kobieta w ciąży, dbanie o siebie w ciąży Jak dbać o siebie w ciąży? Podpowiadamy / iStock

Jak dbać o siebie w ciąży? Podpowiadamy

W tym wyjątkowym czasie wiele osób poleca słuchanie własnego organizmu. Instynkt i tzw. zachcianki to odzwierciedlenie tego, czego ciało potrzebuje (i czego potrzebuje rozwijający się płód). Jest jednak kilka ważnych spraw, o które powinnaś zadbać. Jakich? Sprawdź.

Spis treści:

O czym pamiętać w pierwszych tygodniach ciąży

Pierwsze tygodnie ciąży są kluczowe dla rozwoju płodu (oczywiście, wszystkie tygodnie są ważne). Na początku ciąży:

  • znajdź lekarza prowadzącego ciążę. Możesz skorzystać z rekomendacji koleżanek lub sióstr. Ważne, by był to specjalista w dziedzinie ginekologii, ale również jednocześnie osoba, którą darzysz sympatią i zaufaniem. Będziecie współpracować przez kolejne 9 miesięcy!
  • obowiązkowo odstaw alkohol, papierosy, narkotyki – jeśli kiedykolwiek je zażywałaś.
  • jeśli przyjmujesz leki na stałe, skonsultuj ze specjalistą, jaki jest ich wpływ na płód. Jeśli mogą mieć negatywny wpływ na przebieg ciąży, omów z lekarzami alternatywną terapię.
  • dowiedz się, czy twój pracodawca może dostosować stanowisko pracy do potrzeb kobiety ciężarnej. Znaj swoje prawa!
  • zadbaj kompleksowo o swoje zdrowie, poprzez aktywność fizyczną, właściwie skomponowaną dietę i dobrze dobraną suplementację.
  • czytaj o rozwoju ciąży z dobrych książek i profesjonalnych źródeł. Unikaj forów internetowych, gdzie mogą pojawiać się nieprawdziwe, a nawet szkodliwe informacje ze strony użytkowników.
  • zadbaj o komfort psychiczny. Ciąża to czas, w którym szczególnie powinnaś dbać o dobre samopoczucie. Twoje emocje mają wpływ na przebieg ciąży!

Agnieszka Grobelna, która jako specjalistka płodności towarzyszyła wielu rodzicom w staraniach o ciążę, podpowiada:

Bardzo polecam kompleksowe podejście. Co to znaczy kompleksowe? To znaczy, żeby nie tylko skupiać się na ciele, czyli wprowadzać zdrowe odżywianie czy suplementację, bo to najczęściej robimy. Ważne jest, by też pracować nad emocjami, nad duchowością – zwraca uwagę specjalistka.

 

Aktywność fizyczna w ciąży

Jeśli uprawiałaś sport, dowiedz się, czy jest bezpieczny dla ciężarnych. Jeśli nie – początek ciąży to dobry moment, aby podjąć odpowiednią aktywność fizyczną. Skonsultuj z lekarzem, czy i jakie ćwiczenia nie zaszkodzą. Pamiętaj, że każda ciąża jest inna. Są kobiety, które mogą przez 9 miesięcy biegać, ćwiczyć i pracować jak przed ciążą. Są jednak również osoby, dla których aktywność jest niewskazana z uwagi na możliwość m.in. przedwczesnego porodu. Są także kobiety, które po prostu źle się czują przez całą ciążę.

Ruch jak najbardziej jest wskazany w ciąży, a także wcześniej, jako przygotowanie do ciąży – mówi Agnieszka Grobelna. –  Dlatego, że wysportowane ciało ma mięśnie bardziej elastyczne, co ułatwia ciążę. Oczywiście ruch pobudza krążenie, pobudza limfę. Daje też endorfiny. Ale musimy uważać na dobór odpowiedniego wysiłku fizycznego dla naszego ciała i dla naszych hormonów. Zbyt intensywne ćwiczenia mogą powodować, że wydziela się zbyt dużo kortyzolu w naszym organizmie. To z kolei powoduje, że obniża się nasz progesteron. Wtedy nasz układ hormonalny nie działa prawidłowo.

Jako aktywność fizyczną w ciąży można rozumieć po prostu spacery albo jogę. Pozwolą one również na złapanie oddechu, dotlenienie. Zwiększą odporność na stres. Przygotują organizm do wielkiego wysiłku, jakim są narodziny dziecka.

 

Nawyki żywieniowe w ciąży

Aby zadbać o siebie i dziecko, należy stosować dobre nawyki żywieniowe. Jeśli nie praktykowałaś ich przed ciążą, to jest idealny moment. Przyzwyczajając się do zdrowego żywienia, „zarazisz” nim później dziecko. Szybciej wrócisz też do formy i figury sprzed ciąży.

  • W ciąży NIE powinno się jeść za dwoje! Wystarczy zwiększenie kaloryczności o ok. 300 kcal na dobę.
  • 5-6 małych posiłków jest lepszym pomysłem niż 3 duże. Rosnący płód uciska narządy wewnętrzne, co może powodować dolegliwości pokarmowe m.in. zgagę. Łatwiej uporasz się z nimi, jedząc lżej, mniej, ale częściej.
  • Zrezygnuj z żywności przetworzonej, gotowych dań, produktów instant, fast foodów.
  • Postaw na pełnoziarniste pieczywo.
  • Zadbaj o porcję warzyw/owoców do każdego posiłku (3-4 porcje warzyw, 1-2 porcje owoców).
  • Wybieraj produkty z wysoką zawartością białka (chude mięso, drób, jajka, strączki).
  • Mleko i jego przetwory są bardzo ważne jako budulec kości dziecka. Nie zapominaj o nich.
  • NIE spożywaj: alkoholu, kofeiny w dużych ilościach (może spowodować przedwczesne skurcze i nawet stratę ciąży!), surowych owoców morza, surowych mięs (np. tatar), serów pleśniowych, czy ryb morskich, które mogą gromadzić dużo metali ciężkich (np. tuńczyk).

