Edyta Rydzyńska-Kosuń / archiwum prywatne

Jak na zdrowie i rozwój dziecka działa plan lekcji na dwie zmiany: „To niekorzystanie wpływa na stan emocjonalny”

– Jeżeli dziecko jednego dnia musi być w szkole przed ósmą, a innego może pozwolić sobie na dłuższy sen, to może to skutkować dolegliwościami somatycznymi i rozregulowaniem zegara biologicznego, co nie sprzyja efektywnemu uczeniu się. Uczeń z takim problemem może być senny w ciągu lekcji, może mieć trudności ze skupieniem uwagi, problemy z pamięcią – opowiada Edyta Rydzynska-Kosuń.

Klaudia Kierzkowska: W wielu szkołach, zwłaszcza w klasach 1-3, dzieci mają lekcje na zmiany. Jednego dnia zajęcia zaczynają np. o 12 i kończą przed 17, innego od 8 i kończą o 13.

Edyta Rydzynska-Kosuń: Szkoły często mają większą liczbę uczniów, niż budynek jest w stanie pomieścić. Podczas rekrutacji do szkoły obowiązuje rejonizacja, tzn. w pierwszej kolejności do konkretnej placówki są przyjmowane dzieci z danego obwodu. Problem przepełnienia dotyczy w szczególności miejscowości z eksplozją demograficzną lub dużych metropolii takich jak: Warszawa, Gdańsk, Kraków itp. i ich podmiejskich stref. W małych miejscowościach i na wsiach tendencja jest odwrotna – szkoły coraz częściej „świecą pustkami”. Jest to związane przede wszystkim z zjawiskiem migracji zarobkowej. W dużych miastach łatwiej znaleźć prace, a co się z tym wiąże – są lepsze warunki bytowe do założenia rodziny i posiadania potomstwa. Śledząc ceny mieszkań i szybkość powstawania nowych osiedli w miastach, można dojść do wniosku, że są to zazwyczaj tańsze dzielnice, gdzie ceny zakupu nieruchomości są o wiele atrakcyjniejsze niż w centrum.

Dochodząc do sedna, można domyślić się, że w takich rejonach liczba dzieci rozpoczynających naukę jest ogromna, często niewspółmierna z liczbą i możliwościami szkoły obwodowej. Dlaczego o tym mówię? Pracuję w oświacie i wiem, z jakimi problemami borykają się dyrektorzy szkół – nie mają wyboru i muszą znaleźć miejsce dla wszystkich dzieci z „rejonu” oraz zapewnić im warunki do nauki. Co często wiąże się z koniecznością organizacji lekcji na tzw. dwie zmiany.

Czy taki tryb nauki ma wpływ na dziecko?

Po pierwsze, każdy człowiek – zarówno dorosły, jak i dziecko, ma własny rytm dobowy tzn. porę, o której wstaje, je obiad, kładzie się spać. Jeżeli dziecko jednego dnia musi być w szkole przed ósmą, a innego może pozwolić sobie na dłuższy sen, to może to skutkować dolegliwościami somatycznymi i rozregulowaniem zegara biologicznego, co nie sprzyja efektywnemu uczeniu się. Uczeń z takim problemem może być senny w ciągu lekcji, może mieć trudności ze skupieniem uwagi, problemy z pamięcią. Może otrzymywać niższe oceny, niewspółmierne z posiadaną wiedzą lub umiejętnościami.

Te wszystkie czynniki wpływają również niekorzystnie na stan emocjonalny dziecka. Mogą do tego dołączyć trudności z wyciszeniem myśli i zaśnięciem.

Kolejną rzeczą, o której warto wspomnieć, jest czas, w którym mózg pracuje najefektywniej. Różnimy się od siebie predyspozycjami: niektóre dzieci to ranne ptaszki, a inne nocne sowy. Jednak pomimo różnic ważne jest, aby nauka odbywała się w porze, kiedy człowiek jest w stanie wykorzystać swoje zdolności poznawcze.

