Edukacja matematyczna w przedszkolu – jak wygląda i jak ją wspierać? / istock Edukacja matematyczna w przedszkolu – jak wygląda i jak ją wspierać? / istock

Edukacja matematyczna w przedszkolu – jak wygląda i jak ją wspierać?

To, czy kilkulatek polubi matematykę czy też uzna ją za naukę trudną i nudną, zależy w znacznym stopniu od tego, w jaki sposób zetknie się z nią po raz pierwszy. Dlatego tak ważne jest, by spotkanie to miało formę zabawy ‒ ciekawej, wciągającej, pełnej emocji i nawet humoru. W taki właśnie sposób prowadzona jest dziś edukacja matematyczna w przedszkolu zarówno tradycyjnym, jak i prowadzonym metodą montessoriańską.

Spis treści:

Matematyczne zdolności przedszkolaków

Wielu pedagogów uważa, że ma je w zasadzie każdy przedszkolak, ale rozwiną się szybciej, jeśli edukacja matematyczna będzie właściwie prowadzona. Rozmaitych pojęć, działań, zależności nie należy kilkulatkom tłumaczyć czy opowiadać o nich, ale przekładać tę wiedzę na język praktyczny. Żmudna nauka formułek, np. tabliczki mnożenia, czego na szczęście nie ma dziś w przedszkolnych programach, nie służy rozwojowi kreatywności, nie rozwija umiejętności samodzielnego myślenia i kojarzenia pojęć. 

Dziecko najlepiej poznaje świat matematycznych pojęć, jeśli może spotkać się z nimi osobiście, na drodze doświadczenia mającego formę zabawy. I tak np. układając z jednej strony stołu pięć klocków, a z drugiej tylko jeden, uczy się, że pięć to więcej niż jeden. To właśnie konkret pozwala maluchowi zrozumieć różnicę. To prawda, że niektóre dzieci mają wyjątkowe zdolności matematyczne, ale u wszystkich dzięki odpowiedniej edukacji można znakomicie je rozwinąć.

Jak wygląda edukacja matematyczna w przedszkolu

W znakomitej większości placówek ma ona formę zabawy, w czasie której dziecko poznaje podstawowe pojęcia matematyczne, uczy się logicznego myślenia, poznaje cyfry, kształty i bryły. 

‒ Taki rozwój wspiera edukacja montessoriańska, którą realizujemy w naszym przedszkolu – wyjaśnia Aleksandra Bukowska, wicedyrektorka warszawskiego przedszkola Daniel. ‒ Uczymy dzieci działań na konkretach, czyli np. przeliczaniu nie abstrakcyjnych cyfr, lecz jabłuszek czy śliweczek. W ten sposób można pracować już z trzylatkiem. Metoda montessoriańska jest ostatnio modna, również w domach rodzice wykorzystują jej elementy.

‒ Bierzemy pod uwagę potrzeby dziecka. Jeśli zauważymy, że dziecko chce odkrywać cyferki, podążamy za tym. W metodzie Montessori nie ma konkretnych godzin przeznaczonych na matematykę, przyrodę czy plastykę, nauka jest traktowana holistycznie – dodaje Sylwia Szyszkowska, nauczycielka z przedszkola Daniel, od lat pracująca metodą montessoriańską.

 

Co powinien umieć przedszkolak?

Niezależnie od metody cele edukacji matematycznej w przedszkolu określa podstawa programowa opracowana przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Zgodnie z nią przedszkolak powinien się nauczyć:

  • wyczucia przestrzeni (wskazywania na obrazku, że coś znajduje się z przodu lub z boku, pod, nad czy obok), 
  • rozpoznawania stron prawej i lewej, kształtów i kolorów, 
  • liczenia do 10, a także przeliczania w czasie zabaw. 

Program edukacji matematycznej w przedszkolu obejmuje także porównywanie i grupowanie przedmiotów ze względu na ich określoną cechę (np. wielkość, ciężar itp.) oraz naukę rozróżniania nominałów pieniędzy. Wszystkie te umiejętności dziecko powinno nabyć, zanim pójdzie do szkoły. 

