„Trzeba powiedzieć nie i krzyczeć”. Ekspert z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę o tym, jak rozmawiać z dzieckiem o molestowaniu /fot. GettyImages „Trzeba powiedzieć nie i krzyczeć”. Ekspert z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę o tym, jak rozmawiać z dzieckiem o molestowaniu /fot. GettyImages

„Trzeba powiedzieć nie i krzyczeć”. Ekspert z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę o tym, jak rozmawiać z dzieckiem o molestowaniu

- Dobrze jest traktować intymność jak każdą inną sferę życia człowieka i raz na jakiś czas rozmawiać o niej podczas kąpieli albo wybierania kostiumu kąpielowego. Warto też upewniać się, że nasze dziecko wie i pamięta, jak powinno zareagować, gdy jakiś dorosły będzie chciał je dotykać albo zobowiązać do wspólnej tajemnicy, tak samo, jak upewniamy się, że dziecko pamięta, na jakim świetle nie przechodzić przez ulicę. Uczmy dzieci, że ich ciało należy do nich i choć rodzic pomaga w kąpieli, a lekarz czasem bada, to właśnie one decydują o tym, czy chcą się do kogoś przytulić, dać buziaka albo siadać na kolanach- mówi Joanna Klocek, psycholog, seksuolog i psychoterapeuta z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.

Marianna Fijewska: Pani Joanno, zanim zapytam, jak rozmawiać z dzieckiem o zagrożeniu, jakim jest wykorzystywanie seksualne, najpierw powinnam się chyba upewnić, czy w ogóle warto taki temat poruszać? Ktoś mógłby powiedzieć, że nie ma sensu straszyć dziecka, skoro nic złego się nie wydarzyło.

Joanna Klocek: Nie warto straszyć, ale warto rozmawiać z dzieckiem o zagrożeniach związanych z molestowaniem. Dzięki temu maluch będzie uważny na wszelkie niepokojące sygnały. Damy mu narzędzia do tego, by w chwili zagrożenia odpowiednio zareagował. Już od najmłodszych lat warto uświadamiać dziecko, że nie każdemu należy ufać, że nie każdy ma dobre intencje. Nie chodzi o to, by wmawiać mu, że świat jest zły i że ma kroczyć po nim pełne lęku. Wręcz przeciwnie- chodzi o to, by uświadomić je, że są normy i granice, które dają ludziom poczucie bezpieczeństwa.

W jakim wieku warto zacząć taką rozmowę?

Właściwie na każdym etapie życie warto ją kontynuować i na każdym etapie życia będzie ona nieco inna. Radziłabym rozmawiać o granicach i intymności od samego początku. Gdy dziecko zaczyna mówić, rodzice uczą je nazywać świat, w tym również swoje części intymne. Już wtedy warto zaznaczyć, że te części może dotykać tylko dziecko i rodzic np. podczas kąpieli oraz w wyjątkowych sytuacjach lekarz, ale wyłącznie wtedy, gdy rodzic jest blisko i gdy na to pozwoli. Taki komunikat można dać dziecku wprost: „To są twoje części intymne i nikt nie powinien ich dotykać, nawet jeśli o to prosi, nikt też nie ma prawa prosić cię o dotykanie tych części u siebie. Jeśli ktoś będzie chciał to zrobić, trzeba powiedzieć: ‚nie’, krzyczeć i szybciutko zaalarmować innego dorosłego”.

Joanna Klocek /fot. archiwum prywatne

Joanna Klocek /fot. archiwum prywatne

Gorąco zachęcam do obejrzenia razem z dzieckiem krótkiej bajki stworzonej przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę pt.: „Gadki z psem”. Ta pięciominutowa kreskówka w bardzo prosty sposób wyjaśnia kilka ważnych kwestii. Np., że części intymne, to właśnie te, które zasłania bielizna, że „nie” znaczy „nie”, a dziecko ma prawo odmawiać nawet wtedy, gdy jakiś dorosły bardzo o coś prosi. Filmik wyjaśnia też, że tajemnice dzielą się na dobre i złe. Dobre są wtedy, gdy dziecko chce zrobić siostrze niespodziankę i nie mówi, co przygotowało na jej urodziny, a złe wtedy, gdy inny dorosły zakazuje mówić o czymś rodzicom i takich sekretów nie należy dochowywać.

