Getty images

„Paradoksalnie, wspierający rodzic to taki, którego dziecko jak najmniej potrzebuje”. Jak nauczyć dziecko samodzielności, mówi psycholożka

– Rodzic, który nieustannie przypomina dziecku o nauce, o wykonaniu zadania, zabiera mu możliwość nauki na własnych błędach. Pozbawia cennej, życiowej lekcji. Dzieci – tak samo jak dorośli – uczą się poprzez doświadczanie. Pozwólmy dziecku zapomnieć zabrać do szkoły książkę czy zeszyt. Dziecko może doświadczyć tego, jak to jest być nieprzygotowanym do lekcji – mówi psycholożka Karina Machura.

Klaudia Kierzkowska: Czym jest samodzielność w kontekście dzieci?

Karina Machura: Samodzielność to pewien rodzaj umiejętności, które dzieci nabywają – zarówno w zakresie czynności samoobsługowych, dbania o swoją przestrzeń i rzeczy oraz w obszarze swoich obowiązków. Dobrze jest, aby samodzielność była adekwatna do okresu rozwojowego, w którym obecnie dziecko się znajduje. Ani za mała, ani zbyt duża.

Od jakiego wieku powinniśmy uczyć dziecko samodzielności?

Warto przyglądać się rozwojowi dziecka. Kiedy zauważymy, że jest gotowe, by samemu spróbować nowych rzeczy, powinniśmy dać mu się wykazać. Stworzyć ku temu możliwość. Jeśli zauważymy, że dziecko próbuje włożyć buty, pozwólmy mu na to. Niech próbuje, nawet jeśli na początku nie zawsze wychodzi. Kiedy widzimy, że dziecko stara się wyjąć cukierek z papierka i nie idzie łatwo, nie wyręczajmy go. Choć pierwsze próby mogą być bardzo nieudolne, dodajmy pewności siebie, bądźmy cierpliwi i wzmacniajmy wiarę dziecka we własne możliwości. Nie przerywajmy, a bądźmy z boku. Możemy jak najbardziej podpowiedzieć, jak coś może zrobić, żeby wyszło. Jednak starajmy się nie robić tego za dziecko.

Zastanawiam się, czy każde dziecko da się nauczyć samodzielności? Tak, by samo pamiętało o zadanej pracy domowej, wykonaniu jakiegoś zadania do szkoły?

Każde dziecko rozwijające się prawidłowo, u którego nie stwierdzono deficytów ani głębszych zaburzeń, możemy nauczyć bycia samodzielnym. Nie zapominajmy, że jest to nauka, która jednym przychodzi szybciej, a drugim zajmuje więcej czasu. Pamiętanie o odrobieniu pracy domowej czy wykonaniu jakiegoś zadania do szkoły to kwestia ćwiczeń. Czynności te wymagają wielu powtórzeń, znalezienia swojej strategii przez dziecko (notatnik, kartka w piórniku, na której zapisze ważne informacje z danego dnia), czasem oczywiście przypomnienia ze strony rodzica.

Nie możemy wymagać od pierwszoklasisty, że od samego początku o wszystkim będzie pamiętał i wszystko kontrolował. To czasem wymaga pomocy dorosłego, ale bardziej w poszukiwaniu rozwiązań, co zrobić, żeby pamiętać o swoich obowiązkach – aniżeli wyręczaniu. Zdarza się, że my – dorośli nie dajemy szansy dziecku na samodzielność. Załatwiamy, chronimy, przypominamy.

Często nauczyciele w dzienniku elektronicznym informują rodziców, co dziecko ma zadane. To dobre postępowanie?

Tutaj mamy dwie strony medalu. Z jednej strony dzieci wiedząc, że informacje te są zamieszczone w dzienniku elektronicznym, faktycznie mniej uczą się samodzielności. Bardziej polegają na rodzicu, który przecież i tak zawsze sprawdza dziennik i ostatecznie przypomni o wykonaniu zadania. Rodzice sami biorą na siebie odpowiedzialność za dziennik elektroniczny i informacje w nim zawarte. Pozytywną stroną jest to, że dzieci, które mają trudności z koncentracją, na przykład z ADHD – otrzymują w ten sposób wsparcie. Takim dzieciom czasem trudno jest zapamiętać szczegóły, zwłaszcza jeśli podczas lekcji jest wiele bodźców, hałas, zamieszanie. Dziennik elektroniczny może być wtedy wsparciem dla dzieci z deficytami i ich rodziców.

