Babki z piersiami Od lewej: Magda, Nina i Marta – założycielki fanpage’a Babki z piersiami / Archiwum prywatne

Większość tego, co słyszymy o karmieniu piersią, to mity. „Babki z piersiami” powstały po to, by je obalać i wspierać karmiące mamy

Spis treści:

Wiele mam mierzy się z baby bluesem, ale wstydzi się o tym mówić. Wydaje im się, że wszystkie inne mamy są takie piękne na tym Instagramie, dzieci im nie płaczą, chodzą umalowane jak gwiazdy filmowe. A one paradują z kołtunem na głowie w rozciągniętym dresie poplamionym mlekiem. W takich momentach myślą, że są jakimiś życiowymi ciamajdami, które ewidentnie nie ogarniają. „Babki z piersiami” powstały po to, by powiedzieć im, że nie są w tym same – mówi Magdalena Michalska-Kacymirow, jedna z założycielek profilu na Facebooku, wspierającego karmiące mamy.  

Babki z piersiami” – strona dla mam karmiących piersią

Marta Dragan: „Nic tak nie wspiera karmienia piersią, jak cosleeping i karmienie na leżąco. Same uprawiamy i polecamy” – piszecie w jednym z postów na profilu „Babki z piersiami”. Jest pod nim ponad pół tysiąca lajków i długa, żywa dyskusja. Skąd pomysł, by promować karmienie piersią?

Magdalena Michalska-Kacymirow: Wszystkie trzy – Nina Błaszczyk-Nowik, Marta Moeglich i ja, założycielki profilu „Babki z piersiami” – jesteśmy z jednego miasta i poznałyśmy się dwa lata temu na kursie na promotorki karmienia piersią. Pomyślałyśmy, że fajnie byłoby dalej rozwijać naszą pasję, która pojawiła się, kiedy zostałyśmy mamami.

Zaczęłyśmy od nagrywania edukacyjnych filmików o karmieniu piersią, potem to naturalnie ewoluowało i powstał fanpage na Facebooku. Na początku miałyśmy czysto edukacyjną misję, by przedstawiać aktualne, oparte na dowodach naukowych informacje o karmieniu piersią. Ciągle przecież krąży wiele mitów dotyczących laktacji, które mogą dużo namieszać mamom.

Później, nasz profil zmienił nieco charakter, stał się bardziej wsparciem w karmieniu piersią. Nasze teksty o macierzyństwie miały bardzo duży odzew, bo kobiety doceniły ich szczerość i autentyczność, to, że my raczej nie lukrujemy macierzyństwa, ale też nie przedstawiamy go w samych czarnych kolorach. Po prostu pokazujemy blaski i cienie macierzyństwa na luzie i z humorem.

Jakie są wasze czytelniczki? Czego szukają na profilu „Babki z piersiami”?

Myślę, że są dwa nurty. Z jednej strony edukacja laktacyjna i konkretne wsparcie w karmieniu piersią, a z drugiej misja stworzenia „wioski kobiet”. Mamy poczucie, że w dzisiejszych czasach wiele mam czuje się samotnych w macierzyństwie. To jest wsparcie na zasadzie: kobieta-kobiecie, matka-matce. Wszystkie trzy czujemy się feministkami. Mamy siłę i moc kobiet, uważamy, że kiedy kobiety robią coś wspólnie, mogą powstać różne fajne rzeczy. Jeśli chodzi o macierzyństwo, odnajdujemy się w „rodzicielstwie bliskości”.

Marta Babki z piersiami karmi swoją córkę
Marta Moeglich / Archiwum prywatne

Na „Babkach” staramy się to wszystko łączyć i chyba nam się udaje. Dużo matek kontaktuje się z nami , także w prywatnych wiadomościach. Często są to konkretne pytania dotyczące laktacji. Kiedy możemy dać konkretne odpowiedzi, staramy się pomóc, czasem po prostu kierujemy do specjalistów.

