fot. archiwum prywatne

„Szok, zamrożenie, panika, żal, który przenika każdą komórkę ciała”. Co dzieje się w rodzinie po ostatecznej diagnozie dziecka, mówi psycholożka Barbara Kochman

- Dzieci potrzebują autentycznych rodziców — wychwytują ich napięcie, nieszczerość. Lepiej przyznać się do niewiedzy, „nie wiem, co będzie za tydzień”, „nie wiem, czy te leki pomogą”. To jednak bardzo indywidualna kwestia – w którym momencie pocieszać, w którym zaakceptować i pozwolić na śmierć – mówi psycholożka i psychoterapeutka Barbara Kochman.

Klaudia Kierzkowska: Niemalże na co dzień spotyka się pani z rodzicami dzieci nieuleczalnie chorych. Nawet nie potrafię sobie wyobrazić, co czują rodzice, kiedy dowiadują się o chorobie. Częściej towarzyszy im ból i cierpienie czy może chęć działania i ogromna motywacja do walki o swoje dziecko?

Barbara Kochman: Pracuję w Fundacji „Pomóż Im”, w której zajmuję się opieką nad nieuleczalnie chorymi dziećmi. Jest to opieka domowa, tzn. nieuleczalne chore dzieci, będące pod naszą opieką, są w swoich domach – tam czują się najlepiej. Spotykam się także z rodzinami, które na etapie ciąży dowiedziały się, że ich dziecko jest letalnie chore. Od momentu, w którym pacjent i rodzina dowiadują się, że nie ma szans na wyleczenie, pojawia się niepokój mający swoją dynamikę. Napięcie uzależnione jest od tego, ile wiedzą, ile podejrzewają. Reakcje są różne – od szoku, zamrożenia i paniki, aż do żalu, który, jak opisują, „przenika każdą komórkę ciała”.

Przyjęcie tak dramatycznej wiadomości, jaką jest nadchodząca śmierć, przybiera różne formy, które uzależnione są od naszych zasobów. Zasobów „osobowościowych” i tych pochodzących z zewnątrz – rodzina, znajomi. Zarówno chory, jak i jego rodzina czy też rodzice oczekujący na narodziny chorego dziecka, potrzebują przestrzeni i czasu.

Czasu czasami jest bardzo mało.

Niestety tak. Mam na myśli rodziny, które „otrzymują” ten czas. To czas na przystosowanie się, przyjęcie do wiadomości, że pozostało już tylko leczenie objawowe. Zdarza się, że rodzic podczas badania prenatalnego dowiaduje się, że serduszko dziecka przestało bić i kobieta zmuszona jest urodzić martwe dziecko. Silne uderzenie bezradności i bezsilności powoduje najczęściej „odcięcie”. Pozostaje wyczyn heroiczny, możliwy przy wsparciu bliskich ludzi.

Jak rozmawiać z dzieckiem, które jest nieuleczalnie chore?

Pacjentami naszego hospicjum w większości są dzieci, z którymi komunikacja werbalna nie jest możliwa – mają wady genetyczne zaburzające rozwój. Komunikujemy się inaczej – patrzymy na siebie i proszę mi wierzyć, wiele się z tych spojrzeń nauczyłam i wiele „usłyszałam”. To, jak rozmawiać z dzieckiem, uzależnione jest od jego wieku. Na pierwszym spotkaniu nawiązujemy relację bezpieczną. Czasami już na tym etapie widać u dziecka chęć zadania pytania „egzystencjalnego”. Odnoszę wrażenie, że dzieci często chcą chronić dorosłych. Rodzice nie rozpoczynają trudnych i „ostatecznych rozmów”, by chronić dzieci – i na odwrót. Niektórzy rodzice dają dziecku nadzieję aż do końca. Nie oceniam. Towarzyszę. A dzieci? Dzieci są niezwykle mądre.

Jestem zwolenniczką otwartości, czyli mówienia prawdy w jak najprostszy sposób. Podążam za dzieckiem, rozmawiając wcześniej z rodzicem „ile mogę powiedzieć”. Z młodszymi dziećmi czytam bajki o przemijaniu i często właśnie wtedy pojawiają się pytania dotyczące choroby.

Pamiętam 14-letniego chłopca, który z nikim nie chciał rozmawiać o tym, że umiera. Był pacjentem onkologicznym, a kiedy trafił pod opiekę naszego hospicjum, większość czasu spędzał już w łóżku. Lubił gry planszowe – kiedy graliśmy w jedną z jego ulubionych gier, spojrzał mi w oczy i powiedział „Pani Basiu, napisałem list, jest ok”. Za kilkanaście dni umarł, a jego list odczytany został na pogrzebie. Było to pożegnanie się z najbliższymi.