Filmik przedstawia też kilka scen potencjalnego zagrożenia. Widzimy pana, który prosi dzieci na placu zabaw, by pomogły mu szukać psa albo panią, która nalega, by chłopczyk wsiadł do jej samochodu. Wyobrażam sobie, że po obejrzeniu go, zwłaszcza u dzieci w wieku przedszkolnym, może pojawić się mnóstwo pytań, np.: „A dlaczego ktoś chciałby mnie porwać?”. Jak sobie z nimi radzić?

Rzeczywiście dzieci w tym wieku pytają bardzo dużo, ale należy pamiętać, że ich konstrukty myślowe są jeszcze bardzo proste. Moja rada to krótkie, nieskomplikowane i oczywiście zgodne z prawdą odpowiedzi. Zamiast wchodzenia w szczegóły dotyczące tego, czym jest pedofilia, skupiłabym się na tym, co dziecko jest w stanie zrozumieć i co nie wywoła u niego przerażenia. Na przykład: „Nie każdy dorosły jest miły, ale to nie znaczy, że każdy jest niemiły. Są tacy, którzy krzywdzą dzieci i absolutnie nie powinno tak być, bo każdy dorosły powinien chronić, a nie krzywdzić dzieci”. Warto też upewnić się, jak dziecko zrozumiało naszą rozmowę i raz na jakiś czas odświeżyć sobie kreskówkę albo dopytać np. o to, co powinno zrobić, gdy ktoś obcy, będzie je namawiał do wspólnej podróży samochodem.

Co w rozmowach na te tematy jest najważniejsze? Czym powinien kierować się rodzic, podejmując nawet krótką wymianę zdań o intymności lub zagrożeniu, jakim jest wykorzystanie seksualne?

Najważniejsze jest uczenie dzieci asertywności i dawanie im poczucia sprawczości. Proszę zauważyć, że dzieci od najmłodszych lat są przyzwyczajane do tego, że to dorosły decyduje i że trzeba go słuchać. Ale w kontekście ciała i intymności maluchy mają prawo decydować o sobie, o czym często zapominamy. Najprostszy przykład to imprezy rodzinne.

Wielu dorosłych ma tendencję do ściskania maluchów, niezależnie od tego, czy chcą, czy nie. Nie ma w tym złych intencji, ale dobrze jest dać dziecku komunikat: „Jeśli nie masz ochoty, możesz odmówić i powiedzieć dziadkom/ciociom: ‚Teraz nie chcę się przytulać’ , ‚Teraz nie mam ochoty, żeby dawać buziaki’ i to jest w porządku”.

Nie jest to oczywiście rozmowa o wykorzystywaniu seksualnym, bo zakładamy, że nikt z rodziny nie ma wobec dziecka złych zamiarów, ale jest to rozmowa o granicach, których świadomość chroni w sytuacji rzeczywistego zagrożenia.

Powiedziała pani, że rozmowy na temat intymności powinny wyglądać inaczej w zależności od etapu rozwoju dziecka. A jak powinny wyglądać, gdy dziecko ma 10-12 lat i zaczyna dojrzewać?

Dzieci w tym wieku już zaczynają czuć skrępowanie nagością, dziewczynki po raz pierwszy miesiączkują, a chłopcy dojrzewają płciowo i instynktownie nie chcą np. przebierać się przy innych. Rozmowy o intymności mogą być szczególnie ważne właśnie w kontekście momentu zmiany z dziecka w nastolatka. Gdy dzieci są mniejsze, często przebierają się przy innych członkach rodziny, wchodzą rodzicom do łazienki albo rodzice wchodzą do łazienki im i nikt specjalnie nie zwraca na to uwagi. W momencie początków dojrzewania sytuacja się zmienia. Mama czy tata może podkreślić to w rozmowie: „Kiedy się przebierasz, masz prawo zamknąć się w pokoju i każdy z nas będzie to szanował”, albo „Jeśli wolisz w szatni przed WF-em przebrać się w łazience, to to zrób, nie ma przymusu, by każdy przebierał się razem”. I to także będzie rozmowa o granicach, które są bezpiecznikiem.

