Metoda Shettlesa w planowaniu płci dziecka

Pary, które planują dziecko, często powtarzają, że płeć potomka nie ma dla nich większego znaczenia – ważne, żeby było zdrowe. Wielu ma jednak preferencje – woleliby córkę lub syna i szukają sposobów, by w jakiś sposób zwiększyć szansę na spełnienie marzenia. W latach 60. powstała koncepcja, która daje nadzieję, że można wpłynąć na płeć dziecka, i jest duża grupa, która wierzy w jej działanie. Eksperci nie są jednak do niej przekonani.

Spis treści:

Na czym polega teoria Shettlesa

Teoria Shettlesa to opracowana w latach 60. procedura, która ma pomagać parom w spłodzeniu dziecka o pożądanej płci. Jej autorem jest doktor Landrum B. Shettles – uznawany za pioniera w dziedzinie zapłodnień in vitro. Lekarz specjalizujący się w położnictwie i ginekologii w czasie swojej praktyki odkrył różnicę w wielkości i kształcie męskich plemników, a następnie połączył to z przenoszonymi chromosomami płci (kobiety mają dwa chromosomy X, podczas gdy mężczyźni mają jeden chromosom X i jeden chromosom Y) – punktem wyjścia stała się zatem budowa morfologiczna plemników i analiza czynników, które wpływają na to, który dotrze do komórki jajowej.

Plemniki z męskim chromosomem są według badacza mniejsze, mają zaokrąglone główki i są szybsze. Dłużej i lepiej poruszają się w warunkach alkalicznych panujących bliżej szyjki macicy, ogólnie są jednak słabsze. Plemniki z chromosomem kobiecym są duże, z owalnymi główkami i są wolniejsze, jednak o wiele bardziej wytrzymałe.

Odkrycie to stało się podstawą do rozpisanie procedury dla par, która ukazała się następnie w poradniku Jak zaplanować płeć swojego dziecka. Do dziś książka cieszy się popularnością, a duża grupa wierzy, że faktycznie można wpłynąć na to, czy poczniemy chłopca, czy dziewczynkę. Na czym dokładnie polega teoria Shettlesa?

Metoda amerykańskiego doktora opiera się na założeniu, że plemniki „męskie” preferują warunki alkaliczne (o wysokim pH), a plemniki „żeńskie” wolą środowisko kwaśne, czyli mówiąc w skrócie: jeżeli będziemy współżyć w dni przed owulacją, to zwiększamy prawdopodobieństwo poczęcia dziewczynki, a współżyjąc w dniu owulacji, zwiększamy szansę na chłopca.

Istotne jest zatem stworzenie plemnikom jak najlepszych warunków i środowiska, a tym samym zaplanowanie seksu z kalendarzykiem w ręku – w jak najlepszy dzień kobiecego cyklu. Zwolennicy metody utrzymują, że jej skuteczność wynosi od 75 do 90 procent.

Planowanie płci według Shettlesa

Planowanie płci według Shettlesa opiera się w dużej mierze na obserwacji cyklu. Z jego badań wynika, że stosunek we właściwym momencie może mieć wpływ na poczęcie chłopca lub dziewczynki. Cykl menstruacyjny trwa na ogół 28 dni i rozpoczyna się w pierwszym dniu miesiączki. Dni płodne trwają od 7 do 10 dni po zakończeniu krwawienia. Około 14. dnia dochodzi do owulacji – uznaje się, że wtedy kobieta jest najbardziej płodna, ponieważ uwolniona komórka jajowa trafia do macicy, a jest to miejsce, w którym najłatwiej dochodzi do zapłodnienia. Metoda Shettlesa zakłada zatem współżycie zgodne z tym cyklem.

Lekarz określił, że czas między zakończeniem miesiączki a co najmniej trzema dniami przed owulacją jest bardziej prawdopodobnym momentem poczęcia dziewczynki. Żeby natomiast spłodzić chłopca, pary powinny powstrzymać się od współżycia od początku cyklu miesiączkowego do dnia owulacji. Największe szanse są w dzień owulacji, a także przez kolejne dwa do trzech dni.

