Skurcze nóg w ciąży – przyczyny i leczenie

Skurcze nóg w ciąży potrafią przysporzyć sporo bólu przyszłym mamom. Jest to szczególnie uciążliwe, gdy uniemożliwiają one spokojne przesypianie nocy. Wbrew powszechnej opinii skurcze łydek u kobiet ciężarnych spowodowane są nie tylko niedoborem elektrolitów. Sprawdź, czy skurcze nóg w ciąży stanowią powód do obaw.

Spis treści:

Skurcze nóg w ciąży – powód do obaw?

Najczęściej skurcze nóg w ciąży nie stanowią powodu do niepokoju. Niemniej często są one bardzo uciążliwe dla przyszłych mam, ponieważ zaburzają spokojny sen. Zdarzają się jednak sytuacje, gdy bóle nóg w ciąży powinny skłonić kobietę ciężarną do wizyty na izbie przyjęć szpitala położniczego. Ciąża i połóg są czasem zwiększonego ryzyka wystąpienia żylnej choroby zakrzepowo-zatorowej, a w konsekwencji m.in. zatorowości płucnej. Dlatego gdy ból jest bardzo silny i nie mija, a dodatkowo pojawiają się inne niepokojące objawy, takie jak np. duszność, należy niezwłocznie udać się do szpitala. W takim przypadku niezbędne jest wdrożenie odpowiedniego leczenia.

Kiedy pojawiają się skurcze łydek w ciąży

Skurcze łydek w ciąży mogą pojawić się w każdym jej trymestrze. Większość kobiet skarży się jednak na nie głównie pod koniec ciąży, gdy coraz większych rozmiarów brzuch utrudnia codzienne funkcjonowanie. Skurcze łydek w ciąży najczęściej pojawiają się w nocy lub gdy przyszła mama przebywa długi czas w jednej pozycji. 

Jeśli pracujesz w pozycji siedzącej, co jakiś czas wstań, przejdź się i rozciągnij. Warto zapytać fizjoterapeutę lub osobę prowadzącą zajęcia w szkole rodzenia o zalecane (i bezpieczne) ćwiczenia dla przyszłych mam. Jeśli skurcze pojawiają się w nocy, można zaopatrzyć się w specjalne poduszki umożliwiające wygodne spanie na boku.

Rozstępy na łydkach – kiedy powstają, jak je zamaskować?

Polecamy

Rozstępy na łydkach – kiedy powstają, jak je zamaskować?

Rozstępy na łydkach i udach to powszechnie występujący defekt estetyczny. Za ich sprawą kobiety rezygnują z eksponowania nóg nawet w gorące lato. Nie wybierają długich sukienek czy spódnic z chęci, ale z przymusu. Wstyd i obrzydzenie sprawiają, że krótkie spodenki są znienawidzoną przez nie częścią damskiej garderoby. Rozstępy na łydkach czy udach nie należą do rzadkości. Zmagają się z nimi matki, ale również kobiety, które nigdy nie były w ciąży. Jak wpływają na postrzeganie samej siebie, jak zatuszować rozstępy na łydkach i co począć z nimi letnią porą – dzielą się na forach internetowych i grupach społecznościowych.

Czytaj

Częste skurcze nóg w ciąży – przyczyny

Przyczyny skurczy nóg w trakcie ciąży mogą być różne. Często są one związane z niedoborem elektrolitów w organizmie przyszłej mamy, m.in. magnezu i potasu. Poza tym powiększająca się macica uciska na naczynia tętnicze oraz żylne i wpływa negatywnie na przepływ krwi w organizmie kobiety. Powoduje to również pojawianie się w grupie kobiet ciężarnych żylaków kończyn dolnych lub hemoroidów. Skurcze nóg mogą być także efektem ucisku nerwów na skutek zmieniających się w ciąży krzywizn kręgosłupa. Częściej na skurcze nóg w ciąży skarżą się kobiety zmagające się z nadwagą lub otyłością.

Jak sobie radzić ze skurczami łydek w ciąży?

Skurcze nóg w ciąży w większości sytuacji nie wymagają specjalistycznego postępowania. Większość przyszłych mam radzi sobie z nim poprzez rozmasowywanie, rozciąganie lub stosowanie ciepłego okładu. Niektórym kobietom ciężarnym ulgę przynoszą wizyty na basenie. Zrezygnować z nich powinny jednak ciężarne zmagające się z nawracającymi infekcjami dróg rodnych. Przyszłe mamy często korzystają także z zajęć jogi, podczas których rozluźniają spięte mięśnie. Lekarze w przypadku częstych skurczów nóg zalecają suplementację magnezu. W ciąży nie powinno się jednak stosować leków ani suplementów na własną rękę, bez wcześniejszej konsultacji ze specjalistą. 

Powszechnie wiadomo, że lepiej zapobiegać niż leczyć, dlatego warto postarać się uniknąć skurczów łydek w ciąży. Podstawą powinna być dobrze zbilansowana dieta, dostarczająca wszystkich niezbędnych elektrolitów. Aby uzupełnić ich ewentualne niedobory, przyszła mama powinna sięgnąć po produkty takie jak:

  • pomidory,
  • awokado,
  • warzywa strączkowe,
  • otręby,
  • orzechy,
  • pestki dyni.

Bardzo ważne jest także odpowiednie nawodnienie organizmu oraz regularna aktywność fizyczna. Może to nie tylko zmniejszyć skurcze nóg, ale też pomóc chociażby w walce z zaparciami. Kobietom ciężarnym poleca się również unikanie uciskającej odzieży czy niewygodnych lub wysokich butów. Dobrą wiadomością jest to, że najczęściej skurcze nóg po porodzie mijają.

    newsletter-main

    Wszystko, czego potrzebujesz
    na Twoim mailu

    Newsletter Hellomama da Ci dostęp do materiałów tworzonych z myślą o Tobie i Twoim dziecku.

      newsletter-main-decorator
      newsletter-staying

      Zostań z nami jeszcze chwilę!

      Zapisz się do newslettera HelloMama

      Zyskaj dostęp do materiałów tworzonych z myślą o Tobie i Twoim dziecku.

        newsletter-staying-decorator-1
        newsletter-staying-decorator-2