Z perspektywy pani doświadczenia zawodowego, jakie są konsekwencje absolutnego nierozmawiania z dziećmi o intymności i związanych z nią granicach?

Dzieci nie mają wtedy dostępu do rzetelnych informacji, jakie mogłyby otrzymać od dorosłych, więc w naturalny sposób zaczynają poszukiwać wiedzy u rówieśników albo w internecie. Nie wiadomo, na co trafią i co będą rozumieć poprzez intymność. To po pierwsze. Po drugie jest większe prawdopodobieństwo, że dziecko nie będzie zdawać sobie sprawy z zagrożenia, nie rozpozna intencji osoby, która będzie chciała je skrzywdzić, a sprawcy wykorzystują niewiedzę dziecka oraz jego uległość. Stosują rozmaite techniki manipulacji – nazywają czynności seksualne „świetną zabawą”, w dodatku zabawą, w którą mogą grać tylko wybrane, wyjątkowo piękne lub wyjątkowo mądre dzieci.

Jest duże prawdopodobieństwo, że dziecko, które jest świadome swojej intymności i potrafi stawiać granice, nigdy w taką „zabawę” nie zagra, intuicyjnie wyczuje zagrożenie i odpowiednio zareaguje na próby manipulacji.

Niedawno natknęłam się na wywiad z dziewczyną, która przez lata była molestowana przez przyjaciela rodziny. O wszystkim powiedziała rodzicom dopiero w wieku dwudziestu kilku lat. Jak podkreślała, przez całe życie miała bardzo dobre relacje zarówno z mamą, jak i tatą. Zastanawiam się, dlaczego w takim razie milczała? Dlaczego dzieci, które ufają swoim rodzicom, które czują się przez nich kochane, nie wyjawiają im tej potwornej tajemnicy?

Sytuacja jest niezwykle skomplikowana, a wykorzystywane dzieci czują się w nią uwikłane, współwinne, a nawet całkowicie winne. Moje doświadczenie zawodowe potwierdza to, co pokazują badania – sprawcą molestowania jest najczęściej osoba bardzo dobrze znana dziecku, ktoś z bezpośredniego otoczenia, np. dziadek, ojciec, wujek, sąsiad, partner matki czy tak, jak w wymienionym przez panią przykładzie, bliski przyjaciel rodziny. By uciszyć dziecko, sprawcy stosują najróżniejsze argumenty: „Twoja rodzina się rozpadnie, jeśli komukolwiek powiesz o naszej tajemnicy”, „Twoja mama nie będzie miała za co żyć i będzie jej bardzo źle”, „Twoim rodzicom będzie przykro, gdy się dowiedzą”, „Mama się na ciebie pogniewa”… Takie pseudoargumenty potęgują w dziecku nieprawdopodobne poczucie winy i wstydu, zwłaszcza gdy sytuacja nie była jednorazowa, ale trwa od kilku miesięcy czy nawet lat. Dlatego milczenie dziecka trzeba rozpatrywać w sposób bardzo indywidualny i pamiętać, że odpowiedzialność zawsze leży wyłącznie po stronie osoby dorosłej. To dorosły sprawca doprowadza do tej sytuacji, a nie jakaś cecha czy tendencja dziecka. Pragnę to podkreślić, bo czasem rodzice, gdy dowiadują się o molestowaniu, mają pretensje do dziecka, mówiąc: „Jak to się mogło stać? Dlaczego nie zareagowałaś/eś przecież uczyliśmy cię, że o takich rzeczach trzeba natychmiast alarmować!”.

To czy dziecko zareagowało, czy nie zależy od bardzo wielu zmiennych, np. kim był oprawca, w jakich okolicznościach dopuścił się molestowania i jak dziecko reaguje na sytuacje silnego stresu – u części dzieci pojawia się tzw. reakcja zamrożenia, czyli totalnego sparaliżowania i zależy ona wyłącznie od czynników indywidualnych.

Jednak to, co bez wątpienia zwiększa bezpieczeństwo dziecka, to umiejętność stawiania granic i świadomość własnej intymności.

Zatem, co powiedziałaby pani tym, którzy oczekują dziecka lub właśnie zostali rodzicami i chcą wychować je w taki sposób, by intymność nie była tematem tabu?

