Co powinien umieć dwulatek/fot. iStock Co powinien umieć dwulatek/fot. iStock

Co powinien umieć dwulatek

Dwulatek bardzo szybko uczy się nowych czynności i staje się bardziej samodzielny. To także czas prawdziwej burzy w sferze emocjonalnej – nie bez powodu tak często mówi się o buncie dwulatka. Co powinien umieć 2-latek, a jakie zachowania powinny być powodem do zmartwień?

Spis treści:

Rozwój dwulatka

Po ukończeniu drugiego roku życia dziecko wchodzi w kolejny etap rozwoju, w którym będzie uczyło się nowych umiejętności. Maluch staje się coraz bardziej świadomy siebie, wyraża swoje emocje, poznaje otoczenie. 

Rozwój fizyczny dwulatka

Dziecko po ukończeniu 24. miesiąca życia staje się coraz sprawniejsze. Wciąż rozwija umiejętność z zakresu motoryki małej i dużej. Dwulatek samodzielnie chodzi, potrafi ukucnąć, pochylić się i podnieść przedmiot z podłogi, nie przytrzymując się niczego. Przenosi kilka zabawek jednocześnie, ciągnie zabawki na sznurku. Maluchy zaczynają biegać, uczą się jazdy na rowerku biegowym. Stają na palcach, tańczą, podskakują. 

Dwulatki przekładają przedmiot z dłoni do dłoni, uczą się trzymać kredkę i właśnie na tym etapie często wybierają jedną rękę jako wiodącą. 

Rzucają i kopią piłkę, bawią się w piaskownicy, ugniatają plastelinę. Potrafią przejść przez tunel i zjechać z niskiej zjeżdżalni. Wchodzą i schodzą po schodach, trzymając się poręczy. Dwulatek, trzymając samodzielnie kubek, potrafi się z niego napić – często udaje mu się nic nie rozlać! 

Rozwój emocjonalno-społeczny dwulatka

Choć dwulatek najchętniej wciąż przebywa w towarzystwie rodziców, to powoli zaczyna interesować się innymi dziećmi. Między drugim a trzecim rokiem życia zaczyna naśladować zachowanie innych, w szczególności dorosłych. 

Dwuipółlatek nie jest łatwym we współżyciu, potrafiącym się przystosować członkiem jakiejkolwiek wspólnoty. (…) Przede wszystkim dzieci w tym wieku są bardzo uparte i mało elastyczne. Chcą dokładnie tego, czego chcą i kiedy chcą. Nie potrafią się przystosować, ustąpić, chwilę poczekać – piszą Frances L. Ilg, Louis Bates Ames, Sidney M. Baker  w pracy Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat.

Rozwój intelektualny

Dwulatek zna około 50 słów, a także zwroty składające się z dwóch słów. Zamiast gestykulować – mówi. Powtarza słowa usłyszane od dorosłych. Zna większość przedmiotów w swoim domu, rozróżnia zabawki i poproszony, aby daną przyniósł, zazwyczaj wybiera prawidłową. Wykonuje proste polecenia, potrafi rozpoznać siebie na zdjęciu, macha „pa pa” na do widzenia i przesyła całusy.

Czego można nauczyć dwulatka?

Rozwój dziecka warto wspierać na każdym etapie jego życia. Dwulatek staje się coraz ciekawszy świata, chętnie poznaje nowe rzeczy, co warto wykorzystać. 

Z maluchem powinniśmy dużo rozmawiać – mów do niego prostym językiem. Zadawaj pytania i cierpliwie czekaj na odpowiedź, nie przyspieszaj i nie wywieraj presji na dziecku. Wzbogacaj zasób słownictwa i zachęcaj do budowania prostych zdań. 

Dwulatka można nauczyć układania wieży z pięciu klocków i dopasowywania prostych puzzli. Z kolei by zadbać o sprawność fizyczną dwuletniego dziecka, warto zacząć uczyć go jazdy na rowerku biegowym lub hulajnodze. Dzieci lubią wszelkie zabawy ruchowe – naucz malucha korzystania z urządzeń na placu zabaw, zjeżdżania ze zjeżdżalni, kopania piłką do celu.

Co powinien umieć dwulatek?

Rodzice zastanawiają się, co powinno umieć dwuletnie dziecko? Maluch, który ukończył drugi rok życia powinien:

  • sprawnie chodzić i biegać po płaskim terenie,
  • wchodzić i schodzić po schodach trzymając się poręczy,
  • pokonywać niewielkie przeszkody,
  • kopać i rzucać piłkę,
  • podnosić drobne przedmioty,
  • mówić kilka prostych słów,
  • rozróżniać zabawki, którymi się bawi,
  • zbudować wieżę z kilku klocków,
  • narysować prostą kreskę lub koło,
  • dopasowywać do siebie proste puzzle,
  • dopasowywać wieczko odkręcone ze słoika,
  • wypić z kubeczka, tak by się nie oblać,
  • samodzielnie jeść widelcem,
  • wykonywać proste polecenia rodziców, 
  • rozróżniać przedmioty w domu – w szczególności te, których sam często używa,
  • niektóre dwulatki zaczynają kontrolować swoje potrzeby fizjologiczne i załatwiają się do nocnika.

Pamiętaj, by poświęcać dziecku dużo czasu na wspólną zabawę. Bajka w telewizorze, tablecie czy telefonie, choć zaciekawi i przykuje uwagę malucha na kilkanaście minut, nie wpłynie korzystnie na jego rozwój.

Co może być powodem do zmartwień?

Wiemy już, co powinien umieć dwulatek. Teraz przeanalizujmy, co może być powodem do niepokoju i na co zwrócić szczególną uwagę. Niekiedy rodzice zauważają u dziecka nietypowe zachowania lub brak pewnych umiejętności adekwatnych do wieku. 

Co powinno zaniepokoić rodziców w zachowaniu dwulatka?

  • Nie opanował chodzenia, stale przewraca się lub nieprawidłowo stawia stopę pięta-palec lub wciąż chodzi na palcach.
  • Nie potrafi wypowiedzieć nawet dwóch słów. Nie podejmuje żadnej próby.
  • Nie porozumiewa się za pomocą gestów.
  • Nie zna przeznaczenia podstawowych domowych przedmiotów.
  • Nie reaguje na głos rodziców, chociaż go słyszy.
  • Nie wykonuje prostych poleceń.
  • Panicznie boi się innych osób.
  • Unika kontaktu wzrokowego.
  • Unika kontaktu fizycznego – nie da się przytulić nawet rodzicom.
  • Nie spożywa większości pokarmów i nie chce próbować nowych smaków. 

W przypadku, gdy pewne zachowania dziecka wzbudzą w rodzicach niepokój, warto wybrać się do specjalisty i rozpocząć działania terapeutyczne. Im wcześniej dany problem zostanie rozpoznany, tym szansa na prawidłowe funkcjonowanie dziecka jest większa.

Źródła:

  1. Frances L. Ilg, Louis Bates Ames, Sidney M. Baker, Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2015.

    Sprawdź powiązane tematy

    Posłuchaj podcastów stworzonych przez mamy dla mam!

    Sprawdź