„Poczucie bezpieczeństwa wiąże się z bliskością. To mocne filary pod budowanie własnej wartości” – mówi psycholożka Magdalena Kornacka-Kowalewska

– Już dawno stwierdzono, że nie ilość, ale jakość czasu spędzonego z dzieckiem jest najważniejsza. Można spędzać dużo czasu z pociechą, a w tym czasie robić coś zupełnie innego. Rodzic jest przy dziecku, ale przegląda telefon, zajmuje się swoimi sprawami. Może też być tak, że jesteśmy przy dziecku, które w tym czasie ogląda bajki. Liczy się jakość. Podczas budowania bliskości powinniśmy całą uwagę poświecić dziecku. Skupiać się tylko na nim, być w kontakcie wzrokowym, widzieć i słuchać – mówi psycholożka Magdalena Kornacka-Kowalewska.

Klaudia Kierzkowska: Bliskość – dlaczego jest tak ważna?

Magdalena Kornacka-Kowalewska: Bliskość stanowi solidny fundament, mocny filar budowania poczucia własnej wartości. Bliskość, bezwarunkowa miłość, poczucie bezpieczeństwa i zaufanie wpływają na to, czy dziecko wierzy w siebie. Czuje, że jest wartością samą w sobie.

Bliskość ma związek z zaspokojeniem potrzeb dziecka. Wpływa na budowanie więzi, co wiąże się z przyjemnymi uczuciami, rozluźnieniem, spokojem, redukcją hormonów związanych ze stresem.

W jaki sposób rodzice mogą zbudować taką bliskość z dzieckiem?

Niezwykle istotny jest wspólnie spędzany czas. Małe dziecko takiego czasu i obecności rodzica potrzebuje zdecydowanie więcej. Już nawet bliskość podczas czynności pielęgnacyjnych znaczy dla malucha wiele. Nie zapominajmy o przytulaniu, drobnych gestach, uśmiechu i zabawie. Sposób budowania bliskości ze starszymi dziećmi wygląda trochę inaczej. W tym przypadku pole do działania zwiększa się. Taką więź możemy nawiązać poprzez wspólne zabawy, wyjścia na plac zabaw, ale także poprzez codzienne rytuały i czynności. Czasami wystarczy wspólna kolacja, przytulenie.

Powinniśmy pokazywać dziecku, że jest dla nas naprawdę ważne. Zapytajmy: co myśli, co czuje, jak spędziło dzień, co je miłego, a co przykrego spotkało.

Często rodzice są zabiegani, zapracowani, zmęczeni. Zdarza się, że nie mają przestrzeni, by w jakiś szczególny sposób spędzać czas z dzieckiem. Jak codzienną rutynę wykorzystać do budowania bliskości?

Już dawno stwierdzono, że nie ilość, ale jakość czasu spędzonego z dzieckiem jest najważniejsza. Można spędzać dużo czasu z pociechą, a w tym czasie robić coś zupełnie innego. Rodzic jest przy dziecku, ale przegląda telefon, zajmuje się swoimi sprawami. Może też być tak, że jesteśmy przy dziecku, które w tym czasie ogląda bajki. Liczy się jakość. Podczas budowania bliskości powinniśmy całą uwagę poświecić dziecku. Skupiać się tylko na nim, być w kontakcie wzrokowym, zniżyć się do poziomu dziecka i słuchać.

Warto zachęcać dziecko do uczestnictwa w codziennych, domowych czynnościach np. do pomocy w przygotowaniu posiłku, nakryciu do stołu. Można wybrać się na wspólne zakupy. Wszystko to powoduje, że dziecko będzie miało poczucie, że jest dla nas niezmiernie ważne. Będzie miało świadomość, że naprawdę zależy nam na czasie spędzonym razem. Cieszmy się z przebywania z własnym dzieckiem. To niezwykle ważne elementy, które powinniśmy pielęgnować w ciągu dnia.

Dlaczego tak ważne jest, by tę bliskość z dzieckiem budować cały czas? Każdego dnia, bez żadnej przerwy?

