Czym jest motoryka i jak ją ćwiczyć u dziecka?
Spis treści:
Czym jest motoryka?
Na ogólną sprawność fizyczną organizmu człowieka ma wpływ prawidłowa budowa ciała i działanie układu ruchu, a także funkcjonowanie układu nerwowego. By nasze ruchy były płynne i skoordynowane, konieczne są: harmonijna budowa i aktywność układu kostno-stawowego oraz mięśniowego kręgosłupa, tułowia i kończyn. Równie ważna jest wytrzymałość, kondycja, koordynacja, utrzymywanie równowagi, świadomość ciała, siła, ruchomość stawów i mięśni, szybkość i zdolność reakcji.
Przebieg rozwoju ruchowego dziecka
- Niemowlę nie ma skoordynowanych ruchów, około 6. miesiąca życia powinno przewracać się z pleców na bok, unosić główkę i próbować siadać z pomocą osoby dorosłej.
- Roczne dziecko siada bez podparcia, raczkuje, próbuje chodzić, wkłada przedmioty do pojemnika, wspina się po schodach, uderza przedmiotami o siebie.
- Dwuletnie dziecko powinno chodzić samodzielnie, biegać, podskakiwać z rozstawionymi szeroko rączkami, manipulować przedmiotami. Maluch powinien też wchodzić po schodach, dostawiając nogi i przytrzymując się poręczy, a także stawać na palcach.
- Trzyletnie dziecko wchodzi po schodach, omija przeszkody, podejmuje próby wykonywania czynności samoobsługowych.
- Cztero- i pięcioletnie dziecko sprawnie korzysta z narzędzi, swobodnie biega i skacze. Kształtuje się jego koordynacja wzrokowo-ruchowa, poprawia równowaga, doskonalą precyzyjne ruchy dłoni. Wykonuje czynności samoobsługowe, łapie, rzuca, kopie, potrafi utrzymać ciało w równowadze.
- Dziecko sześcioletnie i starsze osiąga dojrzałość prostych czynności ruchowych. Ma opanowaną prawie połowę ruchów, które charakteryzują osobę dorosłą. Potrafi samodzielnie się ubrać i rozebrać, posługuje się prostymi narzędziami. Zgodna współpraca kończyn i tułowia cechują chód dziecka, a ruchy ciała stają się harmonijne, rytmiczne i płynne.
- Dziecko dziewięcio-dwunastoletnie osiąga „złoty okres motoryki”– czas kształtowania się sprawności ruchowej. W okresie dojrzewania płciowego rozwój motoryczny ulega zakłóceniu: obserwuje się spadek koordynacji ruchów oraz precyzyjności ich wykonania.
Mamy dwa rodzaje motoryki – dużą i małą. Są one niezbędne do prawidłowego rozwoju ruchowego dziecka.
Mała motoryka
Rozwój motoryki małej jest uzależniony od stopnia ukształtowania ogólnej aktywności ruchowej. To filar dla zręczności człowieka –zespół wszelakich czynności wykonywanych za pomocą rąk i dłoni. Wymagają one koncentracji uwagi i skupienia na wykonywanym zadaniu. Motoryka mała nie jest cechą wrodzoną człowieka – musimy nauczyć się jej i ją doskonalić.
Początkowo maluch uczy się chwytania zabawki, później układania klocków, trzymania sztućców, kolorowania, umiejętności pisania, zawiązywania sznurowadeł czy zapinania guzików. Motorykę małą kształtuje się dzięki codziennym czynnościom, a także poprzez zabawę.
Umiejętności w ramach motoryki małej:
- chwytanie przedmiotów,
- posługiwanie się łyżką,
- malowanie,
- rysowanie,
- lepienie z plasteliny,
- nawlekanie koralików,
- wycinanie nożyczkami,
- zawiązywanie butów,
- zapinanie guzików,
- pisanie.
Duża motoryka
Umiejętności ruchowe z zakresu motoryki dużej pełnią nadrzędną rolę względem czynności manualnych. We wczesnym dzieciństwie warto dbać o wszechstronny rozwój aktywności ruchowej malucha, bo wraz z doskonaleniem umiejętności chodzenia, biegania, jeżdżenia na rowerze, stania na jednej nodze itp. rozwija się układ nerwowy człowieka. W motorykę dużą zaangażowane jest zazwyczaj całe ciało.
Umiejętności w ramach motoryki dużej:
- chodzenie,
- bieganie,
- skakanie,
- jazda na rowerze,
- pływanie,
- pokonywanie przeszkód,
- gra w piłkę,
- zabawy, w których ważna jest koordynacja wzrokowo-ruchowa,
- działania związane z rzutem czy celowaniem.
Jak wspierać rozwój motoryki?
Rozwój motoryki dużej i małej jest bardzo istotny dla prawidłowej sprawności fizycznej oraz codziennego funkcjonowania. Aby dziecko mogło właściwie wykonywać złożone ruchy motoryki małej, musi opanować proste ruchy z zakresu motoryki dużej. Podczas stymulowania rozwoju ruchowego dziecka należy mieć na względzie rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej. Później można poświęcić czas na usprawnianie motoryki rąk i palców. Motoryka duża to koordynacja ruchów dużych partii ciała. Natomiast motoryka mała pozwala na wykonywanie precyzyjnych ruchów rąk.
Warto zwrócić uwagę, że rozwój motoryczny u dzieci przebiega w różnym tempie. Zależy on od wieku i typu budowy ciała malucha. Motorykę trzeba ćwiczyć i rozwijać od narodzin. Należy przy tym pamiętać, że o przebiegu rozwoju motorycznego decydują też czynniki genetyczne (uzdolnienia ruchowe) i wpływy zewnętrzne (środowiskowe).
Za pomocą sprawności motorycznej dziecko od pierwszych miesięcy życia ma możliwość poznawania otaczającej go rzeczywistości. Maluszek zaczyna podnosić i utrzymywać główkę, kierując wzrok w stronę interesującego go przedmiotu lub dźwięku. Wraz z umiejętnościami samodzielnego przemieszczania się i manipulacji dziecko odkrywa nowe przestrzenie. Rozwija sprawność i siłę fizyczną, ma możliwość komunikacji i budowania relacji z innymi. Oprócz wsparcia rozwoju motorycznego warto zadbać także o stan fizyczny, zbilansowaną dietę. Niezwykle ważne jest stwarzanie warunków do różnych aktywności, m.in.:
- spacerowania,
- korzystania z placów zabaw,
- zachęcania do samodzielności (ubierania, rozbierania, spożywania posiłków),
- gier kontaktowych, zespołowych,
- biegania.
Pamiętajmy, iż dla dziecka cenniejsza jest obecność bliskich i ich wsparcie, niż wyręczanie go podczas wykonywania prostych czynności. Podarowanie maluszkowi czasu na działanie i wiara w jego możliwości to klucz do prawidłowego rozwoju motorycznego.
Źródła:
- SzmalecJ., WieczórE., BrzuzyG., Sensoryka i motoryka w rozwoju dziecka i uczeniu się w aspekcie terapii integracji sensorycznej, wyd. Difin, 2019.
- SiatrakM., Onochin-MączkaM., Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w przedszkolu. Motoryka mała, Wydawnictwo Szkolne PWN, 2017.