Planowanie ciąży krok po kroku Planowanie ciąży krok po kroku / iStock

Planowanie ciąży krok po kroku – przygotowania zacznij już dziś

Spis treści:

Tak jak przy każdym poważnym przedsięwzięciu, także przy planowaniu ciąży potrzebne jest solidne przygotowanie. Ciąża jest trochę jak podróż w nieznane, przed którą nasz organizm potrzebuje rozgrzewki. Dlatego planując ciążę w najbliższym roku, przygotowania zacznij od teraz.

Planowanie ciąży - Zadbaj o foliany

Nie trzeba wspominać, jak ważna w czasie przygotowań do ciąży jest dieta. O diecie sprzyjającej płodności możesz przeczytać więcej w naszym artykule i wraz z partnerem, krok po kroku, dbać o sprzyjające poczęciu menu.W tym okresie bardzo ważne jest dla ciebie suplementacja folianów. Poza zbawiennym wpływem na nasz mózg i tworzeniem krwinek czerwonych ich odpowiednia ilość zapewnia prawidłowy rozwój układu nerwowego u dziecka. Chroni je też przed częstymi wadami tego układu. O tym składniku warto pamiętać przed zajściem w ciążę. Przyjmowany w trakcie ciąży nie spełnia już tej funkcji i – co pokazują najnowsze badania – jest przysłowiową musztardą po obiedzie.

Foliany znajdziemy w kapuście, sałacie, szpinaku. Są też w drożdżach, żółtku jaja, wątróbce. Sezonowo zjemy je też w szparagach. Niestety, naturalne foliany są niestabilne i ulegają rozkładowi pod wpływem światła, działania tlenu i temperatury, a większość – około 60 proc. – rozpada się już przy podstawowej obróbce żywności. Stąd właśnie szeroko wykorzystywane suplementy syntetycznego odpowiednika folianów – kwasu foliowego.

Nowością w dietetyce jest też metafolina, która jest szybciej metabolizowana i wchłaniana przez organizm. Jak podają specjaliści Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego, nie stwierdzono też żadnych działań ubocznych i toksycznych podawania metafoliny, co zaowocowało pozytywną opinią przy wprowadzaniu suplementu na nasz rynek i zalecaniu stosowania go zarówno u kobiet planujących ciążę, jak i ciężarnych. Po konsultacji z lekarzem możesz rozważyć taką suplementację.

Planowanie ciąży krok po kroku - Pamiętaj o różyczce

Wydaje ci się, że jeśli byłaś szczepiona lub przeszłaś różyczkę w dzieciństwie, to jesteś bezpieczna? Otóż nie do końca. Jak dowodzą badania, wirus różyczki ma zdolność do reinfekcji, czyli wtórnego, bezobjawowego zakażenia. Nie ma co jej bagatelizować, szczególnie przy planowanej ciąży! Ta choroba wieku dziecięcego potrafi być bardzo groźna, gdy zachorujesz na nią teraz, jako osoba dorosła, a już najgorzej, jeśli stanie się to podczas ciąży. Wirus przenika do płodu i powoduje nieodwracalne uszkodzenia, o których lepiej tu nie pisać. Prosty pomiar poziomu przeciwciał klasy IgG przeciw różyczce pozwoli ci określić, czy twój organizm sam potrafi się przed nią obronić, czy trzeba się będzie zaszczepić.

planowanie ciązy test ciążowy

Planowanie ciąży - ruszaj się!

Więcej ruchu oznacza lepsze dotlenienie organizmu, narządów, komórek – także tych rozrodczych! Poza tym ważne jest wzmocnienie mięśni kręgosłupa, by w przyszłości uniknąć bólu w odcinku lędźwiowym i móc bez trudu uczestniczyć w zajęciach dla kobiet w ciąży. Wybór aktywności zależy od ciebie – rower, basen, bieganie – co lubisz. Bardzo dobra jest joga – z powodzeniem może być kontynuowana w ciąży – relaksuje i ma pozytywny wpływ na naszą seksualność i płodność.

Planowane ciąży krok po kroku - obserwuj i poznawaj siebie

Obserwuj siebie. Zapisuj, kiedy i co ile dni masz miesiączkę. Czy pojawia się ona regularnie, czy nie. Ile trwa dni. Te informacje mogą okazać się istotne przy wizycie u ginekologa, którą też warto zaplanować i odbyć. Lekarz powinien cię zbadać, wykonać USG dopochwowe i cytologię. W razie potrzeby powinien skierować cię też na badania krwi – podstawowe i hormonalne – by sprawdzić, czy pod tym kątem nie ma żądnych nieprawidłowości.

Używki a ciąża – zostaw to za sobą!

Ogranicz kawę i alkohol. Jeśli palisz – to chyba wiesz, co z tym zrobić. Palenie poza tym, że truje, niszczy i powoduje choroby, drastycznie zmniejsza płodność i dotlenienie organizmu. Wpływa też destrukcyjnie na motywację i realizację całego ciążowego planu, niestety. Jeśli palisz, zmierz się z nałogiem, zanim zajdziesz w ciążę. Rzucanie palenia najczęściej wiąże się ze stresem, a ten będzie ci naprawdę niepotrzebny, gdy już zobaczysz upragnione dwa paski na teście.

Stres a ciąża – zapanuj nad nim!

Wiadomo, że nie da się zupełnie ograniczyć i wyeliminować stresu. Jest to niemożliwe. Coś jednak w tej materii damy radę zrobić. Stres może powodować zaburzenia hormonalne i idące za tym zaburzenia płodności, więc warto ten czynnik traktować poważnie.

  • Pamiętaj, by się wysypiać.
  • Nie odkładaj ważnych spraw w pracy na ostatnią chwilę.
  • Relaksuj się tak, jak lubisz, spaceruj, zapisz się na jogę.
  • Skoncentruj się na sobie i na partnerze, spędzajcie czas razem na tym, co sprawia wam przyjemność.
  • I naucz się odpuszczać!

Natalia Barska  – młoda, energiczna położna, absolwentka Wydziału Nauk o Zdrowiu Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego w Warszawie. Po studiach artystycznych na Akademii Pedagogiki Specjalnej (sic!) uznała, że właśnie położnictwo, a zwłaszcza tematyka związana z badaniami prenatalnymi, jest jej powołaniem i największą pasją. Prywatnie miłośniczka historii sztuki i malarstwa. 

Sprawdź powiązane tematy

newsletter-main

Wszystko, czego potrzebujesz
na Twoim mailu

Newsletter Hellomama da Ci dostęp do materiałów tworzonych z myślą o Tobie i Twoim dziecku.

    newsletter-main-decorator
    newsletter-staying

    Zostań z nami jeszcze chwilę!

    Zapisz się do newslettera HelloMama

    Zyskaj dostęp do materiałów tworzonych z myślą o Tobie i Twoim dziecku.

      newsletter-staying-decorator-1
      newsletter-staying-decorator-2

      Dziękujemy za zapis do newslettera!

      Sprawdź swoją skrzynkę mailową
      i kliknij link aktywacyjny, aby potwierdzić subskrypcję.

      newsletter-staying-decorator-1
      newsletter-staying-decorator-2