Warto zachować taką zdrową równowagę. Polscy rodzice są jednymi z bardziej wypalonych rodziców w Europie. Chciałam zwrócić uwagę na bardzo ważny element, jakim jest dbanie o swoje potrzeby. Ważne, by znaleźć czas na odpoczynek, wyjście bez dziecka. Na realizowanie swoich marzeń, rozwijanie zainteresowań. Tylko rodzic, który jest szczęśliwy, usatysfakcjonowany i spokojny, może wychować szczęśliwe i spokojne dziecko.

Jeśli już znajdziemy ten czas dla dziecka, to naprawdę warto być z nim w takim pełnym kontakcie. Nie zapominajmy o kontakcie cielesnym. Dotyk ma bardzo ważne znaczenie w produkcji endorfin, daje poczucie bezpieczeństwa. Ma dobry wpływ na samopoczucie i pozytywnie wpływa na rozwój emocjonalny. Dobrze angażować dziecko w ważne elementy, które dzieją się w rodzinie.

Jakie błędy podczas budowania relacji z dzieckiem najczęściej popełniają rodzice?

Takim najczęściej obserwowalnym błędem, który wymaga przyjrzenia się i skorygowania, jest akceptowanie dziecka ze względu na jego osiągnięcia. Takie postępowanie ma negatywny wpływ na jego poczucie własnej wartości. Musimy dać dziecku poczucie, że jest kochane, nie za to jakie jest, ale za to, że jest.

Ważnym elementem jest nieporównywanie z innymi. Dziecko można porównywać jedynie z samym sobą np. zobacz, jeszcze w zeszłym roku jeździłeś na czterech kółkach, a w tym śmigasz już na dwóch. Zdarza się, że z braku czasu, z braku możliwości zaspokojenia potrzeb, w życiu dziecka brakuje przytulania, bliskości. Niektórzy rodzice nie posiadają umiejętności słuchania, skupienia się na dziecku. Kiedy pociecha do nas mówi, skoncentrujmy się na tym. Odłóżmy telefon, pochylmy się nad nią, odpowiedzmy na pytanie. Powinniśmy zastanowić się, co mówimy do dziecka. Ile czasu i uwagi mu poświęcamy. Zastanówmy się, czy znamy jego marzenia? Czy lubimy słuchać jego opowieści. Ważnym elementem jest także akceptacja uczuć. Tego, żeby każde uczucie było przez nas nazwane, zaakceptowane. Rodzic powinien uczyć dziecko regulacji emocji, nie można im zaprzeczać. Zaprzeczenie rodzi irytację dziecka i poczucie niezrozumienia. Doceniajmy wkład i wysiłek dziecka, a nie tylko efekt i rezultat.

Tak samo ważne jak bliskość jest też chyba poczucie bezpieczeństwa?

Poczucie bezpieczeństwa wiąże się z bliskością. To mocne filary pod budowanie własnej wartości. Tak naprawdę rodzic z niskim poczuciem własnej wartości, nie wychowa dziecka z wysokim poczuciem własnej wartości. Ważne, by przyjrzeć się sobie, wzmocnić swoje kompetencje.

Jak wiadomo, dzieci z wysokim poczuciem własnej wartości są pewniejsze siebie, nie boją się podejmować wyzwań, lepiej radzą sobie w różnych sytuacjach, wytrwale dążą do celu. Nie poddają się, mniej przejmują się porażkami i nie porównują się z innymi dziećmi. Wszystko to pozytywnie wpływa rozwój emocjonalny i społeczny każdego malucha.

„Self-reg to umiejętność adekwatnego reagowania, zarządzania energią w sposób, który nam służy”. Jak nauczyć dziecko samoregulacji, mówi Agnieszka Stążka-Gawrysiak

Polecamy

„Self-reg to umiejętność adekwatnego reagowania, zarządzania energią w sposób, który nam służy”. Jak nauczyć dziecko samoregulacji, mówi Agnieszka Stążka-Gawrysiak

Czytaj

W jaki najprostszy sposób rodzice mogą zapewnić dziecku takie poczucie pełnego bezpieczeństwa?