Przygotowania do skorzystania z tej metody kobieta powinna jednak zacząć znacznie wcześniej – jeszcze przed współżyciem. Shettles zaleca stworzenie odpowiedniego środowiska dla plemników. Jeżeli para marzy o dziewczynce, kobieta powinna użyć kwaśnego irygatora – zastosować mieszankę łyżki octu na litr wody. W przypadku chęci spłodzenia chłopca zaleca się rozwór z łyżki sody oczyszczonej na litr wody.

Irygacja powinna być stosowana przed stosunkiem. Według Shettlesa rozwiązania te są nieszkodliwe zarówno dla matki, jak i dla płodu. To jednak nie koniec zaleceń – dotyczą one również samego aktu, a dokładnie przyjętych pozycji i czasu orgazmu. Badacz instruuje, że głęboka penetracja od tyłu sprawia, że plemniki osadzają się blisko szyjki macicy, gdzie środowisko jest naturalnie zasadowe, a to sprzyja poczęciu chłopca. Płytsza penetracja i pozycja „twarzą w twarz” pozwoli plemnikom przejść przez kwaśne środowisko pochwy, a to zwiększa szansę na dziewczynkę.

Kolejnym aspektem jest kobiecy orgazm, ponieważ skład wydzieliny może wpływać na środowisko układu rozrodczego. Wydzieliny pojawiające się podczas kobiecego orgazmu mają odczyn zasadowy, co jest korzystne dla płodu męskiego, dlatego kobieta powinna mieć orgazm wcześniej niż mężczyzna. Okazuje się, że marzenie o córce wymusza na kobiecie „powstrzymanie się” od orgazmu przynajmniej do czasu wytrysku plemników.

Jak kształtuje się płeć dziecka?

Polecamy

Jak kształtuje się płeć dziecka?

O płci dziecka niektórzy myślą już na etapie planowania ciąży, a inni nie chcą jej poznać do dnia porodu. Czy płeć dziecka można przewidzieć, zanim maluch przyjdzie na świat?

Czytaj

Czy metoda Shettlesa jest skuteczna

Istnieją ograniczone dowody, że metoda Shettlesa jest skuteczna w zaplanowaniu płci płodu. W swojej książce (z 1970 roku) autor teorii twierdzi, że wykonane przez niego badania na własnych pacjentach pozwoliły osiągnąć 80-procentowy wskaźnik sukcesu. Shettles nie gwarantował, że metoda działa zawsze. 

Badanie „Trusted Source” z 2016 r. nie dostarcza dowodów, że wzorzec stosunku płciowego ma jakikolwiek wpływ na płeć płodu. Powtórzone badania z 2020 r. dowodzą natomiast, że nie ma w ogóle lub jest bardzo niewiele różnic między plemnikami.

Skuteczność metody Shettlesa – opinie specjalistów

Specjaliści ginekolodzy oceniają metodę Shettlesa jako niepopartą wiedzą naukową i dającą złudne nadzieje na zaplanowanie płci dziecka

– Nie ma metod, które zagwarantują poczęcie płodu pożądanej płci. […] Istnieją sprzeczne badania dotyczące tego, czy ta metoda działa, a nowsze teorie mówią, że różnice w plemnikach są bardzo niewielkie lub nie ma ich wcale, jeśli chodzi o kształt, ruchliwość, wielkość, wzór pływania lub pH. Jedyną różnicą jest DNA, które noszą. Chociaż wydaje się, że próba metody Shettlesa nie przynosi żadnej szkody, jest mało prawdopodobne, aby wpłynęła na płeć płodu. Ponadto kobiety powinny unikać irygacji, ponieważ może to prowadzić do problemów zdrowotnych – czytamy w publikacji „Medical News Today”. W tym przypadku chodzi oczywiście o irygację pochwy roztworami innymi niż zalecone przez lekarza. 