Należy także pamiętać, że nie samą nauką żyje człowiek. Dziecko powinno mieć czas również na inne zajęcia i aktywności.

Wiele dzieci spędza dodatkowo kilka godzin na świetlicy. Koniec końców, wychodzą z domu przed ósmą, a wracają po 17. To dobre dla dziecka?

Myślę, że jest to bardzo trudne dla każdego dziecka. Nauka jest pewnego rodzaju „pracą” umysłową. Jeżeli dorosły człowiek wykonuje swoją pracę przez 9 godzin, to często wraca do domu z „wyczerpaną baterią”, podobnie jest w przypadku dzieci. Z drugiej strony, uczęszczanie do świetlicy pozwala dzieciom spędzić czas z kolegami/koleżankami, rozwijać umiejętności społeczne, wykonywać aktywności fizyczne, brać udział w ciekawych zajęciach i po prostu bawić się. Myślę sobie, że wiele z tych dzieci po powrocie do domu nie ma możliwości spędzenia czasu z rówieśnikami. Taką możliwość mają, przebywając w świetlicy, co nie zmienia faktu, że bycie wiele godzin poza domem jest po prostu niekomfortowe i bardzo męczące.

A gdzie czas na naukę?

To kolejny problem współczesnego szkolnictwa. Program nauczania często jest „przeładowany”. Młody człowiek dostaje na co dzień potężną dawkę wiedzy, którą musi nie tylko zapamiętać, ale też wykorzystać podczas sprawdzianów, kartkówek, odpowiedzi. Do tego dochodzą zajęcia dodatkowe, które również pochłaniają czas.

Dziecko po powrocie do domu ma jeszcze lekcje do odrobienia, musi powtórzyć materiał na kolejny dzień. Patrząc z perspektywy współczesnego ucznia, wiele się od niego oczekuje i wymaga. Jest to niełatwe zadanie, żeby znaleźć czas na pozostałe przyjemności.

Wiele dzieci wzbrania się przed świetlicą. Czym ta niechęć jest spowodowana?

Jest wiele rzeczy, które wpływają na to, że dzieci nie chcą uczęszczać do świetlicy szkolnej. Myślę, że jednym z najważniejszych powodów jest zmęczenie. Dziecko po kilkugodzinnym skupieniu pragnie wrócić do domu, gdzie czuje się dobrze, gdzie są jego bliscy i gdzie może robić rzeczy, które sprawiają mu przyjemności. Zdarza się, że kiedy uczeń przekracza próg świetlicy, jest bombardowany nową dawką wiedzy w postaci zajęć zorganizowanych. Ma narzucone zabawy lub musi robić to, co każe mu nauczyciel. To wszystko zniechęca i powoduje, że dziecko nie chce robić tego, co inni mu dyktują.

Poza tym świetlice podobnie jak szkoły są przepełnione.

Nie jest łatwo przebywać kolejnych kilka godzin w miejscu, gdzie jest dużo bodźców – w szczególności hałas. Dziecko w takim miejscu często jest przestymulowane, tzn. jego układ nerwowy nie jest w stanie przetworzyć wszystkich docierających do niego informacji i impulsów, co powoduje jego przeciążenie psychofizyczne.

Można zaobserwować, które z dzieci z trudem znoszą pobyt w świetlicy, często pokazują to swoim zachowaniem lub mówią o tym wprost.

Zastanawiam się, czy taki rytm dnia uczy dzieci samodzielności, czy bardziej odbiera dzieciństwo?

