Mikołaj Marcela - Hello Mama Mikołaj Marcela / fot. Grzegorz Celejewski

„Ludzie są od siebie różni, potrzebują różnych modeli szkoły, różnych form edukacji” – mówi dr Mikołaj Marcela

Polska szkoła musi się zmienić. – Rodzice powinni zrozumieć, że ocena nie świadczy o człowieku. Tymczasem wciąż mamy przekonanie, że jeśli dziecko będzie miało najwyższą średnią, to stoi przed nim świetlana przyszłość. To błędne założenie – uważa dr Mikołaj Marcela, pisarz, wykładowca akademicki, autor niedawno opublikowanej książki „Zróbmy sobie szkołę”.

Ewa Podsiadły-Natorska: Polska szkolna rzeczywistość jest smutna?

Dr Mikołaj Marcela: Zależy gdzie. Są szkoły, w których rzeczywistość nie jest smutna, a wręcz przeciwnie – dzieci nie chcą z nich wychodzić. To np. historia szkoły demokratycznej w Tychach, o której piszę w książce. Jej założyciele musieli dojść do tego, w jaki sposób zachęcić dzieci, żeby chciały… wracać do domu. Ale to wciąż rzadkość, nadal słyszę historie o dzieciach, które mówią, że nienawidzą szkoły i nie chcą do niej chodzić. Nie mogą się w szkole odnaleźć. Moja poprzednia książka nosi tytuł „Nie jesteś skazanx na szkołę”, bo młodzi ludzie – jak sami mówią w czasie spotkań ze mną – często czują się w szkole, jakby to było więzienie, miejsce przymusowego pobytu, a nie takie, w którym powinny czuć się dobrze i rozwijać się zgodnie ze swoim potencjałem.

Gdzie leży problem? System edukacji został z gruntu źle zaprojektowany i przez kolejne pokolenia będziemy ponosić tego konsekwencje?

Po pierwsze tym, czego bardzo usilnie próbujemy nie dostrzec, jest to, że ludzie są od siebie różni, potrzebują różnych modeli szkoły, różnych form edukacji. W jednej formie się odnajdą, w innej nie.

Natomiast my zakładamy, że szkoła jest, jaka jest; przyzwyczailiśmy się, że mamy tradycyjny model z podziałem na przedmioty, 45-minutowe lekcje, na których wszyscy mają uczyć się w tym samym tempie itd. W przypadku niektórych dzieci to się sprawdza, ale są to dzieci dobrze do takiej szkoły przygotowane, które posiadają odpowiedni kapitał ekonomiczny i kulturowy wyniesiony z domu rodzinnego, co pozwala im być przygotowanym na to, co szkoła daje, ale i spełniać jej wymagania. Te dzieci bardzo często nie tyle się uczą, co korzystają z umiejętności czy wiedzy, które już mają, bo nauczyły się tego z rodzicami lub na dodatkowych zajęciach (na przykład z języka obcego) przed pójściem do szkoły. Dzięki temu zyskują łatkę osób zdolnych, wybitnych. Takich, które nie sprawiają problemów.

Co z resztą uczniów?

Właśnie. Mamy bardzo dużą grupę dzieci, które wywodzą się z rodzin biedniejszych, z rozmaitymi problemami, które wchodząc do szkoły, nierzadko słyszą, że są problematyczne. Nie potrafią wysiedzieć w miejscu, nic ich nie interesuje, nie uczą się tak szybko jak inni. Te dzieci nie dość, że nie otrzymują tego, co powinny dostać od szkoły, to jeszcze bardzo często dostają „po głowie” za to, że nie są tak dobre jak inne dzieciaki. Od takiej opowieści zaczynam swoją książkę – to historia, która zmieniła życie Marzeny Żylińskiej (dr, metodyczka, założycielka fundacji Budząca Się Szkoła, której celem jest inicjowanie oddolnych zmian systemu edukacji – przyp. red.). Jest to historia chłopca z rodziny z problemami. Chłopiec sprawiał kłopoty swojej nauczycielce i dopiero kiedy Marzena Żylińska z nim porozmawiała, uświadomiła sobie, jak wiele jest takich dzieci, którym szkoła nie pomaga, a wręcz buduje w nich przekonanie, że do niczego się nie nadają. I chyba w tym tkwi problem.