Samo bycie z dzieckiem, obecność rodzica, wzmacnianie go i wspieranie w pierwszych nowych sytuacjach jest niezwykle ważnym elementem. Nie zapominajmy o wyrażeniu miłości, czułości, przytulaniu, okazywaniu zrozumienia i akceptowaniu jego uczuć. Powinniśmy dawać dziecku możliwość podejmowania decyzji, zachęcać do samodzielności, pomóc rozwijać zainteresowania. By rozluźnić atmosferę, warto wprowadzić elementy humorystyczne do codziennego życia. Rodzic powinien nauczyć dziecko asertywności np. poprzez odgrywanie scenek, tego, jak stawiać granice i modelować otwartość na nowe doświadczenia.

Ważne, żeby być rodzicem otwartym na potrzeby swojego dziecka, obecnym w jego życiu. Warto stawiać też małe kroki związane z rozwojem dziecka. Nie trzeba wyręczać go z pewnych aktywności, ale zachęcać do podejmowania różnych działań.

Rodzic powinien skupiać się na dziecku. Dzięki temu damy mu poczucie, że jest ważne, że interesuje nas, co do nas mówi, co u niego słychać.

A co w przypadku, gdy rodzice nie potrafią zbudować z dzieckiem takiej relacji? Nie potrafią zapewnić mu poczucia bezpieczeństwa? W jaki sposób może się to odbić na maluchu?

To niezwykle trudna sytuacja. Największe koszty ponosi dziecko. Rodzic, który nie potrafi zbudować relacji, najprawdopodobniej doświadczył czegoś trudnego w swoim dzieciństwie. To elementy, które wymagają własnego przepracowania. Rodzic, który nie jest w stanie zaspokoić potrzeb swojego dziecka, być może nie miał zaspokojonych swoich potrzeb, kiedy był dzieckiem.

Najbardziej pokrzywdzone jest dziecko, które staje się nieufne, ma niskie poczucie własnej wartości. Nie wierzy w siebie, być może porównuje się z innymi. Konsekwencje, które mogą pojawiać się w związku z niezaspokojonymi potrzebami, mogą doprowadzić do zaburzeń lękowych, braku stabilności emocjonalnej, wahania nastrojów, braku pewności siebie.

Być może trudność w zbudowaniu relacji wynika z zaburzeń, z którymi zmaga się dorosły np. lękowych czy psychicznych. Takiemu rodzicowi trudno jest myśleć i dbać o potrzeby swojego dziecka. Dobrze rozważyć wtedy wzmocnienie własnych zasobów i psychoterapię.

Zastanawiam się, czy brak bliskości i brak poczucia bezpieczeństwa w dzieciństwie można jakoś naprawić? Czy może pozostawia to w dziecku nieodwracalny ślad?

Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Wszystko uzależnione jest od wielu czynników. Przykładowo od tego, czy taki brak bliskości miał miejsce przez całe dzieciństwo, czy może była jakaś osoba znacząca w życiu dziecka np. babcia. Jednak w zdecydowanej większości przypadków, taki brak poczucia bezpieczeństwa i bliskości niekorzystnie wpływa na rozwój. Dlatego bardzo zachęcałabym do dokładnego przyjrzenia się i wsparcia psychoterapeutycznego, czyli skierowania dziecka na terapię.

Nie zapominajmy również o najważniejszym, czyli wzmocnieniu rodzica. Popełniane błędy często są wynikiem niewiedzy opiekunów. Każdy rodzic chce dla dziecka dobrze. Wzbogacenie warsztatu umiejętności wychowawczych daje szansę na to, że w tej relacji coś w końcu się zmieni. Rodzic będzie wiedział, jak reagować, będzie miał świadomość, co jest ważne w tym kontakcie z dzieckiem, co pomoże mu zbudować bazową więź do budowania poczucia własnej wartości dziecka.