By już od najmłodszych lat malucha, wplatali rozmowy o intymności i stawianiu granic w codzienność. By te rozmowy były czymś naturalnym na każdym etapie życia dziecka, a potem nastolatka. Odradzałabym organizowanie wielkich pogadanek o intymnych częściach ciała, seksualności czy wykorzystywaniu seksualnym, bo tego rodzaju rozmowy są nienaturalne i generują stres zarówno u dziecka, jak i rodziców. Dobrze jest traktować intymność jak każdą inną sferę życia człowieka i raz na jakiś czas rozmawiać o niej podczas kąpieli albo wybierania kostiumu kąpielowego. Warto też upewniać się, że nasze dziecko wie i pamięta, jak powinno zareagować, gdy jakiś dorosły będzie chciał je dotykać albo zobowiązać do wspólnej tajemnicy, tak samo, jak upewniamy się, że dziecko pamięta, na jakim świetle nie przechodzić przez ulicę.

Uczmy dzieci, że ich ciało należy do nich i choć rodzic pomaga w kąpieli, a lekarz czasem bada, to właśnie one decydują o tym, czy chcą się do kogoś przytulić, dać buziaka albo siadać na kolanach. Uczmy dzieci mówić: „Nie mam na to ochoty, nie zrobię tego”. I pamiętajmy, że „trudne” rozmowy wcale nie muszą być trudne, jeśli nie będziemy ich tak traktować.

 

Dziękujemy Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.

Sprawdź powiązane tematy

Posłuchaj podcastów stworzonych przez mamy dla mam!

Sprawdź
Dear User!

Before you click "Go to the Website" or close the window by clicking ×, please read the following information, as it concerns your personal data.

By clicking "Go to the website" or by closing this window, you consent to the processing of your personal data on the terms described below.

The administrator of personal data of people visiting our websites is USP Zdrowie sp. z o.o. with headquarters in Poleczki 35 street, Warsaw 02-822, Poland.

As part of USP Zdrowie services, we will collect information about the use of our websites. The scope of data collected by us includes, among others information stored in cookies, user's IP, as well as information about your device and browser.

Your data will be used by us for the following purposes: (i) providing you with access to a safe and functional website; (ii) conducting analyzes that allow to study the ways of using our websites and use their functionalities and content, as well as to improve and streamline them; (iii) marketing, including presenting you with advertisements and messages tailored to your interests and preferences (profiling).

The use of our websites will involve the use of technologies provided by third parties (e.g. Google, Facebook). As USP Zdrowie, we provide you with the opportunity to consent to the transfer of your data to the groups of recipients indicated by us by accepting all or some of the purposes of processing.

USP Zdrowie provides each user of our websites with the opportunity to exercise the right to request access to his personal data, rectify it, delete or limit processing, exercise the right to object to processing, as well as the right to transfer data. in the event that the legal basis for the processing of your personal data is your consent - we provide you with the possibility of withdrawing it at any time through dedicated mechanisms for managing privacy settings.

You can contact USP Zdrowie by: (i) sending an e-mail to the following address: daneosoboweusp@usp.pl; (ii) sending a letter to the following address: USP Zdrowie sp. z o.o., Poleczki 35 street, Warsaw 02-822, Poland.

Detailed information related to the rules for the processing of your personal data on individual USP Zdrowie websites can be found in our Privacy Policy (PL).

Below you can choose to accept all or some of the processing purposes. We will be happy if you decide to help us improve our services and websites!