Nie da się zająć jednoznacznego stanowiska. Tak jak mówiłam wcześniej, przebywanie na świetlicy ma swoje pozytywne aspekty m.in. pod kątem rozwoju społecznego i emocjonalnego dziecka. Dziecko powinno przede wszystkim mieć zaspokojone swoje potrzeby. U dzieci wyróżniamy potrzebę poczucia bezpieczeństwa, potrzebę kontaktu z innymi i przynależności, potrzebę autoekspresji, potrzebę autonomii, potrzebę poczucia własnej wartości, potrzebę realnych ograniczeń. Wiele z tych potrzeb spełnia rodzina, jednak nie jest ona w stanie samodzielnie zapewnić prawidłowego rozwoju dziecka. Proszę pamiętać, że we współczesnym świecie dzieci nie zawsze mają czas na spotkania towarzyskie poza szkołą. Zdarza się, że zaspokajają potrzebę relacji w wirtualnym świecie, gdzie budowanie kontaktów ma niewiele wspólnego z prawdziwym życiem.

Jeżeli mówimy o samodzielności, to ja ją postrzegam jako umiejętność wykonania konkretnego zadania bez pomocy innych. Dziecko uczy się samodzielności zarówno w szkole, jak i w domu. Wszystko zależy od postawy dorosłych – jeżeli damy dziecku przestrzeń do podejmowania prób, popełniania błędów oraz zdobywania doświadczeń to istnieje szansa, że niezależnie od prowadzonego rytmu dnia będzie miało umiejętności i przekonanie, że potrafi wykonać coś samodzielnie.

Dzieci uczęszczające do klas 1-3 uczą się dopiero życia, potrzebują bliskości rodzica. Takie zmiany w szkole nie są rzucaniem na głęboką wodę?

Rozpoczęcie nauki w szkole jest niewątpliwie jednym z najtrudniejszych momentów w życiu człowieka, ale jest to też nieunikniony etap. To jak udźwignie dziecko „ciężar” szkoły, zależy w dużej mierze od podejścia nauczyciela i postawy rodziców. Znam pedagogów, którzy mają świetne relacje z uczniami, potrafią być czujni na potrzeby swoich wychowanków, wspierają ich, dbają o to, aby dobrze czuli się w szkole. Dają przestrzeń, nie tylko do nauki, ale też zabawy i nawiązywania nowych kontaktów. Zapewniają im poczucie bezpieczeństwa i świadomość, że mogą liczyć na wsparcie wychowawcy.

Takie podejście sprawia, że dzieci łatwiej „znoszą” pobyt w szkole, chętniej wykonują obowiązki związane z nauką oraz postrzegają szkołę jako miejsce, które jest dla nich otwarte i przyjazne.

Ważne jest, żeby rodzice wspierali swoje dzieci w procesie edukacji i byli przy dziecku, kiedy tego potrzebuje. Bliskość buduje się od momentu pojawienia się dziecka w rodzinie. Jakość relacji w rodzinie zależy w dużej mierze od czasu i zaangażowania rodziców w życie dziecka.

Jak się zaangażować w życie dziecka, kiedy większą część dnia ono spędza w szkole a my w pracy?

Faktem jest, że ludzie w obecnych czasach pracują dużo. Model matki i rola kobiety zmieniły się na przestrzeni lat i wiele z nich pracuje zawodowo. W przeszłości kobiety głównie zajmowały się domem i wychowaniem dzieci. Myślę, że w wielu domach nadal tkwi przekonanie, że to matka jest zobligowana do brania ciężaru i odpowiedzialności za rozwój młodego człowieka. Wiele kobiet, pomimo swojej pracy, potrafi pogodzić te dwie role. Są też rodzice, którzy w równym stopniu angażują się w wychowanie i dzielą się obowiązkami. Niektórzy z nich potrafią dopasować swoją pracę zawodową tak, żeby dziecko mogło wrócić wcześniej do domu i spędzić czas z rodziną.

Poza tym nie każde dziecko, które jest zapisane do świetlicy i tam przebywa, jest z tego powodu nieszczęśliwe. Z doświadczenia wiem, że dzieci, które mają zainteresowanie ze strony rodziców, poświęcony czas i zapewnioną bliskość, rozwijają się prawidłowo i nie mają żadnych trudności czy to edukacyjnych, czy emocjonalnych. W byciu rodzicem nie jest ważne to, ile czasu poświęcimy dziecku, tylko jaka będzie jakość tego czasu.

