Zapinanie pasów w ciąży – o czym należy pamiętać?
Spis treści:
Czy zapinanie pasów w ciąży w aucie jest obowiązkowe?
„Prawo o ruchu drogowym”, czyli Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 roku zniosła obowiązek jazdy z zapiętymi pasami dla pewnych grup osób, m.in. dla kobiet w widocznej ciąży. „Skoro nie trzeba, nie będę się narażać na taką niewygodę” – myśli niejedna z mam, dodając, że mocno zaciśnięty pas może wyrządzić krzywdę dziecku.
Tymczasem prawda jest zupełnie inna – jak podają statystyki, gdy przyszła mama nie ma zapiętych pasów, a dojdzie do kolizji, w której dozna ona dużych obrażeń lub poniesie śmierć, zazwyczaj ginie także jej dziecko. Jeśli byłaby zabezpieczona pasami, skutki nie byłyby tak tragiczne, bowiem w razie zderzenia lub silnego hamowania pasy zapobiegłyby przemieszczaniu się ciała i uderzeniu z bardzo wielką siłą o deskę rozdzielczą czy kierownicę.
Jak zapinać pasy w ciąży?
Stosunkowo mocno, czyli tak, żeby pasy nie przemieszczały się w czasie jazdy. Nie mogą one jednak uciskać brzucha. Zwróćmy uwagę na następujące kwestie:
Pas biodrowy powinien być prowadzony nie po wypukłości brzucha, a nad udami, poniżej górnych kolców biodrowych. Dzięki temu w razie kolizji czy silnego hamowania nie przesunie się on na brzuch, co mogłoby spowodować uszkodzenie dziecka i narządów wewnętrznych kobiety. Należy zwrócić uwagę, by pas nie był w żadnym miejscu skręcony.
Pas barkowy powinien być prowadzony przez środek mostka (nie na skraju ramienia, bo mógłby się zsunąć), pomiędzy piersiami, tak by nie dotykał szyi i nie uciskał tętnicy szyjnej.
Wiemy już, jak zapinać pasy w ciąży, powiedzmy teraz, w jakiej pozycja powinna podróżować kobieta – zarówno w roli pasażerki na przednim siedzeniu, jak i osoby prowadzącej pojazd. W obu wypadkach powinna siedzieć tak, by plecy przylegały do fotela, a ramiona były wyprostowane.
Pasażerka może odsunąć fotel jak najdalej od deski rozdzielczej, natomiast kierująca pojazdem powinna siedzieć w odległości co najmniej 25 cm od kierownicy. Aby jednak czuła się pewnie za kierownicą, jej nogi muszą swobodnie dotykać pedałów.
Niemal wszystkie samochody wyprodukowane w ciągu ostatnich lat wyposażone są w poduszki powietrzne. Znajduje się w nich również specjalny klawisz, którym poduszkę można wyłączyć. Czy jest to rozsądne posunięcie? Specjaliści zdecydowanie to odradzają. Wystarczy odsunąć się od deski na wspomnianą odległość 25 cm, aby otwierająca się z prędkością 300 km/h poduszka nie uderzyła dziecka znajdującego się w brzuchu. Bywa to trudne w niewielkich i ciasnych samochodach, dlatego dysponując takim pojazdem, warto w ostatnim trymestrze ciąży zrezygnować z prowadzenia auta.
Polecamy
Idealny rodzinny samochód – na co zwrócić uwagę?
Jaki samochód jest najlepszy dla rodziny? Gdy na pokładzie jest jedna lub dwie pociechy, na co dzień dobrze sprawdzi się małowymiarowy i ekonomiczny samochód. Jednak im większa rodzina, tym więcej potrzebuje miejsca, zwłaszcza podczas dalekich podróży. Wybór rodzinnego auta to nie jest proste zadanie. Postaramy się trochę je ułatwić.
Czy zapinanie pasów szkodzi dziecku?
Wszystko zależy od sposobu zapięcia pasów i od rodzaju kolizji. Przy zderzeniu czołowym pojazdów jadących z ogromną prędkością szansa na wyjście z wypadku bez szwanku jest niestety niewielka, nawet gdy pasy są zapięte i zadziałają poduszki powietrzne. Jeśli jednak ciężarna nie ma zapiętych pasów, nawet pozornie niezbyt groźna kolizja może zakończyć się dla niej i dla dziecka tragicznie, np. oderwaniem się łożyska. Przy wypadkach komunikacyjnych z udziałem kobiet w ciąży istnieje też duże ryzyko przedwczesnego porodu. Jeśli kobieta jest w trzecim trymestrze, a dozna urazu miednicy, np. złamania kości, ich odłamki mogą uszkodzić czaszkę maleństwa.
Aby odpowiedzieć na pytanie, czy zapinanie pasów szkodzi dziecku, eksperci od bezpieczeństwa z firmy Volvo przeprowadzili specjalne testy, wykorzystując animowanego manekina kobiety w ciąży. Film z jego udziałem można obejrzeć na serwisie YouTube. Widać na nim, że prawidłowo zapięte psy nie wpijają się w brzuch matki, a poduszka powietrzna chroni jej twarz przed zderzeniem się z kierownicą.
Adaptery do pasów dla ciężarnych – hit czy kit
Czasem się zdarza, że z powodu budowy anatomicznej przyszłej mamy oraz modelu pojazdu, z którego korzysta, trudno jest zapiąć pasy bezpieczeństwa w sposób prawidłowy. Warto wówczas sięgnąć po adaptery do pasów dla ciężarnych. I choć na rozmaitych forach internetowych niektóre przyszłe mamy podważają sensowność takiego zakupu, zdecydowana większość (nie mówiąc o specjalistach od bezpieczne jazdy) przekonuje, że to doskonały pomysł.
Jak wygląda adapter i na czym polega jego działanie? To specjalne płaskie siedzisko, które kładziemy na siedzeniu samochodu i przymocowujemy z tyłu fotela za pomocą pasków. Gdy kobieta wsiada do samochodu, zapina pas bezpieczeństwa, a następnie przeciąga go pod brzuchem i przymocowuje do środkowego zapięcia adaptera. Dzięki temu dolna część pasa znajduje się na biodrach i w górnej części ud, a poniżej brzucha. Aby pas jeszcze pewniej trzymał się w tej pozycji, niektóre modele zaopatrzone są w dwa zapięcia boczne.
W którym okresie ciąży warto zacząć używać adaptera? Zdania na ten temat są podzielone. Jedni są zdania, że już od drugiego miesiąca ciąży, ponieważ w razie kolizji czy nagłego hamowania może dojść do poronienia lub odklejenia się łożyska. Inni uważają, że ma to sens dopiero w drugim i trzecim trymestrze ciąży, szczególnie wtedy, gdy brzuch jest spory i trudno utrzymać pas poniżej kolców biodrowych.
Niezależnie od zastosowanych zabezpieczeń, kobieta w ciąży powinna tak planować trasę, by unikać wybojów i mieć możliwość postoju, gdy dokucza jej duszność czy skurcze nóg.