Prawidłowy rozwój mowy – ile słów powinien mówić dwulatek?
Spis treści:
Rozwój dwulatka – co powinno umieć dziecko w tym wieku?
Okres pomiędzy 12. a 24. miesiącem życia człowieka jest momentem, w którym następuje tzw. „eksplozja” słownictwa dziecka. Do ok. 15. miesiąca życia dziecko używa od 3 do 6 słów, a także jest w stanie zrozumieć wydawane mu proste, tzw. jednoetapowe, polecenia. To również okres, w którym maluszek ma bardzo duże zdolności „rozumienia”, mimo że nie jest on jeszcze w stanie rozmawiać. Dziecko półtoraroczne często potrafi wskazać przedmiot po wcześniejszym jego nazwaniu przez osobę dorosłą. Zaczyna również powtarzać słowa, mówić „nie”, a także używać wyrażeń, które mają zasygnalizować jego potrzebę (np. „chcę”). Do ukończenia drugiego roku życia dziecko niemal codziennie uczy się nowych słów. Używa również prostych zaimków, a także stara się budować zdania złożone z dwóch znanych mu wyrazów. To również czas, kiedy dziecko szczególnie chętnie słucha opowiadań i bajek.
Ile słów powinien mówić dwulatek?
Do ukończenia 18. miesiąca życia dziecko dysponuje słownictwem od 5 do 50 słów. Są one jednak mocno pomieszane z charakterystyczną dla maluszków ich własną i niepowtarzalną „gwarą”. Z tego powodu trudno jednoznacznie stwierdzić, jak dużym zasobem słownictwa dysponuje mały człowiek w tym okresie.
Do ukończenia drugiego życia dziecko przeciętnie dysponuje ponad 200 słowami. Co więcej, ponad połowa wypowiedzi staje się w pełni zrozumiała dla dorosłego człowieka. Z racji tego, że okres ten nazywany jest również „okresem mowy”, a dziecko uczy się nowych słów niemal codziennie, udział charakterystycznej niemowlęcej gwary staje się coraz mniejszy.
Mój dwulatek nie mówi wystarczająco dużo – co robić?
Zdarza się niekiedy, że dziecko wypowiada mniej słów niż jego rówieśnicy, co bardzo często stanowi powód konsultacji u pediatry i wzbudza niepokój u rodziców. Warto jednak pamiętać, że każdy maluszek jest wyjątkowy i ma swoje własne, niepowtarzalne tempo rozwoju. Najczęściej więc mniejszy zasób słownictwa u dziecka w porównaniu do rówieśników nie stanowi powodu do niepokoju.
Są jednak sytuacje, w których zaburzenia rozwoju mowy powinny zostać skonsultowane ze specjalistą, gdyż według statystyk, nawet 18 proc. dzieci w wieku od 1,5 do 3 lat ma opóźniony rozwój mowy. Z pewnością niepokojące jest, gdy zasób słownictwa dwulatka jest mniejszy niż 50 wyrazów, a wypowiadane przez niego słowa nie są zrozumiałe. Co więcej, w rozwoju prawidłowej mowy dziecka bardzo ważne jest również to, jak reaguje ono na twoje polecenia lub próby nawiązania kontaktu. Jeżeli więc dwulatek pozostaje wobec nich obojętny lub nie jest w stanie zrozumieć prostych zdań kierowanych w jego stronę, powinnaś udać się do specjalisty. Jednoznaczne stwierdzenie zaburzeń mowy u dziecka w wielu przypadkach jest niezwykle trudne. Z tego też powodu lekarz stawia diagnozę nie tylko w oparciu o samo badanie lekarskie, ale także o wywiad rodzinny czy okołoporodowy.
Ważne jest również to, jakich słów używa dziecko. Dla przykładu, jednym z możliwych objawów zespołu Aspergera jest wymawianie przez dziecko specjalistycznych wyrazów, jak np. „samochód”, jako pierwszych, zamiast zwrotów takich jak „mama” czy „tata”.
Jak pomagać dziecku w rozwoju mowy?
Dziecko najlepiej uczy się nowych słów poprzez słuchanie. Z tego też powodu do dziecka należy mówić jak najwięcej i jak najczęściej, gdyż tylko kontakt słowny z drugą osobą pozwala mu na zdobywanie nowych umiejętności. Warto również traktować dziecko jak równego sobie partnera do rozmowy. Zwracaj się do maluszka pełnymi zdaniami i jak najrzadziej używaj zdrobnień czy nietypowej i nieprawidłowej, a często stosowanej w rozmowach z małymi dziećmi, intonacji.
Bardzo dobrym pomysłem jest również czytanie dziecku bajek i opowiadań już od wieku niemowlęcego. W okresie, kiedy dziecko przyswaja bardzo dużo słów w krótkim czasie, czytanie skutecznie pomoże mu zwiększyć zasób słownictwa.
Zabiegi, takie jak rozmowa z maluszkiem lub czytanie mu książek, mogą wydawać się irracjonalne, gdyż dziecko nie jest jeszcze w stanie nawiązać z nami kontaktu słownego. Dzieci to jednak świetni słuchacze, a mówienie do maluszka z pewnością zaprocentuje w niedalekiej przyszłości rozwojem jego mowy.
Zabawy rozwijające mowę dla dwulatka
Aby rozwijać mowę dziecka możesz wykonywać z nim szereg różnych ćwiczeń, które mogą również być dla was świetną zabawą. Poniżej prezentujemy kilka z nich:
- Ćwiczenia oddechowe, takie jak: dmuchanie baniek czy nadmuchiwanie balonów. Pomoże to dziecku lepiej kontrolować oddech, a tym samym ułatwi mu dłuższe mówienie.
- Wykonywanie zabaw motorycznych, takich jak: skakanie, bieganie i wykonywanie ruchów naprzemiennych. Jest to związane z faktem, że ośrodek mowy oraz ruchu są w mózgu położone blisko siebie, a rozwój jednego obszaru pozytywnie wpływa na drugi.
- Zabawy artykulacyjne, czyli gimnastyka buzi i języka. Najlepiej ćwiczenia mające na celu rozciąganie mięśni odpowiedzialnych za mimikę wykonywać z dzieckiem przed lustrem.
- Jak najczęściej komentuj to, co robisz – nazywaj przy dziecku używane przez siebie narzędzia, opowiadaj mu, jakie prace domowe wykonujesz, a także naśladuj razem z nim dźwięki różnych urządzeń czy też zwierząt znajdujących się w domu.