para z noworodkiem Poporodowy problem łóżkowy Istock.com

Przeżyliście wspólny poród, a on teraz nie chce uprawiać seksu? Psycholog wyjaśnia, jak rozwiązać ten problem

Decydujecie się na wspólny poród. Ma być mistycznie, najpiękniej na świecie, wzruszająco i zbliżająco. Czasem jednak jest przerażająco, a w dodatku to dopiero początek problemów – bo od wspólnego porodu on zbliżeniom mówi: „nie”. Problem delikatny, dla wielu wstydliwy i trudny. Czym jest poporodowa męska trauma? Czy to jedyna możliwa przyczyna, dla której mężczyźni po wspólnym porodzie tracą zainteresowanie seksem? Jak pomóc sobie i partnerowi? Rozmawiamy o tym z Martą Mauer-Włodarczak z Poradni Psychologicznej i Centrum Rozwoju „Sensity” w Warszawie.

Kobiety coraz częściej chcą rodzić ze swoimi partnerami. Wspólne rodzenie jest modne, można nawet zaryzykować stwierdzenie, że kto nie decyduje się na wspólny poród, ten nie wie, czym jest związek partnerski. Tymczasem, jak twierdzi seksuolog Zbigniew Lew-Starowicz, u co dziesiątego mężczyzny, który uczestniczył we wspólnym porodzie, występuje później niechęć do zbliżeń. Najczęściej podejrzewamy wtedy uraz – „zobaczył, nabrał obrzydzenia, nie może zapomnieć”.

Karolina Wojtaś: Z czego wynika niechęć mężczyzn do zbliżeń po wspólnym porodzie?

Marta Mauer-Włodarczak: Jeśli faktycznie mamy do czynienia z czymś w rodzaju traumy poporodowej, z nieumiejętnością oddzielenia wrażeń po wspólnym porodzie od tego, jak jest teraz, i niemożnością zapomnienia o wszystkich nieprzyjemnych widokach z porodówki, przyczyną może być niedojrzałość danego mężczyzny. Zauważmy, że związki coraz bardziej przypominają bary szybkiej obsługi – ładny wygląd, szybka, bezproblemowa obsługa, żadnych zbędnych ceregieli. Coś nam nie pasuje do tego zgrabnego obrazka i mamy katastrofę. Stoi za tym mnóstwo przyczyn, niekoniecznie chodzi tylko o „słaby” charakter danego mężczyzny. W mediach wciąż przecież serwuje nam się nieistniejące w rzeczywistości obrazy – piękna kobieta bez wad, młoda matka wyglądająca jak z żurnala, w końcu filmy pornograficzne, po które często sięgają mężczyźni – wszystko to powoduje, że wykrzywiona w bólu twarz danej kobiety nie pasuje. I w intymnej chwili pojawia się problem, on nie może.

„Jeśli faktycznie mamy z tym do czynienia” – a kiedy nie mamy?