My, jako promotorki karmienia piersią, nie mamy wykształcenia medycznego. Jesteśmy w stanie ocenić fizjologię laktacji, zauważyć jakiś problem, wskazać popełniany błąd, odwieść od powielania popularnych mitów, ale jeśli mamy do czynienia z problemem medycznym, kierujemy takie mamy dalej, najczęściej do doradców laktacyjnych. To osoby z wykształceniem medycznym, lekarze bądź położne, którzy jednocześnie ukończyli specjalistyczny kurs o karmieniu piersią.

Z jakimi problemami najczęściej zwracają się do was karmiące mamy?

To bardzo szerokie spektrum. Często są to pytania bardziej informacyjne, np. w sprawach diety czy stosowania leków. Często mamy nie wiedzą, czy coś robią dobrze. Martwią się, że dziecko płacze a ktoś im zwraca uwagę, że  pewnie się nie najada. Chcą się w tym upewnić. Podkreślamy, że płacz jest jedynym sposobem dziecka na pokazanie nam, że coś jest nie tak. Płaczem dziecko komunikuje wiele potrzeb. Na przykład, że coś je boli, jest mu za ciepło albo za zimno, chce leżeć w innej pozycji albo domaga się wzięcia na ręce. Nie zawsze płacz oznacza to, że dziecko jest głodne. Na podstawie przyrostu wagi jesteśmy w stanie ocenić czy dziecko przybiera prawidłowo i czy są spełnione wskaźniki karmienia piersią.

Pytań jest cały przekrój. Mam wrażenie, że łatwiej  rozmawia się z osobą, która nie jest lekarzem, i która sama  ma dzieci. Dla wielu kobiet, szczególnie z mniejszych miejscowości, jesteśmy „pierwszym  kontaktem”. Kiedy uznamy, że trzeba bardziej specjalistycznej pomocy, szukamy jej, ale w wielu przypadkach po prostu nie ma takiej potrzeby, bo wątpliwości związane są z rozwojem dziecka, a często te z danego etapu laktacji wpisują się w fizjologię laktacji.

Karmienie piersią – mity i rady

W sprawie karmienia piersią ciągle pokutuje wiele krzywdzących mitów laktacyjnych. Z jakimi najczęściej  się spotykacie?

Często pojawiającym się mitem jest dieta matki karmiącej. Mamy ciągle słyszą od członków swojej rodziny, koleżanek czy przedstawicieli medycznych zalecenia, by nie jeść pewnych produktów, bo są wzdymające albo powodują kolki u niemowląt. Tymczasem jeżeli nie ma konkretnych zaleceń od alergologa, nie ma potrzeby wprowadzania ograniczeń.

Kolejnym bardzo często pojawiającym się mitem jest kwestia długiego karmienia piersią. Jest taka opinia, notorycznie powielana, że po pierwszym roku życia dziecka mleko matki jest bezwartościowe, że to jest woda. Zdarza się, że matki, które chcą karmić dłużej, spotykają się z nieprzyjemnymi komentarzami ze strony rodziny, obcych osób, a nawet lekarzy.

Magda Babki z piersiami
Magda Michalska-Kacymirow / Archiwum prywatne

Temat rzeka to braku pokarmu. Funkcjonuje silne przekonanie, że można po prostu nie mieć pokarmu, albo może on nie być taki, jak trzeba – za chudy albo za tłusty. W rzeczywistości mleko zawsze jest wartościowe. Staramy się walczyć z tym mitem, bo bardzo negatywnie wpływa na karmienie i pod jego wpływem mamy przestają karmić albo zaczynają dokarmiać dziecko mieszanką, co zaburza laktację i w efekcie prowadzi do odstawienia dziecka od piersi.

Matki często słyszą też, że mają za małe albo za duże piersi i dlatego nie produkują mleka. To znowu mit, ponieważ wielkość piersi nie ma żadnego wpływu na to, jak będzie wyglądała nasza laktacja.

