Jakie ćwiczenia logopedyczne dla 5-latka / AdobeStock

Jakie ćwiczenia logopedyczne dla 5-latka?

Ćwiczenia logopedyczne wspomagają rozwój mowy, wzbogacają słownictwo oraz poprawiają pamięć słuchową. Warto wykonywać je z dzieckiem codziennie, najlepiej w formie zabawy, tak aby nie stały się one dla niego przykrym obowiązkiem. Ćwiczenia dla 5-latka zwykle są już nieco bardziej zaawansowane niż te dla młodszych dzieci, opierają się m.in. na nauce wierszyków logopedycznych czy też czynnościach usprawniających język. Poniżej podajemy przykładowe ćwiczenia logopedyczne dla 5-letniego dziecka.

Spis treści:

Jakie są najczęstsze wady wymowy u dzieci?

Rozwój mowy dziecka jest procesem wieloetapowym, który trwa mniej więcej do 6.-7. roku życia (jest to kwestia indywidualna). Niemniej jednak dla każdego etapu – melodii, wyrazu czy zdania, przypisane są pewne normy, które stanowią podstawę oceny tego, czy rozwój mowy przebiega w sposób prawidłowy. 

Dlatego też zanim zaczniemy doszukiwać się problemu, gdy okaże się, że nasza pociecha ma trudności z prawidłową artykulacją głosek, warto wcześniej zastanowić się, czy jest to właściwe dla jej wieku. Niemniej jednak w przypadku wątpliwości warto udać się do logopedy, ponieważ odpowiednio wczesną interwencją możemy uchronić naszego malucha przed wadami wymowy, które są obecnie dość powszechnie spotykanym problemem w praktyce logopedycznej.

Podłożem wad wymowy, nazywanych również zaburzeniami artykulacji, jest niemożność wymówienia jednego lub większej liczby dźwięków mowy (fonemów). W rezultacie dziecko czy też osoba dorosła, aby ułatwić sobie zadanie, zniekształca głoski, pomija je lub zastępuje innymi, łatwiejszymi do wymówienia. Wady wymowy mogą mieć zróżnicowane przyczyny – począwszy od nieprawidłowej budowy aparatu artykulacyjnego (np. nieprawidłowy zgryz) przez zaburzenia kinetyczne i dyslalię słuchową aż po zbyt długie ssanie smoczka we wczesnym dzieciństwie. 

Do najczęstszych wad wymowy dzieci w wieku przedszkolnym zalicza się:

  • dyslalię, czyli nieprawidłową wymowę jednej lub kilku głosek, co znacząco utrudnia zrozumienie mowy;
  • mowę bezdźwięczną, czyli wymawianie głosek dźwięcznych – wszystkich samogłosek i niektórych spółgłosek (b, d, dz, dź, dż, g, j, l, ł, m, n, r, w, z, ź, ż) w sposób bezdźwięczny. W efekcie tego dziecko zamiast „góra” wymawia „kóra”, „woda” – „fota”, „dom” – „tom”. Niekiedy też może opuszczać głoski dźwięczne i zamiast „bułka” wymawiać „ułka”, „woda” – „oda” itp.;
  • seplenienie, czyli nieprawidłową artykulację głosek: s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż, ś, ź, ć, dź. Wyróżnia się kilka typów seplenienia, w tym m.in. boczne, międzyzębowe czy wargowo-zębowe;
  • roratyzm, czyli nieprawidłową artykulację głoski „r”. Dziecko może ją opuszczać lub zastępować innymi głoskami (zwykle j lub l).

Ile trwa leczenie wad wymowy?

Proces leczenia wad wymowy uzależniony jest od kilku różnych czynników i zwykle przebiega w sposób indywidualny, dlatego też nie sposób jednoznacznie wskazać na jakiekolwiek ramy czasowe. 

Do czynników, które mają wpływ na przebieg leczenia, zalicza się: typ wady wymowy i stopień jej zaawansowania, wiek dziecka i jego otwartość na współpracę, przyczynę zaburzeń artykulacji (np. w przypadku nieprawidłowej budowy aparatu artykulacyjnego proces ten będzie bardziej skomplikowany). 

