Co powinno umieć 12-miesięczne dziecko?
Spis treści:
Rozwój fizyczny 12-miesięcznego dziecka
Waga
Rozwój psychofizyczny malucha i jego tempo kształtują się pod wpływem rozmaitych czynników środowiskowych, genetycznych czy rodzinnych. To, jakie umiejętności dziecko nabywa pod koniec pierwszego roku życia, jest konsekwencją tego, w jakim stopniu harmonijnie przebiegał jego rozwój podczas pierwszych dwunastu miesięcy życia. Ukończenie pierwszego roku życia dziecka to moment, w którym dziecko powinno ważyć średnio 11 kilogramów – a to oznacza, że waga niemal się potraja. Długość ciała malucha to około 75 centymetrów – a zatem przeciętny przyrost długości wynosił dwa centymetry miesięcznie.
Pierwsze kroki
Co powinno umieć 12-miesięczne dziecko? Niektóre maluchy w 12. miesiącu życia potrafią już stawiać pierwsze samodzielne kroki, inne są jeszcze na etapie raczkowania. Jeżeli dziecko nie potrafi jeszcze samodzielnie maszerować – nie ma powodów do obaw. Taką umiejętność maluch może zdobywać do 18. miesiąca życia. Dopiero wówczas, gdy półtoraroczny malec nie potrafi samodzielnie chodzić, warto bliżej przyjrzeć się przyczynom. Moment, w którym dziecko zaczyna stawiać samodzielne kroki, jest wypadkową nie tylko jego sprawności fizycznej i umiejętności zachowania równowagi, ale także zdolności do pokonania strachu przed upadkiem.
Rozwój pokarmowy
Brzuszek rocznego dziecka osiąga już pełną dojrzałość, co oznacza, że maluch może zasiadać do wspólnych posiłków z resztą rodziny. Nadal obowiązuje jednak zasada zdrowej, jak najmniej przetworzonej diety. U niektórych dzieci apetyt maleje, co wiąże się z tym, że w tym okresie występuje mniejszy przyrost wagi maluszka.
Rozwój psychiczny i intelektualny 12-miesięcznego dziecka
Zainteresowanie
12-miesięczne dziecko wykazuje ogromne zainteresowanie otaczającym go światem, a procesowi jego poznawania towarzyszy doskonalenie narządów zmysłów. Maluszek potrafi pokazać palcem interesujący go przedmiot. Potrafi zasygnalizować zainteresowanie konkretnym przedmiotem, a także zadowolenie. Aby stymulować rozwój intelektualny malucha i podsycać jego ciekawość świata, dobrze jest pokazywać maluszkowi nowe miejsca, przemeblować jego pokoik.
Kilkuminutowa koncentracja
Rozwój 12-miesięcznego dziecka upływa pod znakiem ćwiczenia koncentracji – maluch powinien umieć skoncentrować się przez kilka minut. To idealny moment na to, aby popracować nad nauką koncentracji, czytając maluchowi odpowiednią dla wieku książeczkę czy absorbując go ciekawą zabawą. Maluch uważnie obserwuje otoczenie i naśladuje rodziców – warto wykorzystać to w celu przekazania odpowiednich wzorców zachowania.
Nauka samodzielności
Ukończenie pierwszego roku życia to idealny moment na naukę samodzielności u dziecka – pozwólmy maluchowi podejmować próby samodzielnego jedzenia czy picia. W ten sposób maluch nabiera pewności siebie. Podobnemu celowi służy włączanie dziecka w życie towarzyskie i aranżowanie spotkań rodzinnych czy z innymi dziećmi. W tym czasie może pojawić się niepokój związany z rozstaniem z najbliższymi – próba pozostawienia dziecka pod opieką osoby z zewnątrz może zakończyć się płaczem. To zupełnie naturalny objaw świadczący o tym, że dziecko bezbłędnie rozpoznaje najbliższe osoby i traktuje je inaczej niż obcych.
Rozumienie słów
Dziecko rozumie coraz więcej słów i stara się wypowiadać niektóre z nich. Taka nauka przyjdzie z większą łatwością, jeśli rodzic dużo rozmawia z dzieckiem. Dziecko potrafi rozpoznać znajome osoby, reaguje na swoje imię, potrafi rozpoznać swoje odbicie w lustrze.
Co potrafi roczne dziecko?
Dwunastomiesięczny maluch powinien już nabyć szereg umiejętności. Dziecko może już świadomie wypowiadać proste słowa, takie jak „mama”, „tata” czy „baba”. 12-miesięczne niemowlę powinno już umieć usiąść z pozycji stojącej, chwytać przedmioty kciukiem i palcem wskazującym, niektóre maluchy potrafią posługiwać się już łyżeczką i pić z kubeczka. Jeśli dziecko nie potrafi jeszcze jeść łyżeczką, dobrze jest pozwolić mu jak najwięcej jeść rączkami – liczy się samodzielność.
Dziecko poświęca nieco więcej czasu na zabawę zabawkami, potrafi nimi potrząsać, rzucać, nieraz udaje mu się przewrócić kartki w książce. Niektóre dzieci potrafią współpracować podczas ubierania, prostując w odpowiednich momentach rączki i nóżki.
Zawsze należy pamiętać, że każde dziecko w innym tempie nabywa poszczególne umiejętności. Najgorsze, co można zrobić, to porównywać swoje dziecko z innymi i frustrować się, gdy nasz maluch odbiega nieco umiejętnościami od rówieśników. To, że dziecko nie nabyło jakiejś umiejętności, nie oznacza, że stanowi to powód do niepokoju. Nie wolno zmuszać maluszka do wykonywania określonych czynności – na wszystko przyjdzie czas.
Źródła:
- Murkoff H., Pierwszy rok życia dziecka,Rebis, 2020 r.