them; (iii) marketing, including presenting you with advertisements and messages tailored to your interests and preferences (profiling).

The use of our websites will involve the use of technologies provided by third parties (e.g. Google, Facebook). As USP Zdrowie, we provide you with the opportunity to consent to the transfer of your data to the groups of recipients indicated by us by accepting all or some of the purposes of processing.

USP Zdrowie provides each user of our websites with the opportunity to exercise the right to request access to his personal data, rectify it, delete or limit processing, exercise the right to object to processing, as well as the right to transfer data. in the event that the legal basis for the processing of your personal data is your consent - we provide you with the possibility of withdrawing it at any time through dedicated mechanisms for managing privacy settings.

You can contact USP Zdrowie by: (i) sending an e-mail to the following address: daneosoboweusp@usp.pl; (ii) sending a letter to the following address: USP Zdrowie sp. z o.o., Poleczki 35 street, Warsaw 02-822, Poland.

Detailed information related to the rules for the processing of your personal data on individual USP Zdrowie websites can be found in our Privacy Policy (PL).

Below you can choose to accept all or some of the processing purposes. We will be happy if you decide to help us improve our services and websites!

Choose services
Service Description State
Solutions necessary to provide the service by electronic means
as part of our Websites, we use the localStorage solution. localStorage is a file created by the user's browser installed on his device. Thanks to the localStorage mechanism, we are able to provide our users with access to efficient and safe websites and the ability to use their functionalities (e.g. remembering your privacy settings and the possibility of changing them, remembering preferences related to the selected language of displaying the website, the ability to add products to the basket). Information saved and used as part of the localStorage mechanism will not be used to conduct marketing activities. The localStorage mechanism is necessary to provide our services in the form of Websites (Article 6 (1) (b) of the GDPR).
Analytical cookies:
cookies that are used for advanced analysis of user behavior on our websites. Analytical cookies are used, among others to analyze user behavior on Websites in order to optimize the appearance, content and functionality of websites. The legal basis for the processing of these types of cookies is your voluntary consent (Article 6 (1) (a) of the GDPR), which you can express and withdraw at any time using the functionality of our websites. Currently, USP Zdrowie uses the following analytical cookies:
Google Analytics an online tool for analyzing website statistics. The tool allows us to track traffic on our websites, including the ability to analyze user behavior on websites. Based on the data collected using Google Analytics, we are able to develop our websites and provide a friendly appearance of the website and add new, useful functionalities. Google Analytics is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the rules governing the processing of personal data by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
Google Tag Manager tag management system developed by Google to manage JavaScript and HTML tags used for tracking and analysis on websites. Google Tag Manager is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
HotJar tool for analyzing user behavior on the website using, among others heat maps (analysis of the user's cursor behavior on the website). With this tool, we can design our websites more effectively and improve their readability and functionality. HotJar is provided and operated by Hotjar Limited. More information on the principles of personal data processing by HotJar can be found here: https://help.hotjar.com/hc/en-us/categories/115001323967-About-Hotjar
Marketing cookies:
cookies that allow us to conduct activities related to the promotion of our services, products and websites. This category of cookies will be used, inter alia, in order to show you advertisements tailored to your preferences or provide other marketing content. The legal basis for the processing of these types of cookies is your voluntary consent (Article 6 (1) (a) of the GDPR), which you can express and withdraw at any time using the functionality of our websites. Currently, USP Zdrowie uses the following marketing cookies:
Facebook Pixel the Facebook Pixel tool is a piece of code on the website that allows you to measure, optimize and create groups of recipients of advertising campaigns on Facebook. The operation of this tool enables us to run more effective advertising campaigns and provide you with content that may be of real interest to you. Facebook Pixel is provided and operated by Facebook Ireland Limited. Facebook Pixel collects basic information stored in the cookie and information about the website and your activity. Facebook Ireland Limited may transfer personal data of its users to the United States of America, based on the legal mechanisms provided for in applicable law. The basis for the transfer of your data in some cases may also be your consent, which we collect as part of our websites. therefore, we would like to draw your attention to the fact that the law on the protection of personal data in the United States of America differs from European legislation and may not provide you with the same rights as those provided for by the provisions in force in Poland, and in some cases it may also combine with the possibility of access to your data by the authorities and services of a third country. in order to ensure the fullest protection of your rights and freedoms, the mechanisms used as part of the Facebook Pixel tool prevent your identification data from being identified and are subject to automatic processes of their removal in short periods.