Jak okazać wsparcie i wiarę w lepsze jutro, kiedy czasami sami nie wierzymy w pozytywne zakończenie?

Śmierć dla wielu z nas jest tematem trudnym, wręcz tabu, którego wolimy unikać, przemilczeć. Tutaj mówimy o sytuacji najtrudniejszej z możliwych, kiedy umiera dziecko. Jestem przekonana, że dzieci potrzebują autentycznych rodziców – wychwytują ich napięcie, nieszczerość. Lepiej przyznać się do niewiedzy „nie wiem, co będzie za tydzień”, „nie wiem, czy te leki pomogą”. To jednak bardzo indywidualna kwestia – w którym momencie pocieszać, w którym zaakceptować i pozwolić na śmierć. Dziecko potrzebuje miłości, czułości, obecności bliskiej osoby, która nie boi się spojrzeć w oczy. To bardzo ciężki czas dla kogoś, kto z jednej strony chciałby mieć wszystko za sobą, ale kto rozpaczliwie trwa przy kimś, kogo traci na zawsze.

W takich momentach niemalże cała uwaga rodziców skupiona jest na chorym dziecku. Rodzeństwo „schodzi” na dalszy plan.

Często tak właśnie jest. Trzeba pamiętać o zdrowym rodzeństwie i starać się, by poświęcać mu tak samo dużo uwagi. Dla rodzeństwa choroba brata/siostry jest bardzo trudna – trzeba zwrócić uwagę, jak radzi sobie z tą sytuacją. Wpływ mają indywidualne zasoby psychiczne, które warunkują radzenie sobie z problemami na poziomie poznawczym, społecznym i emocjonalnym. Istotne są zasoby środowiskowe, jakimi dysponuje dziecko: opiekunowie, dziadkowie, wujkowie, pani w szkole, psycholog w szkole. Rodzeństwo obciążone jest zarówno fizycznie i psychicznie. Na całą specyfikę sytuacji nakładają się dodatkowe problemy związane z danym etapem rozwoju dziecka. Rodzeństwo odczuwa całą gamę emocji: wstyd, poczucie winy, odpowiedzialność, bezsilność, gniew. Czego najczęściej potrzebuje rodzeństwo? Bezpieczeństwa, kontaktu, przynależności. Zdarza się, że rodzice wobec chorego dziecka są nadmiernie opiekuńczy – pozwalają mu na wszystko. Skoncentrowanie całej uwagi na chorym dziecku może prowadzić do niedostrzeżenia potrzeb tego zdrowego.

„Dziecko inaczej przeżywa żałobę niż dorosły” – wyjaśnia dr Ewa Zawisza-Wilk. I podpowiada, jak rozmawiać z nim o śmierci

Polecamy

„Dziecko inaczej przeżywa żałobę niż dorosły” – wyjaśnia dr Ewa Zawisza-Wilk. I podpowiada, jak rozmawiać z nim o śmierci

– Dziecku trzeba mówić prawdę – podkreśla dr Ewa Zawisza-Wilk. Truizm? Nie gdy przychodzi do rozmowy o śmierci. Rodzice wtedy kluczą, mówią na przykład, że dziadek wyjechał albo zasnął na dłużej, jak ognia unikają też zabrania dziecka na pogrzeb. – Dorosły, zaklinając rzeczywistość eufemizmami, próbuje poradzić sobie z własną bezradnością, ale nie pomaga dziecku – wyjaśnia pedagog i terapeutka. I między innymi dlatego lada dzień ukaże się jej książeczka „Plasterki na tęsknotę”.

Czytaj

Zdarza się, że rodzice o chorobie dziecka dowiadują się z badań prenatalnych. Jak pomóc i przygotować rodziców na śmierć dziecka tuż po urodzeniu. Czy do czegoś takiego można się w ogóle przygotować?