Ważne, żeby zrozumieć, że nie jesteśmy skazani na szkołę w takim modelu, w jakim ona funkcjonuje. I że niektóre dzieci bardzo potrzebują właśnie innych modeli szkoły.

Jakie inne formy edukacji niż „standardowe” funkcjonują w Polsce?

Mamy szkoły Montessori, waldorfskie, demokratyczne, freinetowskie – tej ostatniej dyrektorką jest Marzena Kędra w Poznaniu i jest to szkoła publiczna, o czym warto wspomnieć. Mamy szkoły autorskie, które czerpią z edukacji fińskiej. Mamy rozmaite projekty autorskie w szkołach publicznych. Przykładem jest szkoła w Radowie Małym, gdzie kładzie się bardzo duży nacisk na praktykę i autonomię uczniów. Mamy też różne modele edukacji domowej, Szkołę w Chmurze itd. To wszystko powinno być częścią systemu publicznego – aby każdy w określonym modelu mógł się jak najlepiej rozwijać. W dużej mierze rozwiązałoby to problem polskiego systemem edukacji, zmieniłoby jego postrzeganie i sprawiłoby, że dzieciaki rzeczywiście zaczęłyby się uczyć. Niestety na ten moment wiele z wymienionych przeze mnie alternatywnych form edukacji jest dodatkowo płatna.

Czym są szkoły demokratyczne – jak szkoła w Tychach, od której zaczęliśmy rozmowę?

Szkoły demokratyczne działają na razie w ramach tzw. spełniania obowiązku szkolnego poza szkołą, który popularnie nazywamy edukacją domową.

Wbrew naszym wyobrażeniom dziecko w edukacji domowej nie musi uczyć się tylko w domu – może być zapisane do jakiejś placówki, która działa w ramach edukacji domowej. W takich szkołach najczęściej nie ma planu lekcji, a dzieci nie mają obowiązku chodzenia na zajęcia.

Przez określony czas znajdują się pod opieką dorosłych opiekunów i zarządzają swoim czasem. Jeśli chcą pójść na zaproponowane zajęcia, to mogą, ale jeśli wolą przeczytać książkę, pograć w piłkę czy spędzić czas w kuchni, to też mają taką możliwość.

Ale muszą zaliczyć egzaminy klasyfikacyjne pod koniec roku.

Oczywiście. W szkołach demokratycznych, co istotne, kładzie się bardzo duży nacisk na budowanie społeczności, np. każde dziecko ma jeden głos w radzie szkoły i może wpłynąć na to, jak działa dana jednostka. Pomyślelibyśmy, że to coś nowego, ale pierwsza taka placówka – Summerhill – została założona w 1921 roku, więc ponad 100 lat temu. Natomiast pierwsza szkoła stricte demokratyczna powstała w Haderze w 1987 roku i działa do dzisiaj. Uczy się w niej ok. 700 uczniów i uczennic. Tego typu przykłady pokazują, że takie szkoły spokojnie mogą funkcjonować i że bardzo dużo osób świetnie się w nich rozwija. W Polsce jedną z pierwszych takich szkół była Wolna Szkoła Demokratyczna Bullerbyn, o której piszę w „Zróbmy sobie szkołę”.

Jak dużo pana zdaniem zależy wychowawcy?

Myślę, że najwięcej zależy od dyrektora. W książce moimi rozmówcami są przede wszystkim dyrektorki i dyrektorzy, którzy przejęli szkoły publiczne i je przeobrazili lub którzy tworzyli szkoły publiczne i niepubliczne od zera.

Bo to, jak szkoła funkcjonuje, jest kwestią tego, jaką wizję ma dyrektor, w jaki sposób układa relacje z nauczycielami i rodzicami, na ile jest osobą, która potrafi rozwiązywać problemy, czy oferuje nowe rozwiązania np. spotkania z rodzicami i dziećmi zamiast typowych wywiadówek. Wychowawca natomiast jest jednym z nauczycieli i on oczywiście może dużo. Jest bardzo wielu nauczycieli, którzy nie czekając na decyzje dyrektorów, rezygnują z ocen, sprawdzianów lub kartkówek, zastępując je nowymi rozwiązaniami.

„Przedszkole to nie szkoła – nie zastępujmy zabawy nauką!”. Jakub Tylman o kondycji edukacji przedszkolnej

Polecamy

„Przedszkole to nie szkoła – nie zastępujmy zabawy nauką!”. Jakub Tylman o kondycji edukacji przedszkolnej

Czytaj

Prawo na to pozwala?

