anna kaźmierczyk Anna Kaźmierczyk / Archiwum prywatne

„Już od momentu, kiedy dziecko przychodzi na świat, trzeba traktować je jako osobę wymagającą prawa do intymności”. Anna Kaźmierczyk o seksualności dzieci

- Już na etapie ciąży, a szczególnie porodu, kobiety często są pozbawiane swoich praw, intymności. A gdy dziecko jest na świecie, następuje tego ciąg dalszy, bo jest traktowane jako część matki, a nie odrębna istota. Różne zabiegi przy dziecku – zmiana pieluchy, przemywanie, kąpanie – odbywają się na oczach całej rodziny, która komentuje, żartuje, robi zdjęcia. A to przecież sytuacja intymna, powinna mieć miejsce w odosobnieniu - uważa Anna Kaźmierczyk, psycholożka, seksuolożka, certyfikowana psychoterapeutka.

Aneta Wawrzyńczak: Świeża sytuacja – weekend spędza u mnie chrześnica, ma 6 lat. Jest świetnie, ale w paru momentach czuję się zakłopotana. Na przykład wtedy, gdy idzie do łazienki i mnie woła, a ja nie wiem, czy mam zapukać, poprosić o pozwolenie, czy wejść ot tak, skoro krzyczy „ciocia, chodź”. Nie wiem, gdzie przebiegają granice intymności takiego dziecka.

Anna Kaźmierczyk: Proszę mi wierzyć, że w przypadku własnych dzieci jest dokładnie tak samo. Dobrze, że pani o to pyta, bo to bardzo ważna kwestia, a faktycznie nie do końca wiadomo, jak się w tym temacie poruszać.

To może chociaż: od czego zacząć?

Od tego, co najważniejsze – już od momentu, kiedy dziecko przychodzi na świat, traktować je jako podmiot, odrębną osobę, kompletną, integralną, wymagającą jak każdy z nas szacunku i prawa do intymności.

Trudno to zrozumieć, kiedy dziecko jest niemowlakiem.

Ja bym się cofnęła jeszcze o krok, bo już na etapie ciąży, a szczególnie porodu, kobiety często są pozbawiane swoich praw, godności, intymności. A gdy dziecko jest na świecie, następuje tego ciąg dalszy, bo jest traktowane jako część matki, a nie odrębna istota. Co widać na przykład po tym, że nieraz różne zabiegi przy dziecku – zmiana pieluchy, przemywanie, kąpanie – odbywają się na oczach całej rodziny, która w dodatku komentuje, żartuje, robi zdjęcia. A to jest przecież sytuacja intymna, która powinna mieć miejsce w odosobnieniu.

Dziecko nie powinno być przedmiotem naszej rozrywki czy uciechy, od narodzin trzeba dbać o jego granice. Ale w powszechnym postrzeganiu małe dziecko jest po prostu „dzieckiem”: bez płci, osobowości, prawa głosu.

Stanę w roli adwokata diabła: co niemowlak z tego zrozumie? Przecież nie będzie pamiętał, że wujek przyglądał mu się i komentował: „ale ma siusiaka!”.

Nasza wiedza o tym, co, kiedy i jak zapisuje się w naszym mózgu, jest wciąż dość skąpa. Nawet jeśli czegoś nie pamiętamy, to nie oznacza, że gdzieś nie jest to zachowane pod postacią podświadomego obrazu czy uczucia. Poszanowanie intymności dziecka to także wyznaczanie granic już od narodzin. Jeżeli wystawiamy jego nagość na widok publiczny, to do kiedy „można” to robić, a kiedy już „nie wypada”? I jak później przygotować dziecko, żeby nie pozwoliło nikomu naruszyć swoich granic?

Z pewnością nie służy temu też wrzucanie do internetu zdjęć dzieci, nieraz całkiem roznegliżowanych.

Podejście do kwestii nagości przede wszystkim wynosimy z domu: to, czy rodzice, rodzeństwo kryją się przed sobą wstydliwie, czy traktują to naturalnie. Czym innym jest natomiast włączanie do tego wąskiego zaufanego kręgu kolejnych osób: koleżanek, cioć i wujków, znajomych z internetu. Rodzice często robią to, nie mając świadomości, jakie mogą być konsekwencje i jak to może oddziaływać na rozwój psychoseksualny dziecka. A wystarczy odpowiedzieć sobie na pytanie, czy chcielibyśmy, żeby ktoś wchodził do łazienki, kiedy się załatwiamy, oglądał nasze genitalia, komentował?