 

Magdalena Kornacka-Kowalewska – psycholożka i psychoterapeutka w trakcie certyfikacji. Pracuje w szkole i w CTM, dyrektor oddziału Gdańsk. Ukończyła liczne kursy doskonalące, kwalifikacyjne m.in. z zakresu oligofrenopedagogiki, szkolenia dotyczące pracy terapeutycznej z dzieckiem z mutyzmem wybiórczym, Roczne Szkolenie z Prowadzenia Terapii Poznawczo-Behawioralnej dla dzieci i młodzieży w CTPB w Warszawie, 2 -letni doskonalący zawodowo kurs psychoterapii „Systemowe rozumienie rodziny” realizowany przez Krakowską Fundację Rozwoju Psychoterapii im. Prof. Marii Orwid. Obecnie w trakcie całościowego kursu przygotowującego do egzaminu na certyfikat psychoterapeuty.

Sprawdź powiązane tematy

Posłuchaj podcastów stworzonych przez mamy dla mam!

Sprawdź
Dear User!

Before you click "Go to the Website" or close the window by clicking ×, please read the following information, as it concerns your personal data.

By clicking "Go to the website" or by closing this window, you consent to the processing of your personal data on the terms described below.

The administrator of personal data of people visiting our websites is USP Zdrowie sp. z o.o. with headquarters in Poleczki 35 street, Warsaw 02-822, Poland.

As part of USP Zdrowie services, we will collect information about the use of our websites. The scope of data collected by us includes, among others information stored in cookies, user's IP, as well as information about your device and browser.

Your data will be used by us for the following purposes: (i) providing you with access to a safe and functional website; (ii) conducting analyzes that allow to study the ways of using our websites and use their functionalities and content, as well as to improve and streamline them; (iii) marketing, including presenting you with advertisements and messages tailored to your interests and preferences (profiling).

The use of our websites will involve the use of technologies provided by third parties (e.g. Google, Facebook). As USP Zdrowie, we provide you with the opportunity to consent to the transfer of your data to the groups of recipients indicated by us by accepting all or some of the purposes of processing.

USP Zdrowie provides each user of our websites with the opportunity to exercise the right to request access to his personal data, rectify it, delete or limit processing, exercise the right to object to processing, as well as the right to transfer data. in the event that the legal basis for the processing of your personal data is your consent - we provide you with the possibility of withdrawing it at any time through dedicated mechanisms for managing privacy settings.

You can contact USP Zdrowie by: (i) sending an e-mail to the following address: daneosoboweusp@usp.pl; (ii) sending a letter to the following address: USP Zdrowie sp. z o.o., Poleczki 35 street, Warsaw 02-822, Poland.

Detailed information related to the rules for the processing of your personal data on individual USP Zdrowie websites can be found in our Privacy Policy (PL).

Below you can choose to accept all or some of the processing purposes. We will be happy if you decide to help us improve our services and websites!