Tak! Jaki jest efekt rezygnacji z ocen? Uczeń przestaje się martwić, czy dostanie piątkę, czy jedynkę i czy będzie się musiał tłumaczyć rodzicom.

Badania, ale i doświadczenia nauczycieli/nauczycielek w Polsce pokazują, że gdy nie ma ocen, to dzieci chcą robić rzeczy trudne, bo chcą się sprawdzić, zobaczyć, czy im się uda. A jak się nie uda, to nic się nie stanie.

Natomiast jak dostanę piątkę, to wiadomo, że moi rodzice będą zadowoleni, nauczycielka będzie zadowolona, ale czy ja się czegoś faktycznie nauczę, to już inna sprawa.

Co pan sądzi rezygnacji z prac domowych w klasach 1–3?

Nie ma podstaw do tego, żeby dzieciom w klasach 1–3 zadawać prace domowe. Świetnie, że poszliśmy w tę stronę, chociaż dla mnie żaden zakaz nie jest rozwiązaniem – rozwiązaniem jest na tyle głęboka zmiana świadomości społecznej, żeby ludzie sami zrozumieli, że prace domowe nie mają sensu.

Zabierają czas, mogą zrazić do jakiegoś tematu albo po prostu zmęczyć. W jednej z poprzednich książek pisałem, że w bardzo wielu przypadkach w szkole podstawowej, kiedy uczeń czy uczennica mają nauczyć się jakiegoś zagadnienia z matematyki lub fizyki, istnieje pewne prawdopodobieństwo, że w ich mózgu nie wykształciły się jeszcze konkretne obszary pozwalające na zrozumienie tych zagadnień. Możemy sądzić, że oni nie chcą się czegoś nauczyć, że kieruje nimi zła wola, podczas gdy oni nie potrafią czegoś zrobić.

Świetnym przykładem z ostatniego roku jest historia Jasona Ardaya, najmłodszego czarnoskórego profesora w Cambridge, który do 11. roku życia nie potrafił mówić, a do 18. roku życia pisać. Zdiagnozowano u niego opóźnienie w rozwoju, był osobą w spektrum (autyzmu – przyp. red.). Wszystkiego nauczył się dzięki determinacji swoich rodziców i nauczyciela. W wieku 37 lat został najmłodszym czarnoskórym profesorem w Cambridge. Mierząc go standardową szkolną miarą, właściwie nie powinien w ogóle pójść na uniwersytet. Jego przypadek znajduje się poza naszym wyobrażeniem o tym, jak przebiega „właściwy” rozwój (zgodnie z rytmem wyznaczanym przez szkołę) i czego wymaga szkoła na poszczególnych etapach. Problem leży w tym, że wiele osób po prostu nie jest przygotowane na przerobienie danego materiału, na zrozumienie go, więc wymuszanie obowiązkowych prac domowych i zakładanie, że jeśli będzie się więcej pracować, to się zrozumie, jest założeniem błędnym. Moim zdaniem prace domowe powinny być fakultatywne. To szkoła jest przestrzenią do nauki, zwłaszcza że młodzi mają coraz więcej zajęć dodatkowych, sportowych. Jak mówi ks. Michał Kiersnowski (były dyrektor Collegium Leonium w Sierpcu, publicznego liceum ogólnokształcącego, w którym zrezygnowano z klasycznych stopni), jeśli zakładamy, że szkoła ma być całym życiem młodego człowieka, to popełniamy straszny błąd.

Szkoła to tylko część życia i to wcale nie ta najważniejsza.

A co w systemie edukacji mogą zrobić rodzice?

Wszystkie moje książki są skierowane przede wszystkim do rodziców, bo uważam, że rodzice mogą zrobić najwięcej; to od nich zaczyna się zmiana świadomości dotyczącej tego, co się w szkole liczy. Że ocena nie świadczy o człowieku.

Tymczasem wciąż mamy przekonanie, że jeśli dziecko będzie miało najwyższą średnią, to stoi przed nim świetlana przyszłość. To błędne założenie. A efektem walki o jak najlepsze stopnie bardzo często jest wypalenie uczniowskie. Presja jest tak duża, że może pojawić się depresja albo inne choroby.

