Od kiedy uczyć dziecko siadania na nocnik? Od kiedy uczyć dziecko siadania na nocnik?/ fot. Adobe Stock

Od kiedy uczyć dziecko siadania na nocnik?

Odpieluchowanie to ważny czas, do którego warto się przygotować. Jak? W pierwszej kolejności uzbroić się w cierpliwość. Siadanie na nocnik nie musi być oczywiście koszmarem, ale należy pamiętać, że nauka tej czynności może zająć nawet kilka tygodni.

Spis treści:

Kiedy zacząć uczyć dziecko korzystać z nocnika?

Uznaje się, że większość dzieci na naukę korzystania z nocnika jest gotowa około 18-24 miesiąca życia. Niektórzy rodzice podejmują takie próby wcześniej, gdy tylko niemowlę nauczy się siadać, jest to jednak niewskazane. Specjaliści zalecają odczekać i pozwolić młodemu ciału nabrać stabilności i siły.

To jednak rodzic musi podjąć decyzję, kiedy nastąpi najlepszy moment i ocenić, czy maluch jest gotowy. Bardzo ważne jest podejście indywidualne i niewywieranie presji. Przyjęło się, że około drugiego roku życia dziecko jest w stanie kontrolować swoje potrzeby fizjologiczne, lepiej się komunikuje, a także na tyle stabilnie się porusza, że siadanie na nocnik nie jest dla niego wielkim wysiłkiem fizycznym. 

Biorąc pod uwagę, że nie ma konkretnych zaleceń, kiedy dziecko powinno siadać na nocnik, rodzice muszą podjąć taką decyzję na podstawie innych umiejętności malucha. Wyznacznikami mogą być: umiejętność dekodowania i wykonywania instrukcji i prostych poleceń, samodzielna zabawa przez kilka minut, chęć zakładania i zdejmowania z siebie ubrań, naśladownictwo rodzeństwa i rodziców, zainteresowanie układaniem przedmiotów w określonych miejscach (np. układanie zabawek na półkach).

Innymi wskazówkami są: pieluszka sucha przez minimum dwie godziny w ciągu dnia, a także sugerowanie przez dziecko, że pieluszka jest zabrudzona i wilgotna, pokazywanie poprzez wydawanie dźwięków lub kucanie, że chce siusiu lub kupę. Na ogół rodzice zauważają, że dziecko już nie tylko nieświadomie wydala, ale zaczyna na ten proces zwracać uwagę. Może wykazywać zainteresowanie tym, że ktoś idzie do toalety, a także komunikuje, że czuje dyskomfort, gdy jego pieluszka jest mokra (dotyka lub pokazuje, że pora ją zmienić).

Ile zwykle trwa nauka korzystania z nocnika?

Nie istnieje jednoznaczna odpowiedź na pytanie, ile trwa nauka korzystania z nocnika. Niektórzy rodzice chwalą się, że u nich zajęło to od jednego do dwóch tygodni. Z kolei inni dzielą się zgoła odmiennym doświadczeniem –w ich przypadku proces zajął kilka (a nieraz nawet kilkanaście) miesięcy. Najogólniej przyjmuje się, że nauka korzystania z nocnika trwa od sześciu tygodni do trzech miesięcy.

Bywa, że dziecko zaczyna komunikować, że chce siusiu, i niemal z dnia na dzień akceptuje, że od teraz załatwia swoje potrzeby na nocniku. Nie ma jednak sensu tego wymagać. Odpieluchowanie to trudny etap i dla rodziców, i dla dzieci, które wkraczają w całkiem nowy etap rozwoju.

Warto również podkreślić, że nawet jeżeli dziecko jest odpieluchowane za dnia, to przez pierwsze tygodnie i tak na ogół potrzebuje zabezpieczenia w nocy, ponieważ jeszcze nie w pełni kontroluje potrzeby fizjologiczne (nawet gdy za dnia świadomie zgłasza, że chce siusiu). W tym czasie należy bezwzględnie okazać dziecku wsparcie, nie denerwować się, gdy zdarzy mu się zsiusiać w majtki, nie niecierpliwić się i nie zmuszać siłą do korzystania z nocnika.

Jak zachęcić dziecko do siadania na nocnik?

Wsparcie rodziców podczas nauki korzystania z nocnika jest niezbędne, dlatego w pierwszej kolejności do odpieluchowania należy przygotować siebie: nie nastawiać się na szybki efekt, nie denerwować, że coś nie idzie zgodnie z ustalonym planem i mieć pozytywne nastawienie – wszak razem ze swoją pociechą wkraczacie na nowy poziom.