Czyli dzieci polegają na rodzicach i nie koncentrują się na tym, co pani zadaje do domu?

To bardzo częste zjawisko. Kiedy rodzic bierze odpowiedzialność za sprawdzanie dziennika i przypominanie o wykonaniu zadania, to dziecko uznaje – zresztą słusznie, że to rola rodzica, a nie jego. Jeżeli chcemy, żeby dziecko było samodzielne i odpowiedzialne za szkołę – to rodzice powinni swoją kontrolę przekazać dziecku, co bywa paradoksalnie trudniejsze dla rodzica, niż dla dziecka.

Wyobraźmy sobie, że rodzic wie, że dziecko ma coś zadane, a dziecko o tym nie pamięta. Powinniśmy mu przypomnieć i zmotywować do odrobienia zadania?

Rodzic, który nieustannie przypomina dziecku o nauce, o wykonaniu zadania, zabiera mu możliwość nauki na własnych błędach. Pozbawia go bardzo cennej, życiowej lekcji. Dzieci – tak samo jak dorośli – uczą się poprzez doświadczanie. Pozwólmy dziecku zapomnieć zabrać do szkoły książkę czy zeszyt. Dziecko może doświadczyć tego, jak to jest być nieprzygotowanym do lekcji wychowania fizycznego z powodu braku stroju. Warto, by zdawało sobie sprawę z tego, że nieprzygotowanie do kartkówki kończy się np. niską oceną. W ten sposób dziecko widzi, jakie są konsekwencje zapominania, niedopatrzenia. Wówczas istnieje większe prawdopodobieństwo, że zacznie zastanawiać się nad strategiami, które ułatwią mu zapamiętanie powierzonych zadań. W ten sposób pobudzamy wewnętrzną motywację dziecka. W przypadku, gdy rodzice odgrywają rolę „przypominacza”, dostarczają zapomniane zeszyty na lekcję, to zdejmują z dziecka odpowiedzialność za szkołę. Warto być tego świadomym.

„Przedszkole to nie szkoła – nie zastępujmy zabawy nauką!”. Jakub Tylman o kondycji edukacji przedszkolnej

Polecamy

„Przedszkole to nie szkoła – nie zastępujmy zabawy nauką!”. Jakub Tylman o kondycji edukacji przedszkolnej

Czytaj

Zdarza się, że rodzice chcą wyręczyć dziecko i odrabiają prace domowe. Czym skutkuje takie zachowanie?

Za pomocą prac domowych nauczyciele chcą sprawdzić, czy dzieci przyswoiły wiedzę przekazaną na lekcji. To informacja – ile dziecko zrozumiało, a co jeszcze trzeba wytłumaczyć.

Prace domowe odrabiane przez rodzica są niemiarodajnym obrazem tego, co dziecko potrafi. Tym postępowaniem odbieramy dziecku poczucie sprawstwa. Jeżeli odrobi zadanie tak jak potrafi, to ma kontrolę, widzi, że coś od niego zależy. Kiedy rodzic zrobi to za dziecko – to jak dziecko ma się czuć samodzielnie i chcieć brać odpowiedzialność za szkołę, skoro ona należy do rodzica?

Kiedy dziecko nie odrobi pracy domowej, istnieje ryzyko, że dostanie złą ocenę. Często jedynka bardziej krzywdzi rodziców niż dzieci. Rodzice boją się, co pomyślą o nich inni. Następnym razem przypomną dziecku, by nie było wstydu. To dobry tok postępowania?