Przede wszystkim trzeba wyjaśnić pewną rzecz. To nie jest tak, że jeśli mężczyzna nie ma ochoty na seks po tym, jak uczestniczył we wspólnym porodzie, to z automatu oznacza to, że nabrał, powiedzmy wprost, obrzydzenia do ciała swojej partnerki. Takie podejrzenie wynika często z faktu, że o tym nie rozmawiamy. Spytanie wprost: „Już cię nie podniecam?” jest szalenie trudne. Jeśli już, to wolimy wygadać się przyjaciółce, choć i to napawa nas wstydem. Partnerzy ze sobą nie rozmawiają. Ona nie chce spytać, bo boi się odpowiedzi. Wstydzi się wyjaśnić sprawę. Albo uważa, że samo pytanie odziera ją z godności („Ja się tak namęczyłam, a teraz jeszcze muszę prosić o seks? Mam przyznać, że to moja wina?”). Więc dorabiamy sobie otoczkę. Przyczyny jego niechęci do seksu mogą być inne. Na przykład takie, że on się boi, że znowu „skaże” ją na poród i cierpienie. Czuje przed tym lęk, bo bezradność podczas porodu mogła go przerazić, wystraszył się, że ją straci, że coś stanie się dziecku. I to go hamuje. Jest jeszcze jeden powód, o którym rozmowa też bywa szalenie trudna, a który ma dużo wspólnego nie tyle z samym porodem, ile z okresem późniejszym. Przykład – ona wyżala się koleżance, że od porodu już go nie pociąga. Twierdzi, że to przez jego uczestnictwo. Ale przyczyną może być na przykład to, że przestała o siebie dbać. Pachnie ulanym mlekiem, nie ma czasu na chociażby ogolenie nóg czy zrobienie makijażu. To nie jest atrakcyjne i może spowodować niechęć do seksu. Rozmowy o tym są trudne, ponieważ w kobiecie natychmiast włącza się mechanizm obronny: „To podłe, przecież nie mam czasu, zajmuję się dzieckiem”. Dobrze, to prawda. Trzeba jednak oddzielić jedno od drugiego. Mężczyzna może być szalenie wdzięczny za to, że jego partnerka jest cudowną matką, może ją doceniać i szanować włożony wysiłek. Ale jednocześnie może jej nie pożądać z powodu zaniedbanego wyglądu – bo docenienie nie jest równoznaczne z pożądaniem. O tym trzeba rozmawiać, podzielić obowiązki, powiedzieć sobie szczerze, co nas boli.

Dobrym rozwiązaniem byłaby w tej sytuacji terapia? Ale, powiedzmy sobie szczerze, rodzi się dziecko, dochodzą wydatki, często sytuacja finansowa danej pary nie pozwala na opłacenie drogiej terapii małżeńskiej.

To nie do końca tak. Znam pary, które wyciągną pieniądze spod ziemi, żeby pójść na terapię i ratować związek. A są i takie, które mają wystarczająco środków, a i tak będą szukać powodów, by na terapię nie pójść. Poza tym ważna kwestia – czasem nawet nie próbujemy szukać bezpłatnej pomocy. Nie dowiadujemy się, czy jest taka możliwość, czyli: „Ech, terapia, pewnie z 60 zł za godzinę kłócenia się przy kimś”. Po pierwsze, to błędne myślenie o terapii, po drugie, w Warszawie w ciągu miesiąca można dostać się na bezpłatną terapię małżeńską. Nie wiem, jak jest w innym miastach, ale naprawdę często wystarczy tylko chcieć.

A co z „domowymi” sposobami pomocy, takimi „na własną rękę”? Czy fakt, że ona będzie się starała, może być w czymś pomocny? Założy koronkową halkę, będzie bardziej aktywna, zacznie wysyłać zachęcające SMS-y. Z jej strony jest duże staranie…

…które pomoże, jeśli problem leży właśnie w jej zachowaniu po porodzie. Jeśli jednak rzeczywiście mamy do czynienia z czymś głębszym, kłopoty tylko się nasilą. Mężczyzna, widząc starania swojej partnerki, może zacząć odczuwać jeszcze większe wyrzuty sumienia. Pamiętajmy, że mężczyźni mają naturę zdobywcy (i nie jest to uogólnienie ani uproszczenie). W takiej sytuacji mężczyzna chciałby krzyknąć: „Dziewczyno, nie poniżaj mnie ani siebie”. Jeśli on zdecyduje się na współżycie, to zrobi to z litości i poczucia winy. Ale skutek może być miażdżący dla związku.

Jakie mogą być konsekwencje dla pary, która jednak nie zdecyduje się na terapię? Nie będą robić nic oprócz przeczekania problemu. Czy mają jeszcze szansę na zdrową relację i fajny związek?