Jakie są największe rozczarowania karmiącej mamy w pierwszych tygodniach po urodzeniu dziecka?

To jest dla niej szok. Zwykle mamy trochę lukrowaną wizję macierzyństwa, że to będzie taki śliczny, różowy bobasek, z którym będziemy siedzieć w fotelu, a on będzie ssał pierś. Tymczasem karmienia piersią trzeba się nauczyć. Na początku laktacja jest nieustabilizowana, więc piersi różnie się zachowują, mogą boleć, być nabrzmiałe, mogą się pojawiać jakieś trudności. Mamy pełno lęków, bo nie wiemy, co jest normą, a co problemem.

W tych pierwszych tygodniach stajemy się matką-karmicielką i do tej funkcji sprowadza się cała nasza egzystencja. Dziecko w tym okresie musi być karmione minimum co trzy godziny, więc zanim my nakarmimy takiego maluszka, co często trwa długo, potem go przewiniemy, to nagle okazuje się, że jest już pora kolejnego karmienia. Zaczyna się robić monotonnie i męcząco jednocześnie. Wtedy szczególnie potrzebne jest nam wsparcie w najbliższym otoczeniu albo dostęp do osób, które takiego wsparcia mogą udzielić.

Dobrze mieć minimum wiedzy, nie wpadać w panikę, tylko wiedzieć, że w pierwszych tygodniach może być tak, że np. dziecko będzie cały czas krzyczeć, albo jeść co 20 minut, albo będzie chciało być cały czas przy piersi. I to nadal może mieścić się w normie. Noworodki i niemowlęta płaczą. Czasami płaczą dużo, a czasami prawie stale. Jednak jeśli mimo nieograniczonej bliskości, noszenia, spania na klacie, chustowania dziecko nadal bardzo dużo krzyczy, to zawsze warto zasięgnąć porady specjalisty, aby wykluczyć przyczyny medyczne. Pediatra jest dobrym początkiem, my też zawsze w takich przypadkach sugerujemy sprowadzonego fizjoterapeutę

Pierwsze sześć tygodni uważa się za kluczowe dla laktacji. Jeśli wszystko pójdzie dobrze, nie zostaną popełnione jakieś błędy, to potem następuje ta przyjemniejsza część. Często powtarzamy mamom, że w pierwszych tygodniach karmienie piersią jest ich główną rolą i wszystko inne powinno zejść na dalszy plan. Żadne porządki, gotowanie, sprzątanie. Jeśli chcemy karmić piersią, to powinnyśmy skupić się głównie na nim.

Mówi się w ogóle, że pierwsze trzy miesiące to jakby czwarty trymestr ciąży. Taki okres przejściowy z mamy brzucha do naszego świata, czas, kiedy dziecko może cały czas chcieć być przy piersi, bo tam się czuje najbezpieczniej, słysząc mamy serce i czując jej zapach.

Nina Błaszczyk-Nowik karmi dziecko
Nina Błaszczyk-Nowik / Archiwum prywatne

Jak można wspierać laktację? Jak stworzyć dobre warunki karmiącej mamie?

Stworzyłyśmy kiedyś infografikę, która to prezentuje. Najważniejsza jest wiedza obojga rodziców. Dużo zmartwień wynika z tego, że brakuje informacji na temat tego, czy coś jest normą czy nie lub czy jest możliwe, czy nie. Dobre przygotowanie to naprawdę połowa sukcesu. Kolejnym ważnym warunkiem jest wykorzystywanie każdego możliwego momentu na odpoczynek. Mama ma do tego bezwzględne prawo. Jeżeli dziecko ma drzemki, to i mama powinna się w tym czasie przespać. Laktację wspiera też karmienie w pozycji leżącej. Mama może sobie w tym czasie odpocząć.