Żyjemy w takiej kulturze, zostaliśmy tak wychowani, że boimy się oceny innych. Zdarza się, że wstydzimy się za zachowanie naszego dziecka. Kiedy dostanie złą ocenę, obwiniamy siebie. Warto mieć na uwadze, że dziecko nie świadczy w 100 proc. o rodzicu. Tak samo nie jest ono naszą wizytówką, maskotką i nie jest po to, abyśmy czuli się w życiu lepiej. To odrębna istota, osobowość. Swojego samopoczucia nie powinniśmy utożsamiać z osiągnięciami czy porażkami naszego dziecka. Zdarza się, że rodzice przypominają dziecku o pracy domowej, nauce w obawie o to, żeby nikt nie pomyślał o nich źle. To odpowiedzialność i obowiązek ucznia, nie rodzica. Oczywiście opiekunowie powinni zadbać, by dziecko miało warunki i czas na odrobienie pracy domowej. Natomiast, przypominanie i dążenie do tego, by dziecko unikało „wpadek szkolnych”, nie uczy, jak radzić sobie z zapamiętywaniem, planowaniem. Kiedy uczeń zawali coś pierwszy, drugi i trzeci raz, to w końcu zacznie się zastanawiać, jak temu przeciwdziałać. Jak zapamiętać, jak sobie z tym poradzić. Nie zabierajmy dziecku takiej możliwości. Pozwólmy dzieciom bardziej polegać na sobie, na swoich umiejętnościach.

Dla wielu rodziców ten proces jest frustrujący…

Dlatego warto pamiętać, że dziecko uczymy samodzielności, pozwalając na bycie samodzielnym. Nie wyręczajmy.

Kiedy dziecko uczy się nowej umiejętności, możemy stać z boku i podpowiadać, jak to wykonać, jaki zrobić następny krok. Nie warto jednak od razu nadciągać ze wskazówkami. Pozwólmy najpierw dziecku spróbować po swojemu wykonać coś metodą prób i błędów. Dopiero kiedy zwróci się o pomoc, wesprzyjmy, ale nie pokazujmy rozwiązania. Niech swoimi rękoma, myśleniem próbuje dojść do celu.

Warto doceniać wszelkie akty samodzielności u dzieci. Doceniajmy, podkreślajmy, że potrafi samo. Wysyłajmy komunikaty, dzięki którym dziecko uwierzy w siebie. Będzie miało wtedy mocniejszy fundament, większą pewność siebie i wiarę we własne możliwości. Paradoksalnie, wspierający rodzic to taki, którego dziecko jak najmniej potrzebuje. Nie chodzi oczywiście o to, by być nieobecnym w życiu dziecka, by nie zaspakajać jego potrzeb emocjonalnych, bycia razem czy budowania więzi. Czynności, które dziecko potrafi wykonać samo, powinno robić samo. Nawet wówczas, gdy pojawiają się opory i wysyła komunikat – powiedz to za mnie, zrób to za mnie.

Pozwólmy dziecku pokonywać pewne bariery, wychodzić ze strefy komfortu po to, by nie czuło się zależne od nas i by wiedziało, że potrafi. A tak się stanie, gdy dziecku na to pozwolimy. W przeciwnym razie będzie trudno o samodzielność. Wyręczenie staje się z czasem dla dziecka wygodne. Pamiętajmy, że im później, tym trudniej nauczyć się samodzielności. W sytuacjach, kiedy dziecko jest chore, zmaga się z trudnościami, kiedy po prostu potrzebuje naszego wsparcia – pomóżmy. Samodzielności nie mylmy z tym, że dziecko nie może prosić o pomoc.

Rodzice często chcą motywować dzieci do samodzielności poprzez straszenie gorszą oceną, karą czy zakazem obejrzenia bajki.

Kara nigdy nie była, nie jest i nie będzie czymś dobrym. Zdecydowanie lepiej sprawdza się rozmowa o naturalnych konsekwencjach, jakie dziecko ponosi. Jeśli będzie dostawało gorsze oceny, to być może nie uda mu się przejść do następnej klasy. Zapytajmy, czy dziecko tego naprawdę chce. Warto rozmawiać o tym, czym takie zachowania mogą skutkować w przyszłości. Może lepiej teraz się „przyłożyć” i zakończyć pozytywnie rok szkolny. Nadrobienie dużej ilości materiału wymaga o wiele większego wysiłku. Zadawajmy dziecku pytania, nie dawajmy gotowych rozwiązań, np. co ci pomoże lepiej przygotować się do kartkówki? W ten sposób uczymy samodzielności i brania odpowiedzialności za swoje obowiązki.