„Poczucie bezpieczeństwa wiąże się z bliskością. To mocne filary pod budowanie własnej wartości” – mówi psycholożka Magdalena Kornacka-Kowalewska

Polecamy

„Poczucie bezpieczeństwa wiąże się z bliskością. To mocne filary pod budowanie własnej wartości” – mówi psycholożka Magdalena Kornacka-Kowalewska

Czytaj

Czy takim dzieciom łatwiej będzie się odnaleźć w późniejszym życiu? Będą nauczone, że nie wszystko jest tak, jak byśmy chcieli.

W pewnym stopniu będzie im łatwiej być samodzielnym. Nie zapominajmy, że są dzieci, które same wracają do domu, muszą poradzić sobie np. z przygotowaniem posiłku czy wyprowadzeniem psa na spacer.

We współczesnym świecie mamy pewien paradoks – z jednej strony dorośli dużo pracują i mają mało czasu dla dzieci, a z drugiej strony coraz więcej dzieci jest niesamodzielnych. Często rozmawiam z uczniami na temat ich obowiązków domowych i okazuje się, że albo nie mają ich wcale, albo są nieadekwatne do ich wieku.

Myślę, że nierzadko rodzice mają wysoki poziom lęku przed tym, aby zaufać dziecku i dać mu przestrzeń do odrobiny niezależności. Uważam, że opiekunowie w ten sposób chcą rekompensować dziecku tą swoją „nieobecność”. Ważne jest, aby we wszystkim zachować równowagę.

Jak przygotować dziecko na zmianowość w szkole?

Przede wszystkim należy dbać o regularne pory snu i aktywności dziecka tak, aby nie zaburzać rytmu dnia. Na szczęście dzieci dosyć szybko adaptują się do nowych sytuacji i z biegiem czasu mogą przystosować się do tygodniowego harmonogramu. Warto rozważyć też, czy dziecko nie jest nadmierne przeciążone zajęciami dodatkowymi np. zajęciami z tańca, czy dodatkowymi lekcjami angielskiego. Często takie aktywności pochłaniają wolny czas dziecka. Nie chodzi też o to, aby całkowicie z nich rezygnować, tylko zastanowić się, czy nie jest ich za dużo.

Co rodzice powinni zrobić, by w jak największym stopniu zapewnić dzieciom poczucie bezpieczeństwa?

Na pierwszym miejscu należy dbać o więź i relacje. Obecność rodzica w życiu dziecka jest kluczowa w budowaniu poczucia bezpieczeństwa. Ważne jest, żeby towarzyszyć mu w przeżywanych emocjach, akceptować je i dawać wsparcie, a także aktywnie słuchać. Wskazane jest, żeby czasami odłożyć codzienne obowiązki/telefon, na rzecz rozmowy z dzieckiem. Przecież świat od „brudnych naczyń” się nie zawali, a telefon poczeka. Naprawdę niewiele trzeba, aby spędzić wspólnie czas. Wystarczy poświęcić 30 minut dziennie, odłożyć wszystko na później, być dostępnym tu i teraz.

Ważne jest, aby nie zapominać też o wpajanych wartościach, dbaniu o przestrzeganie zasad i byciu konsekwentnym. Dom, który posiada swoje reguły funkcjonowania, daje dziecku poczucie stabilizacji.

Należy także pamiętać o potrzebach dziecka. Zapewnić czas na zabawę, rozwijanie kreatywności. To, co jest najtrudniejsze dla rodziców, to dawanie niezależności, rozumianej jako możliwość dokonywania wyboru. Chodzi o to, aby dziecko miało poczucie realnego wpływu na swoje życie, chociażby w kwestii ubioru czy hobby. Od najmłodszych lat warto wpajać dziecku poczucie odpowiedzialności za siebie i swoje obowiązki, chociażby w kontekście szkoły. Jeżeli dziecko potrzebuje obecności rodzica, to bądźmy przy nim, wspierajmy, doceniajmy nie tylko efekty, ale też włożony wysiłek.