Jeśli mówimy o zdrowym i dojrzałym związku, to taki stan rzeczy powinien szybko minąć dzięki szczerej rozmowie, bliskości. Ale powiedzmy sobie szczerze – w dojrzałym związku taki problem albo nie wystąpi, albo będzie marginalny. W związku niedojrzałym musiałoby się pojawić coś, co sprawi, że partnerzy dojrzeją – np. wydarzenie losowe, choroba. Ale bardziej prawdopodobne jest to, że związek rozpadnie się w obliczu tej próby. Najczęstszą konsekwencją jest zdrada, życie obok siebie, w końcu rozpad związku. Trzeba tu podkreślić, że nie chodzi tylko o samo współżycie, ale przede wszystkim o zachwianie poczucie własnej wartości i poczucia bezpieczeństwa. Czy kobieta, która została odrzucona przez partnera dlatego, że urodziła dziecko, zdecyduje się na kolejną ciążę? Jaki komunikat z tego płynie dla mężczyzny – nie chcę mieć z Tobą więcej dzieci. Dla mnie to porażka męskości. Problem z decyzyjnością u mężczyzn, z odpowiedzialnością, silnie wiąże się z wyżej omawianym tematem. Satysfakcjonujące życie seksualne jest wynikiem jakości relacji. Jeśli jest ona zdrowa i dojrzała, praktycznie każdy problem da się rozwiązać. Jeśli taka nie jest – czas na pierwszy krok w stronę dojrzałości i zdecydowanie się na terapię. Dopiero potem możemy rozmawiać o seksie.

Sprawdź powiązane tematy

Posłuchaj podcastów stworzonych przez mamy dla mam!

Sprawdź
Dear User!

Before you click "Go to the Website" or close the window by clicking ×, please read the following information, as it concerns your personal data.

By clicking "Go to the website" or by closing this window, you consent to the processing of your personal data on the terms described below.

The administrator of personal data of people visiting our websites is USP Zdrowie sp. z o.o. with headquarters in Poleczki 35 street, Warsaw 02-822, Poland.

As part of USP Zdrowie services, we will collect information about the use of our websites. The scope of data collected by us includes, among others information stored in cookies, user's IP, as well as information about your device and browser.

Your data will be used by us for the following purposes: (i) providing you with access to a safe and functional website; (ii) conducting analyzes that allow to study the ways of using our websites and use their functionalities and content, as well as to improve and streamline them; (iii) marketing, including presenting you with advertisements and messages tailored to your interests and preferences (profiling).

The use of our websites will involve the use of technologies provided by third parties (e.g. Google, Facebook). As USP Zdrowie, we provide you with the opportunity to consent to the transfer of your data to the groups of recipients indicated by us by accepting all or some of the purposes of processing.

USP Zdrowie provides each user of our websites with the opportunity to exercise the right to request access to his personal data, rectify it, delete or limit processing, exercise the right to object to processing, as well as the right to transfer data. in the event that the legal basis for the processing of your personal data is your consent - we provide you with the possibility of withdrawing it at any time through dedicated mechanisms for managing privacy settings.

You can contact USP Zdrowie by: (i) sending an e-mail to the following address: daneosoboweusp@usp.pl; (ii) sending a letter to the following address: USP Zdrowie sp. z o.o., Poleczki 35 street, Warsaw 02-822, Poland.

Detailed information related to the rules for the processing of your personal data on individual USP Zdrowie websites can be found in our Privacy Policy (PL).

Below you can choose to accept all or some of the processing purposes. We will be happy if you decide to help us improve our services and websites!