Z jednej strony mamy przekraczanie granic intymności w niemowlęctwie i wczesnym dzieciństwie, z drugiej – jak pani zauważa w jednym z artykułów: „seksualność jest wciąż tematem tabu w wielu rodzinach”.

I to dotyczy wielu poziomów. Po pierwsze: rodzice nie rozmawiają ze swoimi dziećmi, a jeśli rozmawiają – to często za późno, gdy ich dzieci wiele już widziały, przede wszystkim w internecie. Rodzicom nieraz wydaje się, że czas na takie rozmowy przychodzi dopiero, jak dziecko jest nastolatkiem, a przynajmniej ma około 10 lat.

O 10 lat za późno?

Dzieci mają przecież genitalia i strefy erogenne, które kształtują się już w życiu płodowym, dotykają je i odczuwają, że to sprawia większą przyjemność, niż dotykanie masowanie ręki czy nosa.

Ale jeśli widzą, że rodzice są zakłopotani, gdy pojawia się cokolwiek, co dotyczy tego tematu, dzieci dostają sygnał: coś z TYM jest nie tak. Uczą się w ten sposób także, że rodzice to nie są osoby, z którymi można o tym normalnie porozmawiać i które można o coś zapytać.

Bo też i sami w domu o TYM nie rozmawiali.

Nasza kultura zaprzecza seksualności człowieka, od małego uczymy dzieci, że genitalia służą tylko do wydalania, a to jest brzydkie, trzeba zamykać drzwi do łazienki i myć rączki. Tylko że one z doświadczenia wiedzą, że to nieprawda, odczuwają więc dysonans. Z jednej strony wiedzą, że to coś fajnego, a z drugiej przez reakcję rodziców przestają pytać, o co chodzi. Nierzadko dzieci przecież nawet nie wiedzą, jak się nazywają części ciała, które mają między nogami.

Albo wiedzą, że mają psipsiusię lub siusiaka.

Sama pani widzi, że to znów określenia, które odnoszą się do potrzeb fizjologicznych związanych z wydalaniem.

I bardzo „miękkie”.

To jest problem naszego języka, bo mamy określenia albo nadmiernie zdrobniałe, albo wulgarne, albo bardzo szorstkie, medyczne. A genitalia trzeba w rozmowie z dzieckiem nazywać po prostu tak, jak się nazywają.

Pytać czteroletnie dziecko: umyłaś sobie pochwę, umyłeś penisa?

 Jeśli będziemy stosować normalne nazwy, to nie będzie dla niego szokiem, gdy okaże się, że ma srom albo prącie, a nie muszelkę czy siusiaka.

Wie pani, ile procent kobiet w Polsce kiedykolwiek oglądało swoje genitalia? Nie mówiąc o tym, żeby się dotykać.

Z tonu pani pytania wnioskuję, że niewiele. Obstawiam około 20 procent.

Dokładnie. A to przecież przekłada się na jakość naszego życia seksualnego, szczególnie kobiet. To tabu jest nierzadko źródłem problemów w relacjach i w rodzinach, których można by uniknąć, gdybyśmy dorastali w świadomości, że każdy, niezależnie od wieku, ma seksualność – i ma do niej prawo.

To dlaczego dzieciom mówi się, że przyniósł je bocian albo znalazły się je w kapuście?

Bo sami rodzice, dorośli ludzie, często nie wiedzą, jak między sobą rozmawiać o seksualności, wstydzą się, uważają to za świństwo albo grzech. Dla większości ten temat w ogóle nie istnieje, tym bardziej w przypadku ich dzieci. A oni i tak się dowiedzą, tylko że od rówieśników, a przede wszystkim – z internetu.

Internet wyparł nawet koleżanki i kolegów?

Tak, bo można samemu szybko zaspokoić ciekawość, w dodatku anonimowo. A to jest bardzo niebezpieczne, bo w sieci możemy natknąć się na różne treści, także przekłamane i nieprawdziwe, jest też cała masa pornografii, która może bardzo zakłócić psychoseksualny rozwój młodego człowieka. Nie jesteśmy w stanie tego wyeliminować, bo dziecko może połączyć się z internetem poza domem albo trafić na takie materiały u kolegów. Możemy jednak minimalizować ryzyko: sprawdzać, co dzieci robią w internecie, zakładać blokady na treści pornograficzne.

