Nudności w ciąży – jak im zapobiegać Jak zapobiec nudnościom w ciąży? Radzi Paulina Ihnatowicz / Unsplash

Nudności w ciąży – jak im zapobiegać? Radzi Paulina Ihnatowicz

Spis treści:

Nudności w ciąży są dość częstym objawem, szczególnie na samym początku. Winę za to ponoszą dynamiczne wahania hormonalne, powodujące wiele zmian w organizmie kobiety. Jak się uporać z uciążliwymi dolegliwościami? Dietetyczka kliniczna Paulina Ihnatowicz na swoim profilu na Instagramie podpowiada kilka sposobów.

Mdłości w ciąży – czy można im zaradzić?

Każda ciąża jest inna. Przebieg i pierwsze jej objawy są bardzo indywidualną kwestią: część kobiet już w pierwszych tygodniach odczuje zmiany, które zachodzą w jej ciele, część w tym czasie może nawet nie zauważyć, że coś się dzieje. Pierwsze symptomy ciąży często mogą być mylone z przeziębieniem, osłabieniem lub zatruciem pokarmowym. Jedną z najczęściej występujących dolegliwości są nudności. Jak pisze Paulina Ihnatowicz:

Dużo kobiet w pierwszym trymestrze ciąży boryka się z uciążliwymi mdłościami. Jak długo mogą/ powinny trwać nudności ciążowe? Nie ma reguły, mówi się, że powinny trwać nie dłużej niż do 3 miesiąca ciąży, jednak niektóre kobiety borykają się z nimi nawet dłużej”.

W swoim wpisie na Instagramie dietetyczka podpowiada, jak domowymi sposobami radzić sobie z mdłościami w ciąży. Ale jak podkreśla, nie ma na nie uniwersalnego rozwiązania:

„Sposobów jest kilka, jednak tzw. złotego środka niestety nie ma. Niektóre kobiety twierdzą, że nic im nie pomogło i po prostu musiały przeczekać ten okres”.

Domowe sposoby na nudności w ciąży

By przeciwdziałać nudnościom w ciąży, na start Ihnatowicz zaleca nie wstawać gwałtownie z łóżka, a po obudzeniu wypijać około 0,5-1 szklanki wody (może być np. z cytryną i miodem). Odpowiednie nawodnienie jest w ogóle bardzo ważnym elementem, o którym trzeba pamiętać w ciąży. Wyjątkowo w tym przypadku pomocna może okazać się woda gazowana:

„Pamiętaj o piciu odpowiedniej ilości wody (szczególnie gdy pojawiają się wymioty), możesz również pić napary z melisy oraz dodawać do wody korzeń imbiru. Często kobiety w ciąży sięgają po colę, ponieważ okazuje się, że napoje gazowane mogą być pomocne w walce z nudnościami. Oczywiście coli nie pij za często! (cukier, kofeina). Ale pomocna może być woda gazowana z sokiem z cytryny i miętą. Samo gryzienie imbiru też może okazać się bardzo pomocne” – podpowiada dietetyczka.

Paulina Ihnatowicz zwraca uwagę, żeby w ciąży, kiedy występują nudności, unikać ostrych przypraw, intensywnych zapachów i zapachów, a także by zrezygnować z ciężkostrawnych pokarmów.  Radzi, by jeść regularnie i nie przejadać się, ale też by nie chodzić w ciągu dnia z pustym żołądkiem, gdyż to „może zintensyfikować objawy”.

Zbawienne na nudności w ciaży, twierdzi Ihnatowicz, może natomiast okazać się sięgnięcie po ananasa czy papaję:

Świeży ananas lub sok z ananasa (dodatkowo schłodzony) spożyty przed wstaniem z łóżka, wykazuje działanie zmniejszające nudności ciążowe, usprawni trawienie lub przegryzienie ananasa czy papai ze względu na zawarte w nich enzymy”.

W walce z mdłościami w ciąży mogą przydać się również olejki eteryczne i aromaterapia. Najlepiej, pisze dietetyczka, w ciążowych dolegliwościach sprawdzą się: olejek lawendowy, eukaliptusowy, miętowy lub sosnowy.  Przede wszystkim jednak nie wolno zapominać o byciu na zewnątrz i dostępie do świeżego powietrza.

„Przy porannych mdłościach otwórz okno i pooddychaj świeżym powietrzem” – zaleca Inhatowicz.

Paulina Ihnatowicz

Paulina Ihnatowicz jest dietetyczką ze specjalnością dietetyki klinicznej oraz sportowej. W swojej praktyce szczególnie interesuje się przypadkami autoimmunologii, ponieważ sama walczy z chorobą Hashimoto. Jest aktywna w mediach społecznościowych, gdzie – jak sama mówi – stara się pokazywać, że prawidłowe odżywianie może zdziałać cuda.

Jej profil na Instagramie obserwuje ponad 65 tys. osób.

Sprawdź powiązane tematy

newsletter-main

Wszystko, czego potrzebujesz
na Twoim mailu

Newsletter Hellomama da Ci dostęp do materiałów tworzonych z myślą o Tobie i Twoim dziecku.

    newsletter-main-decorator
    newsletter-staying

    Zostań z nami jeszcze chwilę!

    Zapisz się do newslettera HelloMama

    Zyskaj dostęp do materiałów tworzonych z myślą o Tobie i Twoim dziecku.

      newsletter-staying-decorator-1
      newsletter-staying-decorator-2