Choose services
Service Description State
Solutions necessary to provide the service by electronic means
as part of our Websites, we use the localStorage solution. localStorage is a file created by the user's browser installed on his device. Thanks to the localStorage mechanism, we are able to provide our users with access to efficient and safe websites and the ability to use their functionalities (e.g. remembering your privacy settings and the possibility of changing them, remembering preferences related to the selected language of displaying the website, the ability to add products to the basket). Information saved and used as part of the localStorage mechanism will not be used to conduct marketing activities. The localStorage mechanism is necessary to provide our services in the form of Websites (Article 6 (1) (b) of the GDPR).
Analytical cookies:
cookies that are used for advanced analysis of user behavior on our websites. Analytical cookies are used, among others to analyze user behavior on Websites in order to optimize the appearance, content and functionality of websites. The legal basis for the processing of these types of cookies is your voluntary consent (Article 6 (1) (a) of the GDPR), which you can express and withdraw at any time using the functionality of our websites. Currently, USP Zdrowie uses the following analytical cookies:
Google Analytics an online tool for analyzing website statistics. The tool allows us to track traffic on our websites, including the ability to analyze user behavior on websites. Based on the data collected using Google Analytics, we are able to develop our websites and provide a friendly appearance of the website and add new, useful functionalities. Google Analytics is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the rules governing the processing of personal data by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
Google Tag Manager tag management system developed by Google to manage JavaScript and HTML tags used for tracking and analysis on websites. Google Tag Manager is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
HotJar tool for analyzing user behavior on the website using, among others heat maps (analysis of the user's cursor behavior on the website). With this tool, we can design our websites more effectively and improve their readability and functionality. HotJar is provided and operated by Hotjar Limited. More information on the principles of personal data processing by HotJar can be found here: https://help.hotjar.com/hc/en-us/categories/115001323967-About-Hotjar
Marketing cookies:
cookies that allow us to conduct activities related to the promotion of our services, products and websites. This category of cookies will be used, inter alia, in order to show you advertisements tailored to your preferences or provide other marketing content. The legal basis for the processing of these types of cookies is your voluntary consent (Article 6 (1) (a) of the GDPR), which you can express and withdraw at any time using the functionality of our websites. Currently, USP Zdrowie uses the following marketing cookies:
Facebook Pixel the Facebook Pixel tool is a piece of code on the website that allows you to measure, optimize and create groups of recipients of advertising campaigns on Facebook. The operation of this tool enables us to run more effective advertising campaigns and provide you with content that may be of real interest to you. Facebook Pixel is provided and operated by Facebook Ireland Limited. Facebook Pixel collects basic information stored in the cookie and information about the website and your activity. Facebook Ireland Limited may transfer personal data of its users to the United States of America, based on the legal mechanisms provided for in applicable law. The basis for the transfer of your data in some cases may also be your consent, which we collect as part of our websites. therefore, we would like to draw your attention to the fact that the law on the protection of personal data in the United States of America differs from European legislation and may not provide you with the same rights as those provided for by the provisions in force in Poland, and in some cases it may also combine with the possibility of access to your data by the authorities and services of a third country. in order to ensure the fullest protection of your rights and freedoms, the mechanisms used as part of the Facebook Pixel tool prevent your identification data from being identified and are subject to automatic processes of their removal in short periods.

