Otyłość brzuszna po porodzie - Jak pozbyć się brzucha po ciąży? Otyłość brzuszna po porodzie – Jak pozbyć się brzucha po ciąży?/fot. iStock

Otyłość brzuszna po porodzie – Jak pozbyć się brzucha po ciąży?

W czasach coraz większej popularyzacji mediów społecznościowych porównywanie się do innych jest naszą codziennością. Idealne ciało gwiazd parę dni po porodzie przysparza wielu świeżo upieczonym mamom licznych kompleksów. Wbrew pozorom jednak długo nieznikający brzuch ciążowy czy rozstępy są udręką większości kobiet po porodzie. Ile czasu potrzeba aby wrócić do stanu sprzed ciąży?

Spis treści:

Przyczyny otyłości brzusznej po porodzie

Naturalną rzeczą jest, że w trakcie ciąży kobieta przybiera na wadze. Na dodatkowe kilogramy składa się między innymi rozwijający się płód, płyn owodniowy, łożysko czy też piersi kobiety. Wzrasta w tym czasie również jej tkanka tłuszczowa. Określa się, że więcej przytyć mogą kobiety ciężarne, które były szczupłe przed zajściem w ciążę. W przypadku otyłych pań, ta masa powinna zwiększyć się nie więcej niż 7 kilogramów.

Fizjoterapeutka Magdalena Kicińska dodaje:

– Rozciągnięte ściany brzucha, rozrost tkanki tłuszczowej, zmiany hormonalne, które miały miejsce w trakcie ciąży powodują, że brzuch po porodzie wygląda inaczej. Niewątpliwie czynniki genetyczne mają na to wpływ, ale jest też dużo innych powodów, dlaczego płaski brzuch po ciąży jest tak trudno wypracować. Złe nawyki ruchowe, niedopasowana aktywność fizyczna do możliwości kobiety, długotrwałe przyjmowanie pozycji siedzącej, zła postawa ciała, czy chociażby indywidualne cechy tkankowe predysponujące do większej rozciągliwości. Z tych powodów też matki w różnym tempie pozbywają się brzucha po ciąży.

Co się stało z mięśniami brzucha?

W trakcie trwania ciąży mięśnie proste brzucha, które wcześniej przylegały do siebie, ulegają rozciągnięciu oraz odsuwają się na boki. Proces ten zachodzi, aby zrobić miejsce dla rosnącej macicy i dziecka. Zazwyczaj wszystko wraca na swoje miejsce jakiś czas po porodzie. Niestety u niektórych kobiet rozejście mięśni brzucha jest zbyt duże, tkanki są na tyle rozciągnięte, że samoistny powrót do stanu sprzed ciąży jest bardzo utrudniony, co zaburza stabilizację ciała, a nawet może prowadzić przepukliny pępkowej. Aby sprawdzić, czy doszło do powikłań, najlepiej zdiagnozować to dopiero po połogu. Rzadziej dochodzi do rozejścia u pań, które były aktywne przed zajściem w ciążę. Bardziej narażone są za to kobiety otyłe i te, które urodziły bliźnięta.

Czy ćwiczenia wystarczą, aby zrzucić brzuch?

Każda kobieta jest inna i inaczej u niej wygląda po porodzie proces wracania do formy sprzed ciąży. Bardzo dużo zależy od indywidualnych predyspozycji, aktywności fizycznej przed ciążą oraz wspomnianych wcześniej czynników genetycznych.

– Treningi najlepiej rozpocząć najwcześniej 6-8 tygodni po porodzie siłami natury i minimum 3 miesiące po cięciu cesarskim. Wcześniej zaleca się spacery, ćwiczenia oddechowe i dbanie o prawidłową postawę.  Jest to bardzo ważne z uwagi na wiele mechanizmów regenerujących zachodzących w czasie połogu, których nie chcemy zaburzyć niedostosowaną do możliwości aktywnością. Najlepiej dopasować odpowiednie dla siebie ćwiczenia po konsultacji z lekarzem ginekologiem oraz fizjoterapeutą uroginekologicznym, który dostosuje ich intensywność i zaplanuje czas powrotu do formy sprzed ciąży. Nie wolno też zapominać o odpowiedniej, zróżnicowanej diecie w trakcie połogu. Posiłki powinny być zdrowe i przede wszystkim regularne. Należy unikać przetworzonej żywności oraz słodyczy. Odpowiednia dieta jest tak samo ważna jak powrót do aktywności fizycznej – tłumaczy mgr Magdalena Kicińska.

