Czy można jeść ryby w ciąży? Odpowiada dietetyczka Anna Reguła

Ryby w ciąży – jakie ryby i owoce morza można jeść w ciąży?

Ryby w ciąży bywają unikane z obawy przed metalami ciężkimi. Czy słusznie? Badania pokazują, że korzyści ze spożywania ryb w ciąży znacznie przewyższają potencjalne ryzyko zatruć szkodliwymi substancjami. Szczególnie jeśli wiemy, które z nich wybierać. Jakie ryby w ciąży można jeść? Co z owocami morza? Czy w ciąży należy unikać ryb wędzonych lub surowych? Na te pytania odpowiadamy w poniższym artykule.

Ryby w ciąży – zalecenia

Anna Reguła to dietetyczka znana z konta „niekoniecznie_dietetycznie” na Instagramie. Jej ostatni post wywołał sporo komentarzy. „Korzyści zdrowotne spożywania umiarkowanych ilości ryb przeważają nad ryzykiem” – napisała w nim ekspertka. W Polsce poziom metylortęci i dioksyn nie jest tak wysoki, jak w innych krajach. Możemy więc jeść do 1 kg ryb tygodniowo. Ryby mogą być jedzone nawet w ciąży i podczas karmienia piersią! Ale trzeba uważać na niektóre gatunki.

Jak sama o sobie mówi, uczy jak jeść zdrowo i rozsądnie. Anna Reguła jest dyplomowanym dietetykiem przekazującym swoją wiedzę na Instagramie. Jej profil „niekoniecznie_dietetycznie” śledzi już ponad 68 tys. osób. Ostatnio dietetyczka podjęła temat jedzenia ryb.

Dlaczego? Z jednej strony żywieniowcy mówią, by je jeść, z drugiej – że zawierają wiele zanieczyszczeń, które wpływają negatywnie na nasz organizm. W rezultacie przed ich zakupem zastanawiamy się, czy ich zjedzenie przyniesie więcej szkody czy pożytku. Dylemat ten szczególnie dotyczy jedzenia ryb w ciąży. W rybach ze słabo kontrolowanych hodowli często znajduje się wiele toksycznych substancji, m.in. rtęć. Co więc poleca ekspertka?

„Spożywanie ryb co najmniej 2 razy w tygodniu zalecane jest dla osób zdrowych przez dietetyków i żywieniowców na całym świecie. Przyjmuje się, że spożycie 2 porcji ryb morskich odpowiada pobraniu DHA + EPA na poziomie 250 mg/dobę” – wyjaśnia na Instagramie Anna Reguła, dietetyczka.

Ekspertka dodaje, że nie należy jednak zapominać o tym, że ryby i owoce morza mogą być zanieczyszczone metalami ciężkimi – rtęcią, kadmem, ołowiem czy zanieczyszczeniami organicznymi – dioksynami i PCB. Ich maksymalny poziom zanieczyszczeń regulują przepisy prawne.

Ryby w ciąży – jakie jeść?

Właśnie dlatego na niektóre gatunki ryb i na owoce morza muszą uważać kobiety w ciąży, karmiące piersią oraz dzieci. Które ryby w ciąży można jeść w ?

  • hodowlany łosoś norweski,
  • szprot,
  • sardynki,
  • sum,
  • hodowlany pstrąg,
  • flądra,
  • ryba maślana,
  • dorsz.

W ciąży (i w czasie karmienia piersią) można jeść również śledzie.