We would also like to inform you that when using the Facebook Pixel USP Zdrowie tool, it complies with the current Regulations of Facebook Business Tools, including the agreements on the principles of co-administration of personal data. in order to fulfill the obligation resulting from the provisions of data protection law, we would like to inform you that in the scope of processing information collected using the Facebook Pixel tool:
  1. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited, with its registered office at 4 Grand Canal Square, Grand Canal Harbor, Dublin 2, Ireland, act as joint controllers (entities jointly deciding on the purposes and methods of personal data processing).
  2. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited have made joint arrangements regarding the performance of their obligations under the provisions of the GDPR.
  3. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited are responsible for providing appropriate grounds for processing personal data related to the collection of information via Facebook Pixel. Therefore, USP Zdrowie provides users with the opportunity to voluntarily consent to the collection and use of their data for marketing purposes on the websites, in particular for the purpose of conducting marketing campaigns on Facebook. Facebook Ireland Limited provides appropriate legal grounds relating to the possibility of using the personal data of portal users for the purposes of conducting USP Zdrowie marketing activities.
  4. As part of this Privacy Policy, USP Zdrowie provides you with access to all information related to the principles of data processing as part of our business activities. Information related to the principles of personal data processing by Facebook Ireland Limited, determination of the legal basis for such processing and the methods of exercising your rights by Facebook Ireland Limited, including information on the relevant Facebook contact forms, can be found in the Data Policy available at: https://www.facebook.com/about/privacy.
  5. USP Zdrowie is responsible to the users of Internet Services for the correct operation of the mechanisms enabling obtaining and withdrawing consents to use the information collected through the Facebook Pixel tool. After receiving the data collected via Facebook Pixel, Facebook Ireland Limited is independently responsible for the rights specified in Art. 15 - 20 GDPR towards users of your social network.
  6. Both USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited provide the possibility of exercising the right to object. in the event of receipt of a request related to an objection to the processing of personal data, USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited will take appropriate steps regarding the further processing of their users' data.
  7. USP Zdrowie is responsible for the proper implementation and configuration of Facebook Pixel. Facebook Ireland Limited remains responsible for ensuring the security of the service offered to us and personal data processed as part of Facebook Pixel.
  8. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited remain responsible for the proper response to all identified data breaches. The responsibility of USP Zdrowie in connection with the use of Facebook Pixel services applies to all cases related to providing users with a properly implemented and configured tool. Facebook Ireland Limited is responsible for all data protection breaches related to processing operations performed as part of the marketing service provided to us.
LinkedIn Insight Tag short code in Java Script technology that supports conversion tracking, website audience and site demographics for LinkedIn advertising campaigns. The operation of this tool enables us to run more effective advertising campaigns and provide you with content that may be of real interest to you. The LinkedIn Insight Tag is provided and operated by LinkedIn Ireland Unlimited Company. More information on the rules for the processing of personal data with the processing of personal data by LinkedIn can be found here: https://www.linkedin.com/help/lms/answer/65513/add-the-linkedin-insight-tag-to-your-website?lang=en
Google Ads tool that is one of the elements of the Google advertising system, allowing the display of sponsored links in the search results of the Google Search Engine and on websites of entities cooperating with Google. The Google Ads tool is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
SALESmanago tool enabling the identification and monitoring of contacts and users on websites and conducting personalized marketing communication. The SALESmanago tool is provided and operated by our partner, Benhauer Sp. z o.o. More information on the principles of personal data processing using the SALESmanago tool can be found here: https://www.salesmanago.pl/marketing-automation/technologie.htm
AppNexus / Xaxis Turbine Xaxis is a global digital media platform that programmatically connects advertisers with audiences. More information on the principles of personal data processing using the Xaxis Turbine tool can be found here: https://www.xaxis.com/privacy-notice/polityka-prywatnosci-xaxis/
Selectivv tool enabling user data segmentation, used to target emissions as part of an advertising campaign. More about the rules on the site: https://selectivv.com/polityka-prywatnosci/
Campaign Manager 360 system for managing advertisements and measuring their effectiveness, designed for advertisers and media agencies. It is part of the Google Marketing Platform provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=pl
Revhunter A tool that allows you to send advertisements to users of the Administrator's website in the form of e-mail messages that are tailored to the user's actions and behavior on the website. The retargeting service is performed via the Revhunter tool, which belongs to INIS sp. z o.o. with headquarters in Rybnik at Raciborska 35a street, Poland (TAX ID: 6423128785). More info on page: https://revhunter.pl/polityka-prywatnosci
CAKE cloud-based tool that enables campaign management, optimization and monitoring of partners in the area of performance marketing. More information here: https://getcake.com/privacy-policy/
User.com tool enabling identification and monitoring of contacts and users on websites and conducting personalized marketing communication. The User.com tool is provided and operated by our partner, User.com Sp. z o.o. More information on the principles of personal data processing using the User.com tool can be found here: https://user.com/en/privacy-policy/
Make.com is a tool for automating business processes, enabling integrations with other systems, analyzing user behavior on websites, and delivering personalized content and experiences. Make.com is provided and supported by Make.com Inc. You can find more information about the personal data processing policies using the Make.com tool here: https://www.make.com/en/privacy-notice
TikTok Pixel TikTok Pixel - A tool to integrate with your website that allows you to share website events with TikTok. When used with TikTok for Business tools, the Pixel can measure website traffic, assess the effectiveness of ad campaigns, optimize campaigns, and acquire new customers. Once properly set up and verified, the Pixel conveys information about actions taken on your site according to the events you have configured, which reflect the entire customer journey from viewing a product details page to adding an item to a cart and making a purchase. The Pixel collects data available via standard web browsers, including information about ads or events, timestamps, IP addresses, device data, and cookies that support the measurement, optimization, and targeting of your campaigns. In the future, this data will enable TikTok to customize recommendations for Pixel event settings and offer automated solutions. More information about this tool can be found in TikTok's Privacy Policy and TikTok Business Product Terms

After 5 seconds, we will refresh the page to load the current settings.