Jak zacząć ten proces? Najpierw zadbaj o to, żeby nocnik pojawił się w domu i zacznij oswajać dziecko z przedmiotem. Pozwól dotykać, przesuwać, przestawiać, pobawić się nim. Zacznij tłumaczyć, że nocnik służy do robienia siusiu i kupy. Jeżeli przedstawisz dziecku nocnik z pozytywnym nastawieniem, to najpewniej za kilka dni samo chętnie na nim usiądzie. Możesz również wziąć dziecko na zakupy i wybrać ten produkt, który zwróci jego uwagę.

Obserwuj malucha. Jeżeli daje sygnały (chowa się, kuca, krzywi), że potrzebuje wypróżnienia, zapytaj, czy chciałby skorzystać z nocnika. Z początku lepiej nie robić tego dziesiątki razy dziennie, a wybrać porę, kiedy dziecko czuje się dobrze i jest rozluźnione. Jeżeli wiesz, że jego pieluszka bywa sucha przez ponad dwie godziny w danym momencie dnia, zdejmij ją i przy następnej okazji pokaż nocnik. Ułatwieniem będzie założenie na ten czas luźnych ubranek, które można szybko zdjąć.

Częstym błędem rodziców jest agresywne, szybkie i nagłe łapanie dziecka i nerwowe sadzanie go na nocniku. Niestety najpewniej przyniesie to skutek odwrotny do zamierzonego – maluch zacznie się stresować sytuacją i może całkowicie odmówić współpracy. Zamiast wyczekiwać ostatecznych sygnałów, że dziecko chce siku, proponuj (na przykład po obfitym posiłku czy dużej porcji napoju) nocnik. Można również spróbować sadzać dziecko co około dwie godziny, jednak tylko wtedy, gdy ten pomysł spotka się z entuzjastyczną reakcją. Nie zmuszaj do siedzenia, „dopóki nie zrobi siku”, nie przetrzymuj malucha w tej pozycji. Nie złość się, gdy zdarzy mu się zrobić siusiu w majtki – to normalny etap nauki korzystania z nocnika.

Postaw na pozytywną komunikację. Już pokazanie przez malucha, że chce się wypróżnić, pójście w miejsce, gdzie stoi nocnik, wskazanie go, jest sukcesem. Za każdym razem chwal dziecko. Jeżeli widzisz, że nie ma postępów, zrób kilka dni przerwy. Warto podkreślić, że na czas nauki zapominamy o pieluszkach w ciągu dnia (w nocy oczywiście jeszcze przez jakiś czas są konieczne) lub decydujemy, w jakich konkretnie porach zakładamy same majtki.

Niezbyt dobrym pomysłem (a często praktykowanym) jest natomiast odwracanie uwagi dziecka od nocnika – za pomocą bajek, zabawek, atrakcji, książek. Jest to poniekąd sygnał, że dzieje się coś dziwnego, na czym nie powinniśmy się skupiać. Nie rób tabu z siusiania i robienia kupy. To naturalny etap rozwoju. Mów o nocniku, pozwalaj dziecku na nim siadać i się dopasowywać, tłumacz, kiedy należy z niego skorzystać. 

I odpuść – jeżeli wymaga tego sytuacja. Nieraz dzieci przechodzą trudny czas i nawet jeżeli fizycznie są gotowe na korzystanie z nocnika, to emocjonalnie nie w głowie im nowe wyzwania. Taki stan mogą wywołać narodziny rodzeństwa, zwierzak, który niedawno pojawił się w domu, konflikty rodzinne, choroba (dziecka lub bliskiej osoby), odstawienie od piersi, zmiana sposobu żywienia, przeprowadzka, napięta relacja rodziców. Lepiej wtedy poczekać, aż sytuacja się ustabilizuje i nie denerwować się, że dziecko potrzebuje więcej czasu.

„Odpieluchowanie powinno być dla dziecka procesem neutralnym, bez nagród ani kar” – mówi psycholog Karla Orban

Polecamy

„Odpieluchowanie powinno być dla dziecka procesem neutralnym, bez nagród ani kar” – mówi psycholog Karla Orban

Lato to tradycyjny już czas, kiedy rodzice kilkulatków podejmują próbę odpieluchowania swoich dzieci. Jak zrobić to mądrze? – Jeśli uważamy, że możemy w jakiś sposób zmusić dziecko do załatwienia się, to jesteśmy w błędzie – mówi Karla Orban, psycholog, która zwraca uwagę, by w temacie odpieluchowania nie ulec szkodliwej (!) presji społecznej.