Pod opieką hospicjum perinatalnego są rodziny, u których w trakcie ciąży rozpoznano tzw. wadę letalną płodu. Hospicjum zapewnia ciągłą, kompleksową pomoc – od momentu diagnozy, przez całą ciążę, aż do porodu. Jeśli dziecko przeżyje, zostaje objęte całodobową opieką hospicjum domowego lub stacjonarnego. Należy pamiętać, że na etapie ciąży lekarz potrafi rozpoznać wadę, rokowania, ale nie ma pewności, jak długo będzie żyło dziecko. To czas ogromnego napięcia – dziecko może umrzeć w łonie, może podczas porodu albo po narodzinach. Rodzice zgłaszający się na konsultacje w naszym hospicjum perinatalnym mówią jednogłośnie, że „zawalił im się cały świat”. W tym momencie personel medyczny odgrywa szczególnie ważną rolę w procesie wsparcia psychicznego matki i ojca. To, w jaki sposób otrzymają rodzice diagnozę i gdzie zostaną pokierowani, ma ogromny wpływ na ich decyzje.

Podczas przekazywania dramatycznej informacji zaczyna się żałoba. Profesjonalizm lekarza, pielęgniarki, psychologa jest nie do przecenienia.

W hospicjum perinatalnym osoba koordynująca proponuje spotkanie z lekarzem pediatrą, neonatologiem, genetykiem, osobą duchowną. Większości rodziców, mimo całego ciężaru, jest wdzięcznych, że poznali diagnozę wcześniej. Starali się doceniać czas, który był niewiadomą. Poznałam mamę, która w ciąży pojechała nad morze, aby posłuchać szumu fal (syn zmarł tuż po urodzeniu). Mimo bólu i cierpienia oraz poczucia niesprawiedliwości „czemu mnie to spotkało?” jest to też na swój sposób dobry czas. Czas bycia przy dziecku, czas uważności i miłości.

Jak żyć po śmierci dziecka – zarówno tego, które umarło tuż po porodzie, jak i tego, które odeszło po wielu miesiącach, czasami kilku latach walki w szpitalu?

W hospicjum prowadzę grupę wsparcia dla mam w żałobie w okresie okołoporodowym. Słucham, obserwuję, jak kobiety, które doświadczyły takiego dramatu, żyją dalej. Jak wracają do pracy, zmagają się z lękiem przed kolejną ciążą, jak odwiedzają groby swoich dzieci, pamiętając datę narodzin i datę śmierci córki/syna. Myślę, że w większości pomaga im wiara. Wiara, że znów się spotkają. Proces żałoby ma swoją dynamikę, to proces adaptacyjny. Żałoba może prowadzić do akceptacji, do pogodzenia się ze stratą dziecka. Aby nie była tzw. patologiczna, warto zadbać o grono ludzi, którzy będą mieli czas słuchać o naszym bólu, poszukać grupy wsparcia, gdzie można poznać ludzi po podobnych doświadczeniach. Czasami dobrze jest zgłosić się do specjalisty.

Gdzie dokładnie powinni się udać się i kogo poprosić o pomoc rodzice, którzy psychicznie nie radzą sobie z chorobą dziecka?

Dostępnych jest coraz więcej miejsc oferujących wsparcie rodzicom zmagającym się z dramatem. O pomoc najlepiej poprosić już na samym początku. Z doświadczenia jednak wiem, że rodzic na etapie diagnozy nie myśli o takiej formie wsparcia. W wielu miastach w Polsce znajdują się hospicja, w których pracują psycholodzy oferujący pomoc. To specjaliści mający nie tylko wieloletnie doświadczenie, ale również czas i uważność na drugiego człowieka.

Zastanawiam się, czy w tak dramatycznych momentach w życiu bywa, że któraś strona jest silniejsza.

Ojciec to jedna z najważniejszych osób w życiu każdego człowieka. Choroba dziecka bardzo zmienia sytuację rodziny, która mierzy się z trudnymi, nowymi zadaniami. Silny ojciec jest bardzo potrzebny. Jego roli nie jest w stanie wypełnić ani matka, ani żaden z innych domowników.

Z perspektywy wychowawczej, więzi łączące ojca z dziećmi są bardzo istotne. Jednak kontakt ojca z dzieckiem zależy od wzajemnej relacji rodziców. Faktem jest, że ok. 90 procent matek „zostaje” w domu z dziećmi, a ojcowie „wychodzą” z domu, pracują. Kobiety często nie mają nawet chwili dla siebie, czasu na „reset” i odpoczynek. Nie wstydźmy się prosić o pomoc, by chociaż na moment oderwać się od codziennych obowiązków.

Wydawać by się mogło, że choroba dziecka powinna wzmocnić relację pomiędzy partnerami/małżonkami, ale domyślam się, że nie jest to regułą?