By laktacja przebiegała prawidłowo konieczna jest różnorodna, urozmaicona dieta. Diety eliminacyjne, które często są mamom zalecane – np. tylko gotowany kurczak i gotowana marchewka, są złe. Na karmienie piersią potrzebujemy dodatkowe 500 kalorii. Jeśli dołożymy sobie taką redukcyjną dietę, po prostu nie mamy siły. Jest ważne, żeby dieta była zdrowa, bogata w różne składniki odżywcze, warzywa, owoce.

Sprawdź powiązane tematy

Posłuchaj podcastów stworzonych przez mamy dla mam!

Sprawdź
Dear User!

Before you click "Go to the Website" or close the window by clicking ×, please read the following information, as it concerns your personal data.

By clicking "Go to the website" or by closing this window, you consent to the processing of your personal data on the terms described below.

The administrator of personal data of people visiting our websites is USP Zdrowie sp. z o.o. with headquarters in Poleczki 35 street, Warsaw 02-822, Poland.

As part of USP Zdrowie services, we will collect information about the use of our websites. The scope of data collected by us includes, among others information stored in cookies, user's IP, as well as information about your device and browser.

Your data will be used by us for the following purposes: (i) providing you with access to a safe and functional website; (ii) conducting analyzes that allow to study the ways of using our websites and use their functionalities and content, as well as to improve and streamline them; (iii) marketing, including presenting you with advertisements and messages tailored to your interests and preferences (profiling).

The use of our websites will involve the use of technologies provided by third parties (e.g. Google, Facebook). As USP Zdrowie, we provide you with the opportunity to consent to the transfer of your data to the groups of recipients indicated by us by accepting all or some of the purposes of processing.

USP Zdrowie provides each user of our websites with the opportunity to exercise the right to request access to his personal data, rectify it, delete or limit processing, exercise the right to object to processing, as well as the right to transfer data. in the event that the legal basis for the processing of your personal data is your consent - we provide you with the possibility of withdrawing it at any time through dedicated mechanisms for managing privacy settings.

You can contact USP Zdrowie by: (i) sending an e-mail to the following address: daneosoboweusp@usp.pl; (ii) sending a letter to the following address: USP Zdrowie sp. z o.o., Poleczki 35 street, Warsaw 02-822, Poland.

Detailed information related to the rules for the processing of your personal data on individual USP Zdrowie websites can be found in our Privacy Policy (PL).

Below you can choose to accept all or some of the processing purposes. We will be happy if you decide to help us improve our services and websites!

Choose services
Service Description State
Solutions necessary to provide the service by electronic means
as part of our Websites, we use the localStorage solution. localStorage is a file created by the user's browser installed on his device. Thanks to the localStorage mechanism, we are able to provide our users with access to efficient and safe websites and the ability to use their functionalities (e.g. remembering your privacy settings and the possibility of changing them, remembering preferences related to the selected language of displaying the website, the ability to add products to the basket). Information saved and used as part of the localStorage mechanism will not be used to conduct marketing activities. The localStorage mechanism is necessary to provide our services in the form of Websites (Article 6 (1) (b) of the GDPR).
Analytical cookies:
cookies that are used for advanced analysis of user behavior on our websites. Analytical cookies are used, among others to analyze user behavior on Websites in order to optimize the appearance, content and functionality of websites. The legal basis for the processing of these types of cookies is your voluntary consent (Article 6 (1) (a) of the GDPR), which you can express and withdraw at any time using the functionality of our websites. Currently, USP Zdrowie uses the following analytical cookies:
Google Analytics an online tool for analyzing website statistics. The tool allows us to track traffic on our websites, including the ability to analyze user behavior on websites. Based on the data collected using Google Analytics, we are able to develop our websites and provide a friendly appearance of the website and add new, useful functionalities. Google Analytics is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the rules governing the processing of personal data by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
Google Tag Manager tag management system developed by Google to manage JavaScript and HTML tags used for tracking and analysis on websites. Google Tag Manager is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
HotJar tool for analyzing user behavior on the website using, among others heat maps (analysis of the user's cursor behavior on the website). With this tool, we can design our websites more effectively and improve their readability and functionality. HotJar is provided and operated by Hotjar Limited. More information on the principles of personal data processing by HotJar can be found here: https://help.hotjar.com/hc/en-us/categories/115001323967-About-Hotjar
Marketing cookies:
cookies that allow us to conduct activities related to the promotion of our services, products and websites. This category of cookies will be used, inter alia, in order to show you advertisements tailored to your preferences or provide other marketing content. The legal basis for the processing of these types of cookies is your voluntary consent (Article 6 (1) (a) of the GDPR), which you can express and withdraw at any time using the functionality of our websites. Currently, USP Zdrowie uses the following marketing cookies:
Facebook Pixel the Facebook Pixel tool is a piece of code on the website that allows you to measure, optimize and create groups of recipients of advertising campaigns on Facebook. The operation of this tool enables us to run more effective advertising campaigns and provide you with content that may be of real interest to you. Facebook Pixel is provided and operated by Facebook Ireland Limited. Facebook Pixel collects basic information stored in the cookie and information about the website and your activity. Facebook Ireland Limited may transfer personal data of its users to the United States of America, based on the legal mechanisms provided for in applicable law. The basis for the transfer of your data in some cases may also be your consent, which we collect as part of our websites. therefore, we would like to draw your attention to the fact that the law on the protection of personal data in the United States of America differs from European legislation and may not provide you with the same rights as those provided for by the provisions in force in Poland, and in some cases it may also combine with the possibility of access to your data by the authorities and services of a third country. in order to ensure the fullest protection of your rights and freedoms, the mechanisms used as part of the Facebook Pixel tool prevent your identification data from being identified and are subject to automatic processes of their removal in short periods.