Czasem od przerobienia jakiegoś materiału ważniejsze jest to, żeby dziecko wyszło z domu, poszło na imprezę, przeznaczyło czas na tzw. głupoty. Część nauczycieli jest gotowa na zrezygnowanie z ocen i sprawdzianów, ale mierzą się z murem ze strony rodziców. W jednej z niedużych szkół wiejskich niemalże doszło do linczu na nauczycielce, która zrezygnowała z ocen. Grupka rodziców, krzycząc na nią, domagała się ich przywrócenia. Nie wyobrażali sobie, że można uczyć się bez ocen. I pamiętajmy, że również rodzie mogą zakładać szkoły – o tym też jest moja książka. Dziecko nie jest skazane na jedną placówkę – zawsze można ją zmienić albo skorzystać z edukacji domowej, stworzyć kooperatywę rodzicielską. Jest wiele możliwości.

 

„Zróbmy sobie szkołę. O tych, którzy rozkręcają edukację po swojemu”, Mikołaj Marcela, wyd. W.A.B. 2024.

Dr Mikołaj Marcela – nauczyciel akademicki, autor bestsellerowych poradników i książek o edukacji („Jak nie spieprzyć życia swojemu dziecku”, „Dlaczego szkoła cię wkurza”, „Selekcje. Jak szkoła niszczy ludzi społeczeństwa i świat”). Wicedyrektor dwóch kierunków studiów na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach (sztuka pisania oraz twórcze pisanie i marketing wydawniczy). Ostatnio wydał reportaż o alternatywnych formach edukacji w Polsce: „Zróbmy sobie szkołę”.

Sprawdź powiązane tematy

Posłuchaj podcastów stworzonych przez mamy dla mam!

Sprawdź
Dear User!

Before you click "Go to the Website" or close the window by clicking ×, please read the following information, as it concerns your personal data.

By clicking "Go to the website" or by closing this window, you consent to the processing of your personal data on the terms described below.

The administrator of personal data of people visiting our websites is USP Zdrowie sp. z o.o. with headquarters in Poleczki 35 street, Warsaw 02-822, Poland.

As part of USP Zdrowie services, we will collect information about the use of our websites. The scope of data collected by us includes, among others information stored in cookies, user's IP, as well as information about your device and browser.

Your data will be used by us for the following purposes: (i) providing you with access to a safe and functional website; (ii) conducting analyzes that allow to study the ways of using our websites and use their functionalities and content, as well as to improve and streamline them; (iii) marketing, including presenting you with advertisements and messages tailored to your interests and preferences (profiling).

The use of our websites will involve the use of technologies provided by third parties (e.g. Google, Facebook). As USP Zdrowie, we provide you with the opportunity to consent to the transfer of your data to the groups of recipients indicated by us by accepting all or some of the purposes of processing.

USP Zdrowie provides each user of our websites with the opportunity to exercise the right to request access to his personal data, rectify it, delete or limit processing, exercise the right to object to processing, as well as the right to transfer data. in the event that the legal basis for the processing of your personal data is your consent - we provide you with the possibility of withdrawing it at any time through dedicated mechanisms for managing privacy settings.

You can contact USP Zdrowie by: (i) sending an e-mail to the following address: daneosoboweusp@usp.pl; (ii) sending a letter to the following address: USP Zdrowie sp. z o.o., Poleczki 35 street, Warsaw 02-822, Poland.

Detailed information related to the rules for the processing of your personal data on individual USP Zdrowie websites can be found in our Privacy Policy (PL).

Below you can choose to accept all or some of the processing purposes. We will be happy if you decide to help us improve our services and websites!