Model rozmawiania na temat seksualności wynosi się z domu?

Zazwyczaj to, jak byliśmy wychowywani, przekazujemy dalej, często w tej samej formie. I to dotyczy także kwestii seksualności: jeśli ktoś wychował się w domu, gdzie seks był tabu, to z reguły jest zamknięty w dorosłym życiu seksualnym.

Chyba że edukuje się sam, jest na terapii albo wydarzyło się w jego życiu coś, co sprawiło, że się otworzył. Zazwyczaj jednak kobiety i mężczyźni z zamkniętych domów próbują życia seksualnego, bo z mediów wiedzą, że można uprawiać seks i mieć z tego satysfakcję, ale sami sobie tego prawa nie dają, mają wyrzuty sumienia, poczucie winy. Tak mocno jest w nich zakodowane to, że seksualność jest czymś złym, że nie są w stanie się odblokować.

Trzeba rozmawiać z dziećmi otwarcie, odpowiednio do ich wieku, nie owijać seksualności w celofan tabu. Także – w bezpiecznej atmosferze, nie przelotem, w drodze z przedszkola czy szkoły, tylko w domu, w najbliższym gronie, na serio?

Jasne, że tak. A przede wszystkim: zanim będziemy rozmawiać z dzieckiem, rozmawiajmy ze sobą, jako dorośli ludzie, i okazujmy sobie uczucia. Seksualność to nie jest przecież tylko posiadanie penisa albo łechtaczki, to cała nasza postawa wobec siebie i partnera. Jeśli w domu jest obecna bliskość fizyczna, rodzice dotykają się, przytulają, całują, to dziecko mniej będzie się krępowało coś powiedzieć, wyrazić wątpliwość, zapytać. Jeśli tej bliskości w wymiarze fizycznym brakuje, rodzice nie okazują jej sobie, śpią oddzielnie, to automatycznie pojawia się napięcie i niezręczność w kwestiach związanych z seksualnością.

A gdy przychodzi do samej rozmowy – przygotować się na nią specjalnie, wybrać dobry moment?

Rozmowa z dzieckiem na tematy seksualne to nie musi być wielka pogadanka, różne elementy wiedzy mogą wychodzić przy okazji, z kontekstu, choćby przy czytaniu książek można pokazać obrazki. Albo jeśli dzieci bawią się lalkami, rozbierają je, przebierają – to dobry moment, żeby porozmawiać o intymnych częściach ciała, podać nazwy narządów. Są już przecież nawet lalki z genitaliami! Wtedy nie będzie potrzebna „wielka rozmowa” w jakimś „wielkim momencie”, tylko ta wiedza będzie płynęła powoli, zupełnie naturalnie.

Warto się do tej rozmowy też przygotować, bo są etapy, przez które przechodzi dziecko, a które bardzo niepokoją rodziców. Mam tu na myśli przede wszystkim dziecięcą masturbację.

Rodzice są tym wręcz przerażeni! Ale zacznijmy od tego, że nie da się rozwoju seksualnego dziecka oddzielić od jego rozwoju ogólnego. Dlatego właśnie mówimy: rozwój psychoseksualny.

Nasza seksualność kształtuje się nawet parę tygodni od poczęcia, a już na pewno w momencie, kiedy przychodzimy na świat. Jeśli rodzic ma tego świadomość, nie będzie przerażony, gdy zobaczy, że kilkulatek dotyka się w miejscach intymnych czy nawet masturbuje, podgląda, jest ciekawy. Jeśli rodzice tego nie wiedzą, to zaczynają myśleć, że coś jest z ich dzieckiem nie tak,

Jest zboczone i trzeba z tym walczyć. Tak zakazy, kary, straszenie.

I dziecko jest wtedy zawstydzone i zagubione zarazem, bo jego dziecięca, naturalna ciekawość własnego ciała została źle przyjęta, a ono nie rozumie dlaczego. Jednocześnie zaczyna się potwornie wstydzić tego, że sprawia mu to przyjemność, z drugiej wdrukowało mu się przekonanie, że to coś złego. Tak mogą się pojawić problemy osobowościowe, które będą rosły razem z nim.