 

Edyta Rydzyńska-Kosuń – w roku 2015 ukończyła studia psychologiczne na specjalności psychoterapia i terapia seksualna w Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Warszawie. W 2018 r. ukończyła studia podyplomowe – kwalifikacyjne w zakresie przygotowania pedagogicznego w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. Od 2018 roku pracuje w charakterze psychologa szkolnego.

Sprawdź powiązane tematy

Posłuchaj podcastów stworzonych przez mamy dla mam!

Sprawdź
Dear User!

Before you click "Go to the Website" or close the window by clicking ×, please read the following information, as it concerns your personal data.

By clicking "Go to the website" or by closing this window, you consent to the processing of your personal data on the terms described below.

The administrator of personal data of people visiting our websites is USP Zdrowie sp. z o.o. with headquarters in Poleczki 35 street, Warsaw 02-822, Poland.

As part of USP Zdrowie services, we will collect information about the use of our websites. The scope of data collected by us includes, among others information stored in cookies, user's IP, as well as information about your device and browser.

Your data will be used by us for the following purposes: (i) providing you with access to a safe and functional website; (ii) conducting analyzes that allow to study the ways of using our websites and use their functionalities and content, as well as to improve and streamline them; (iii) marketing, including presenting you with advertisements and messages tailored to your interests and preferences (profiling).

The use of our websites will involve the use of technologies provided by third parties (e.g. Google, Facebook). As USP Zdrowie, we provide you with the opportunity to consent to the transfer of your data to the groups of recipients indicated by us by accepting all or some of the purposes of processing.

USP Zdrowie provides each user of our websites with the opportunity to exercise the right to request access to his personal data, rectify it, delete or limit processing, exercise the right to object to processing, as well as the right to transfer data. in the event that the legal basis for the processing of your personal data is your consent - we provide you with the possibility of withdrawing it at any time through dedicated mechanisms for managing privacy settings.

You can contact USP Zdrowie by: (i) sending an e-mail to the following address: daneosoboweusp@usp.pl; (ii) sending a letter to the following address: USP Zdrowie sp. z o.o., Poleczki 35 street, Warsaw 02-822, Poland.

Detailed information related to the rules for the processing of your personal data on individual USP Zdrowie websites can be found in our Privacy Policy (PL).

Below you can choose to accept all or some of the processing purposes. We will be happy if you decide to help us improve our services and websites!