 

Karina Machura – psycholożka dziecięca, trenerka umiejętności społecznych oraz dogoterapeutka. Pracuje w centrum terapii i diagnostyki z dziećmi przejawiającymi różne trudności: emocjonalne i rozwojowe. Z dziećmi z autyzmem, nadpobudliwością, mutyzmem wybiórczym, lękiem, fobią społeczną oraz napadami złości. Posiada również doświadczenie w pracy z dziećmi i dorosłymi z niepełnosprawnościami oraz dziećmi z rodzin adopcyjnych, które nabyła, prowadząc zajęcia z dogoterapii. Założycielka strony dla rodziców: o psychologii dziecka i życiu: https://www.instagram.com/instaterapsycholog/ https://www.facebook.com/InStatera.Psycholog/

Sprawdź powiązane tematy

Posłuchaj podcastów stworzonych przez mamy dla mam!

Sprawdź
Dear User!

Before you click "Go to the Website" or close the window by clicking ×, please read the following information, as it concerns your personal data.

By clicking "Go to the website" or by closing this window, you consent to the processing of your personal data on the terms described below.

The administrator of personal data of people visiting our websites is USP Zdrowie sp. z o.o. with headquarters in Poleczki 35 street, Warsaw 02-822, Poland.

As part of USP Zdrowie services, we will collect information about the use of our websites. The scope of data collected by us includes, among others information stored in cookies, user's IP, as well as information about your device and browser.

Your data will be used by us for the following purposes: (i) providing you with access to a safe and functional website; (ii) conducting analyzes that allow to study the ways of using our websites and use their functionalities and content, as well as to improve and streamline them; (iii) marketing, including presenting you with advertisements and messages tailored to your interests and preferences (profiling).

The use of our websites will involve the use of technologies provided by third parties (e.g. Google, Facebook). As USP Zdrowie, we provide you with the opportunity to consent to the transfer of your data to the groups of recipients indicated by us by accepting all or some of the purposes of processing.

USP Zdrowie provides each user of our websites with the opportunity to exercise the right to request access to his personal data, rectify it, delete or limit processing, exercise the right to object to processing, as well as the right to transfer data. in the event that the legal basis for the processing of your personal data is your consent - we provide you with the possibility of withdrawing it at any time through dedicated mechanisms for managing privacy settings.

You can contact USP Zdrowie by: (i) sending an e-mail to the following address: daneosoboweusp@usp.pl; (ii) sending a letter to the following address: USP Zdrowie sp. z o.o., Poleczki 35 street, Warsaw 02-822, Poland.

Detailed information related to the rules for the processing of your personal data on individual USP Zdrowie websites can be found in our Privacy Policy (PL).

Below you can choose to accept all or some of the processing purposes. We will be happy if you decide to help us improve our services and websites!