Jeśli dodatkowo ma zakodowane, że to jest temat, o którym nie wolno rozmawiać, to mamy przepis na to, że będzie miało problemy psychoseksualne w dorosłym życiu?

Oczywiście. Także w relacjach, bo sferę psychoseksualną często i w dużej mierze dzielimy z kimś. Dobrze, jeśli dzielimy też ze sobą, bo rozumiemy, że to jest normalne i potrzebne. Ale potem w relacjach często pojawiają się kłopoty, które wynikają właśnie z braków w tym zakresie.

Co jeszcze niepokoi rodziców?

Zabawy z innymi dziećmi „w doktora”. To, że dzieci się przy sobie rozbierają, oglądają, budzi w rodzicach panikę. A to nie ma nic wspólnego z seksem, wynika po prostu z naturalnej dziecięcej ciekawości.

Mam taką anegdotę w rodzinie: rodziły same dziewczyny, jako czwarty dopiero przyszedł na świat chłopak. Patrzą na niego, patrzą po sobie – jakiś dziwny jest, inny. W ostatniej chwili ciotka złapała je, jak szły do niego z nożyczkami…

To jest świetny przykład, który ilustruje problem, skąd dzieci mają to wiedzieć. Przecież dziecko wie o sobie tyle, ile samo zobaczy, a jeszcze wcześniej – zbada zmysłem dotyku. Niemowlaki biorą wszystko do buzi, bo w ten sposób uczą się, co to jest wrażliwość zmysłowa, poznają siebie i świat.

U młodszych dzieci pojawia się też testowanie granic, na co mogą sobie pozwolić przy rodzicach. Stąd przynoszą do domu jakieś szokujące słowa, wulgaryzmy, określenia genitaliów. A w ten sposób one przede wszystkim sprawdzają, jakie są normy w ich domu?

Być może testują, a być może też są po prostu tego ciekawe.

A dorośli są albo zakłopotani – albo się śmieją.

Ten śmiech związany z seksualnością to jest właściwie nasza bezradność, bo nie potrafimy się w tym temacie odnaleźć. Rodzice także się wstydzą za dziecko, bo uważają, że takie zachowanie czy słownictwo dziecka źle o nich świadczy.

W efekcie swoimi reakcjami uczą dziecko, że TE sprawy są trywializowane, wyśmiewane, a przede wszystkim: nie można o nich rozmawiać, nie wolno nawet pytać.

Co w sytuacji, kiedy jednak rozwój psychoseksualny dziecka jest w jakiś sposób zaburzony, coś nie jest naturalne w danym wieku? Co powinno zapalić rodzicom lampkę ostrzegawczą?

To bardzo ważny temat, choć nie ma jednej odpowiedzi. Przede wszystkim rodzic musi znać swoje dziecko i je obserwować. Jeśli dziecko nagle zaczyna używa słów, które w domu nie są używane, przynosi jakieś niepokojące treści albo nagle ma wiedzę o anatomii, fizjologii, sferze seksualnej, która nie została mu przekazana w domu, to należy sprawdzić, co się dzieje.

A jeśli dzieje się coś ekstremalnie złego? Mam na myśli pedofilię…

W przypadku molestowania, przekroczenia granic seksualnych u dzieci, zawsze towarzyszą temu inne zaburzenia: stają się bardziej płaczliwe, drażliwe, senne, zaczynają się moczyć, ssać palec, częściej niż zwykle chodzą do łazienki, wdają się infekcje pęcherza moczowego, to trzeba to koniecznie zweryfikować, bo takie objawy nie biorą się znikąd.

Z kolei nadmierna, zbyt uporczywa masturbacja może świadczyć o stresie, który przeżywa dziecko – i który rozładowuje w najprostszy dla niego sposób. Problemem staje się to również wtedy, gdy dziecko nie reaguje na prośby, by robiło to w samotności, dotyka się w miejscach publicznych. To także sygnał, że może dziać się coś niedobrego.

Co wtedy robić? Na pewno nie krzyczeć, nie zakazywać, nie straszyć…

Powinniśmy to traktować jako objaw choroby, a jak dziecko ma gorączkę, to nie karcimy go, nie bijemy, nie krzyczymy, prawda? Trzeba jak najszybciej udać się do specjalisty. Także dlatego, że dziecko nie zawsze będzie chciało nam powiedzieć, co się dzieje, bo może być zastraszone albo tkwić w konflikcie lojalności, gdy krzywda spotyka ją ze strony bardzo bliskiej osoby.