We would also like to inform you that when using the Facebook Pixel USP Zdrowie tool, it complies with the current Regulations of Facebook Business Tools, including the agreements on the principles of co-administration of personal data. in order to fulfill the obligation resulting from the provisions of data protection law, we would like to inform you that in the scope of processing information collected using the Facebook Pixel tool:
  1. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited, with its registered office at 4 Grand Canal Square, Grand Canal Harbor, Dublin 2, Ireland, act as joint controllers (entities jointly deciding on the purposes and methods of personal data processing).
  2. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited have made joint arrangements regarding the performance of their obligations under the provisions of the GDPR.
  3. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited are responsible for providing appropriate grounds for processing personal data related to the collection of information via Facebook Pixel. Therefore, USP Zdrowie provides users with the opportunity to voluntarily consent to the collection and use of their data for marketing purposes on the websites, in particular for the purpose of conducting marketing campaigns on Facebook. Facebook Ireland Limited provides appropriate legal grounds relating to the possibility of using the personal data of portal users for the purposes of conducting USP Zdrowie marketing activities.
  4. As part of this Privacy Policy, USP Zdrowie provides you with access to all information related to the principles of data processing as part of our business activities. Information related to the principles of personal data processing by Facebook Ireland Limited, determination of the legal basis for such processing and the methods of exercising your rights by Facebook Ireland Limited, including information on the relevant Facebook contact forms, can be found in the Data Policy available at: https://www.facebook.com/about/privacy.
  5. USP Zdrowie is responsible to the users of Internet Services for the correct operation of the mechanisms enabling obtaining and withdrawing consents to use the information collected through the Facebook Pixel tool. After receiving the data collected via Facebook Pixel, Facebook Ireland Limited is independently responsible for the rights specified in Art. 15 - 20 GDPR towards users of your social network.
  6. Both USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited provide the possibility of exercising the right to object. in the event of receipt of a request related to an objection to the processing of personal data, USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited will take appropriate steps regarding the further processing of their users' data.
  7. USP Zdrowie is responsible for the proper implementation and configuration of Facebook Pixel. Facebook Ireland Limited remains responsible for ensuring the security of the service offered to us and personal data processed as part of Facebook Pixel.
  8. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited remain responsible for the proper response to all identified data breaches. The responsibility of USP Zdrowie in connection with the use of Facebook Pixel services applies to all cases related to providing users with a properly implemented and configured tool. Facebook Ireland Limited is responsible for all data protection breaches related to processing operations performed as part of the marketing service provided to us.
LinkedIn Insight Tag short code in Java Script technology that supports conversion tracking, website audience and site demographics for LinkedIn advertising campaigns. The operation of this tool enables us to run more effective advertising campaigns and provide you with content that may be of real interest to you. The LinkedIn Insight Tag is provided and operated by LinkedIn Ireland Unlimited Company. More information on the rules for the processing of personal data with the processing of personal data by LinkedIn can be found here: https://www.linkedin.com/help/lms/answer/65513/add-the-linkedin-insight-tag-to-your-website?lang=en
Google Ads tool that is one of the elements of the Google advertising system, allowing the display of sponsored links in the search results of the Google Search Engine and on websites of entities cooperating with Google. The Google Ads tool is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
SALESmanago tool enabling the identification and monitoring of contacts and users on websites and conducting personalized marketing communication. The SALESmanago tool is provided and operated by our partner, Benhauer Sp. z o.o. More information on the principles of personal data processing using the SALESmanago tool can be found here: https://www.salesmanago.pl/marketing-automation/technologie.htm
AppNexus / Xaxis Turbine Xaxis is a global digital media platform that programmatically connects advertisers with audiences. More information on the principles of personal data processing using the Xaxis Turbine tool can be found here: https://www.xaxis.com/privacy-notice/polityka-prywatnosci-xaxis/
Selectivv tool enabling user data segmentation, used to target emissions as part of an advertising campaign. More about the rules on the site: https://selectivv.com/polityka-prywatnosci/
Campaign Manager 360 system for managing advertisements and measuring their effectiveness, designed for advertisers and media agencies. It is part of the Google Marketing Platform provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=pl
Revhunter A tool that allows you to send advertisements to users of the Administrator's website in the form of e-mail messages that are tailored to the user's actions and behavior on the website. The retargeting service is performed via the Revhunter tool, which belongs to INIS sp. z o.o. with headquarters in Rybnik at Raciborska 35a street, Poland (TAX ID: 6423128785). More info on page: https://revhunter.pl/polityka-prywatnosci
CAKE cloud-based tool that enables campaign management, optimization and monitoring of partners in the area of performance marketing. More information here: https://getcake.com/privacy-policy/
User.com tool enabling identification and monitoring of contacts and users on websites and conducting personalized marketing communication. The User.com tool is provided and operated by our partner, User.com Sp. z o.o. More information on the principles of personal data processing using the User.com tool can be found here: https://user.com/en/privacy-policy/
Make.com is a tool for automating business processes, enabling integrations with other systems, analyzing user behavior on websites, and delivering personalized content and experiences. Make.com is provided and supported by Make.com Inc. You can find more information about the personal data processing policies using the Make.com tool here: https://www.make.com/en/privacy-notice
TikTok Pixel TikTok Pixel - A tool to integrate with your website that allows you to share website events with TikTok. When used with TikTok for Business tools, the Pixel can measure website traffic, assess the effectiveness of ad campaigns, optimize campaigns, and acquire new customers. Once properly set up and verified, the Pixel conveys information about actions taken on your site according to the events you have configured, which reflect the entire customer journey from viewing a product details page to adding an item to a cart and making a purchase. The Pixel collects data available via standard web browsers, including information about ads or events, timestamps, IP addresses, device data, and cookies that support the measurement, optimization, and targeting of your campaigns. In the future, this data will enable TikTok to customize recommendations for Pixel event settings and offer automated solutions. More information about this tool can be found in TikTok's Privacy Policy and TikTok Business Product Terms

After 5 seconds, we will refresh the page to load the current settings.