 

 
 
 
 
 
Wyświetl ten post na Instagramie.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Spożywanie ryb co najmniej 2️⃣ razy w tygodniu zalecane jest dla osób zdrowych przez dietetyków i żywieniowców na całym świecie. Przyjmuje się, że spożycie 2 porcji ryb morskich odpowiada pobraniu DHA + EPA na poziomie 250 mg/dobę. Należy jednak pamiętać, że ryby i owoce morza mogą być zanieczyszczone metalami ciężkimi, m.in. rtęcią, kadmem, ołowiem oraz zanieczyszczeniami organicznymi, przede wszystkim dioksynami i PCB. Maksymalne poziomy tych zanieczyszczeń w rybach są regulowane w aktualnych przepisach prawnych. ___ Z tego właśnie względu istnieje konieczność ograniczania spożycia ryb pochodzących z akwenów wodnych o wysokim stopniu zanieczyszczenia metalami ciężkimi oraz gatunków ryb drapieżnych, szczególnie przez kobiety w ciąży, karmiące piersią oraz dzieci (grupy wrażliwe). Z drugiej strony wyniki licznych badań wskazują, że KORZYŚCI ZDROWOTNE SPOŻYWANIA UMIARKOWANYCH ILOŚCI RYB PRZEWAŻAJĄ NAD RYZYKIEM❗Biorąc pod uwagę stwierdzany w Polsce poziom metylortęci i dioksyn, większość ryb można spożywać w ilościach przekraczających 1 kg tygodniowo. Wyjątek stanowią łosoś i śledź, których spożycie powinno być ograniczone odpowiednio do 100 g oraz 400 g. ___ Najwięcej g DHA w 100 g produktu spośród ryb znajduje się w łososiu, następnie pstrągu tęczowym i makreli. Źródło: normy IŻŻ 2017 Ważne: ryby ze środkowej rubryki należy spożywać od czasu do czasu w ograniczonej ilości (maks 1 porcja/tydzień) ___ Jecie 🐟🐳🦀❓Jeśli tak, to jakie najczęściej ❓💪 #dietetyka #infografika #proteiny #fitgirl #redukcja #odchudzanie #nutrition #healthyfood #zdrowejedzenie #zdrowystylzycia #ryby #kwasyomega3 #zdrowezakupy

Post udostępniony przez Anna Reguła Dietetyka (@niekoniecznie_dietetycznie)

Ryby w ciąży – jakich unikać?

Ekspertka wyjaśnia, że w diecie kobiet planujących ciążę, ciężarnych, karmiących piersią i małych dzieci nie powinny znaleźć się ryby, takie jak:

  • miecznik,
  • rekin,
  • makrela królewska,
  • tuńczyk,
  • węgorz amerykański,
  • płytecznik.

W ciąży nie należy także spożywać surowych ryb i owoców morza – mogą one stanowić przyczynę zakażeń bakteryjnych lub pasożytniczych. Owoce morza, np. krewetki, poddane obróbce termicznej nie stanowią zagrożenia.

Ryby w ciąży – a co z wędzonymi?

Spożywanie ryb wędzonych w ciąży nie jest zalecane ze względu na wysoką zawartość soli. W rybach wędzonych na zimno dodatkowo może występować groźna dla kobiet w ciąży bakteria powodująca chorobę nazywaną listeriozą.

Ryby w ciąży – jak przygotowywać?

W czasie ciąży staraj się unikać jedzenia ryb smażonych. Lepszym rozwiązaniem będzie przygotowanie ryby pieczonej, duszonej, gotowanej na wodzie lub na parze. Jedna porcja to około 100 g. Taką ilość ryby w czasie ciąży najlepiej spożywać 2 razy w tygodniu.

Bibliografia:

  1. National Health Service (2020) Foods to avoid in pregnancy. Your pregnancy and baby guide.

Sprawdź powiązane tematy

newsletter-main

Wszystko, czego potrzebujesz
na Twoim mailu

Newsletter Hellomama da Ci dostęp do materiałów tworzonych z myślą o Tobie i Twoim dziecku.

    newsletter-main-decorator
    newsletter-staying

    Zostań z nami jeszcze chwilę!

    Zapisz się do newslettera HelloMama

    Zyskaj dostęp do materiałów tworzonych z myślą o Tobie i Twoim dziecku.

      newsletter-staying-decorator-1
      newsletter-staying-decorator-2

      Dziękujemy za zapis do newslettera!

      Sprawdź swoją skrzynkę mailową
      i kliknij link aktywacyjny, aby potwierdzić subskrypcję.

      newsletter-staying-decorator-1
      newsletter-staying-decorator-2