A co, jeśli przesadziliśmy, zanadto rozdmuchaliśmy sprawę, spanikowaliśmy?

Zawsze lepiej jest dmuchać na zimne, nawet jeśli okaże się, że nic się nie dzieje. Dziecku rozmowa ze specjalistą nie zaszkodzi, a być może pomoże rozwiązać dylematy, z którymi borykają się rodzice, gdy przychodzi do rozmawiania z nim o seksualności.

Patrząc czysto z perspektywy rodziców: czy rozwój psychoseksualny dziecka stanowi dla nich źródło jakiegoś wewnętrznego problemu, konfliktu? Mam na myśli na przykład zazdrość o młodą córkę/młodego syna, strach przed konsekwencjami ich rozwoju seksualnego, projektowanie własnych doświadczeń pod tym względem, dobrych i złych.

To temat ocean. Zdarza się rzeczywiście, że matki przeżywają zazdrość o dorastające córki, ale to sytuacje patologiczne, to one są w tym przypadku zaburzone i powinny skorzystać z pomocy. Natomiast wszyscy rodzice doświadczają lęku o dziecko, właściwie już od poczęcia.

To jest wpisane immanentnie w rodzicielstwo.

Owszem, ale dobrze by było, żeby nie przeszkadzało to naszym dzieciom w szczęśliwym życiu, żebyśmy ten lęk trzymali w ryzach, nie projektowali go na dziecko, nie bali się panicznie tego, że dorasta i kiedyś odejdzie. Bo on właśnie po to przyszło na świat: żeby dorosnąć i pójść swoją drogą.

Sprawdź powiązane tematy

Posłuchaj podcastów stworzonych przez mamy dla mam!

Sprawdź
Dear User!

Before you click "Go to the Website" or close the window by clicking ×, please read the following information, as it concerns your personal data.

By clicking "Go to the website" or by closing this window, you consent to the processing of your personal data on the terms described below.

The administrator of personal data of people visiting our websites is USP Zdrowie sp. z o.o. with headquarters in Poleczki 35 street, Warsaw 02-822, Poland.

As part of USP Zdrowie services, we will collect information about the use of our websites. The scope of data collected by us includes, among others information stored in cookies, user's IP, as well as information about your device and browser.

Your data will be used by us for the following purposes: (i) providing you with access to a safe and functional website; (ii) conducting analyzes that allow to study the ways of using our websites and use their functionalities and content, as well as to improve and streamline them; (iii) marketing, including presenting you with advertisements and messages tailored to your interests and preferences (profiling).

The use of our websites will involve the use of technologies provided by third parties (e.g. Google, Facebook). As USP Zdrowie, we provide you with the opportunity to consent to the transfer of your data to the groups of recipients indicated by us by accepting all or some of the purposes of processing.

USP Zdrowie provides each user of our websites with the opportunity to exercise the right to request access to his personal data, rectify it, delete or limit processing, exercise the right to object to processing, as well as the right to transfer data. in the event that the legal basis for the processing of your personal data is your consent - we provide you with the possibility of withdrawing it at any time through dedicated mechanisms for managing privacy settings.

You can contact USP Zdrowie by: (i) sending an e-mail to the following address: daneosoboweusp@usp.pl; (ii) sending a letter to the following address: USP Zdrowie sp. z o.o., Poleczki 35 street, Warsaw 02-822, Poland.

Detailed information related to the rules for the processing of your personal data on individual USP Zdrowie websites can be found in our Privacy Policy (PL).

Below you can choose to accept all or some of the processing purposes. We will be happy if you decide to help us improve our services and websites!