Choose services
Service Description State
Solutions necessary to provide the service by electronic means
as part of our Websites, we use the localStorage solution. localStorage is a file created by the user's browser installed on his device. Thanks to the localStorage mechanism, we are able to provide our users with access to efficient and safe websites and the ability to use their functionalities (e.g. remembering your privacy settings and the possibility of changing them, remembering preferences related to the selected language of displaying the website, the ability to add products to the basket). Information saved and used as part of the localStorage mechanism will not be used to conduct marketing activities. The localStorage mechanism is necessary to provide our services in the form of Websites (Article 6 (1) (b) of the GDPR).
Analytical cookies:
cookies that are used for advanced analysis of user behavior on our websites. Analytical cookies are used, among others to analyze user behavior on Websites in order to optimize the appearance, content and functionality of websites. The legal basis for the processing of these types of cookies is your voluntary consent (Article 6 (1) (a) of the GDPR), which you can express and withdraw at any time using the functionality of our websites. Currently, USP Zdrowie uses the following analytical cookies:
Google Analytics an online tool for analyzing website statistics. The tool allows us to track traffic on our websites, including the ability to analyze user behavior on websites. Based on the data collected using Google Analytics, we are able to develop our websites and provide a friendly appearance of the website and add new, useful functionalities. Google Analytics is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the rules governing the processing of personal data by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
Google Tag Manager tag management system developed by Google to manage JavaScript and HTML tags used for tracking and analysis on websites. Google Tag Manager is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
HotJar tool for analyzing user behavior on the website using, among others heat maps (analysis of the user's cursor behavior on the website). With this tool, we can design our websites more effectively and improve their readability and functionality. HotJar is provided and operated by Hotjar Limited. More information on the principles of personal data processing by HotJar can be found here: https://help.hotjar.com/hc/en-us/categories/115001323967-About-Hotjar
Marketing cookies:
cookies that allow us to conduct activities related to the promotion of our services, products and websites. This category of cookies will be used, inter alia, in order to show you advertisements tailored to your preferences or provide other marketing content. The legal basis for the processing of these types of cookies is your voluntary consent (Article 6 (1) (a) of the GDPR), which you can express and withdraw at any time using the functionality of our websites. Currently, USP Zdrowie uses the following marketing cookies:
Facebook Pixel the Facebook Pixel tool is a piece of code on the website that allows you to measure, optimize and create groups of recipients of advertising campaigns on Facebook. The operation of this tool enables us to run more effective advertising campaigns and provide you with content that may be of real interest to you. Facebook Pixel is provided and operated by Facebook Ireland Limited. Facebook Pixel collects basic information stored in the cookie and information about the website and your activity. Facebook Ireland Limited may transfer personal data of its users to the United States of America, based on the legal mechanisms provided for in applicable law. The basis for the transfer of your data in some cases may also be your consent, which we collect as part of our websites. therefore, we would like to draw your attention to the fact that the law on the protection of personal data in the United States of America differs from European legislation and may not provide you with the same rights as those provided for by the provisions in force in Poland, and in some cases it may also combine with the possibility of access to your data by the authorities and services of a third country. in order to ensure the fullest protection of your rights and freedoms, the mechanisms used as part of the Facebook Pixel tool prevent your identification data from being identified and are subject to automatic processes of their removal in short periods.

