Mdłości w ciąży - co jest? / unsplash

Mdłości w ciąży – co jeść?

Mdłości to powszechne dolegliwości, które najczęściej towarzyszą kobietom w pierwszym trymestrze ciąży, a ich pojawienie się jest związane z wysokim poziomem gonadotropiny kosmówkowej. Nudności w ciąży nie są objawem problemów zdrowotnych, jednak mogą prowadzić do wymiotów, które często powodują spadek masy ciała i w konsekwencji poważne powikłania medyczne. Co jeść w ciąży przy mdłościach, aby złagodzić nieprzyjemne odczucia i zapobiec wymiotom?

Spis treści:

Przyczyny powstawania mdłości w ciąży

Pierwsze mdłości pojawiają się zazwyczaj w piątym lub szóstym tygodniu ciąży, a ich największe nasilenie występuje między ósmym a dziewiątym tygodniem ciąży. Choć w 60 proc. przypadków nudności ustępują w pierwszym trymestrze ciąży, nawet co piąta kobieta może odczuwać je także w drugim i trzecim trymestrze. To właśnie wtedy w organizmie utrzymuje się wysoki poziom gonadotropiny kosmówkowej (hCG) – hormonu wytwarzającego progesteron odpowiedzialny za podtrzymywanie ciąży. Uważa się, że hCG może stymulować jajniki do wytwarzania estradiolu, który jest czynnikiem wywołującym nudności i wymioty. W wyniku zmian hormonalnych dochodzi do spowolnienia pracy przewodu pokarmowego oraz nadwrażliwości na zapachy. 

Mdłości w ciąży – jak je łagodzić?

Mdłości mogą znacząco pogarszać jakość życia, dlatego każda forma ich łagodzenia jest warta wypróbowania, szczególnie w okresie, kiedy możliwość zastosowania środków farmakologicznych jest znacznie ograniczona. W łagodzeniu mdłości dużą rolę odgrywa odpowiednia dieta, która powinna być lekkostrawna i pełnowartościowa. Głodzenie się w odpowiedzi na mdłości może je jeszcze bardziej nasilić.  

Bardzo ważnym elementem jest także prawidłowe nawodnienie. W ciąży ilość spożywanej wody powinna wzrosnąć o około 300ml/dobę. Zaleca się, aby kobieta w ciąży piła co najmniej dwa lub trzy litry wody dziennie. 

Pomocne przy nudnościach może być regularne wietrzenie pomieszczeń, chodzenie na spacer i odpoczynek w momencie, kiedy pojawia się poczucie zmęczenia. Nieocenione w okresie ciąży jest wsparcie emocjonalne ze strony najbliższych, unikanie (w miarę możliwości) sytuacji stresowych, a w razie potrzeby skorzystanie z psychoterapii. 

Zasady odżywiania przy nudnościach w ciąży

Wprowadzenie w czasie ciąży zasad zdrowego odżywiania może znacząco pomóc z łagodzeniu mdłości. Warto wiedzieć nie tylko, co jeść na mdłości ciążowe, ale też jak jeść. 

Najważniejszą zasadą jest jedzenie posiłków mniejszych objętościowo, ale częściej, nawet pięć bądź sześć razy dziennie. Dzięki temu żołądek będzie mniej obciążony, a soki trawienne regularnie wydzielane. Pierwszy, drobny posiłek warto zjeść jeszcze w łóżku. Może to być banan, herbatnik, woda z cytryną albo mleko z miodem. Po zjedzeniu warto jeszcze chwilę posiedzieć łóżku, żeby pokarm zaczął się trawić, a potem wstać spokojnie, bez dynamicznych ruchów. 

W ciągu dnia do jadłospisu warto włączać produkty, które zmniejszają nasilenie wymiotów takie jak migdały, herbatniki i imbir. Imbir posiada udowodnione działanie przeciwwymiotne i łagodzące dolegliwości żołądkowe. Świeży imbir można dodawać nie tylko do herbaty, ale i sosów czy zup. Jednak wszystko z umiarem, bowiem zbyt duże ilości imbiru mogą działać wczesnoporonnie.  