Choose services
Service Description State
Solutions necessary to provide the service by electronic means
as part of our Websites, we use the localStorage solution. localStorage is a file created by the user's browser installed on his device. Thanks to the localStorage mechanism, we are able to provide our users with access to efficient and safe websites and the ability to use their functionalities (e.g. remembering your privacy settings and the possibility of changing them, remembering preferences related to the selected language of displaying the website, the ability to add products to the basket). Information saved and used as part of the localStorage mechanism will not be used to conduct marketing activities. The localStorage mechanism is necessary to provide our services in the form of Websites (Article 6 (1) (b) of the GDPR).
Analytical cookies:
cookies that are used for advanced analysis of user behavior on our websites. Analytical cookies are used, among others to analyze user behavior on Websites in order to optimize the appearance, content and functionality of websites. The legal basis for the processing of these types of cookies is your voluntary consent (Article 6 (1) (a) of the GDPR), which you can express and withdraw at any time using the functionality of our websites. Currently, USP Zdrowie uses the following analytical cookies:
Google Analytics an online tool for analyzing website statistics. The tool allows us to track traffic on our websites, including the ability to analyze user behavior on websites. Based on the data collected using Google Analytics, we are able to develop our websites and provide a friendly appearance of the website and add new, useful functionalities. Google Analytics is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the rules governing the processing of personal data by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
Google Tag Manager tag management system developed by Google to manage JavaScript and HTML tags used for tracking and analysis on websites. Google Tag Manager is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
HotJar tool for analyzing user behavior on the website using, among others heat maps (analysis of the user's cursor behavior on the website). With this tool, we can design our websites more effectively and improve their readability and functionality. HotJar is provided and operated by Hotjar Limited. More information on the principles of personal data processing by HotJar can be found here: https://help.hotjar.com/hc/en-us/categories/115001323967-About-Hotjar
Marketing cookies:
cookies that allow us to conduct activities related to the promotion of our services, products and websites. This category of cookies will be used, inter alia, in order to show you advertisements tailored to your preferences or provide other marketing content. The legal basis for the processing of these types of cookies is your voluntary consent (Article 6 (1) (a) of the GDPR), which you can express and withdraw at any time using the functionality of our websites. Currently, USP Zdrowie uses the following marketing cookies:
Facebook Pixel the Facebook Pixel tool is a piece of code on the website that allows you to measure, optimize and create groups of recipients of advertising campaigns on Facebook. The operation of this tool enables us to run more effective advertising campaigns and provide you with content that may be of real interest to you. Facebook Pixel is provided and operated by Facebook Ireland Limited. Facebook Pixel collects basic information stored in the cookie and information about the website and your activity. Facebook Ireland Limited may transfer personal data of its users to the United States of America, based on the legal mechanisms provided for in applicable law. The basis for the transfer of your data in some cases may also be your consent, which we collect as part of our websites. therefore, we would like to draw your attention to the fact that the law on the protection of personal data in the United States of America differs from European legislation and may not provide you with the same rights as those provided for by the provisions in force in Poland, and in some cases it may also combine with the possibility of access to your data by the authorities and services of a third country. in order to ensure the fullest protection of your rights and freedoms, the mechanisms used as part of the Facebook Pixel tool prevent your identification data from being identified and are subject to automatic processes of their removal in short periods.