Choose services
Service Description State
Solutions necessary to provide the service by electronic means
as part of our Websites, we use the localStorage solution. localStorage is a file created by the user's browser installed on his device. Thanks to the localStorage mechanism, we are able to provide our users with access to efficient and safe websites and the ability to use their functionalities (e.g. remembering your privacy settings and the possibility of changing them, remembering preferences related to the selected language of displaying the website, the ability to add products to the basket). Information saved and used as part of the localStorage mechanism will not be used to conduct marketing activities. The localStorage mechanism is necessary to provide our services in the form of Websites (Article 6 (1) (b) of the GDPR).
Analytical cookies:
cookies that are used for advanced analysis of user behavior on our websites. Analytical cookies are used, among others to analyze user behavior on Websites in order to optimize the appearance, content and functionality of websites. The legal basis for the processing of these types of cookies is your voluntary consent (Article 6 (1) (a) of the GDPR), which you can express and withdraw at any time using the functionality of our websites. Currently, USP Zdrowie uses the following analytical cookies:
Google Analytics an online tool for analyzing website statistics. The tool allows us to track traffic on our websites, including the ability to analyze user behavior on websites. Based on the data collected using Google Analytics, we are able to develop our websites and provide a friendly appearance of the website and add new, useful functionalities. Google Analytics is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the rules governing the processing of personal data by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
Google Tag Manager tag management system developed by Google to manage JavaScript and HTML tags used for tracking and analysis on websites. Google Tag Manager is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
HotJar tool for analyzing user behavior on the website using, among others heat maps (analysis of the user's cursor behavior on the website). With this tool, we can design our websites more effectively and improve their readability and functionality. HotJar is provided and operated by Hotjar Limited. More information on the principles of personal data processing by HotJar can be found here: https://help.hotjar.com/hc/en-us/categories/115001323967-About-Hotjar
Marketing cookies:
cookies that allow us to conduct activities related to the promotion of our services, products and websites. This category of cookies will be used, inter alia, in order to show you advertisements tailored to your preferences or provide other marketing content. The legal basis for the processing of these types of cookies is your voluntary consent (Article 6 (1) (a) of the GDPR), which you can express and withdraw at any time using the functionality of our websites. Currently, USP Zdrowie uses the following marketing cookies:
Facebook Pixel the Facebook Pixel tool is a piece of code on the website that allows you to measure, optimize and create groups of recipients of advertising campaigns on Facebook. The operation of this tool enables us to run more effective advertising campaigns and provide you with content that may be of real interest to you. Facebook Pixel is provided and operated by Facebook Ireland Limited. Facebook Pixel collects basic information stored in the cookie and information about the website and your activity. Facebook Ireland Limited may transfer personal data of its users to the United States of America, based on the legal mechanisms provided for in applicable law. The basis for the transfer of your data in some cases may also be your consent, which we collect as part of our websites. therefore, we would like to draw your attention to the fact that the law on the protection of personal data in the United States of America differs from European legislation and may not provide you with the same rights as those provided for by the provisions in force in Poland, and in some cases it may also combine with the possibility of access to your data by the authorities and services of a third country. in order to ensure the fullest protection of your rights and freedoms, the mechanisms used as part of the Facebook Pixel tool prevent your identification data from being identified and are subject to automatic processes of their removal in short periods.