We would also like to inform you that when using the Facebook Pixel USP Zdrowie tool, it complies with the current Regulations of Facebook Business Tools, including the agreements on the principles of co-administration of personal data. in order to fulfill the obligation resulting from the provisions of data protection law, we would like to inform you that in the scope of processing information collected using the Facebook Pixel tool:
  1. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited, with its registered office at 4 Grand Canal Square, Grand Canal Harbor, Dublin 2, Ireland, act as joint controllers (entities jointly deciding on the purposes and methods of personal data processing).
  2. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited have made joint arrangements regarding the performance of their obligations under the provisions of the GDPR.
  3. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited are responsible for providing appropriate grounds for processing personal data related to the collection of information via Facebook Pixel. Therefore, USP Zdrowie provides users with the opportunity to voluntarily consent to the collection and use of their data for marketing purposes on the websites, in particular for the purpose of conducting marketing campaigns on Facebook. Facebook Ireland Limited provides appropriate legal grounds relating to the possibility of using the personal data of portal users for the purposes of conducting USP Zdrowie marketing activities.
  4. As part of this Privacy Policy, USP Zdrowie provides you with access to all information related to the principles of data processing as part of our business activities. Information related to the principles of personal data processing by Facebook Ireland Limited, determination of the legal basis for such processing and the methods of exercising your rights by Facebook Ireland Limited, including information on the relevant Facebook contact forms, can be found in the Data Policy available at: https://www.facebook.com/about/privacy.
  5. USP Zdrowie is responsible to the users of Internet Services for the correct operation of the mechanisms enabling obtaining and withdrawing consents to use the information collected through the Facebook Pixel tool. After receiving the data collected via Facebook Pixel, Facebook Ireland Limited is independently responsible for the rights specified in Art. 15 - 20 GDPR towards users of your social network.
  6. Both USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited provide the possibility of exercising the right to object. in the event of receipt of a request related to an objection to the processing of personal data, USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited will take appropriate steps regarding the further processing of their users' data.
  7. USP Zdrowie is responsible for the proper implementation and configuration of Facebook Pixel. Facebook Ireland Limited remains responsible for ensuring the security of the service offered to us and personal data processed as part of Facebook Pixel.
  8. USP Zdrowie and Facebook Ireland Limited remain responsible for the proper response to all identified data breaches. The responsibility of USP Zdrowie in connection with the use of Facebook Pixel services applies to all cases related to providing users with a properly implemented and configured tool. Facebook Ireland Limited is responsible for all data protection breaches related to processing operations performed as part of the marketing service provided to us.
LinkedIn Insight Tag short code in Java Script technology that supports conversion tracking, website audience and site demographics for LinkedIn advertising campaigns. The operation of this tool enables us to run more effective advertising campaigns and provide you with content that may be of real interest to you. The LinkedIn Insight Tag is provided and operated by LinkedIn Ireland Unlimited Company. More information on the rules for the processing of personal data with the processing of personal data by LinkedIn can be found here: https://www.linkedin.com/help/lms/answer/65513/add-the-linkedin-insight-tag-to-your-website?lang=en