Czytaj

Jaki nocnik dla malucha?

Przeglądając oferty sklepów, faktycznie można dostać oczopląsu i zadziwić się, jak szeroki jest wybór nocników. Zasada w tym przypadku jest jednak bardzo przyziemna: warto wybrać nocnik najprostszy. Musimy mieć na uwadze, że produkt będzie wymagał częstego mycia, zatem wyszukany design, wcięcia, wycięcia, rowki czy ozdoby mogą okazać się problematyczne, gdy nadejdzie pora czyszczenia.

Rodzice często decydują się na nocnik, który ma wyjmowany wkład – znacznie ułatwia to pozbywanie się zawartości i mycie produktu. Kolejną sprawą jest wygląd. W tym przypadku to istotne, bo nocnik powinien przyciągnąć uwagę malucha przyzwyczajonego do ciekawych zabawek i atrakcji. Dobrym pomysłem mogą być wspólne zakupy. Może jakiś nocnik zainteresuje dziecko swoim kolorem, kształtem czy rysunkiem.

Na rynku dostępne są najbardziej klasyczne nocniki o ergonomicznym kształcie, nocniki z wyjmowanym wkładem (równie dobre, a przy okazji łatwiejsze do mycia), nocniki z klapką i/lub grające (dźwięk pojawia się, gdy dziecko załatwi potrzebę, więc dla niektórych maluchów może być to atrakcja). Dla chłopca ciekawym rozwiązaniem może okazać się również pisuar (także z wyjmowanym wkładem), który przyczepia się do ściany.

Droższą propozycją jest nocnik interaktywny, który przypomina kształtem toaletę dla dorosłych (co może zachęcić dziecko, które uwielbia naśladować innych), ma spłuczkę, często również pojemnik na chusteczki lub drążek na papier, a do tego – piękne kolory lub grafiki w zwierzaki. Taki produkt oczywiście może się szalenie spodobać maluchowi, ale też go zniechęcić (wydaje dźwięk spuszczanej wody). Dlatego najlepiej zorientować się, czy to na pewno dobry pomysł dla Twojego dziecka.

Wybierając nocnik dla chłopca, warto zwrócić uwagę, żeby w miejscu między nogami znalazł się podwyższony element. Nie będzie on przeszkadzał dziecku, a nam pozwoli uniknąć wylania się zawartości poza nocnik.

Sprawdź powiązane tematy

Posłuchaj podcastów stworzonych przez mamy dla mam!

Sprawdź
Dear User!

Before you click "Go to the Website" or close the window by clicking ×, please read the following information, as it concerns your personal data.

By clicking "Go to the website" or by closing this window, you consent to the processing of your personal data on the terms described below.

The administrator of personal data of people visiting our websites is USP Zdrowie sp. z o.o. with headquarters in Poleczki 35 street, Warsaw 02-822, Poland.

As part of USP Zdrowie services, we will collect information about the use of our websites. The scope of data collected by us includes, among others information stored in cookies, user's IP, as well as information about your device and browser.

Your data will be used by us for the following purposes: (i) providing you with access to a safe and functional website; (ii) conducting analyzes that allow to study the ways of using our websites and use their functionalities and content, as well as to improve and streamline them; (iii) marketing, including presenting you with advertisements and messages tailored to your interests and preferences (profiling).

The use of our websites will involve the use of technologies provided by third parties (e.g. Google, Facebook). As USP Zdrowie, we provide you with the opportunity to consent to the transfer of your data to the groups of recipients indicated by us by accepting all or some of the purposes of processing.

USP Zdrowie provides each user of our websites with the opportunity to exercise the right to request access to his personal data, rectify it, delete or limit processing, exercise the right to object to processing, as well as the right to transfer data. in the event that the legal basis for the processing of your personal data is your consent - we provide you with the possibility of withdrawing it at any time through dedicated mechanisms for managing privacy settings.

You can contact USP Zdrowie by: (i) sending an e-mail to the following address: daneosoboweusp@usp.pl; (ii) sending a letter to the following address: USP Zdrowie sp. z o.o., Poleczki 35 street, Warsaw 02-822, Poland.

Detailed information related to the rules for the processing of your personal data on individual USP Zdrowie websites can be found in our Privacy Policy (PL).

Below you can choose to accept all or some of the processing purposes. We will be happy if you decide to help us improve our services and websites!