Jeśli nie wiesz, jak zbilansować swoją dietę, aby jednocześnie dostarczała wszystkich substancji odżywczych i nie powodowała dodatkowych kilogramów, warto skonsultować się z dietetykiem. Zaproponuje on dietę dostosowaną do twoich potrzeb oraz tego, czy np. karmisz piersią. Ważne jest również aby pić dużo wody mineralnej i unikać słodzonych napojów.

Aby pozbyć się rozstępów, można korzystać ze specjalnych peelingów czy kremów. Pamiętaj, że większość rozstępów staje się praktycznie niewidoczna po ciąży i duży wpływ na to mają skłonności genetyczne. Jeśli twoja mama zmagała się z nimi, prawdopodobnie tobie też ciężko będzie się ich pozbyć.

Jak długo się wraca do stanu przed ciążą?

Pozbywanie się brzucha po ciąży jest na tyle indywidualną kwestią, że może różnić się w kolejnych ciążach tej samej kobiety. Nie da się dokładnie określić czasu, który musi minąć po porodzie, aby każda z nas wygląda tak jak przed zajściem w ciążę. Niektóre mamy potrzebują więcej czasu niż inne na pozbycie się dodatkowych kilogramów. Najwięcej jednak traci się ich zaraz po porodzie. Ubywają te, które stanowiło dziecko, wody płodowe oraz łożysko. Należy też pamiętać, że macica obkurcza się, lecz przez kilka dni brzuch może wyglądać tak jak w trakcie ciąży. W kolejnych tygodniach połogu znikają kolejne kilogramy, lecz u części kobiet powrót do stanu sprzed ciąży trwa nawet rok.

Nie porównuj się do zdjęć gwiazd z internetu czy koleżanek. Ważne jest, aby trzymać się zdrowej i zbilansowanej diety, regularnie ćwiczyć, a także nie dopuścić do nadmiernego przybierania na wadze po ciąży. Opieka nad małym dzieckiem wymaga dużo energii i nie warto poświęcać jej na zamartwianie się na temat zbyt wolnego pozbywania się brzucha. Jeśli masz wątpliwości porozmawiaj i skonsultuj się z dietetykiem oraz fizjoterapeutą.

 

Ekspert:

Magdalena Kicińska – jestem fizjoterapeutką, absolwentką Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Od początku studiów ciekawiło mnie rozumienie człowieka, jego budowy, fizjologii a do uzupełnienia całości dodatkowo psychiki, która według mnie jest kluczowa w procesie leczniczym i motywacyjnym. Z tego względu zdecydowałam się na rozpoczęcie studiów psychologicznych na Akademii Pedagogiki Specjalnej. Zdobywanie tej wiedzy daje mi ogromną satysfakcje i wiele umiejętności, które od razu mogę wprowadzać do pracy z pacjentami ulepszając nasz kontakt i wpływając pozytywnie na proces leczenia. Fascynuje mnie praca z kobietami. Jako trenerka pilatesu poznawałam swoje Pacjentki, które otworzyły mnie na ścieżkę jaką jest fizjoterapia uroginekologiczna, trening w ciąży i po niej.

Sprawdź powiązane tematy

newsletter-main

Wszystko, czego potrzebujesz
na Twoim mailu

Newsletter Hellomama da Ci dostęp do materiałów tworzonych z myślą o Tobie i Twoim dziecku.

    newsletter-main-decorator
    newsletter-staying

    Zostań z nami jeszcze chwilę!

    Zapisz się do newslettera HelloMama

    Zyskaj dostęp do materiałów tworzonych z myślą o Tobie i Twoim dziecku.

      newsletter-staying-decorator-1
      newsletter-staying-decorator-2