We would also like to inform you that when using the Facebook Pixel USP Zdrowie tool, it complies with the current Regulations of Facebook Business Tools, including the agreements on the principles of co-administration of personal data. in order to fulfill the obligation resulting from the provisions of data protection law, we would like to inform you that in the scope of processing information collected using the Facebook Pixel tool:
  1. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited, with its registered office at 4 Grand Canal Square, Grand Canal Harbor, Dublin 2, Ireland, act as joint controllers (entities jointly deciding on the purposes and methods of personal data processing).
  2. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited have made joint arrangements regarding the performance of their obligations under the provisions of the GDPR.
  3. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited are responsible for providing appropriate grounds for processing personal data related to the collection of information via Facebook Pixel. Therefore, USP Zdrowie provides users with the opportunity to voluntarily consent to the collection and use of their data for marketing purposes on the websites, in particular for the purpose of conducting marketing campaigns on Facebook. Facebook Ireland Limited provides appropriate legal grounds relating to the possibility of using the personal data of portal users for the purposes of conducting USP Zdrowie marketing activities.
  4. As part of this Privacy Policy, USP Zdrowie provides you with access to all information related to the principles of data processing as part of our business activities. Information related to the principles of personal data processing by Facebook Ireland Limited, determination of the legal basis for such processing and the methods of exercising your rights by Facebook Ireland Limited, including information on the relevant Facebook contact forms, can be found in the Data Policy available at: https://www.facebook.com/about/privacy.
  5. USP Zdrowie is responsible to the users of Internet Services for the correct operation of the mechanisms enabling obtaining and withdrawing consents to use the information collected through the Facebook Pixel tool. After receiving the data collected via Facebook Pixel, Facebook Ireland Limited is independently responsible for the rights specified in Art. 15 - 20 GDPR towards users of your social network.
  6. Both USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited provide the possibility of exercising the right to object. in the event of receipt of a request related to an objection to the processing of personal data, USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited will take appropriate steps regarding the further processing of their users' data.
  7. USP Zdrowie is responsible for the proper implementation and configuration of Facebook Pixel. Facebook Ireland Limited remains responsible for ensuring the security of the service offered to us and personal data processed as part of Facebook Pixel.
  8. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited remain responsible for the proper response to all identified data breaches. The responsibility of USP Zdrowie in connection with the use of Facebook Pixel services applies to all cases related to providing users with a properly implemented and configured tool. Facebook Ireland Limited is responsible for all data protection breaches related to processing operations performed as part of the marketing service provided to us.
LinkedIn Insight Tag short code in Java Script technology that supports conversion tracking, website audience and site demographics for LinkedIn advertising campaigns. The operation of this tool enables us to run more effective advertising campaigns and provide you with content that may be of real interest to you. The LinkedIn Insight Tag is provided and operated by LinkedIn Ireland Unlimited Company. More information on the rules for the processing of personal data with the processing of personal data by LinkedIn can be found here: https://www.linkedin.com/help/lms/answer/65513/add-the-linkedin-insight-tag-to-your-website?lang=en
Google Ads tool that is one of the elements of the Google advertising system, allowing the display of sponsored links in the search results of the Google Search Engine and on websites of entities cooperating with Google. The Google Ads tool is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
SALESmanago tool enabling the identification and monitoring of contacts and users on websites and conducting personalized marketing communication. The SALESmanago tool is provided and operated by our partner, Benhauer Sp. z o.o. More information on the principles of personal data processing using the SALESmanago tool can be found here: https://www.salesmanago.pl/marketing-automation/technologie.htm
AppNexus / Xaxis Turbine Xaxis is a global digital media platform that programmatically connects advertisers with audiences. More information on the principles of personal data processing using the Xaxis Turbine tool can be found here: https://www.xaxis.com/privacy-notice/polityka-prywatnosci-xaxis/
Selectivv tool enabling user data segmentation, used to target emissions as part of an advertising campaign. More about the rules on the site: https://selectivv.com/polityka-prywatnosci/
Campaign Manager 360 system for managing advertisements and measuring their effectiveness, designed for advertisers and media agencies. It is part of the Google Marketing Platform provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=pl
Revhunter A tool that allows you to send advertisements to users of the Administrator's website in the form of e-mail messages that are tailored to the user's actions and behavior on the website. The retargeting service is performed via the Revhunter tool, which belongs to INIS sp. z o.o. with headquarters in Rybnik at Raciborska 35a street, Poland (TAX ID: 6423128785). More info on page: https://revhunter.pl/polityka-prywatnosci
CAKE cloud-based tool that enables campaign management, optimization and monitoring of partners in the area of performance marketing. More information here: https://getcake.com/privacy-policy/
User.com tool enabling identification and monitoring of contacts and users on websites and conducting personalized marketing communication. The User.com tool is provided and operated by our partner, User.com Sp. z o.o. More information on the principles of personal data processing using the User.com tool can be found here: https://user.com/en/privacy-policy/
Make.com is a tool for automating business processes, enabling integrations with other systems, analyzing user behavior on websites, and delivering personalized content and experiences. Make.com is provided and supported by Make.com Inc. You can find more information about the personal data processing policies using the Make.com tool here: https://www.make.com/en/privacy-notice
TikTok Pixel TikTok Pixel - A tool to integrate with your website that allows you to share website events with TikTok. When used with TikTok for Business tools, the Pixel can measure website traffic, assess the effectiveness of ad campaigns, optimize campaigns, and acquire new customers. Once properly set up and verified, the Pixel conveys information about actions taken on your site according to the events you have configured, which reflect the entire customer journey from viewing a product details page to adding an item to a cart and making a purchase. The Pixel collects data available via standard web browsers, including information about ads or events, timestamps, IP addresses, device data, and cookies that support the measurement, optimization, and targeting of your campaigns. In the future, this data will enable TikTok to customize recommendations for Pixel event settings and offer automated solutions. More information about this tool can be found in TikTok's Privacy Policy and TikTok Business Product Terms

After 5 seconds, we will refresh the page to load the current settings.