Urodzenie chorego dziecka jest dla rodziców ogromnym przeżyciem i stresem. Wstrząs wywołany diagnozą powoduje poważne zmiany w strukturze rodzinnej. Marzymy o zdrowych, mądrych, pięknych dzieciach. Pojawienie się w domu chorego maluszka wprowadza w życie wiele zmian niosących za sobą różne konsekwencje, które w mniejszym bądź większym stopniu zaburzają funkcjonowanie. Choroba wpływa na dziecko, rodziców, rodzeństwo i dalsze otoczenie. U rodziców pojawia się wiele skrajnych emocji – szok, lęk, rozpacz, niepewność, wstyd. Brak współpracy między rodzicami może doprowadzić i często prowadzi do napięcia i osłabienia więzi. Często choroba dziecka jest długotrwała i kosztowna – pojawiają się problemy finansowe. Ciężar opieki w dużej mierze spoczywa na mamie, która przeorganizowuje życie codzienne – rezygnuje z życia zawodowego czy zainteresowań. Pojawiają się kłopoty, sytuacje stresowe, zmęczenie, brak szczerości we wzajemnych kontaktach. Jeżeli rodzice są czujni na siebie, rozmawiają, przyznają się do słabości, mają ogromną szansę na przetrwanie i rozwój. Mówiąc o rozwoju, mam na myśli relację, która przeobraża się i wzmacnia. Na grupie wsparcia, którą prowadzimy dla rodziców po stracie, słyszymy „przeżyłam dzięki mojemu mężowi/mojej żonie”. Zdarza się, że po śmierci dziecka rodzice udają się na terapię. Takie doświadczenie nie może minąć niezauważone.

Barbara Kochman – psycholożka, psychoterapeutka. Absolwentka Wydziału Psychologii na Uniwersytecie Warszawskim. Odbyła staż z domowej pediatrycznej opieki paliatywnej. Doświadczenie zdobywała także na szkoleniu psychologicznym z zakresu perinatalnej opieki paliatywnej w Warszawskim Hospicjum dla Dzieci oraz Poradni USG Agatowa pod kierownictwem prof. dr hab. J. Szymkiewicz-Dangel. Od 2014 roku związana z Białostockim Hospicjum dla Dzieci

Sprawdź powiązane tematy

Posłuchaj podcastów stworzonych przez mamy dla mam!

Sprawdź
Dear User!

Before you click "Go to the Website" or close the window by clicking ×, please read the following information, as it concerns your personal data.

By clicking "Go to the website" or by closing this window, you consent to the processing of your personal data on the terms described below.

The administrator of personal data of people visiting our websites is USP Zdrowie sp. z o.o. with headquarters in Poleczki 35 street, Warsaw 02-822, Poland.

As part of USP Zdrowie services, we will collect information about the use of our websites. The scope of data collected by us includes, among others information stored in cookies, user's IP, as well as information about your device and browser.

Your data will be used by us for the following purposes: (i) providing you with access to a safe and functional website; (ii) conducting analyzes that allow to study the ways of using our websites and use their functionalities and content, as well as to improve and streamline them; (iii) marketing, including presenting you with advertisements and messages tailored to your interests and preferences (profiling).

The use of our websites will involve the use of technologies provided by third parties (e.g. Google, Facebook). As USP Zdrowie, we provide you with the opportunity to consent to the transfer of your data to the groups of recipients indicated by us by accepting all or some of the purposes of processing.

USP Zdrowie provides each user of our websites with the opportunity to exercise the right to request access to his personal data, rectify it, delete or limit processing, exercise the right to object to processing, as well as the right to transfer data. in the event that the legal basis for the processing of your personal data is your consent - we provide you with the possibility of withdrawing it at any time through dedicated mechanisms for managing privacy settings.

You can contact USP Zdrowie by: (i) sending an e-mail to the following address: daneosoboweusp@usp.pl; (ii) sending a letter to the following address: USP Zdrowie sp. z o.o., Poleczki 35 street, Warsaw 02-822, Poland.

Detailed information related to the rules for the processing of your personal data on individual USP Zdrowie websites can be found in our Privacy Policy (PL).

Below you can choose to accept all or some of the processing purposes. We will be happy if you decide to help us improve our services and websites!