Google Ads tool that is one of the elements of the Google advertising system, allowing the display of sponsored links in the search results of the Google Search Engine and on websites of entities cooperating with Google. The Google Ads tool is provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=en
SALESmanago tool enabling the identification and monitoring of contacts and users on websites and conducting personalized marketing communication. The SALESmanago tool is provided and operated by our partner, Benhauer Sp. z o.o. More information on the principles of personal data processing using the SALESmanago tool can be found here: https://www.salesmanago.pl/marketing-automation/technologie.htm
AppNexus / Xaxis Turbine Xaxis is a global digital media platform that programmatically connects advertisers with audiences. More information on the principles of personal data processing using the Xaxis Turbine tool can be found here: https://www.xaxis.com/privacy-notice/polityka-prywatnosci-xaxis/
Selectivv tool enabling user data segmentation, used to target emissions as part of an advertising campaign. More about the rules on the site: https://selectivv.com/polityka-prywatnosci/
Campaign Manager 360 system for managing advertisements and measuring their effectiveness, designed for advertisers and media agencies. It is part of the Google Marketing Platform provided and operated by Google Ireland Limited. More information on the principles of personal data processing by Google can be found here: https://policies.google.com/privacy?hl=pl
Revhunter A tool that allows you to send advertisements to users of the Administrator's website in the form of e-mail messages that are tailored to the user's actions and behavior on the website. The retargeting service is performed via the Revhunter tool, which belongs to INIS sp. z o.o. with headquarters in Rybnik at Raciborska 35a street, Poland (TAX ID: 6423128785). More info on page: https://revhunter.pl/polityka-prywatnosci
CAKE cloud-based tool that enables campaign management, optimization and monitoring of partners in the area of performance marketing. More information here: https://getcake.com/privacy-policy/
User.com tool enabling identification and monitoring of contacts and users on websites and conducting personalized marketing communication. The User.com tool is provided and operated by our partner, User.com Sp. z o.o. More information on the principles of personal data processing using the User.com tool can be found here: https://user.com/en/privacy-policy/
Make.com is a tool for automating business processes, enabling integrations with other systems, analyzing user behavior on websites, and delivering personalized content and experiences. Make.com is provided and supported by Make.com Inc. You can find more information about the personal data processing policies using the Make.com tool here: https://www.make.com/en/privacy-notice
TikTok Pixel TikTok Pixel - A tool to integrate with your website that allows you to share website events with TikTok. When used with TikTok for Business tools, the Pixel can measure website traffic, assess the effectiveness of ad campaigns, optimize campaigns, and acquire new customers. Once properly set up and verified, the Pixel conveys information about actions taken on your site according to the events you have configured, which reflect the entire customer journey from viewing a product details page to adding an item to a cart and making a purchase. The Pixel collects data available via standard web browsers, including information about ads or events, timestamps, IP addresses, device data, and cookies that support the measurement, optimization, and targeting of your campaigns. In the future, this data will enable TikTok to customize recommendations for Pixel event settings and offer automated solutions. More information about this tool can be found in TikTok's Privacy Policy and TikTok Business Product Terms

After 5 seconds, we will refresh the page to load the current settings.