Choose services
Service Description State
Solutions necessary to provide the service by electronic means
as part of our Websites, we use the localStorage solution. localStorage is a file created by the user's browser installed on his device. Thanks to the localStorage mechanism, we are able to provide our users with access to efficient and safe websites and the ability to use their functionalities (e.g. remembering your privacy settings and the possibility of changing them, remembering preferences related to the selected language of displaying the website, the ability to add products to the basket). Information saved and used as part of the localStorage mechanism will not be used to conduct marketing activities. The localStorage mechanism is necessary to provide our services in the form of Websites (Article 6 (1) (b) of the GDPR).
Analytical cookies:
cookies that are used for advanced analysis of user behavior on our websites. Analytical cookies are used, among others to analyze user behavior on Websites in order to optimize the appearance, content and functionality of websites. The legal basis for the processing of these types of cookies is your voluntary consent (Article 6 (1) (a) of the GDPR), which you can express and withdraw at any time using the functionality of our websites. Currently, USP Zdrowie uses the following analytical cookies:
Google Analytics an online tool for analyzing website statistics. The tool allows us to track traffic on our websites, including the ability to analyze user behavior on websites. Based on the data collected using Google Analytics, we are able to develop our websites and provide a friendly appearance of the website and add new, useful functionalities. Google Analytics is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the rules governing the processing of personal data by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
Google Tag Manager tag management system developed by Google to manage JavaScript and HTML tags used for tracking and analysis on websites. Google Tag Manager is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
HotJar tool for analyzing user behavior on the website using, among others heat maps (analysis of the user's cursor behavior on the website). With this tool, we can design our websites more effectively and improve their readability and functionality. HotJar is provided and operated by Hotjar Limited. More information on the principles of personal data processing by HotJar can be found here: https://help.hotjar.com/hc/en-us/categories/115001323967-About-Hotjar
Marketing cookies:
cookies that allow us to conduct activities related to the promotion of our services, products and websites. This category of cookies will be used, inter alia, in order to show you advertisements tailored to your preferences or provide other marketing content. The legal basis for the processing of these types of cookies is your voluntary consent (Article 6 (1) (a) of the GDPR), which you can express and withdraw at any time using the functionality of our websites. Currently, USP Zdrowie uses the following marketing cookies:
Facebook Pixel the Facebook Pixel tool is a piece of code on the website that allows you to measure, optimize and create groups of recipients of advertising campaigns on Facebook. The operation of this tool enables us to run more effective advertising campaigns and provide you with content that may be of real interest to you. Facebook Pixel is provided and operated by Facebook Ireland Limited. Facebook Pixel collects basic information stored in the cookie and information about the website and your activity. Facebook Ireland Limited may transfer personal data of its users to the United States of America, based on the legal mechanisms provided for in applicable law. The basis for the transfer of your data in some cases may also be your consent, which we collect as part of our websites. therefore, we would like to draw your attention to the fact that the law on the protection of personal data in the United States of America differs from European legislation and may not provide you with the same rights as those provided for by the provisions in force in Poland, and in some cases it may also combine with the possibility of access to your data by the authorities and services of a third country. in order to ensure the fullest protection of your rights and freedoms, the mechanisms used as part of the Facebook Pixel tool prevent your identification data from being identified and are subject to automatic processes of their removal in short periods.