‒ Realizując podstawę programową, pamiętamy, że dziecko najwięcej doświadczy i nauczy się przez zabawę – podkreśla wicedyrektorka przedszkola Daniel, Aleksandra Bukowska. – Matematyka nie będzie mu kojarzyć się z trudem, lecz z radosnym odkrywaniem świata. Nie oczekujmy od dziecka, że będzie mistrzem w jakiejś dziedzinie, ale bądźmy czujni i uważnie obserwujmy, jaki ma potencjał.

Jak wspierać edukację matematyczną dziecka?

Edukacja matematyczna w przedszkolu to jedno, równie ważne jest rozwijanie umiejętności dziecka w tej dziedzinie podczas zabaw w domu czy na spacerze. Godne polecenia jest też włączanie pociechy do rozmaitych prac domowych, w czasie których trzeba coś odmierzać czy przeliczać. 

‒ Doskonale sprawdza się przeliczanie kupionych owoców, przeliczanie i dzielenie słodyczy. Polecamy zabawy i gry planszowe wymagające przeliczania czy pisemka z prostymi zagadkami matematycznymi, szaradami, łamigłówkami. Kopalnią tego typu „pomocy matematycznych” jest oczywiście Internet – podpowiada Aleksandra Bukowska. 

– Jeśli zauważymy, że dziecko ma „zajawkę” np. na czerwone auta, przeliczajmy je w drodze do przedszkola – dodaje Sylwia Szyszkowska. ‒ Idąc z maluchem na spacer, też można wspierać edukację matematyczną, np. orientację przestrzenną dziecka.

A oto kilka bardzo prostych pomysłów na zabawy, które doskonale rozwijają matematyczne zdolności przedszkolaka. 

  • Przesypywanie ryżu

Potrzebna jest miseczka z ryżem (ok. 0,5 kg), dwie szklanki lub słoiki, łyżka. Prosimy dziecko, by do jednej szklanki wsypało 3 łyżki ryżu, a do drugiej 5 (odliczamy łyżki na głos). Dziecko ma porównać, gdzie ryżu jest więcej. Im nasza pociecha starsza, tym bardziej możemy zabawę komplikować, np. prosić o wypełnienie jednej szklanki do pełna, a drugiej tylko do połowy.

  • Zabawy z pluszakami

Zadaniem dziecka jest ułożenie zabawek obok siebie, jednej na kolanach, drugiej za plecami, jednej na stole, drugiej pod stołem itp. W ten sposób rozwijamy orientację przestrzenną malucha.

  • Tworzenie labiryntów

Dziecko może je rysować lub np. wylepiać z modeliny na kawałku tektury, może też rysować je kredą na chodniku. Taka zabawa uczy kreatywności.

  • Gra w klasy lub w „chłopka”

Zabawa stara jak świat, polegająca na rzucaniu kamyka na oznaczone cyframi pola, a następnie skakaniu po nich. Uczy nie tylko cyfr, ale też rozwija sprawność fizyczną.

  • Zabawa wagą liczbową

To znakomita pomoc ułatwiająca naukę liczenia do 10. Waga ma dwa ramiona, każde z podziałką od 1 do 10. Pod cyframi znajdują się uchwyty, na których dziecko może wieszać ciężarki. I tak gdy zawiesi je z lewej strony np. pod cyframi 2 i 5, a z prawej pod cyfrą 7, waga pozostanie w równowadze. Jeśli ciężarek zostanie powieszony pod cyfrą 8, waga przechyli się w prawo. W ten sposób abstrakcyjne pojęcie liczby przekładane jest na konkret. 

  • Dary Froebla

Jest to zestaw 14 drewnianych pudełek, w których znajdują się m.in. większe i mniejsze drewniane klocki, płytki, patyczki o różnej wielkości, kołeczki itp. Wszystkie te elementy mają wyraziste barwy. Możliwości zabawy tymi przedmiotami są w zasadzie nieograniczone. Dziecko może je grupować, tworzyć z nich figury geometryczne, a nawet całe bajkowe sceny, może porównywać wielkość elementów, nazywać kolory, układać labirynty, rozwijając w ten sposób kreatywność, zdolności plastyczne. Zabawa darami Froebla rozwija motorykę małą, co przydaje się później, gdy dziecko uczy się pisać.

    Sprawdź powiązane tematy

    Posłuchaj podcastów stworzonych przez mamy dla mam!

    Sprawdź