We would also like to inform you that when using the Facebook Pixel USP Zdrowie tool, it complies with the current Regulations of Facebook Business Tools, including the agreements on the principles of co-administration of personal data. in order to fulfill the obligation resulting from the provisions of data protection law, we would like to inform you that in the scope of processing information collected using the Facebook Pixel tool:
  1. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited, with its registered office at 4 Grand Canal Square, Grand Canal Harbor, Dublin 2, Ireland, act as joint controllers (entities jointly deciding on the purposes and methods of personal data processing).
  2. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited have made joint arrangements regarding the performance of their obligations under the provisions of the GDPR.
  3. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited are responsible for providing appropriate grounds for processing personal data related to the collection of information via Facebook Pixel. Therefore, USP Zdrowie provides users with the opportunity to voluntarily consent to the collection and use of their data for marketing purposes on the websites, in particular for the purpose of conducting marketing campaigns on Facebook. Facebook Ireland Limited provides appropriate legal grounds relating to the possibility of using the personal data of portal users for the purposes of conducting USP Zdrowie marketing activities.
  4. As part of this Privacy Policy, USP Zdrowie provides you with access to all information related to the principles of data processing as part of our business activities. Information related to the principles of personal data processing by Facebook Ireland Limited, determination of the legal basis for such processing and the methods of exercising your rights by Facebook Ireland Limited, including information on the relevant Facebook contact forms, can be found in the Data Policy available at: https://www.facebook.com/about/privacy.
  5. USP Zdrowie is responsible to the users of Internet Services for the correct operation of the mechanisms enabling obtaining and withdrawing consents to use the information collected through the Facebook Pixel tool. After receiving the data collected via Facebook Pixel, Facebook Ireland Limited is independently responsible for the rights specified in Art. 15 - 20 GDPR towards users of your social network.
  6. Both USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited provide the possibility of exercising the right to object. in the event of receipt of a request related to an objection to the processing of personal data, USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited will take appropriate steps regarding the further processing of their users' data.
  7. USP Zdrowie is responsible for the proper implementation and configuration of Facebook Pixel. Facebook Ireland Limited remains responsible for ensuring the security of the service offered to us and personal data processed as part of Facebook Pixel.
  8. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited remain responsible for the proper response to all identified data breaches. The responsibility of USP Zdrowie in connection with the use of Facebook Pixel services applies to all cases related to providing users with a properly implemented and configured tool. Facebook Ireland Limited is responsible for all data protection breaches related to processing operations performed as part of the marketing service provided to us.
LinkedIn Insight Tag short code in Java Script technology that supports conversion tracking, website audience and site demographics for LinkedIn advertising campaigns. The operation of this tool enables us to run more effective advertising campaigns and provide you with content that may be of real interest to you. The LinkedIn Insight Tag is provided and operated by LinkedIn Ireland Unlimited Company. More information on the rules for the processing of personal data with the processing of personal data by LinkedIn can be found here: https://www.linkedin.com/help/lms/answer/65513/add-the-linkedin-insight-tag-to-your-website?lang=en
Google Ads tool that is one of the elements of the Google advertising system, allowing the display of sponsored links in the search results of the Google Search Engine and on websites of entities cooperating with Google. The Google Ads tool is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
SALESmanago tool enabling the identification and monitoring of contacts and users on websites and conducting personalized marketing communication. The SALESmanago tool is provided and operated by our partner, Benhauer Sp. z o.o. More information on the principles of personal data processing using the SALESmanago tool can be found here: https://www.salesmanago.pl/marketing-automation/technologie.htm
AppNexus / Xaxis Turbine Xaxis is a global digital media platform that programmatically connects advertisers with audiences. More information on the principles of personal data processing using the Xaxis Turbine tool can be found here: https://www.xaxis.com/privacy-notice/polityka-prywatnosci-xaxis/
Selectivv tool enabling user data segmentation, used to target emissions as part of an advertising campaign. More about the rules on the site: https://selectivv.com/polityka-prywatnosci/
Campaign Manager 360 system for managing advertisements and measuring their effectiveness, designed for advertisers and media agencies. It is part of the Google Marketing Platform provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=pl
Revhunter A tool that allows you to send advertisements to users of the Administrator's website in the form of e-mail messages that are tailored to the user's actions and behavior on the website. The retargeting service is performed via the Revhunter tool, which belongs to INIS sp. z o.o. with headquarters in Rybnik at Raciborska 35a street, Poland (TAX ID: 6423128785). More info on page: https://revhunter.pl/polityka-prywatnosci
CAKE cloud-based tool that enables campaign management, optimization and monitoring of partners in the area of performance marketing. More information here: https://getcake.com/privacy-policy/
User.com tool enabling identification and monitoring of contacts and users on websites and conducting personalized marketing communication. The User.com tool is provided and operated by our partner, User.com Sp. z o.o. More information on the principles of personal data processing using the User.com tool can be found here: https://user.com/en/privacy-policy/
Make.com is a tool for automating business processes, enabling integrations with other systems, analyzing user behavior on websites, and delivering personalized content and experiences. Make.com is provided and supported by Make.com Inc. You can find more information about the personal data processing policies using the Make.com tool here: https://www.make.com/en/privacy-notice
TikTok Pixel TikTok Pixel - A tool to integrate with your website that allows you to share website events with TikTok. When used with TikTok for Business tools, the Pixel can measure website traffic, assess the effectiveness of ad campaigns, optimize campaigns, and acquire new customers. Once properly set up and verified, the Pixel conveys information about actions taken on your site according to the events you have configured, which reflect the entire customer journey from viewing a product details page to adding an item to a cart and making a purchase. The Pixel collects data available via standard web browsers, including information about ads or events, timestamps, IP addresses, device data, and cookies that support the measurement, optimization, and targeting of your campaigns. In the future, this data will enable TikTok to customize recommendations for Pixel event settings and offer automated solutions. More information about this tool can be found in TikTok's Privacy Policy and TikTok Business Product Terms

After 5 seconds, we will refresh the page to load the current settings.