 

Zabiegi kosmetyczne – czy trzeba z nich zrezygnować?

Istnieją rzetelne przesłanki, aby zrezygnować z części zabiegów kosmetycznych w czasie ciąży. Natomiast wokół części z nich narosły mity i przesądy.

  • Farbowanie włosów

NIE jest prawdą, że farbowanie włosów może spowodować, że dziecko będzie rude.

TAK, jest prawdą możliwość alergii na farbę do włosów lub inne produkty do stylizacji – dotyczy to również już stosowanych środków. Ciąża zmienia organizm kobiety diametralnie wskutek burzy hormonalnej. Dlatego nawet, jeśli jakieś środki nie wywoływały wcześniej alergii, w ciąży mogą podrażnić lub spowodować reakcje anafilaktyczne.

  • Manicure i pedicure

Zabiegi na dłonie i stopy są dozwolone w ciąży (szczególnie pod koniec ciąży trudno jest samej sięgnąć do stóp i o nie zadbać).

Należy jednak uważać na możliwość alergii (szczególnie na lakier hybrydowy). W miarę zbliżania się terminu porodu (lub wcześniej, jeśli ciąża jest zagrożona rozwiązaniem przed terminem) warto ściągnąć lakier hybrydowy (przynajmniej z części paznokci). Kolor płytki paznokci jest bardzo ważnym wyznacznikiem stanu pacjentki podczas zabiegów operacyjnych. Oznacza to, że przy cesarskim cięciu warto mieć naturalne paznokcie bez lakieru (a nawet jeśli nie planujesz cięcia, przebieg porodu bywa nieprzewidywalny i może być ono konieczne).

Dbanie o siebie w ciąży polega nie tylko na odpowiedniej pielęgnacji, ale przede wszystkim na dbaniu o siebie i dziecko. Dlatego lepiej wstrzymać się z pewnymi zabiegami kosmetycznymi, jeśli masz wątpliwości, obawy lub istnieje ryzyko alergii. Nie rezygnuj jednak całkowicie z pielęgnacji i dbania o siebie, gdyż jest to bardzo ważne dla dobrego samopoczucia. Nastrój przyszłej mamy też może mieć wpływ na przebieg ciąży.

 

Co jest niewskazane w ciąży?

ZABIEGI MEDYCYNY ESTETYCZNEJ itp. są NIEWSKAZANE w okresie ciąży, a także co najmniej 3 miesiące po jej zakończeniu (lub po zakończeniu karmienia piersią).

Nie należy wykonywać również zabiegów pielęgnacyjnych i kosmetycznych z użyciem silnie działających preparatów, intensywne złuszczanie skóry.

Jest to czas zmian hormonalnych, przez co niektóre zabiegi mogłyby być nieskuteczne lub nawet szkodliwe, gdyż mogą powodować reakcje alergiczne, podrażnienia, skurcze macicy,  poronienie/poród przedwczesny. Ponadto, środki chemiczne mogą przechodzić przez skórę do łożyska i do krwiobiegu dziecka.

W ciąży niewskazane są:

  • wszystkie zabiegi laserem i/lub z prądem, drenaże, fala uderzeniowa;
  • ingerencja w skórę, jak tatuaże, makijaż permanentny, likwidowanie blizn, przebarwień;
  • rozgrzewanie skóry okładami, depilacja ciepłym woskiem, długie gorące kąpiele, sauna;
  • zabiegi odmładzające skórę, zabiegi antycellulitowe, zamykanie naczynek;
  • masaż, peeling, zbyt intensywne dotykanie skóry brzucha (mogą prowokować skurcze macicy).

 

Dbaj o sen w ciąży

Dbanie o siebie w ciąży to także zapewnienie sobie komfortu wypoczynku. Mówi się, że czas ciąży to ostatnia okazja, żeby się wyspać. Zatem – korzystaj!

– Ważne jest chodzenie spać najpóźniej o 22:30, ponieważ w nocy regeneruje się nasze ciało, dochodzi do syntezy hormonów. Jeżeli chodzimy późno spać, to ten proces zostaje zaburzony. Sen powinien być przynajmniej 8-godzinny – zwraca uwagę Agnieszka Grobelna.

 

Agnieszka Grobelna – fizjoterapeutka, coach, ekspertka kobiecego cyklu, prowadząca Centrum Wspierania Płodności 

Sprawdź powiązane tematy

newsletter-main

Wszystko, czego potrzebujesz
na Twoim mailu

Newsletter Hellomama da Ci dostęp do materiałów tworzonych z myślą o Tobie i Twoim dziecku.

    newsletter-main-decorator
    newsletter-staying

    Zostań z nami jeszcze chwilę!

    Zapisz się do newslettera HelloMama

    Zyskaj dostęp do materiałów tworzonych z myślą o Tobie i Twoim dziecku.

      newsletter-staying-decorator-1
      newsletter-staying-decorator-2