Dużo zależy też od samych rodziców, a dokładniej od tego, czy będą oni systematycznie wykonywali ćwiczenia logopedyczne z dzieckiem oraz zwracali uwagę na jego mowę na co dzień.

Czy wystarczą wizyty u logopedy i ćwiczenia mowy dla 5-latka?

W przypadku podejrzenia u dziecka nieprawidłowości z rozwojem mowy, należy udać się do logopedy, który po konsultacji może zalecić wizytę u innych specjalistów (np. neurologa, laryngologa czy ortodonty) i wdrożyć odpowiednie postępowanie logopedyczne. 

Zwykle polega ono na systematycznych wizytach u logopedy (1-2 razy w tygodniu) oraz codziennym wykonywaniu ćwiczeń logopedycznych w warunkach domowych. Warto jednak pamiętać, że niekiedy ćwiczenia te mają charakter wyłącznie wspomagający. Mowa tu przede wszystkim o przypadkach, kiedy to wada wymowy u dziecka ma podłoże związane np. z nieprawidłowym zgryzem. W takiej sytuacji podstawą jest leczenie ortodontyczne.

Tyłozgryz – co musisz o nim wiedzieć?

Polecamy

Tyłozgryz – co musisz o nim wiedzieć?

Tyłozgryz to najczęściej spotykana wada zgryzu, która rozwija się już u małych dzieci. By leczenie było skuteczne, warto rozpocząć je na jak najwcześniejszym etapie. Czym jest tyłozgryz u dzieci i jak przebiega jego leczenie?

Czytaj

Poznaj proste ćwiczenia i zabawy logopedyczne dla 5-latka

Ćwiczenia logopedyczne warto wykonywać nie tylko w ramach terapii logopedycznej przy zdiagnozowanych wadach wymowy, ale również jako formę wspomagania rozwoju mowy u dziecka. W przypadku 5-letniego malucha ćwiczenia te powinny mieć formę edukacyjnej zabawy – w przeciwnym razie może je traktować jako przykry obowiązek. Natomiast jego nastawienie i chęć współpracy determinują skuteczność praktyk. Poniżej kilka propozycji prostych i ciekawych ćwiczeń logopedycznych.

  1. Ćwiczenie oddechowe (wspomagające prawidłowy przepływ powietrza podczas mówienia). Do wykonania tego ćwiczenia potrzebujemy kilku akcesoriów: rurek i lekkich przedmiotów. Jest ono bardzo proste – dziecko dmucha w rurkę i dzięki temu przesuwa różne przedmioty. Ćwiczenie to może przybrać nawet formę rywalizacji – możemy przygotować dwie prowizoryczne bramki i piłeczkę pingpongową, dmuchając na nią rurkami, możemy rozegrać mecz ze swoją pociechą. 
  2. Nauka logopedycznych wierszyków. Tu mamy spore pole do popisu – w internecie bez większych problemów znajdziemy rymowanki o różnym stopniu zaawansowania. 
  3. Ćwiczenia wzbogacające zasób słownictwa. Wśród tego typu ćwiczeń można wymienić m.in. wymyślanie słowa o przeciwstawnym znaczeniu (np. kochać – nienawidzić) lub słów, które brzmią tak samo, a znaczą co innego czy też wyrazów bliskoznacznych. Bardziej zaawansowaną formą tego ćwiczenia jest odszukiwanie słów ukrytych w innych wyrazach (np. listonosz – list). 
  4. Ćwiczenia rozwijające pamięć słuchową. Polegają one na wspólnym wymyślaniu zdania poprzez stopniowe dodawanie do niego poszczególnych części, a następnie poproszenie dziecka o powtórzenie całości [przykład: Kasia poszła (rodzic) do szkoły (dziecko), ale zapomniała (rodzic) odrobić pracy domowej (dziecko) etc.].

    Sprawdź powiązane tematy

    Posłuchaj podcastów stworzonych przez mamy dla mam!

    Sprawdź