Choose services
Service Description State
Solutions necessary to provide the service by electronic means
as part of our Websites, we use the localStorage solution. localStorage is a file created by the user's browser installed on his device. Thanks to the localStorage mechanism, we are able to provide our users with access to efficient and safe websites and the ability to use their functionalities (e.g. remembering your privacy settings and the possibility of changing them, remembering preferences related to the selected language of displaying the website, the ability to add products to the basket). Information saved and used as part of the localStorage mechanism will not be used to conduct marketing activities. The localStorage mechanism is necessary to provide our services in the form of Websites (Article 6 (1) (b) of the GDPR).
Analytical cookies:
cookies that are used for advanced analysis of user behavior on our websites. Analytical cookies are used, among others to analyze user behavior on Websites in order to optimize the appearance, content and functionality of websites. The legal basis for the processing of these types of cookies is your voluntary consent (Article 6 (1) (a) of the GDPR), which you can express and withdraw at any time using the functionality of our websites. Currently, USP Zdrowie uses the following analytical cookies:
Google Analytics an online tool for analyzing website statistics. The tool allows us to track traffic on our websites, including the ability to analyze user behavior on websites. Based on the data collected using Google Analytics, we are able to develop our websites and provide a friendly appearance of the website and add new, useful functionalities. Google Analytics is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the rules governing the processing of personal data by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
Google Tag Manager tag management system developed by Google to manage JavaScript and HTML tags used for tracking and analysis on websites. Google Tag Manager is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
HotJar tool for analyzing user behavior on the website using, among others heat maps (analysis of the user's cursor behavior on the website). With this tool, we can design our websites more effectively and improve their readability and functionality. HotJar is provided and operated by Hotjar Limited. More information on the principles of personal data processing by HotJar can be found here: https://help.hotjar.com/hc/en-us/categories/115001323967-About-Hotjar
Marketing cookies:
cookies that allow us to conduct activities related to the promotion of our services, products and websites. This category of cookies will be used, inter alia, in order to show you advertisements tailored to your preferences or provide other marketing content. The legal basis for the processing of these types of cookies is your voluntary consent (Article 6 (1) (a) of the GDPR), which you can express and withdraw at any time using the functionality of our websites. Currently, USP Zdrowie uses the following marketing cookies:
Facebook Pixel the Facebook Pixel tool is a piece of code on the website that allows you to measure, optimize and create groups of recipients of advertising campaigns on Facebook. The operation of this tool enables us to run more effective advertising campaigns and provide you with content that may be of real interest to you. Facebook Pixel is provided and operated by Facebook Ireland Limited. Facebook Pixel collects basic information stored in the cookie and information about the website and your activity. Facebook Ireland Limited may transfer personal data of its users to the United States of America, based on the legal mechanisms provided for in applicable law. The basis for the transfer of your data in some cases may also be your consent, which we collect as part of our websites. therefore, we would like to draw your attention to the fact that the law on the protection of personal data in the United States of America differs from European legislation and may not provide you with the same rights as those provided for by the provisions in force in Poland, and in some cases it may also combine with the possibility of access to your data by the authorities and services of a third country. in order to ensure the fullest protection of your rights and freedoms, the mechanisms used as part of the Facebook Pixel tool prevent your identification data from being identified and are subject to automatic processes of their removal in short periods.