Na ten ostatni aspekt w swojej publikacji zwraca również uwagę Nicole Sochacki-Wójcicka, pisząc: – Teoria pH i mikstur do pochwy – bazujących na kwasie z soku z cytryny bądź zasadowej sodzie oczyszczonej – może spowodować u was znaczne zaburzenie naturalnej flory bakteryjnej pochwy oraz predysponować do infekcji i potencjalnie wtórnej niepłodności. Sodę i cytrynę proponuje trzymać z dała od waszych narządów rodnych. Ta sama ekspertka uważa teorię Shettlesa za „niebezpieczną bzdurę”.

Sprawdź powiązane tematy

Posłuchaj podcastów stworzonych przez mamy dla mam!

Sprawdź
Dear User!

Before you click "Go to the Website" or close the window by clicking ×, please read the following information, as it concerns your personal data.

By clicking "Go to the website" or by closing this window, you consent to the processing of your personal data on the terms described below.

The administrator of personal data of people visiting our websites is USP Zdrowie sp. z o.o. with headquarters in Poleczki 35 street, Warsaw 02-822, Poland.

As part of USP Zdrowie services, we will collect information about the use of our websites. The scope of data collected by us includes, among others information stored in cookies, user's IP, as well as information about your device and browser.

Your data will be used by us for the following purposes: (i) providing you with access to a safe and functional website; (ii) conducting analyzes that allow to study the ways of using our websites and use their functionalities and content, as well as to improve and streamline them; (iii) marketing, including presenting you with advertisements and messages tailored to your interests and preferences (profiling).

The use of our websites will involve the use of technologies provided by third parties (e.g. Google, Facebook). As USP Zdrowie, we provide you with the opportunity to consent to the transfer of your data to the groups of recipients indicated by us by accepting all or some of the purposes of processing.

USP Zdrowie provides each user of our websites with the opportunity to exercise the right to request access to his personal data, rectify it, delete or limit processing, exercise the right to object to processing, as well as the right to transfer data. in the event that the legal basis for the processing of your personal data is your consent - we provide you with the possibility of withdrawing it at any time through dedicated mechanisms for managing privacy settings.

You can contact USP Zdrowie by: (i) sending an e-mail to the following address: daneosoboweusp@usp.pl; (ii) sending a letter to the following address: USP Zdrowie sp. z o.o., Poleczki 35 street, Warsaw 02-822, Poland.

Detailed information related to the rules for the processing of your personal data on individual USP Zdrowie websites can be found in our Privacy Policy (PL).

Below you can choose to accept all or some of the processing purposes. We will be happy if you decide to help us improve our services and websites!