We would also like to inform you that when using the Facebook Pixel USP Zdrowie tool, it complies with the current Regulations of Facebook Business Tools, including the agreements on the principles of co-administration of personal data. in order to fulfill the obligation resulting from the provisions of data protection law, we would like to inform you that in the scope of processing information collected using the Facebook Pixel tool:
  1. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited, with its registered office at 4 Grand Canal Square, Grand Canal Harbor, Dublin 2, Ireland, act as joint controllers (entities jointly deciding on the purposes and methods of personal data processing).
  2. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited have made joint arrangements regarding the performance of their obligations under the provisions of the GDPR.
  3. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited are responsible for providing appropriate grounds for processing personal data related to the collection of information via Facebook Pixel. Therefore, USP Zdrowie provides users with the opportunity to voluntarily consent to the collection and use of their data for marketing purposes on the websites, in particular for the purpose of conducting marketing campaigns on Facebook. Facebook Ireland Limited provides appropriate legal grounds relating to the possibility of using the personal data of portal users for the purposes of conducting USP Zdrowie marketing activities.
  4. As part of this Privacy Policy, USP Zdrowie provides you with access to all information related to the principles of data processing as part of our business activities. Information related to the principles of personal data processing by Facebook Ireland Limited, determination of the legal basis for such processing and the methods of exercising your rights by Facebook Ireland Limited, including information on the relevant Facebook contact forms, can be found in the Data Policy available at: https://www.facebook.com/about/privacy.
  5. USP Zdrowie is responsible to the users of Internet Services for the correct operation of the mechanisms enabling obtaining and withdrawing consents to use the information collected through the Facebook Pixel tool. After receiving the data collected via Facebook Pixel, Facebook Ireland Limited is independently responsible for the rights specified in Art. 15 - 20 GDPR towards users of your social network.
  6. Both USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited provide the possibility of exercising the right to object. in the event of receipt of a request related to an objection to the processing of personal data, USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited will take appropriate steps regarding the further processing of their users' data.
  7. USP Zdrowie is responsible for the proper implementation and configuration of Facebook Pixel. Facebook Ireland Limited remains responsible for ensuring the security of the service offered to us and personal data processed as part of Facebook Pixel.
  8. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited remain responsible for the proper response to all identified data breaches. The responsibility of USP Zdrowie in connection with the use of Facebook Pixel services applies to all cases related to providing users with a properly implemented and configured tool. Facebook Ireland Limited is responsible for all data protection breaches related to processing operations performed as part of the marketing service provided to us.
LinkedIn Insight Tag short code in Java Script technology that supports conversion tracking, website audience and site demographics for LinkedIn advertising campaigns. The operation of this tool enables us to run more effective advertising campaigns and provide you with content that may be of real interest to you. The LinkedIn Insight Tag is provided and operated by LinkedIn Ireland Unlimited Company. More information on the rules for the processing of personal data with the processing of personal data by LinkedIn can be found here: https://www.linkedin.com/help/lms/answer/65513/add-the-linkedin-insight-tag-to-your-website?lang=en
Google Ads tool that is one of the elements of the Google advertising system, allowing the display of sponsored links in the search results of the Google Search Engine and on websites of entities cooperating with Google. The Google Ads tool is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
SALESmanago tool enabling the identification and monitoring of contacts and users on websites and conducting personalized marketing communication. The SALESmanago tool is provided and operated by our partner, Benhauer Sp. z o.o. More information on the principles of personal data processing using the SALESmanago tool can be found here: https://www.salesmanago.pl/marketing-automation/technologie.htm
AppNexus / Xaxis Turbine Xaxis is a global digital media platform that programmatically connects advertisers with audiences. More information on the principles of personal data processing using the Xaxis Turbine tool can be found here: https://www.xaxis.com/privacy-notice/polityka-prywatnosci-xaxis/
Selectivv tool enabling user data segmentation, used to target emissions as part of an advertising campaign. More about the rules on the site: https://selectivv.com/polityka-prywatnosci/
Campaign Manager 360 system for managing advertisements and measuring their effectiveness, designed for advertisers and media agencies. It is part of the Google Marketing Platform provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=pl
Revhunter A tool that allows you to send advertisements to users of the Administrator's website in the form of e-mail messages that are tailored to the user's actions and behavior on the website. The retargeting service is performed via the Revhunter tool, which belongs to INIS sp. z o.o. with headquarters in Rybnik at Raciborska 35a street, Poland (TAX ID: 6423128785). More info on page: https://revhunter.pl/polityka-prywatnosci
CAKE cloud-based tool that enables campaign management, optimization and monitoring of partners in the area of performance marketing. More information here: https://getcake.com/privacy-policy/
User.com tool enabling identification and monitoring of contacts and users on websites and conducting personalized marketing communication. The User.com tool is provided and operated by our partner, User.com Sp. z o.o. More information on the principles of personal data processing using the User.com tool can be found here: https://user.com/en/privacy-policy/
Make.com is a tool for automating business processes, enabling integrations with other systems, analyzing user behavior on websites, and delivering personalized content and experiences. Make.com is provided and supported by Make.com Inc. You can find more information about the personal data processing policies using the Make.com tool here: https://www.make.com/en/privacy-notice
TikTok Pixel TikTok Pixel - A tool to integrate with your website that allows you to share website events with TikTok. When used with TikTok for Business tools, the Pixel can measure website traffic, assess the effectiveness of ad campaigns, optimize campaigns, and acquire new customers. Once properly set up and verified, the Pixel conveys information about actions taken on your site according to the events you have configured, which reflect the entire customer journey from viewing a product details page to adding an item to a cart and making a purchase. The Pixel collects data available via standard web browsers, including information about ads or events, timestamps, IP addresses, device data, and cookies that support the measurement, optimization, and targeting of your campaigns. In the future, this data will enable TikTok to customize recommendations for Pixel event settings and offer automated solutions. More information about this tool can be found in TikTok's Privacy Policy and TikTok Business Product Terms

After 5 seconds, we will refresh the page to load the current settings.