Choose services
Service Description State
Solutions necessary to provide the service by electronic means
as part of our Websites, we use the localStorage solution. localStorage is a file created by the user's browser installed on his device. Thanks to the localStorage mechanism, we are able to provide our users with access to efficient and safe websites and the ability to use their functionalities (e.g. remembering your privacy settings and the possibility of changing them, remembering preferences related to the selected language of displaying the website, the ability to add products to the basket). Information saved and used as part of the localStorage mechanism will not be used to conduct marketing activities. The localStorage mechanism is necessary to provide our services in the form of Websites (Article 6 (1) (b) of the GDPR).
Analytical cookies:
cookies that are used for advanced analysis of user behavior on our websites. Analytical cookies are used, among others to analyze user behavior on Websites in order to optimize the appearance, content and functionality of websites. The legal basis for the processing of these types of cookies is your voluntary consent (Article 6 (1) (a) of the GDPR), which you can express and withdraw at any time using the functionality of our websites. Currently, USP Zdrowie uses the following analytical cookies:
Google Analytics an online tool for analyzing website statistics. The tool allows us to track traffic on our websites, including the ability to analyze user behavior on websites. Based on the data collected using Google Analytics, we are able to develop our websites and provide a friendly appearance of the website and add new, useful functionalities. Google Analytics is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the rules governing the processing of personal data by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
Google Tag Manager tag management system developed by Google to manage JavaScript and HTML tags used for tracking and analysis on websites. Google Tag Manager is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
HotJar tool for analyzing user behavior on the website using, among others heat maps (analysis of the user's cursor behavior on the website). With this tool, we can design our websites more effectively and improve their readability and functionality. HotJar is provided and operated by Hotjar Limited. More information on the principles of personal data processing by HotJar can be found here: https://help.hotjar.com/hc/en-us/categories/115001323967-About-Hotjar
Marketing cookies:
cookies that allow us to conduct activities related to the promotion of our services, products and websites. This category of cookies will be used, inter alia, in order to show you advertisements tailored to your preferences or provide other marketing content. The legal basis for the processing of these types of cookies is your voluntary consent (Article 6 (1) (a) of the GDPR), which you can express and withdraw at any time using the functionality of our websites. Currently, USP Zdrowie uses the following marketing cookies:
Facebook Pixel the Facebook Pixel tool is a piece of code on the website that allows you to measure, optimize and create groups of recipients of advertising campaigns on Facebook. The operation of this tool enables us to run more effective advertising campaigns and provide you with content that may be of real interest to you. Facebook Pixel is provided and operated by Facebook Ireland Limited. Facebook Pixel collects basic information stored in the cookie and information about the website and your activity. Facebook Ireland Limited may transfer personal data of its users to the United States of America, based on the legal mechanisms provided for in applicable law. The basis for the transfer of your data in some cases may also be your consent, which we collect as part of our websites. therefore, we would like to draw your attention to the fact that the law on the protection of personal data in the United States of America differs from European legislation and may not provide you with the same rights as those provided for by the provisions in force in Poland, and in some cases it may also combine with the possibility of access to your data by the authorities and services of a third country. in order to ensure the fullest protection of your rights and freedoms, the mechanisms used as part of the Facebook Pixel tool prevent your identification data from being identified and are subject to automatic processes of their removal in short periods.