Ostatni posiłek powinien być zjedzony dwie godziny przed pójściem spać. Najlepiej wybierać produkty zawierające dużo białka – ser twarogowy, jogurt, chudą szynkę.

Jaka dieta przy mdłościach?

Co jeść w ciąży, kiedy się wymiotuje? Badania wskazują, iż u osób z nudnościami i wymiotami najkorzystniejsza jest dieta bogata w białko, która łagodzi zaburzenia pracy żołądka. Produkty, które mogą pomóc kobiecie w ciąży z mdłościami to: 

  • chleb chrupki, maca, sucharki, herbatniki i biszkopty, 
  • banany, migdały, imbir, cytryna, 
  • herbata miętowa, rumianek i melisa, 
  • suche przekąski. 

Przy mdłościach może sprawdzić się ssanie twardych cukierków oraz picie herbat ze świeżym imbirem, miętą, melisą lub naparów z rumianku.  Dobrym pomysłem jest także zrobienie lemoniady z dodatkiem imbiru lub cytryny. Czasem na mdłości pomaga nawet samo wąchanie imbiru lub cytryny. Warto jednak pamiętać, że każdy organizm jest inny, a to, co u jednej osoby się sprawdza, u drugiej nie wywiera żadnego wpływu. 

Na mdłości w ciąży może pomóc suplementacja witaminą B6, a z kolei suplementy z żelazem mogą nasilać nudności. Należy pamiętać, by suplementację w czasie ciąży zawsze konsultować z lekarzem. 

Czego nie robić przy mdłościach? Przy mdłościach nie powinno się popijać posiłków w trakcie jedzenia. Źle tolerowane są napoje gazowane, słodzone oraz zawierające sztuczne dodatki. Nudności mogą nasilić się po spożywaniu potraw ciężkostrawnych, smażonych i pikantnych. Dobrze jest unikać drażniących zapachów, ponieważ mogą one zaostrzyć mdłości. 

Mdłości - kiedy zgłosić się do lekarza?

Nudności w ciąży są niebezpieczne wtedy, kiedy prowadzą do częstych wymiotów. Kobiety z tzw. niepowściągliwymi wymiotami nie tylko nie przybierają na wadze, ale mogą wręcz tracić masę ciała, co jest zagrożeniem dla rozwijającego się płodu. W takiej sytuacji konieczne jest zgłoszenie się do lekarza, który zdiagnozuje problem i włączy odpowiednie leczenie. 

Źródła:

  1. Unzila A. Nayeri, “Niepowściągliwe wymioty ciężarnych – postępowanie krok po kroku”, Ginekologia po dyplomie, 2012.
  2. Jennifer R. Niebyl , “Nudności i wymioty w czasie ciąży”, N Engl J Med 2010;363:1544-50.
  3. “Nausea During Pregnancy :: American Pregnancy Association.” [Online]. Available: https://americanpregnancy.org/pregnancy-symptoms/nausea-during-pregnancy-5583. [Accessed: 11-Nov-2020]. 

Sprawdź powiązane tematy

newsletter-main

Wszystko, czego potrzebujesz
na Twoim mailu

Newsletter Hellomama da Ci dostęp do materiałów tworzonych z myślą o Tobie i Twoim dziecku.

    newsletter-main-decorator
    newsletter-staying

    Zostań z nami jeszcze chwilę!

    Zapisz się do newslettera HelloMama

    Zyskaj dostęp do materiałów tworzonych z myślą o Tobie i Twoim dziecku.

      newsletter-staying-decorator-1
      newsletter-staying-decorator-2

      Dziękujemy za zapis do newslettera!

      Sprawdź swoją skrzynkę mailową
      i kliknij link aktywacyjny, aby potwierdzić subskrypcję.

      newsletter-staying-decorator-1
      newsletter-staying-decorator-2