Choose services
Service Description State
Solutions necessary to provide the service by electronic means
as part of our Websites, we use the localStorage solution. localStorage is a file created by the user's browser installed on his device. Thanks to the localStorage mechanism, we are able to provide our users with access to efficient and safe websites and the ability to use their functionalities (e.g. remembering your privacy settings and the possibility of changing them, remembering preferences related to the selected language of displaying the website, the ability to add products to the basket). Information saved and used as part of the localStorage mechanism will not be used to conduct marketing activities. The localStorage mechanism is necessary to provide our services in the form of Websites (Article 6 (1) (b) of the GDPR).
Analytical cookies:
cookies that are used for advanced analysis of user behavior on our websites. Analytical cookies are used, among others to analyze user behavior on Websites in order to optimize the appearance, content and functionality of websites. The legal basis for the processing of these types of cookies is your voluntary consent (Article 6 (1) (a) of the GDPR), which you can express and withdraw at any time using the functionality of our websites. Currently, USP Zdrowie uses the following analytical cookies:
Google Analytics an online tool for analyzing website statistics. The tool allows us to track traffic on our websites, including the ability to analyze user behavior on websites. Based on the data collected using Google Analytics, we are able to develop our websites and provide a friendly appearance of the website and add new, useful functionalities. Google Analytics is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the rules governing the processing of personal data by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
Google Tag Manager tag management system developed by Google to manage JavaScript and HTML tags used for tracking and analysis on websites. Google Tag Manager is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
HotJar tool for analyzing user behavior on the website using, among others heat maps (analysis of the user's cursor behavior on the website). With this tool, we can design our websites more effectively and improve their readability and functionality. HotJar is provided and operated by Hotjar Limited. More information on the principles of personal data processing by HotJar can be found here: https://help.hotjar.com/hc/en-us/categories/115001323967-About-Hotjar
Marketing cookies:
cookies that allow us to conduct activities related to the promotion of our services, products and websites. This category of cookies will be used, inter alia, in order to show you advertisements tailored to your preferences or provide other marketing content. The legal basis for the processing of these types of cookies is your voluntary consent (Article 6 (1) (a) of the GDPR), which you can express and withdraw at any time using the functionality of our websites. Currently, USP Zdrowie uses the following marketing cookies:
Facebook Pixel the Facebook Pixel tool is a piece of code on the website that allows you to measure, optimize and create groups of recipients of advertising campaigns on Facebook. The operation of this tool enables us to run more effective advertising campaigns and provide you with content that may be of real interest to you. Facebook Pixel is provided and operated by Facebook Ireland Limited. Facebook Pixel collects basic information stored in the cookie and information about the website and your activity. Facebook Ireland Limited may transfer personal data of its users to the United States of America, based on the legal mechanisms provided for in applicable law. The basis for the transfer of your data in some cases may also be your consent, which we collect as part of our websites. therefore, we would like to draw your attention to the fact that the law on the protection of personal data in the United States of America differs from European legislation and may not provide you with the same rights as those provided for by the provisions in force in Poland, and in some cases it may also combine with the possibility of access to your data by the authorities and services of a third country. in order to ensure the fullest protection of your rights and freedoms, the mechanisms used as part of the Facebook Pixel tool prevent your identification data from being identified and are subject to automatic processes of their removal in short periods.