Choose services
Service Description State
Solutions necessary to provide the service by electronic means
as part of our Websites, we use the localStorage solution. localStorage is a file created by the user's browser installed on his device. Thanks to the localStorage mechanism, we are able to provide our users with access to efficient and safe websites and the ability to use their functionalities (e.g. remembering your privacy settings and the possibility of changing them, remembering preferences related to the selected language of displaying the website, the ability to add products to the basket). Information saved and used as part of the localStorage mechanism will not be used to conduct marketing activities. The localStorage mechanism is necessary to provide our services in the form of Websites (Article 6 (1) (b) of the GDPR).
Analytical cookies:
cookies that are used for advanced analysis of user behavior on our websites. Analytical cookies are used, among others to analyze user behavior on Websites in order to optimize the appearance, content and functionality of websites. The legal basis for the processing of these types of cookies is your voluntary consent (Article 6 (1) (a) of the GDPR), which you can express and withdraw at any time using the functionality of our websites. Currently, USP Zdrowie uses the following analytical cookies:
Google Analytics an online tool for analyzing website statistics. The tool allows us to track traffic on our websites, including the ability to analyze user behavior on websites. Based on the data collected using Google Analytics, we are able to develop our websites and provide a friendly appearance of the website and add new, useful functionalities. Google Analytics is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the rules governing the processing of personal data by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
Google Tag Manager tag management system developed by Google to manage JavaScript and HTML tags used for tracking and analysis on websites. Google Tag Manager is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
HotJar tool for analyzing user behavior on the website using, among others heat maps (analysis of the user's cursor behavior on the website). With this tool, we can design our websites more effectively and improve their readability and functionality. HotJar is provided and operated by Hotjar Limited. More information on the principles of personal data processing by HotJar can be found here: https://help.hotjar.com/hc/en-us/categories/115001323967-About-Hotjar
Marketing cookies:
cookies that allow us to conduct activities related to the promotion of our services, products and websites. This category of cookies will be used, inter alia, in order to show you advertisements tailored to your preferences or provide other marketing content. The legal basis for the processing of these types of cookies is your voluntary consent (Article 6 (1) (a) of the GDPR), which you can express and withdraw at any time using the functionality of our websites. Currently, USP Zdrowie uses the following marketing cookies:
Facebook Pixel the Facebook Pixel tool is a piece of code on the website that allows you to measure, optimize and create groups of recipients of advertising campaigns on Facebook. The operation of this tool enables us to run more effective advertising campaigns and provide you with content that may be of real interest to you. Facebook Pixel is provided and operated by Facebook Ireland Limited. Facebook Pixel collects basic information stored in the cookie and information about the website and your activity. Facebook Ireland Limited may transfer personal data of its users to the United States of America, based on the legal mechanisms provided for in applicable law. The basis for the transfer of your data in some cases may also be your consent, which we collect as part of our websites. therefore, we would like to draw your attention to the fact that the law on the protection of personal data in the United States of America differs from European legislation and may not provide you with the same rights as those provided for by the provisions in force in Poland, and in some cases it may also combine with the possibility of access to your data by the authorities and services of a third country. in order to ensure the fullest protection of your rights and freedoms, the mechanisms used as part of the Facebook Pixel tool prevent your identification data from being identified and are subject to automatic processes of their removal in short periods.