We would also like to inform you that when using the Facebook Pixel USP Zdrowie tool, it complies with the current Regulations of Facebook Business Tools, including the agreements on the principles of co-administration of personal data. in order to fulfill the obligation resulting from the provisions of data protection law, we would like to inform you that in the scope of processing information collected using the Facebook Pixel tool:
  1. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited, with its registered office at 4 Grand Canal Square, Grand Canal Harbor, Dublin 2, Ireland, act as joint controllers (entities jointly deciding on the purposes and methods of personal data processing).
  2. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited have made joint arrangements regarding the performance of their obligations under the provisions of the GDPR.
  3. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited are responsible for providing appropriate grounds for processing personal data related to the collection of information via Facebook Pixel. Therefore, USP Zdrowie provides users with the opportunity to voluntarily consent to the collection and use of their data for marketing purposes on the websites, in particular for the purpose of conducting marketing campaigns on Facebook. Facebook Ireland Limited provides appropriate legal grounds relating to the possibility of using the personal data of portal users for the purposes of conducting USP Zdrowie marketing activities.
  4. As part of this Privacy Policy, USP Zdrowie provides you with access to all information related to the principles of data processing as part of our business activities. Information related to the principles of personal data processing by Facebook Ireland Limited, determination of the legal basis for such processing and the methods of exercising your rights by Facebook Ireland Limited, including information on the relevant Facebook contact forms, can be found in the Data Policy available at: https://www.facebook.com/about/privacy.
  5. USP Zdrowie is responsible to the users of Internet Services for the correct operation of the mechanisms enabling obtaining and withdrawing consents to use the information collected through the Facebook Pixel tool. After receiving the data collected via Facebook Pixel, Facebook Ireland Limited is independently responsible for the rights specified in Art. 15 - 20 GDPR towards users of your social network.
  6. Both USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited provide the possibility of exercising the right to object. in the event of receipt of a request related to an objection to the processing of personal data, USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited will take appropriate steps regarding the further processing of their users' data.
  7. USP Zdrowie is responsible for the proper implementation and configuration of Facebook Pixel. Facebook Ireland Limited remains responsible for ensuring the security of the service offered to us and personal data processed as part of Facebook Pixel.
  8. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited remain responsible for the proper response to all identified data breaches. The responsibility of USP Zdrowie in connection with the use of Facebook Pixel services applies to all cases related to providing users with a properly implemented and configured tool. Facebook Ireland Limited is responsible for all data protection breaches related to processing operations performed as part of the marketing service provided to us.
LinkedIn Insight Tag short code in Java Script technology that supports conversion tracking, website audience and site demographics for LinkedIn advertising campaigns. The operation of this tool enables us to run more effective advertising campaigns and provide you with content that may be of real interest to you. The LinkedIn Insight Tag is provided and operated by LinkedIn Ireland Unlimited Company. More information on the rules for the processing of personal data with the processing of personal data by LinkedIn can be found here: https://www.linkedin.com/help/lms/answer/65513/add-the-linkedin-insight-tag-to-your-website?lang=en
Google Ads tool that is one of the elements of the Google advertising system, allowing the display of sponsored links in the search results of the Google Search Engine and on websites of entities cooperating with Google. The Google Ads tool is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
SALESmanago tool enabling the identification and monitoring of contacts and users on websites and conducting personalized marketing communication. The SALESmanago tool is provided and operated by our partner, Benhauer Sp. z o.o. More information on the principles of personal data processing using the SALESmanago tool can be found here: https://www.salesmanago.pl/marketing-automation/technologie.htm
AppNexus / Xaxis Turbine Xaxis is a global digital media platform that programmatically connects advertisers with audiences. More information on the principles of personal data processing using the Xaxis Turbine tool can be found here: https://www.xaxis.com/privacy-notice/polityka-prywatnosci-xaxis/
Selectivv tool enabling user data segmentation, used to target emissions as part of an advertising campaign. More about the rules on the site: https://selectivv.com/polityka-prywatnosci/
Campaign Manager 360 system for managing advertisements and measuring their effectiveness, designed for advertisers and media agencies. It is part of the Google Marketing Platform provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=pl
Revhunter A tool that allows you to send advertisements to users of the Administrator's website in the form of e-mail messages that are tailored to the user's actions and behavior on the website. The retargeting service is performed via the Revhunter tool, which belongs to INIS sp. z o.o. with headquarters in Rybnik at Raciborska 35a street, Poland (TAX ID: 6423128785). More info on page: https://revhunter.pl/polityka-prywatnosci
CAKE cloud-based tool that enables campaign management, optimization and monitoring of partners in the area of performance marketing. More information here: https://getcake.com/privacy-policy/
User.com tool enabling identification and monitoring of contacts and users on websites and conducting personalized marketing communication. The User.com tool is provided and operated by our partner, User.com Sp. z o.o. More information on the principles of personal data processing using the User.com tool can be found here: https://user.com/en/privacy-policy/
Make.com is a tool for automating business processes, enabling integrations with other systems, analyzing user behavior on websites, and delivering personalized content and experiences. Make.com is provided and supported by Make.com Inc. You can find more information about the personal data processing policies using the Make.com tool here: https://www.make.com/en/privacy-notice
TikTok Pixel TikTok Pixel - A tool to integrate with your website that allows you to share website events with TikTok. When used with TikTok for Business tools, the Pixel can measure website traffic, assess the effectiveness of ad campaigns, optimize campaigns, and acquire new customers. Once properly set up and verified, the Pixel conveys information about actions taken on your site according to the events you have configured, which reflect the entire customer journey from viewing a product details page to adding an item to a cart and making a purchase. The Pixel collects data available via standard web browsers, including information about ads or events, timestamps, IP addresses, device data, and cookies that support the measurement, optimization, and targeting of your campaigns. In the future, this data will enable TikTok to customize recommendations for Pixel event settings and offer automated solutions. More information about this tool can be found in TikTok's Privacy Policy and TikTok Business Product Terms

After 5 seconds, we will refresh the page to load the current settings.