We would also like to inform you that when using the Facebook Pixel USP Zdrowie tool, it complies with the current Regulations of Facebook Business Tools, including the agreements on the principles of co-administration of personal data. in order to fulfill the obligation resulting from the provisions of data protection law, we would like to inform you that in the scope of processing information collected using the Facebook Pixel tool:
  1. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited, with its registered office at 4 Grand Canal Square, Grand Canal Harbor, Dublin 2, Ireland, act as joint controllers (entities jointly deciding on the purposes and methods of personal data processing).
  2. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited have made joint arrangements regarding the performance of their obligations under the provisions of the GDPR.
  3. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited are responsible for providing appropriate grounds for processing personal data related to the collection of information via Facebook Pixel. Therefore, USP Zdrowie provides users with the opportunity to voluntarily consent to the collection and use of their data for marketing purposes on the websites, in particular for the purpose of conducting marketing campaigns on Facebook. Facebook Ireland Limited provides appropriate legal grounds relating to the possibility of using the personal data of portal users for the purposes of conducting USP Zdrowie marketing activities.
  4. As part of this Privacy Policy, USP Zdrowie provides you with access to all information related to the principles of data processing as part of our business activities. Information related to the principles of personal data processing by Facebook Ireland Limited, determination of the legal basis for such processing and the methods of exercising your rights by Facebook Ireland Limited, including information on the relevant Facebook contact forms, can be found in the Data Policy available at: https://www.facebook.com/about/privacy.
  5. USP Zdrowie is responsible to the users of Internet Services for the correct operation of the mechanisms enabling obtaining and withdrawing consents to use the information collected through the Facebook Pixel tool. After receiving the data collected via Facebook Pixel, Facebook Ireland Limited is independently responsible for the rights specified in Art. 15 - 20 GDPR towards users of your social network.
  6. Both USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited provide the possibility of exercising the right to object. in the event of receipt of a request related to an objection to the processing of personal data, USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited will take appropriate steps regarding the further processing of their users' data.
  7. USP Zdrowie is responsible for the proper implementation and configuration of Facebook Pixel. Facebook Ireland Limited remains responsible for ensuring the security of the service offered to us and personal data processed as part of Facebook Pixel.
  8. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited remain responsible for the proper response to all identified data breaches. The responsibility of USP Zdrowie in connection with the use of Facebook Pixel services applies to all cases related to providing users with a properly implemented and configured tool. Facebook Ireland Limited is responsible for all data protection breaches related to processing operations performed as part of the marketing service provided to us.
LinkedIn Insight Tag short code in Java Script technology that supports conversion tracking, website audience and site demographics for LinkedIn advertising campaigns. The operation of this tool enables us to run more effective advertising campaigns and provide you with content that may be of real interest to you. The LinkedIn Insight Tag is provided and operated by LinkedIn Ireland Unlimited Company. More information on the rules for the processing of personal data with the processing of personal data by LinkedIn can be found here: https://www.linkedin.com/help/lms/answer/65513/add-the-linkedin-insight-tag-to-your-website?lang=en
Google Ads tool that is one of the elements of the Google advertising system, allowing the display of sponsored links in the search results of the Google Search Engine and on websites of entities cooperating with Google. The Google Ads tool is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
SALESmanago tool enabling the identification and monitoring of contacts and users on websites and conducting personalized marketing communication. The SALESmanago tool is provided and operated by our partner, Benhauer Sp. z o.o. More information on the principles of personal data processing using the SALESmanago tool can be found here: https://www.salesmanago.pl/marketing-automation/technologie.htm
AppNexus / Xaxis Turbine Xaxis is a global digital media platform that programmatically connects advertisers with audiences. More information on the principles of personal data processing using the Xaxis Turbine tool can be found here: https://www.xaxis.com/privacy-notice/polityka-prywatnosci-xaxis/
Selectivv tool enabling user data segmentation, used to target emissions as part of an advertising campaign. More about the rules on the site: https://selectivv.com/polityka-prywatnosci/
Campaign Manager 360 system for managing advertisements and measuring their effectiveness, designed for advertisers and media agencies. It is part of the Google Marketing Platform provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=pl
Revhunter A tool that allows you to send advertisements to users of the Administrator's website in the form of e-mail messages that are tailored to the user's actions and behavior on the website. The retargeting service is performed via the Revhunter tool, which belongs to INIS sp. z o.o. with headquarters in Rybnik at Raciborska 35a street, Poland (TAX ID: 6423128785). More info on page: https://revhunter.pl/polityka-prywatnosci
CAKE cloud-based tool that enables campaign management, optimization and monitoring of partners in the area of performance marketing. More information here: https://getcake.com/privacy-policy/
User.com tool enabling identification and monitoring of contacts and users on websites and conducting personalized marketing communication. The User.com tool is provided and operated by our partner, User.com Sp. z o.o. More information on the principles of personal data processing using the User.com tool can be found here: https://user.com/en/privacy-policy/
Make.com is a tool for automating business processes, enabling integrations with other systems, analyzing user behavior on websites, and delivering personalized content and experiences. Make.com is provided and supported by Make.com Inc. You can find more information about the personal data processing policies using the Make.com tool here: https://www.make.com/en/privacy-notice
TikTok Pixel TikTok Pixel - A tool to integrate with your website that allows you to share website events with TikTok. When used with TikTok for Business tools, the Pixel can measure website traffic, assess the effectiveness of ad campaigns, optimize campaigns, and acquire new customers. Once properly set up and verified, the Pixel conveys information about actions taken on your site according to the events you have configured, which reflect the entire customer journey from viewing a product details page to adding an item to a cart and making a purchase. The Pixel collects data available via standard web browsers, including information about ads or events, timestamps, IP addresses, device data, and cookies that support the measurement, optimization, and targeting of your campaigns. In the future, this data will enable TikTok to customize recommendations for Pixel event settings and offer automated solutions. More information about this tool can be found in TikTok's Privacy Policy and TikTok Business Product Terms

After 5 seconds, we will refresh the page to load the current settings.