Choose services
Service Description State
Solutions necessary to provide the service by electronic means
as part of our Websites, we use the localStorage solution. localStorage is a file created by the user's browser installed on his device. Thanks to the localStorage mechanism, we are able to provide our users with access to efficient and safe websites and the ability to use their functionalities (e.g. remembering your privacy settings and the possibility of changing them, remembering preferences related to the selected language of displaying the website, the ability to add products to the basket). Information saved and used as part of the localStorage mechanism will not be used to conduct marketing activities. The localStorage mechanism is necessary to provide our services in the form of Websites (Article 6 (1) (b) of the GDPR).
Analytical cookies:
cookies that are used for advanced analysis of user behavior on our websites. Analytical cookies are used, among others to analyze user behavior on Websites in order to optimize the appearance, content and functionality of websites. The legal basis for the processing of these types of cookies is your voluntary consent (Article 6 (1) (a) of the GDPR), which you can express and withdraw at any time using the functionality of our websites. Currently, USP Zdrowie uses the following analytical cookies:
Google Analytics an online tool for analyzing website statistics. The tool allows us to track traffic on our websites, including the ability to analyze user behavior on websites. Based on the data collected using Google Analytics, we are able to develop our websites and provide a friendly appearance of the website and add new, useful functionalities. Google Analytics is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the rules governing the processing of personal data by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
Google Tag Manager tag management system developed by Google to manage JavaScript and HTML tags used for tracking and analysis on websites. Google Tag Manager is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
HotJar tool for analyzing user behavior on the website using, among others heat maps (analysis of the user's cursor behavior on the website). With this tool, we can design our websites more effectively and improve their readability and functionality. HotJar is provided and operated by Hotjar Limited. More information on the principles of personal data processing by HotJar can be found here: https://help.hotjar.com/hc/en-us/categories/115001323967-About-Hotjar
Marketing cookies:
cookies that allow us to conduct activities related to the promotion of our services, products and websites. This category of cookies will be used, inter alia, in order to show you advertisements tailored to your preferences or provide other marketing content. The legal basis for the processing of these types of cookies is your voluntary consent (Article 6 (1) (a) of the GDPR), which you can express and withdraw at any time using the functionality of our websites. Currently, USP Zdrowie uses the following marketing cookies:
Facebook Pixel the Facebook Pixel tool is a piece of code on the website that allows you to measure, optimize and create groups of recipients of advertising campaigns on Facebook. The operation of this tool enables us to run more effective advertising campaigns and provide you with content that may be of real interest to you. Facebook Pixel is provided and operated by Facebook Ireland Limited. Facebook Pixel collects basic information stored in the cookie and information about the website and your activity. Facebook Ireland Limited may transfer personal data of its users to the United States of America, based on the legal mechanisms provided for in applicable law. The basis for the transfer of your data in some cases may also be your consent, which we collect as part of our websites. therefore, we would like to draw your attention to the fact that the law on the protection of personal data in the United States of America differs from European legislation and may not provide you with the same rights as those provided for by the provisions in force in Poland, and in some cases it may also combine with the possibility of access to your data by the authorities and services of a third country. in order to ensure the fullest protection of your rights and freedoms, the mechanisms used as part of the Facebook Pixel tool prevent your identification data from being identified and are subject to automatic processes of their removal in short periods.