We would also like to inform you that when using the Facebook Pixel USP Zdrowie tool, it complies with the current Regulations of Facebook Business Tools, including the agreements on the principles of co-administration of personal data. in order to fulfill the obligation resulting from the provisions of data protection law, we would like to inform you that in the scope of processing information collected using the Facebook Pixel tool:
  1. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited, with its registered office at 4 Grand Canal Square, Grand Canal Harbor, Dublin 2, Ireland, act as joint controllers (entities jointly deciding on the purposes and methods of personal data processing).
  2. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited have made joint arrangements regarding the performance of their obligations under the provisions of the GDPR.
  3. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited are responsible for providing appropriate grounds for processing personal data related to the collection of information via Facebook Pixel. Therefore, USP Zdrowie provides users with the opportunity to voluntarily consent to the collection and use of their data for marketing purposes on the websites, in particular for the purpose of conducting marketing campaigns on Facebook. Facebook Ireland Limited provides appropriate legal grounds relating to the possibility of using the personal data of portal users for the purposes of conducting USP Zdrowie marketing activities.
  4. As part of this Privacy Policy, USP Zdrowie provides you with access to all information related to the principles of data processing as part of our business activities. Information related to the principles of personal data processing by Facebook Ireland Limited, determination of the legal basis for such processing and the methods of exercising your rights by Facebook Ireland Limited, including information on the relevant Facebook contact forms, can be found in the Data Policy available at: https://www.facebook.com/about/privacy.
  5. USP Zdrowie is responsible to the users of Internet Services for the correct operation of the mechanisms enabling obtaining and withdrawing consents to use the information collected through the Facebook Pixel tool. After receiving the data collected via Facebook Pixel, Facebook Ireland Limited is independently responsible for the rights specified in Art. 15 - 20 GDPR towards users of your social network.
  6. Both USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited provide the possibility of exercising the right to object. in the event of receipt of a request related to an objection to the processing of personal data, USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited will take appropriate steps regarding the further processing of their users' data.
  7. USP Zdrowie is responsible for the proper implementation and configuration of Facebook Pixel. Facebook Ireland Limited remains responsible for ensuring the security of the service offered to us and personal data processed as part of Facebook Pixel.
  8. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited remain responsible for the proper response to all identified data breaches. The responsibility of USP Zdrowie in connection with the use of Facebook Pixel services applies to all cases related to providing users with a properly implemented and configured tool. Facebook Ireland Limited is responsible for all data protection breaches related to processing operations performed as part of the marketing service provided to us.
LinkedIn Insight Tag short code in Java Script technology that supports conversion tracking, website audience and site demographics for LinkedIn advertising campaigns. The operation of this tool enables us to run more effective advertising campaigns and provide you with content that may be of real interest to you. The LinkedIn Insight Tag is provided and operated by LinkedIn Ireland Unlimited Company. More information on the rules for the processing of personal data with the processing of personal data by LinkedIn can be found here: https://www.linkedin.com/help/lms/answer/65513/add-the-linkedin-insight-tag-to-your-website?lang=en
Google Ads tool that is one of the elements of the Google advertising system, allowing the display of sponsored links in the search results of the Google Search Engine and on websites of entities cooperating with Google. The Google Ads tool is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
SALESmanago tool enabling the identification and monitoring of contacts and users on websites and conducting personalized marketing communication. The SALESmanago tool is provided and operated by our partner, Benhauer Sp. z o.o. More information on the principles of personal data processing using the SALESmanago tool can be found here: https://www.salesmanago.pl/marketing-automation/technologie.htm
AppNexus / Xaxis Turbine Xaxis is a global digital media platform that programmatically connects advertisers with audiences. More information on the principles of personal data processing using the Xaxis Turbine tool can be found here: https://www.xaxis.com/privacy-notice/polityka-prywatnosci-xaxis/
Selectivv tool enabling user data segmentation, used to target emissions as part of an advertising campaign. More about the rules on the site: https://selectivv.com/polityka-prywatnosci/
Campaign Manager 360 system for managing advertisements and measuring their effectiveness, designed for advertisers and media agencies. It is part of the Google Marketing Platform provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=pl
Revhunter A tool that allows you to send advertisements to users of the Administrator's website in the form of e-mail messages that are tailored to the user's actions and behavior on the website. The retargeting service is performed via the Revhunter tool, which belongs to INIS sp. z o.o. with headquarters in Rybnik at Raciborska 35a street, Poland (TAX ID: 6423128785). More info on page: https://revhunter.pl/polityka-prywatnosci
CAKE cloud-based tool that enables campaign management, optimization and monitoring of partners in the area of performance marketing. More information here: https://getcake.com/privacy-policy/
User.com tool enabling identification and monitoring of contacts and users on websites and conducting personalized marketing communication. The User.com tool is provided and operated by our partner, User.com Sp. z o.o. More information on the principles of personal data processing using the User.com tool can be found here: https://user.com/en/privacy-policy/
Make.com is a tool for automating business processes, enabling integrations with other systems, analyzing user behavior on websites, and delivering personalized content and experiences. Make.com is provided and supported by Make.com Inc. You can find more information about the personal data processing policies using the Make.com tool here: https://www.make.com/en/privacy-notice
TikTok Pixel TikTok Pixel - A tool to integrate with your website that allows you to share website events with TikTok. When used with TikTok for Business tools, the Pixel can measure website traffic, assess the effectiveness of ad campaigns, optimize campaigns, and acquire new customers. Once properly set up and verified, the Pixel conveys information about actions taken on your site according to the events you have configured, which reflect the entire customer journey from viewing a product details page to adding an item to a cart and making a purchase. The Pixel collects data available via standard web browsers, including information about ads or events, timestamps, IP addresses, device data, and cookies that support the measurement, optimization, and targeting of your campaigns. In the future, this data will enable TikTok to customize recommendations for Pixel event settings and offer automated solutions. More information about this tool can be found in TikTok's Privacy Policy and TikTok Business Product Terms

After 5 seconds, we will refresh the page to load the current settings.