We would also like to inform you that when using the Facebook Pixel USP Zdrowie tool, it complies with the current Regulations of Facebook Business Tools, including the agreements on the principles of co-administration of personal data. in order to fulfill the obligation resulting from the provisions of data protection law, we would like to inform you that in the scope of processing information collected using the Facebook Pixel tool:
  1. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited, with its registered office at 4 Grand Canal Square, Grand Canal Harbor, Dublin 2, Ireland, act as joint controllers (entities jointly deciding on the purposes and methods of personal data processing).
  2. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited have made joint arrangements regarding the performance of their obligations under the provisions of the GDPR.
  3. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited are responsible for providing appropriate grounds for processing personal data related to the collection of information via Facebook Pixel. Therefore, USP Zdrowie provides users with the opportunity to voluntarily consent to the collection and use of their data for marketing purposes on the websites, in particular for the purpose of conducting marketing campaigns on Facebook. Facebook Ireland Limited provides appropriate legal grounds relating to the possibility of using the personal data of portal users for the purposes of conducting USP Zdrowie marketing activities.
  4. As part of this Privacy Policy, USP Zdrowie provides you with access to all information related to the principles of data processing as part of our business activities. Information related to the principles of personal data processing by Facebook Ireland Limited, determination of the legal basis for such processing and the methods of exercising your rights by Facebook Ireland Limited, including information on the relevant Facebook contact forms, can be found in the Data Policy available at: https://www.facebook.com/about/privacy.
  5. USP Zdrowie is responsible to the users of Internet Services for the correct operation of the mechanisms enabling obtaining and withdrawing consents to use the information collected through the Facebook Pixel tool. After receiving the data collected via Facebook Pixel, Facebook Ireland Limited is independently responsible for the rights specified in Art. 15 - 20 GDPR towards users of your social network.
  6. Both USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited provide the possibility of exercising the right to object. in the event of receipt of a request related to an objection to the processing of personal data, USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited will take appropriate steps regarding the further processing of their users' data.
  7. USP Zdrowie is responsible for the proper implementation and configuration of Facebook Pixel. Facebook Ireland Limited remains responsible for ensuring the security of the service offered to us and personal data processed as part of Facebook Pixel.
  8. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited remain responsible for the proper response to all identified data breaches. The responsibility of USP Zdrowie in connection with the use of Facebook Pixel services applies to all cases related to providing users with a properly implemented and configured tool. Facebook Ireland Limited is responsible for all data protection breaches related to processing operations performed as part of the marketing service provided to us.
LinkedIn Insight Tag short code in Java Script technology that supports conversion tracking, website audience and site demographics for LinkedIn advertising campaigns. The operation of this tool enables us to run more effective advertising campaigns and provide you with content that may be of real interest to you. The LinkedIn Insight Tag is provided and operated by LinkedIn Ireland Unlimited Company. More information on the rules for the processing of personal data with the processing of personal data by LinkedIn can be found here: https://www.linkedin.com/help/lms/answer/65513/add-the-linkedin-insight-tag-to-your-website?lang=en
Google Ads tool that is one of the elements of the Google advertising system, allowing the display of sponsored links in the search results of the Google Search Engine and on websites of entities cooperating with Google. The Google Ads tool is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
SALESmanago tool enabling the identification and monitoring of contacts and users on websites and conducting personalized marketing communication. The SALESmanago tool is provided and operated by our partner, Benhauer Sp. z o.o. More information on the principles of personal data processing using the SALESmanago tool can be found here: https://www.salesmanago.pl/marketing-automation/technologie.htm
AppNexus / Xaxis Turbine Xaxis is a global digital media platform that programmatically connects advertisers with audiences. More information on the principles of personal data processing using the Xaxis Turbine tool can be found here: https://www.xaxis.com/privacy-notice/polityka-prywatnosci-xaxis/
Selectivv tool enabling user data segmentation, used to target emissions as part of an advertising campaign. More about the rules on the site: https://selectivv.com/polityka-prywatnosci/
Campaign Manager 360 system for managing advertisements and measuring their effectiveness, designed for advertisers and media agencies. It is part of the Google Marketing Platform provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=pl
Revhunter A tool that allows you to send advertisements to users of the Administrator's website in the form of e-mail messages that are tailored to the user's actions and behavior on the website. The retargeting service is performed via the Revhunter tool, which belongs to INIS sp. z o.o. with headquarters in Rybnik at Raciborska 35a street, Poland (TAX ID: 6423128785). More info on page: https://revhunter.pl/polityka-prywatnosci
CAKE cloud-based tool that enables campaign management, optimization and monitoring of partners in the area of performance marketing. More information here: https://getcake.com/privacy-policy/
User.com tool enabling identification and monitoring of contacts and users on websites and conducting personalized marketing communication. The User.com tool is provided and operated by our partner, User.com Sp. z o.o. More information on the principles of personal data processing using the User.com tool can be found here: https://user.com/en/privacy-policy/
Make.com is a tool for automating business processes, enabling integrations with other systems, analyzing user behavior on websites, and delivering personalized content and experiences. Make.com is provided and supported by Make.com Inc. You can find more information about the personal data processing policies using the Make.com tool here: https://www.make.com/en/privacy-notice
TikTok Pixel TikTok Pixel - A tool to integrate with your website that allows you to share website events with TikTok. When used with TikTok for Business tools, the Pixel can measure website traffic, assess the effectiveness of ad campaigns, optimize campaigns, and acquire new customers. Once properly set up and verified, the Pixel conveys information about actions taken on your site according to the events you have configured, which reflect the entire customer journey from viewing a product details page to adding an item to a cart and making a purchase. The Pixel collects data available via standard web browsers, including information about ads or events, timestamps, IP addresses, device data, and cookies that support the measurement, optimization, and targeting of your campaigns. In the future, this data will enable TikTok to customize recommendations for Pixel event settings and offer automated solutions. More information about this tool can be found in TikTok's Privacy Policy and TikTok Business Product Terms

After 5 seconds, we will refresh the page to load the current settings.