We would also like to inform you that when using the Facebook Pixel USP Zdrowie tool, it complies with the current Regulations of Facebook Business Tools, including the agreements on the principles of co-administration of personal data. in order to fulfill the obligation resulting from the provisions of data protection law, we would like to inform you that in the scope of processing information collected using the Facebook Pixel tool:
  1. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited, with its registered office at 4 Grand Canal Square, Grand Canal Harbor, Dublin 2, Ireland, act as joint controllers (entities jointly deciding on the purposes and methods of personal data processing).
  2. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited have made joint arrangements regarding the performance of their obligations under the provisions of the GDPR.
  3. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited are responsible for providing appropriate grounds for processing personal data related to the collection of information via Facebook Pixel. Therefore, USP Zdrowie provides users with the opportunity to voluntarily consent to the collection and use of their data for marketing purposes on the websites, in particular for the purpose of conducting marketing campaigns on Facebook. Facebook Ireland Limited provides appropriate legal grounds relating to the possibility of using the personal data of portal users for the purposes of conducting USP Zdrowie marketing activities.
  4. As part of this Privacy Policy, USP Zdrowie provides you with access to all information related to the principles of data processing as part of our business activities. Information related to the principles of personal data processing by Facebook Ireland Limited, determination of the legal basis for such processing and the methods of exercising your rights by Facebook Ireland Limited, including information on the relevant Facebook contact forms, can be found in the Data Policy available at: https://www.facebook.com/about/privacy.
  5. USP Zdrowie is responsible to the users of Internet Services for the correct operation of the mechanisms enabling obtaining and withdrawing consents to use the information collected through the Facebook Pixel tool. After receiving the data collected via Facebook Pixel, Facebook Ireland Limited is independently responsible for the rights specified in Art. 15 - 20 GDPR towards users of your social network.
  6. Both USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited provide the possibility of exercising the right to object. in the event of receipt of a request related to an objection to the processing of personal data, USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited will take appropriate steps regarding the further processing of their users' data.
  7. USP Zdrowie is responsible for the proper implementation and configuration of Facebook Pixel. Facebook Ireland Limited remains responsible for ensuring the security of the service offered to us and personal data processed as part of Facebook Pixel.
  8. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited remain responsible for the proper response to all identified data breaches. The responsibility of USP Zdrowie in connection with the use of Facebook Pixel services applies to all cases related to providing users with a properly implemented and configured tool. Facebook Ireland Limited is responsible for all data protection breaches related to processing operations performed as part of the marketing service provided to us.
LinkedIn Insight Tag short code in Java Script technology that supports conversion tracking, website audience and site demographics for LinkedIn advertising campaigns. The operation of this tool enables us to run more effective advertising campaigns and provide you with content that may be of real interest to you. The LinkedIn Insight Tag is provided and operated by LinkedIn Ireland Unlimited Company. More information on the rules for the processing of personal data with the processing of personal data by LinkedIn can be found here: https://www.linkedin.com/help/lms/answer/65513/add-the-linkedin-insight-tag-to-your-website?lang=en
Google Ads tool that is one of the elements of the Google advertising system, allowing the display of sponsored links in the search results of the Google Search Engine and on websites of entities cooperating with Google. The Google Ads tool is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
SALESmanago tool enabling the identification and monitoring of contacts and users on websites and conducting personalized marketing communication. The SALESmanago tool is provided and operated by our partner, Benhauer Sp. z o.o. More information on the principles of personal data processing using the SALESmanago tool can be found here: https://www.salesmanago.pl/marketing-automation/technologie.htm
AppNexus / Xaxis Turbine Xaxis is a global digital media platform that programmatically connects advertisers with audiences. More information on the principles of personal data processing using the Xaxis Turbine tool can be found here: https://www.xaxis.com/privacy-notice/polityka-prywatnosci-xaxis/
Selectivv tool enabling user data segmentation, used to target emissions as part of an advertising campaign. More about the rules on the site: https://selectivv.com/polityka-prywatnosci/
Campaign Manager 360 system for managing advertisements and measuring their effectiveness, designed for advertisers and media agencies. It is part of the Google Marketing Platform provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=pl
Revhunter A tool that allows you to send advertisements to users of the Administrator's website in the form of e-mail messages that are tailored to the user's actions and behavior on the website. The retargeting service is performed via the Revhunter tool, which belongs to INIS sp. z o.o. with headquarters in Rybnik at Raciborska 35a street, Poland (TAX ID: 6423128785). More info on page: https://revhunter.pl/polityka-prywatnosci
CAKE cloud-based tool that enables campaign management, optimization and monitoring of partners in the area of performance marketing. More information here: https://getcake.com/privacy-policy/
User.com tool enabling identification and monitoring of contacts and users on websites and conducting personalized marketing communication. The User.com tool is provided and operated by our partner, User.com Sp. z o.o. More information on the principles of personal data processing using the User.com tool can be found here: https://user.com/en/privacy-policy/
Make.com is a tool for automating business processes, enabling integrations with other systems, analyzing user behavior on websites, and delivering personalized content and experiences. Make.com is provided and supported by Make.com Inc. You can find more information about the personal data processing policies using the Make.com tool here: https://www.make.com/en/privacy-notice
TikTok Pixel TikTok Pixel - A tool to integrate with your website that allows you to share website events with TikTok. When used with TikTok for Business tools, the Pixel can measure website traffic, assess the effectiveness of ad campaigns, optimize campaigns, and acquire new customers. Once properly set up and verified, the Pixel conveys information about actions taken on your site according to the events you have configured, which reflect the entire customer journey from viewing a product details page to adding an item to a cart and making a purchase. The Pixel collects data available via standard web browsers, including information about ads or events, timestamps, IP addresses, device data, and cookies that support the measurement, optimization, and targeting of your campaigns. In the future, this data will enable TikTok to customize recommendations for Pixel event settings and offer automated solutions. More information about this tool can be found in TikTok's Privacy Policy and TikTok Business Product Terms

After 5 seconds, we will refresh the page to load the current settings.