We would also like to inform you that when using the Facebook Pixel USP Zdrowie tool, it complies with the current Regulations of Facebook Business Tools, including the agreements on the principles of co-administration of personal data. in order to fulfill the obligation resulting from the provisions of data protection law, we would like to inform you that in the scope of processing information collected using the Facebook Pixel tool:
  1. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited, with its registered office at 4 Grand Canal Square, Grand Canal Harbor, Dublin 2, Ireland, act as joint controllers (entities jointly deciding on the purposes and methods of personal data processing).
  2. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited have made joint arrangements regarding the performance of their obligations under the provisions of the GDPR.
  3. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited are responsible for providing appropriate grounds for processing personal data related to the collection of information via Facebook Pixel. Therefore, USP Zdrowie provides users with the opportunity to voluntarily consent to the collection and use of their data for marketing purposes on the websites, in particular for the purpose of conducting marketing campaigns on Facebook. Facebook Ireland Limited provides appropriate legal grounds relating to the possibility of using the personal data of portal users for the purposes of conducting USP Zdrowie marketing activities.
  4. As part of this Privacy Policy, USP Zdrowie provides you with access to all information related to the principles of data processing as part of our business activities. Information related to the principles of personal data processing by Facebook Ireland Limited, determination of the legal basis for such processing and the methods of exercising your rights by Facebook Ireland Limited, including information on the relevant Facebook contact forms, can be found in the Data Policy available at: https://www.facebook.com/about/privacy.
  5. USP Zdrowie is responsible to the users of Internet Services for the correct operation of the mechanisms enabling obtaining and withdrawing consents to use the information collected through the Facebook Pixel tool. After receiving the data collected via Facebook Pixel, Facebook Ireland Limited is independently responsible for the rights specified in Art. 15 - 20 GDPR towards users of your social network.
  6. Both USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited provide the possibility of exercising the right to object. in the event of receipt of a request related to an objection to the processing of personal data, USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited will take appropriate steps regarding the further processing of their users' data.
  7. USP Zdrowie is responsible for the proper implementation and configuration of Facebook Pixel. Facebook Ireland Limited remains responsible for ensuring the security of the service offered to us and personal data processed as part of Facebook Pixel.
  8. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited remain responsible for the proper response to all identified data breaches. The responsibility of USP Zdrowie in connection with the use of Facebook Pixel services applies to all cases related to providing users with a properly implemented and configured tool. Facebook Ireland Limited is responsible for all data protection breaches related to processing operations performed as part of the marketing service provided to us.
LinkedIn Insight Tag short code in Java Script technology that supports conversion tracking, website audience and site demographics for LinkedIn advertising campaigns. The operation of this tool enables us to run more effective advertising campaigns and provide you with content that may be of real interest to you. The LinkedIn Insight Tag is provided and operated by LinkedIn Ireland Unlimited Company. More information on the rules for the processing of personal data with the processing of personal data by LinkedIn can be found here: https://www.linkedin.com/help/lms/answer/65513/add-the-linkedin-insight-tag-to-your-website?lang=en
Google Ads tool that is one of the elements of the Google advertising system, allowing the display of sponsored links in the search results of the Google Search Engine and on websites of entities cooperating with Google. The Google Ads tool is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
SALESmanago tool enabling the identification and monitoring of contacts and users on websites and conducting personalized marketing communication. The SALESmanago tool is provided and operated by our partner, Benhauer Sp. z o.o. More information on the principles of personal data processing using the SALESmanago tool can be found here: https://www.salesmanago.pl/marketing-automation/technologie.htm
AppNexus / Xaxis Turbine Xaxis is a global digital media platform that programmatically connects advertisers with audiences. More information on the principles of personal data processing using the Xaxis Turbine tool can be found here: https://www.xaxis.com/privacy-notice/polityka-prywatnosci-xaxis/
Selectivv tool enabling user data segmentation, used to target emissions as part of an advertising campaign. More about the rules on the site: https://selectivv.com/polityka-prywatnosci/
Campaign Manager 360 system for managing advertisements and measuring their effectiveness, designed for advertisers and media agencies. It is part of the Google Marketing Platform provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=pl
Revhunter A tool that allows you to send advertisements to users of the Administrator's website in the form of e-mail messages that are tailored to the user's actions and behavior on the website. The retargeting service is performed via the Revhunter tool, which belongs to INIS sp. z o.o. with headquarters in Rybnik at Raciborska 35a street, Poland (TAX ID: 6423128785). More info on page: https://revhunter.pl/polityka-prywatnosci
CAKE cloud-based tool that enables campaign management, optimization and monitoring of partners in the area of performance marketing. More information here: https://getcake.com/privacy-policy/
User.com tool enabling identification and monitoring of contacts and users on websites and conducting personalized marketing communication. The User.com tool is provided and operated by our partner, User.com Sp. z o.o. More information on the principles of personal data processing using the User.com tool can be found here: https://user.com/en/privacy-policy/
Make.com is a tool for automating business processes, enabling integrations with other systems, analyzing user behavior on websites, and delivering personalized content and experiences. Make.com is provided and supported by Make.com Inc. You can find more information about the personal data processing policies using the Make.com tool here: https://www.make.com/en/privacy-notice
TikTok Pixel TikTok Pixel - A tool to integrate with your website that allows you to share website events with TikTok. When used with TikTok for Business tools, the Pixel can measure website traffic, assess the effectiveness of ad campaigns, optimize campaigns, and acquire new customers. Once properly set up and verified, the Pixel conveys information about actions taken on your site according to the events you have configured, which reflect the entire customer journey from viewing a product details page to adding an item to a cart and making a purchase. The Pixel collects data available via standard web browsers, including information about ads or events, timestamps, IP addresses, device data, and cookies that support the measurement, optimization, and targeting of your campaigns. In the future, this data will enable TikTok to customize recommendations for Pixel event settings and offer automated solutions. More information about this tool can be found in TikTok's Privacy Policy and TikTok Business Product Terms

After 5 seconds, we will refresh the page to load the current settings.